Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir lite fundersam kring ni som skriver att ni första lektionerna på terminen bara får i princip skritta/trava ute eller liknande. Tycker det låter lite märkligt med tanke på att man ändå betalar för de lektionerna som alla andra och det är en del av terminen sas :confused:

Jag är van att ridskolor alltid har igångsättningslektioner som är frivilliga innan terminen börjar, så får man anmäla sig specifikt till dem och vanligtvis betala något mindre för att rida ett lugnare pass så hästarna kommer igång sakta men säkert.
Det är väl rätt vanligt? Motiveringen jag har hört är att det är en del i utbildningen att lära sig sätta igång hästar. Plus då att ryttarna också brukar vara lite ur form efter sommaren, så det passar både hästar och ryttare att gå igång lugnt. Det tar ju typ en månad innan hästarna är fullt igång från det att man plockar in dem från betet, så länge skulle det inte gå att hålla på med igångsättningslektioner.
 
Har egentligen haft fyra veckor på terminen redan, men det har varit mjukstart med skritt och trav ute.

Vet att det är bra för hästarna efter betet, men åh så jag saknar riktiga lektioner!
Så det ska bli väldigt roligt att börja ordentligt nästa vecka ☺️

Saknar nog också hoppningen mycket mer än jag vill erkänna 👀
Sätter ni igång hästarna i fyra veckor innan ni rider på bana? Hur lång sommarsemester har de, att de behöver så lång igångsättning?
 
Sätter ni igång hästarna i fyra veckor innan ni rider på bana? Hur lång sommarsemester har de, att de behöver så lång igångsättning?

Många av hästarna går i ridhus med juniorerna/nybörjarna medan de mer vana rider ut. Egentligen skulle vi nog ha ridit i ridhuset i tisdags, men det var så himla fint väder att de bestämde uteritt ändå.
Så tre veckor, inte helt orimligt med så tidig terminsstart.

Dock tycker jag inte att det är "värt" samma pris som en dressyrlektion. Håller med många andra, att ha senare terminsstart med igångsättningslektioner för de som vill 2-3 veckor innan (till ett lite lägre pris) låter som en perfekt lösning.
 
Red i alla fall min andra lektion på, den för mig nya, ridskolan i tisdags. Fick testa en ny häst (egentligen är detta en kurs där man har samma häst alla 6 gånger). Otroligt trevlig häst, väldigt fin och snäll valack som gjorde sitt bästa men som kanske inte är den spänstigaste dressyrhästen. Han verkar dock väldigt fin i hoppningen så där hade jag verkligen velat testa honom. Nu går jag ju en dressyrkurs så det blir väl inget med det just nu, men vem vet vad som händer framöver. :laugh:

Ridläraren var så snäll efter lektionen och pratade med mig om de olika hästarna jag kan få testa framöver. Så nästa gång blir det nog att testa ytterligare någon ny trots att jag lika gärna kunnat behålla den jag red i tisdags för han var så trevlig. Men är kul att testa nya och tycker alla ridskolans hästar verkar fina på sitt sätt. Bra standard. :D
 
Terminens första hopplektion idag. Fick den bruna valacken igen.
Lektionen i sig kändes så där, var inte alls igång för att kunna rida bra men gick ändå helt okej för att va första gången.

Jag kom inte riktigt ner i sadeln när vi galopperade och skulle sakta av, blev någon form av halvt ståendes sittandes och ridläraren påpekade det och jag försökte, fick till det hyffsat lite senare, långt ifrån bra men bättre i alla fall. Tror det kommer komma tillbaka mer och mer ju fler lektioner jag rider.

Ridläraren körde med en väldigt snäll övning idag, dels pga att ridskolehästarna inte är fullt igång som t ex. privathästarna kanske är och dels att det var första lektionen. Övningen bestod av en stor åtta, där det var bommar på diagonalerna och mitten på den böjda spåren.

Upplevde att han kändes lite loj i början och senare stark och ville knappt lyssna på några av mina hjälper, men det gick bättre och bättre ju längre in i lektionen vi kom.

I en av rundorna senare när vi skulle galoppera hela med små hinder på vägen blev han lite stark och lång, gjorde ett längdhopp över ett hinder och ridläraren blev lite orolig då han brukar ha en tendens att göra sådana hopp och sedan bocka direkt efteråt, men inget sådant idag, kände inte ens en tendens till det.

Ridläraren gjorde mig uppmärksam på att jag måste släppa bromsen och våga driva på honom mer, just pga att han kan bli bockbeneägen gör att jag rider lite med bromsen i. Hon sa att om ha tänker framåt så kan han inte bocka och det ligger något i det, så får ta med mig det till nästa gång och se om det kan gå lite bättre då. :)
 
Jag har ridit min första lektion idag :D
Fruktansvärt glad nu.

Det var nog 15 år sen jag slutade på ridskola, var medryttare nåt år efter det. Sen har jag bara ridit sporadiskt och mest uteritter.

Kändes bra, särskilt med tanke på hur ringrostig jag är. Häst åt det latare hållet men kändes riktigt trevlig efter ett tag. Mycket övergångar och lång självständig framridning- gillas!

Vi får väl se hur kroppen mår imorgon ;)
 
Jag har ridit min första lektion idag :D
Fruktansvärt glad nu.

Det var nog 15 år sen jag slutade på ridskola, var medryttare nåt år efter det. Sen har jag bara ridit sporadiskt och mest uteritter.

Kändes bra, särskilt med tanke på hur ringrostig jag är. Häst åt det latare hållet men kändes riktigt trevlig efter ett tag. Mycket övergångar och lång självständig framridning- gillas!

Vi får väl se hur kroppen mår imorgon ;)
Jag red ju min första lektion på ett antal år här för två veckor sen. Så av erfarenhet:

Kroppen kommer må skit imorgon. :D
 
Ang igångsättning, så tycker jag inte det är ok att ha de under lektionstid.

på vår ridskola så har har de 6 ridläger under sommaren, 5st innan hästarna går på semester och 1 innan ridskolan börjar.

Men första lektionen brukar ändå vara lugnare, många elever har inte ridit på hela sommaren. Dessa brukar uppskatta en lugnare lektion. Även om dottern rider hela sommaren på allt hon kommer över så tycker hon det är ok men en igångsättning för eleverna lektion.
 
Ridlektion idag fick bruna valacken igen. Vi fick rida med spö framför oss för att få till rätt avstånd mellan händerna. Personligen tycker jag det är lite jobbigt då jag upplever att jag blir lite låst i min hand av att hålla spöet fast med mina tummar.

Vi började först å främst med att skritta ut, han blev rädd för en gubbe som var ute i sin trädgård och höll på å lasta något på ett släp. Det där brukade inte va där sa valacken å tyckte de va superläskigt, så läskigt att han backade rätt på en sten och satte sig på bakbenen, men kom upp igen. Slutade med att ridläraren fick leda förbi honom, men han höll ändå på att nästan springa ner henne.
Tänkte ändå att de va tur jag satt på honom som inte blir rädd av sådant och tar det mer med ro på ett sätt som är svårt att förklara bra i text.

Vi började med spöet och skritta på fyrkantsspåret, sen var det 10m volten i hörnen och senare trav på långsidorna och så höll vi på en bra stund. Jag tog självmant upp stigbyglarna efter en stund och red utan.

Sist fick alla i gruppen ta upp sina stigbyglar, så red vi innanför spåret och skulle göra fina hörnpasseringar och på långsidorna flytta in mot mitten och sen rakrikta och sen ut till spåret igen (dvs lite skänkelvikningar för min del).
Han är riktigt känslig för det och flyttade riktigt bra, hans bakben flöt inte iväg och fick beröm av ridläraren att han såg så fin ut.

Vi gjorde den övningen i båda varven och avslutade med att trava på fyrkantsspåret. Jag fokuserade på min sits och kände att jag fick till en riktigt bra sits med armarna som de skulle va, kände mig väldigt nöjd med tanke på att jag inte ridit på hela sommaren.

Ridläraren gav mig beröm för att mina underskänklar va kvar i sitt läge och inte flyttade sig framåt eller bakåt som de gjort tidigare å sa att det inte syntes att jag ridit på hela sommaren. Hon tyckte min sits var väldigt bra, så med andra ord gjorde det susen att jag själv tänkte mer på sitsen. Det tar jag med mig till nästa lektion. 👍🏻
 
Hade min första lektion i min andra grupp i fredags. Hade en stor fin valack som kan gå hur bra som helst om man får igång honom. Men i fredags var han seg och inte blev det bättre av min ovana att klämma för mycket med skänklarna. Vi började med en liten skrittrunda ute och sen fortsatte vi i skritt i ridhuset. Först skulle vi göra halt vid varje svart bokstav, sedan skulle vi länga på stegen vid varannan och korta stegen vid varann, i skritt och trav. Och så skulle vi göra en volt vid varje hörn och halvhalter vid vissa bokstäver. Sedan lite trav och galopp på volterna med tempoväxlingar. Och lite framdelsvändningar och till sist skänkelvikningar på halva diagonalen i skritt och trav. I skänkelvikningarna i trav lyckades jag få fram hästens schwung.

Sedan följde katastrof med min egen lilla häst! Longerade i ridhuset med sadel och träns och redan från början var hon knepig och slet sig och tog några varv själv i galopp. När jag fick tag i henne kunde jag longera i båda varven i hyfsad trav så jag gick vidare med min plan att sitta upp för första gången (första gången för mig, hon är riden i 4 mån) och känna på henne. Parkerade vid pallen och klappade och tyngde lite i stiglädret och på sadeln utan några reaktioner så jag satte upp. Inga problem! Provade att gå fram i skritt och det funkade. Provade lite ledande tygeltag men det ville hon inte riktigt lyssna på. Hon kändes också lite vinglig och ville gå bakom hand. Stanna var dock inga problem. Nöjde mig med det och skulle sitta av. Förstod plötsligt att jag hade skaffat mig ett problem! Hur sjutton sitter man av på en reaktiv häst som inte tål plötsliga rörelser eller ljud när man själv är ganska ovig och klumpig? Gjorde så gott jag kunde men lyckades antagligen snudda hennes bak, eller böja mig för plötsligt eller nåt för hon exploderade och jag flög och landade hårt med ryggen i marken. Med säkerhetsväst på. Tog mig en bra stund att återfå andan, resa mig upp och se mig om. Och bredvid mig står hästen och undrar vad jag håller på med! Fick ordentligt ont i höften/ bäckenet och ena sidan. Så nu blir det arbete från marken ytterligare en tid.
 
Hade min första lektion i min andra grupp i fredags. Hade en stor fin valack som kan gå hur bra som helst om man får igång honom. Men i fredags var han seg och inte blev det bättre av min ovana att klämma för mycket med skänklarna. Vi började med en liten skrittrunda ute och sen fortsatte vi i skritt i ridhuset. Först skulle vi göra halt vid varje svart bokstav, sedan skulle vi länga på stegen vid varannan och korta stegen vid varann, i skritt och trav. Och så skulle vi göra en volt vid varje hörn och halvhalter vid vissa bokstäver. Sedan lite trav och galopp på volterna med tempoväxlingar. Och lite framdelsvändningar och till sist skänkelvikningar på halva diagonalen i skritt och trav. I skänkelvikningarna i trav lyckades jag få fram hästens schwung.

Sedan följde katastrof med min egen lilla häst! Longerade i ridhuset med sadel och träns och redan från början var hon knepig och slet sig och tog några varv själv i galopp. När jag fick tag i henne kunde jag longera i båda varven i hyfsad trav så jag gick vidare med min plan att sitta upp för första gången (första gången för mig, hon är riden i 4 mån) och känna på henne. Parkerade vid pallen och klappade och tyngde lite i stiglädret och på sadeln utan några reaktioner så jag satte upp. Inga problem! Provade att gå fram i skritt och det funkade. Provade lite ledande tygeltag men det ville hon inte riktigt lyssna på. Hon kändes också lite vinglig och ville gå bakom hand. Stanna var dock inga problem. Nöjde mig med det och skulle sitta av. Förstod plötsligt att jag hade skaffat mig ett problem! Hur sjutton sitter man av på en reaktiv häst som inte tål plötsliga rörelser eller ljud när man själv är ganska ovig och klumpig? Gjorde så gott jag kunde men lyckades antagligen snudda hennes bak, eller böja mig för plötsligt eller nåt för hon exploderade och jag flög och landade hårt med ryggen i marken. Med säkerhetsväst på. Tog mig en bra stund att återfå andan, resa mig upp och se mig om. Och bredvid mig står hästen och undrar vad jag håller på med! Fick ordentligt ont i höften/ bäckenet och ena sidan. Så nu blir det arbete från marken ytterligare en tid.
Tråkigt att det blev lite knas där med avsittningen. Kan du inte ha någon hjälp som bara håller i när du sitter av?
Annars hade jag nog försökt sitta av i hörnen och jobbat mycket med att tolerera plötsliga ljud och rörelser :)
 
Ridlektion i går med den springiga överpigga starka saken. Jag ville ju rida honom för att jag fick så fin känsla sist :up:

Första gången jag får äran att göra iordning honom inför ridlektionen, trots att jag ridit honom kanske 10 gånger. Vilken mysbulle :love: Ville gosa och var hur väluppfostrad som helst. Han slängde lite med huvudet när jag drog sadelgjorden, men när han märkte att jag inte skulle dra tusen hål på en gång utan tog dem en i taget, blev han mysbulle igen.

Satt upp och red ganska snabbt iväg pga helt galet med mygg :eek: Skrittade på så vi skulle slippa dem. Herrn var lite trött men taggade snabbt till när han blev lite varm i kläderna. Skrittade ut en sväng och jag märkte att herrn är lite tittig ute när det är mörkt men ändå en klippa. Han tittar på grejer men går på framåt oavsett. Bland annat stod det en svartklädd löpare i en buske (han ville väl inte skrämmas, men gjorde det värre) Alla hästar hoppade till där, herrn tittade noga så den där hästätande löparen inte gjorde utfall och traskade vidare.

Väl inne i paddocken började jag på en gång med det jag missade sist som gjorde att det blev lite underligt/fel, innertygeln! Jobbade med inner tygel och ytter skänkel för att stärka och rakrikta, och han kändes ganska snabbt bättre.
Vi jobbade mycket med att öka och minska skritten, så jag fick börja med små skillnader och sen krävde jag mer och mer. Gör man för mycket på honom i början blir han lätt stark. Tyckte tillslut att jag verkligen kunde korta skritten mycket utan att det blev dragkamp så jag var jättenöjd med det.

Sedan skulle vi komma fram i trav och rida rätt upp någonstans mellan medellinjen och fyrkantsspåret och göra mjuka skänkelvikningar ut till fyrkantsspåret, sedan fatta en ganska kort galopp och rida nedför långsidan och göra en volt på kortsidan innan vi bröt av vid H.
Det gick så mycket bättre än sist! Jag tappade inte ytter och då gick han i en jättefin och jämn skänkelvikning. Tappade rumpan några gånger men det var bara för att jag var okoncentrerad eller något. Fattningarna blev bra men jag fick kämpa för att få lagom energi i fattningarna. Han gillar att skjuta sig ur en kanon denna herre (han gör det snyggt och får verkligen in bakbenen under sig). Det gör ju egentligen inget men jag tycker det är svårt att ta tillbaka energin på ett vettigt sätt, så jag tar hellre en lite mindre flashig fattning där jag kan få kontroll ganska fort.
Kunde rulla ner i en trevlig galopp och göra min volt bra. Även där i volten blev allt mycket bättre när jag hade koll på ytter, tyckte jag fick en fin mjuk häst där :up: Någon galopp blev han dock taggad till tusen och exploderade sig nerför långsidan. Bra med volten där i slutet för då måste han ju lugna sig annars går han omkull. 🙄
Vi gjorde detta i båda varven, han var svårare i vänster varv.

Sedan blev det galoppövning. Vi skulle rulla på, men göra små små bågar på långsidan. Jävlar i min låda alltså. Exakt rätt övning för oss två. Jag var tvungen att jobba med både ytter och inner, han kunde inte rusa.
Efter ett tag satt jag mest och gav lagon stöd i båda tyglarna, medan jag gjorde bågar med bara sits/vikt. Herrn var supernöjd med övningen och verkade gilla den! Det är bannemig plättlätt när man kommer till den sortens ridning 🙈

Tyvärr blev han lite taggad/trött på slutet av övningen och blev då apstark. Samma med när vi skulle trava av dem, jättestark. Tror inte det var jag som gjorde något för att det skulle bli så, utan han blev nog trött kanske 🤔 Det får jag fundera på till nästa gång. Mitt fel eller häst trött/övertaggad?

Är så himla nöjd, så här bra kan det ju inte få gå redan i början av terminen? Börjar verkligen gilla den här lilla pållen starkt. Tyckte ärligt talat att han mest var störig, jobbig och stirrig förut. Men han är ju en stabil klippa! Bara det att inuti klippan finns sju tusen ton dynamit som man måste tygla lite :p Tror faktiskt jag hoppas på honom igen nästa gång, jag kan finslipa mera :love:
 
Tråkigt att det blev lite knas där med avsittningen. Kan du inte ha någon hjälp som bara håller i när du sitter av?
Annars hade jag nog försökt sitta av i hörnen och jobbat mycket med att tolerera plötsliga ljud och rörelser :)
Jo, jag kommer att ta hjälp nästa gång! Och jag ska jobba med plötsliga ljud och rörelser, samt beröring på alla tänkbara ställen på kroppen. Har redan börjat med det och det går bra med beröring med spö, schabrak och händerna med ökad intensitet. Däremot hoppade hon högt när jag gjorde ett litet hopp brevid henne.
 
Jag har också lektion ikväll och är så pepp på att testa ytterligare en ny häst. Sen har jag bokat drop in lektion på torsdag morgon också, så det ska bli kul. Ska ta med en vän som inte ridit på länge som också vill återuppta ridningen. Jättekul att vara två! :laugh:
 
Jo, jag kommer att ta hjälp nästa gång! Och jag ska jobba med plötsliga ljud och rörelser, samt beröring på alla tänkbara ställen på kroppen. Har redan börjat med det och det går bra med beröring med spö, schabrak och händerna med ökad intensitet. Däremot hoppade hon högt när jag gjorde ett litet hopp brevid henne.
Du får skutta runt lite knäppt typ jämt :D

När jag red in ett russ brukade jag stå på en studsmatta och hoppa och sjunga med flaxiga kläder och bjällror medan jag ryktade :o:rofl: den hästen är fullkomligt bombsäker
 
Igår hade vi en uteritt i fantastikst väder. Inför galoppbackarna så sa vår ridlärare att vi gärna fick försöka växla mellan höger och vänster galopp i de olika backarna. Så i första backen tog jag vänster galopp eftersom det var en högersväng och tvärtom i nästa backe. Sista backen tyckte herr häst att det vore vansinnigt kul att springa ikapp med stoet han hade framför sig. Blev lite sur på mig när han inte fick det. Det är kul när uteritterna blir lite mer träningsbetonade tycker jag.

brukar ni få specifika saker att tänka på under uteritterna? Vi får det nästan alltid inte att det är något under hela turen men någon grej under turen brukar vår ridlärare ta upp när vi rider ut med ridskolan.
 
Igår hade vi en uteritt i fantastikst väder. Inför galoppbackarna så sa vår ridlärare att vi gärna fick försöka växla mellan höger och vänster galopp i de olika backarna. Så i första backen tog jag vänster galopp eftersom det var en högersväng och tvärtom i nästa backe. Sista backen tyckte herr häst att det vore vansinnigt kul att springa ikapp med stoet han hade framför sig. Blev lite sur på mig när han inte fick det. Det är kul när uteritterna blir lite mer träningsbetonade tycker jag.

brukar ni få specifika saker att tänka på under uteritterna? Vi får det nästan alltid inte att det är något under hela turen men någon grej under turen brukar vår ridlärare ta upp när vi rider ut med ridskolan.
När vi rider ut ser ridläraren gärna att vi rider självständigt när vi rider på själva uteritten. En liten stund av uteritten brukar vi stanna till i någon av hagarna eller ängarna och där får man rida självständigt eller får en uppgift så det blir som en liten stunds lektion.

Rida självständigt kan ju både vara att "överleva för stunden" och se till att en taggad eller rädd häst rids säkert och i rätt gångart, eller att göra byten i galoppen, och skänkelvikningar i traven. Båda två är definitivt bra att lära sig :up:
 
Igår hade vi en uteritt i fantastikst väder. Inför galoppbackarna så sa vår ridlärare att vi gärna fick försöka växla mellan höger och vänster galopp i de olika backarna. Så i första backen tog jag vänster galopp eftersom det var en högersväng och tvärtom i nästa backe. Sista backen tyckte herr häst att det vore vansinnigt kul att springa ikapp med stoet han hade framför sig. Blev lite sur på mig när han inte fick det. Det är kul när uteritterna blir lite mer träningsbetonade tycker jag.

brukar ni få specifika saker att tänka på under uteritterna? Vi får det nästan alltid inte att det är något under hela turen men någon grej under turen brukar vår ridlärare ta upp när vi rider ut med ridskolan.
På våra igångsättningsuteritter typ skrittar och travar vi på led, upp till var och en att jobba eller "åka".

Frieserkorsningen brukar vara bra för att öva balans :angel: :D
 
Igår hade vi en uteritt i fantastikst väder. Inför galoppbackarna så sa vår ridlärare att vi gärna fick försöka växla mellan höger och vänster galopp i de olika backarna. Så i första backen tog jag vänster galopp eftersom det var en högersväng och tvärtom i nästa backe. Sista backen tyckte herr häst att det vore vansinnigt kul att springa ikapp med stoet han hade framför sig. Blev lite sur på mig när han inte fick det. Det är kul när uteritterna blir lite mer träningsbetonade tycker jag.

brukar ni få specifika saker att tänka på under uteritterna? Vi får det nästan alltid inte att det är något under hela turen men någon grej under turen brukar vår ridlärare ta upp när vi rider ut med ridskolan.
Vi rider aldrig ut en hel lektion men i slutet och början av terminen när vädret fortfarande är bra rider vi ofta en liten sväng som uppvärmning, eller rider bort till den stora utebanan. Då får vi alltid uppgifter, nu senast skulle vi jobba med att växla mellan att länga och att korta stegen i uppför- och nedförsbacke och försöka hålla hästen så rak som möjligt dvs inte vingla åt sidorna. På plan mark skulle vi sedan växla mellan att ställa hästen åt olika håll men bibehålla en rak kropp, samt när det fungerade även flytta hästen lite åt sidan. Det var väldigt lösgörande och när vi kom in i ridhuset sen så var åtminstone min häst jättefin och mjuk!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
57 414
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: IngelaH
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp