Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridlektion i går med drömvalacken.

Han skulle gått lektionen innan men den ryttaren kom inte, till min stora glädje. Då fick jag spendera nästan 1,5 timme med gos, godis, och rykt :love: Han gillar verkligen när man borstar med magic brush så hårt man bara kan på rumpan. Då hääänger han huvudet långt fram och fipplar gulligt med läpparna :love:

Väl nere i ridhuset satt jag upp och hoppades på att slippa kadrilj, ville bara hänga med bästa pållen i vår egen bubbla och inte hålla på och interagera :o (i vanliga fall ärjag svinpepp på kadrilj och annat kuligt, men i går kände jag verkligen inte för det.) Då vi hade två ganska nya unghästar med oss blev det ingen kadrilj heller. Herr Drömvalack kändes extra seg och extra mycket som ett jättestort skepp på ett stormigt hav. Jag bad honom att trampa på med fötterna och liksom verkligen promenera på där. Den här gången ville jag testa att göra framskrittningen utan bågar och volter så jag jobbade på med tusen miljarder tempoväxlingar med en och annan jogg i trav på kanske 4-5 steg. Det gick faktiskt rätt bra, jag kände att jag kunde rama in och rida honom lite mer rak.

Övningen kom ganska fort. Sicksack skänkelvikningar på långsidorna. Det gick faktiskt bra för oss, fick till bra tramp åt sidan, i vänster skänkelvikning fick jag påminna litegrann med spöet på rumpan då och då, ett litet pet för att påminna om att rumpan ska trampa med :D Kortade tyglarna ganska mycket där någonstans också, kändes som jag hade korta men han liksom kom inte ihop, men jag vet ju att man behöver ha tyglarna lite kortare än det känns som på honom. Efter det gick han ännu finare, men jag önskade väl lite mer reaktion för skänkeln. Så på eget bevåg joggade jag igång i trav två gånger på kortsidan, bara för att hålla honom lite kvick i benen och att han lyssnade.

Övning två var att vid M skänkelvika in mot medellinjen, precis så långt att man känner att man är i balans hela tiden, och innan man tappar balansen åt sidan skänkelvika tillbaka till fyrkanten, där fatta galopp och sen gå in på en volt vid kortsidan, rida den i galopp 1-2 varv, och sedan bryta av för att ta långsidan i skänkelvikning.
Fick hålla tungan rätt i mun, herrn är ju lite slingrig och lite sävlig. Men övningen verkade vara bra för honom då han verkligen började trampa ordentligt och bakbenen kom längre och längre in under rumpan. :) Så det var bara det slingriga jag behövde hålla lite koll på till sist. Att han inte vek ut sig i skänkelvikningarna, att fattningarna blev samlade, och att han höll igång galoppen och samtidigt inte bananade ut sig i volterna.
Efter den övningen hade den egna motorn börjat komma fram hos herrn, vilket var härligt att känna.

Övning tre var en galoppövning. Vi rullade in på volterna och ökade och minskade dem. Det knepiga med Herr Drömvalack är att han har svårt att hålla galoppen, och hålla ihop ytter. Men här började jag helt automagiskt att rida ett eget system, vilket jag inte riktigt fattade förrän i andra galoppen. :rofl:
Inner tygel, Skänkel, ytter tygel, två galoppsprång, inner tygel, skänkel, ytter tygel, två galoppsprång. Rinse and repeat. Då händer följande med Herrn: Han lyfter upp bogen mer, kommer in med bakbenen, kvickar på steget, tappar inte galoppen, och hamnar i jättefin form :idea:
Här kunde jag leka lite som jag ville så länge jag höll i systemet. Öka och minska galoppen, göra skänkelvikning i galoppen, höja och sänka formen med mera.
Alltid en lika mäktig känsla när det klickar och man bara rider, kroppen och hjärnan bara gör liksom!

Vi gjorde övning två igen fast åt andra hållet. Herrn var väldigt framåt och jag behövde bara fylla på med lite energi då och då. Fick beröm för mina händer, hästens form, skänkelvikningarna och galoppfattningarna titt som tätt :o Kände att både jag och hästen hade svinkul. Han gick där och frågade "Visst ska vi fatta här? Säg när! Jag är redo!" och jag gjorde små små ändringar i var och hur vi gjorde övningen för att hålla övningen intressant. Handlar bara om att till exempel fatta galoppen ett-två steg innan man kommer ut till fyrkantsspåret i stället för precis när man kommer ut på fyrkanten. Riktigt härligt var det!

Galoppövningen gjorde vi också åt andra hållet. Här fattade jag vad jag hade gjort i första galoppen och blev ganska paff över att det var någon jag liksom bara gjorde. Herrn galopperade på bra och piggt och det var liksom bara kul.

En sån där ridlektion när allt bara fungerar! Okej jag fick kämpa på lite, konstant jobba, men det är så kul när det funkar. Dessutom är Her Drömvalack så vansinnigt snygg när han går så där fint, och kul att rida. :) Ridläraren pratade ganska länge med mig efteråt och bekräftade den fina känslan jag hade haft, och sa att hon sett mitt lilla system och att det funkade bra på honom. Kul att få "facit" liksom att det inte bara kändes rätt utan även var rätt.

Sista lektionen är på måndag, sorgligt nog. Sen var ridläraren generös och fixade en igenridning den 11e nästa år iom att jag inte kommer hinna rida igen det här året. :up:
 
Ridlektion i går med drömvalacken.

Han skulle gått lektionen innan men den ryttaren kom inte, till min stora glädje. Då fick jag spendera nästan 1,5 timme med gos, godis, och rykt :love: Han gillar verkligen när man borstar med magic brush så hårt man bara kan på rumpan. Då hääänger han huvudet långt fram och fipplar gulligt med läpparna :love:

Väl nere i ridhuset satt jag upp och hoppades på att slippa kadrilj, ville bara hänga med bästa pållen i vår egen bubbla och inte hålla på och interagera :o (i vanliga fall ärjag svinpepp på kadrilj och annat kuligt, men i går kände jag verkligen inte för det.) Då vi hade två ganska nya unghästar med oss blev det ingen kadrilj heller. Herr Drömvalack kändes extra seg och extra mycket som ett jättestort skepp på ett stormigt hav. Jag bad honom att trampa på med fötterna och liksom verkligen promenera på där. Den här gången ville jag testa att göra framskrittningen utan bågar och volter så jag jobbade på med tusen miljarder tempoväxlingar med en och annan jogg i trav på kanske 4-5 steg. Det gick faktiskt rätt bra, jag kände att jag kunde rama in och rida honom lite mer rak.

Övningen kom ganska fort. Sicksack skänkelvikningar på långsidorna. Det gick faktiskt bra för oss, fick till bra tramp åt sidan, i vänster skänkelvikning fick jag påminna litegrann med spöet på rumpan då och då, ett litet pet för att påminna om att rumpan ska trampa med :D Kortade tyglarna ganska mycket där någonstans också, kändes som jag hade korta men han liksom kom inte ihop, men jag vet ju att man behöver ha tyglarna lite kortare än det känns som på honom. Efter det gick han ännu finare, men jag önskade väl lite mer reaktion för skänkeln. Så på eget bevåg joggade jag igång i trav två gånger på kortsidan, bara för att hålla honom lite kvick i benen och att han lyssnade.

Övning två var att vid M skänkelvika in mot medellinjen, precis så långt att man känner att man är i balans hela tiden, och innan man tappar balansen åt sidan skänkelvika tillbaka till fyrkanten, där fatta galopp och sen gå in på en volt vid kortsidan, rida den i galopp 1-2 varv, och sedan bryta av för att ta långsidan i skänkelvikning.
Fick hålla tungan rätt i mun, herrn är ju lite slingrig och lite sävlig. Men övningen verkade vara bra för honom då han verkligen började trampa ordentligt och bakbenen kom längre och längre in under rumpan. :) Så det var bara det slingriga jag behövde hålla lite koll på till sist. Att han inte vek ut sig i skänkelvikningarna, att fattningarna blev samlade, och att han höll igång galoppen och samtidigt inte bananade ut sig i volterna.
Efter den övningen hade den egna motorn börjat komma fram hos herrn, vilket var härligt att känna.

Övning tre var en galoppövning. Vi rullade in på volterna och ökade och minskade dem. Det knepiga med Herr Drömvalack är att han har svårt att hålla galoppen, och hålla ihop ytter. Men här började jag helt automagiskt att rida ett eget system, vilket jag inte riktigt fattade förrän i andra galoppen. :rofl:
Inner tygel, Skänkel, ytter tygel, två galoppsprång, inner tygel, skänkel, ytter tygel, två galoppsprång. Rinse and repeat. Då händer följande med Herrn: Han lyfter upp bogen mer, kommer in med bakbenen, kvickar på steget, tappar inte galoppen, och hamnar i jättefin form :idea:
Här kunde jag leka lite som jag ville så länge jag höll i systemet. Öka och minska galoppen, göra skänkelvikning i galoppen, höja och sänka formen med mera.
Alltid en lika mäktig känsla när det klickar och man bara rider, kroppen och hjärnan bara gör liksom!

Vi gjorde övning två igen fast åt andra hållet. Herrn var väldigt framåt och jag behövde bara fylla på med lite energi då och då. Fick beröm för mina händer, hästens form, skänkelvikningarna och galoppfattningarna titt som tätt :o Kände att både jag och hästen hade svinkul. Han gick där och frågade "Visst ska vi fatta här? Säg när! Jag är redo!" och jag gjorde små små ändringar i var och hur vi gjorde övningen för att hålla övningen intressant. Handlar bara om att till exempel fatta galoppen ett-två steg innan man kommer ut till fyrkantsspåret i stället för precis när man kommer ut på fyrkanten. Riktigt härligt var det!

Galoppövningen gjorde vi också åt andra hållet. Här fattade jag vad jag hade gjort i första galoppen och blev ganska paff över att det var någon jag liksom bara gjorde. Herrn galopperade på bra och piggt och det var liksom bara kul.

En sån där ridlektion när allt bara fungerar! Okej jag fick kämpa på lite, konstant jobba, men det är så kul när det funkar. Dessutom är Her Drömvalack så vansinnigt snygg när han går så där fint, och kul att rida. :) Ridläraren pratade ganska länge med mig efteråt och bekräftade den fina känslan jag hade haft, och sa att hon sett mitt lilla system och att det funkade bra på honom. Kul att få "facit" liksom att det inte bara kändes rätt utan även var rätt.

Sista lektionen är på måndag, sorgligt nog. Sen var ridläraren generös och fixade en igenridning den 11e nästa år iom att jag inte kommer hinna rida igen det här året. :up:
Låter verkligen som en superbra lektion! 😍 👏
Så roligt när man kan rida på känsla och det fungerar, eloge till dig för att du klurade ut VAD du hade gjort 😁 Det har jag ofta problem med, vet inte riktigt vad jag gör men det fungerar oftast 😆
 
Jag har tvingats avboka en ordinarie ridlektion och en privatlektion sen senast pga sjukdom 😭 Men idag känns det som att det har vänt lite, så jag hoppas jag hinner bli någorlunda frisk tills på torsdag! Då har jag både en privatlektion med min fodervärdshäst och min ordinarie ridlektion efteråt 😅🤞
 
Låter verkligen som en superbra lektion! 😍 👏
Så roligt när man kan rida på känsla och det fungerar, eloge till dig för att du klurade ut VAD du hade gjort 😁 Det har jag ofta problem med, vet inte riktigt vad jag gör men det fungerar oftast 😆
Tror det är första gången jag fattade VAD jag gjorde dock 🙈 Tänk om man kunde vara medveten om vad man gör rätt jämt när man rider, utvecklingen skulle explodera! Undrar om man kan träna upp det 🤔
 
Tror det är första gången jag fattade VAD jag gjorde dock 🙈 Tänk om man kunde vara medveten om vad man gör rätt jämt när man rider, utvecklingen skulle explodera! Undrar om man kan träna upp det 🤔
Haha, eller hur :D Tror kanske man kan få ett hum om man rider samma övning flera gånger med olik ridning, typ "Nu testar jag att släppa mer på inner tygel" eller "Den här gången har jag ytter skänkel lite längre bak" och ser hur resultatet blir. Fast det kanske kan bli FÖR mycket tänkande och för lite ridning, om man ska börja tänka över vad man gör jämt.. en balansgång :P
 
Ridit gammelman idag. Vi hade balans på schemat, vilket blev blandning mellan markarbete och hoppning, då våran hopplektion brinner inne pga avslutningskadriljen nästa gång.

Vi red fram lite i skritt å trav på fyrkantsspåret och sedan samlades på stora mittvolten och tog gemensam galopp i båda varven på den.

511ECE85-41B1-4322-AEFF-8577CC575445.jpeg


Vi hade 3 serpentinbågar över medellinjen där det var först tre travbomserier, varav de två sista blev upplagda till småkryss senare.
Ena med travbom framför, vi skulle komma i trav å landa i galopp å hoppa sista krysset.

När vi skulle börja med travbomsserpentinerna kommer tjejen som sadlade i ridhuset med täcket som kanade ner å försökte komma med på lektionen. Ridläraren släppte ej in då vi kommit så långt å hon inte var framriden. Vi snackar mellan 20-25min försent. Ridläraren sa även tiden när lektionen började.
Vi andra kom av oss lite i övningen och fick ett ofrivilligt break medan detta utspelade sig. Får se om hon är i tid nästa gång, hoppas det.

När vi sedan ridit fram på bommarna var det dax för hoppningen.
Det gick sådär fick inte till galoppen och fick fatta i efterhand. Fick inte riktigt till rytmen i sprången då jag kände mig osäker pga ny häst jag inte hoppat innan, blev inte bättre av att han var lite seg.
Men fick till något bra språng så får va nöjd för det lilla.

Nu är det en gång kvar. Sen blir det ny termin och då skulle vi visst byta ridlärare till en jag vet vem det är. Vi har stått i samma stall när jag hade min häst, dock aldrig ridit för henne så det ska ändå bli kul.
 
Avslutning i går och jag fick den lilla fuxen och vi skulle rida barbacka. Vi var tre från början, men en av hästarna gick orent så hon fick avbryta och så var vi bara två. Egentligen skulle vi ha gjort lekar och tävlingar men det blev lite dressyr istället. Först uppvärmning i skritt och trav. Shit, vad jobbigt det var. Har inte ridit barbacka på 30 år så jag tog lite man i händerna för säkerhets skull. Jag vågade inte testa galopp för jag är så feg och rädd för att ramla av. Sedan gjorde vi en liten övning i trav med skänkelvikning från hörnet till mitten, 10-m volt och så skänkelvikning ut till nästa hörn. Galopp eller trav på andra långsidan. Vi körde några gånger i båda varven och sista gången valde jag att testa galoppen ändå. Det var inga problem! Sedan gick vi in på motvikten och ökade och minskade den i skritt och trav. Slutligen trava av dem, testade också lättridning. Kul avslutning!
 
Riktig högkvalitetsbild på mig och ridskolehästen 😂

Fick några sekunders film från förra veckans ridlektion. Var inte alls nöjd med min egen ridning och hade mycket att ta med mig till den här veckans pass. Idag kändes det myycket bättre. Andra gången jag rider hästen ich förstår honom bättre nu. Jag måste bara tejpa fast mina armbågar i sidan för jag vill så gärna agera kycklingdans när jag rider tydligen :cautious:
 

Bifogade filer

  • FFB11487-15C9-40A5-8595-42A3C63846C3.jpeg
    FFB11487-15C9-40A5-8595-42A3C63846C3.jpeg
    37,1 KB · Visningar: 66
Sista ridlektionen idag. Hoppning på schemat och jag trodde jag skulle få avsluta med skimmel valacken. Så blev det inte utan skäck stoet.

Blev ingen bra sista lektion. Inte hoppat henne på ett tag och sprången blev inte alls bra. Blev lite som motorstopp innan hindren, men hon hoppade ändå.

Ridläraren trodde hon var pigg när vi red fram för det blivit lite kallt, men så var det inte det var jag som drev fram henne.
Jag fick vända över och lägga volter, kunde inte då igång tempot som jag ville på henne då jag kom ikapp dom framför, var även svårt att vända över då det var en bana uppställd.

Hindren va knappt 50cm höga men på skäcken kände jag att jag bryr mig inte bara skönt med lägre så man kan gå över i skritt.
Hade ingen jättebra känsla fick inte alls till ridningen och frös om benen.

Kan ha påverkat att jag var värdinna och värdinne-kollegan va sjuk så ja va själv. Hade stressat lite me att få stallet klart innan lektionerna och alla eleverna fick hjälpa till å mocka å se till så deras hästar hade vatten för att hjälpa mig lite.
Så må ha varit lite splittrad å inte helt närvarande.

På ett sätt kändes det bra att lektionen kändes si så där, då kändes det inte så vemodigt att det var sista gången.
Skönt nu att veta att det är över och nu tar vi spännande nya tag inför nästa år.

Träffade min värdinne-kollegas barn, hon fick veta att ja skulle sluta å gullungen blev tårögd å sa ”vem ska ja då kalla tant” älskade unge. Hon sa även att ja måste komma å hälsa på nån gång. ❤️
 
Sista ridlektionen skulle varit i fredags men jag fick avboka. Tog en lååång resa långt ner i Sverige istället för att provrida en häst! Så det blev ju ridning i allafall. Tyvärr erbjöd de bara en stenfrusen ridbana, så det blev till att skritta och testa lite skänkelvikning, förhållningar, vändningar, ställa och böja och det funkade bra, han var mjuk och lyssnade bra. Och så lite trav på volter och rakt fram, flytta och vända etc. Där hade han ett enormt steg så det kändes som om man fick rida lätt i Slow-motion. Jag har ju bara ridit småhästar nu på ett tag. När vi kom till galoppen ville han inte riktigt ta den utan rusade i trav. Fick då låna ett spö och lite instruktion att man behöver rida på lite och då funkade det. Detta var höger galopp (som jag har lättast för). Sedan testade jag några fattningar och avbrott och då funkade det betydligt bättre. Sedan i vänstervarv tog han galoppen hur lätt som helst. En bra matchning med andra ord, då vi verkar ha olika bästa sida. Efter det provade jag att hoppa ett litet kryss. Började i trav för anridningen var lite knepig. Efter hindret blev han lite stark (precis som säljaren hade sagt) men han lyssnade bra på förhållning. Tog det en gång till och fortsatte runt kortsidan och red på ett pyttelitet rättuppstående, vände med mycket ytterhjälper som de tjatar om på ridskolan, men se det gillade han inte alls utan sprang bredvid. Gjorde om och tog nästan inget alls i tyglarna (enligt instruktion från säljaren) och då var det ju inga problem). Jag nöjde mig där eftersom jag inte ville hoppa mer eller högre på det underlaget. Resten får jag lära känna hemma.
 
Sista ridlektionen skulle varit i fredags men jag fick avboka. Tog en lååång resa långt ner i Sverige istället för att provrida en häst! Så det blev ju ridning i allafall. Tyvärr erbjöd de bara en stenfrusen ridbana, så det blev till att skritta och testa lite skänkelvikning, förhållningar, vändningar, ställa och böja och det funkade bra, han var mjuk och lyssnade bra. Och så lite trav på volter och rakt fram, flytta och vända etc. Där hade han ett enormt steg så det kändes som om man fick rida lätt i Slow-motion. Jag har ju bara ridit småhästar nu på ett tag. När vi kom till galoppen ville han inte riktigt ta den utan rusade i trav. Fick då låna ett spö och lite instruktion att man behöver rida på lite och då funkade det. Detta var höger galopp (som jag har lättast för). Sedan testade jag några fattningar och avbrott och då funkade det betydligt bättre. Sedan i vänstervarv tog han galoppen hur lätt som helst. En bra matchning med andra ord, då vi verkar ha olika bästa sida. Efter det provade jag att hoppa ett litet kryss. Började i trav för anridningen var lite knepig. Efter hindret blev han lite stark (precis som säljaren hade sagt) men han lyssnade bra på förhållning. Tog det en gång till och fortsatte runt kortsidan och red på ett pyttelitet rättuppstående, vände med mycket ytterhjälper som de tjatar om på ridskolan, men se det gillade han inte alls utan sprang bredvid. Gjorde om och tog nästan inget alls i tyglarna (enligt instruktion från säljaren) och då var det ju inga problem). Jag nöjde mig där eftersom jag inte ville hoppa mer eller högre på det underlaget. Resten får jag lära känna hemma.
Vad spännande! 🤩
 
Avslutning för mig på ridskolan i torsdags :)
Fick nya favoritponnyn, och vi red i privatryttarnas manege, som är lite större än lektionsmanegen :)
Hoppade en trevlig bana med en kombination, två relaterad avstånd och lite fristående hinder.

Var rätt trött känslomässigt redan innan, och blev väldigt nervös för ridningen. Framhoppningen gick ok, men jag hade svårt att slappna av och rida utan handbromsen i. Även första varvet på hela banan kände jag mig spänd och nervös.
Lyckades dock i pausen mellan vändorna analysera mina blockeringar och till andra varvet kunde jag slappna av lite mer :)

Var väldigt nöjd på slutet, och det var en kul lektion! Nu blir det paus ett par veckor innan två dagars läger före terminsstart.
 
Sista ridlektionen skulle varit i fredags men jag fick avboka. Tog en lååång resa långt ner i Sverige istället för att provrida en häst! Så det blev ju ridning i allafall. Tyvärr erbjöd de bara en stenfrusen ridbana, så det blev till att skritta och testa lite skänkelvikning, förhållningar, vändningar, ställa och böja och det funkade bra, han var mjuk och lyssnade bra. Och så lite trav på volter och rakt fram, flytta och vända etc. Där hade han ett enormt steg så det kändes som om man fick rida lätt i Slow-motion. Jag har ju bara ridit småhästar nu på ett tag. När vi kom till galoppen ville han inte riktigt ta den utan rusade i trav. Fick då låna ett spö och lite instruktion att man behöver rida på lite och då funkade det. Detta var höger galopp (som jag har lättast för). Sedan testade jag några fattningar och avbrott och då funkade det betydligt bättre. Sedan i vänstervarv tog han galoppen hur lätt som helst. En bra matchning med andra ord, då vi verkar ha olika bästa sida. Efter det provade jag att hoppa ett litet kryss. Började i trav för anridningen var lite knepig. Efter hindret blev han lite stark (precis som säljaren hade sagt) men han lyssnade bra på förhållning. Tog det en gång till och fortsatte runt kortsidan och red på ett pyttelitet rättuppstående, vände med mycket ytterhjälper som de tjatar om på ridskolan, men se det gillade han inte alls utan sprang bredvid. Gjorde om och tog nästan inget alls i tyglarna (enligt instruktion från säljaren) och då var det ju inga problem). Jag nöjde mig där eftersom jag inte ville hoppa mer eller högre på det underlaget. Resten får jag lära känna hemma.
Vad kul! Det låter ju som en trevlig häst i alla fall. Visst skulle du sälja din, och byta till en mer passande?
 
Vad kul! Det låter ju som en trevlig häst i alla fall. Visst skulle du sälja din, och byta till en mer passande?
Japp! Har kanske också fått en köpare som vill komma och hämta redan i morgon. Så jag kanske är hästlös i en vecka tills den jag köpte kommer.😢😱 Men jag har ju stalltjänst på självaste julafton 😒
 
För mig var det slutridet för i år redan förra veckan (vilket innebär fyra veckor utan ridning :cry:).

Summering: Det har varit mycket upp och ner det här året, därför är det bra att summera och faktiskt inse att det trots allt har gått lite framåt! Har ridit ett begränsat antal hästar, vilket har varit ganska bra. Kämpar på med vissa av samma problem som tidigare men har också fått höra att jag t.ex. sitter bättre nu än tidigare.

Bäst i år: Jag har blivit mjukare i händerna och mer "fri" i sätet. Jag har faktiskt känt utvecklingen under hösten, när jag "återvänt" till vissa hästar och insett att jag rider dem bättre nu än jag gjorde tidigare! Upplever att tajming och känsla har förbättrats (vilket ingick i målsättningen för året!).

Störst utvecklingspotential: Min svaga vänstersida, jag har jättesvårt att komma åt ordentligt med skänkeln och börjar då vrida mig. Även mina "vingliga höfter", jag tränar mycket core men har lätt att hamna på fel sittben/vika mig i sidan osv.

Målsättning för 2022: Hitta vänsterskänkeln och mer stabilitet i höfterna, plus fortsätta utveckla känsla och tajming.
 
Lektion i går. Fick en gammal goding! Ett guldsto (alltså, hon är inte fux, hon är guldig, helt otrolig färg!) som nu är 23. Har inte ridit henne på 5 år. Hon har varit iväg och bakat nya ridskolehästar, fått tre superfina, en bidde inget, och en dog i en tråkig olycka.
Kom ihåg henne som lite seg, lång, och svårgalopperad men trevlig och att jag verkligen gillade henne. Hon kom tillbaka för kanske ett halvår+ sen, och har byggt upp lite styrka osv innan hon kom tillbaka i verksamheten.

Fick dessutom myspysa med henne en hel timme innan :love:

Det blev kadrilj, sista lektionen för terminen. Det var mysigt att sitta upp på en gammal favoritgulding :love: massa nostalgi! Hon var som jag mindes henne men ändå inte.
Vi fick börja med att rida självständigt, och hon var fortfarande lite seg som hon var då. Jag kände dock att jag hade massor fler verktyg för att jobba fram henne att bli lite mer kvick :) Vi red i både skritt, trav och galopp. Hon tog galoppskänkeln betydligt bättre än vad jag kom ihåg, och höll igång galoppen väldigt mycket bättre (eller är det jag som är duktigare på att rida?). Jättehärlig var hon i alla fall, svår att få ihop, svår att få igång, och med en högersida som behövdes ramas in till tusen annars gick hon som en kratta. Men inställningen till jobb var det inget fel på! Väldigt arbetsvillig och lyssnade mycket fokuserat på allt vad man bad henne om. Glad och positiv, men litegrann sur på vissa hästar när de kom för nära. Fick henne ganska o-seg där innan kadriljen.

Vi red sedan kadrilj nästan hela lektionen till massa julmusik (så klart) Vi hade en ganska drivande tät, tyvärr nästan för drivande, så vi andra fick nästan jaga ikapp dem. Stackars guldstoet fick jobba på. Vi hade även tre unghästar (en väldigt ung), så det blev lite stökigt då och då :angel: Jag och andra tjejen som var i par skötte oss dock närapå perfekt (när man inte behövde akta sig för en superglad taggad unghäst)
Mycket vägar hela tiden, vänd rätt upp och volta, snett igenom, vi särade på leden och red ihop igen osv. Allt förutom galoppera varannan häst snett igenom - unghästarna var lite för taggade.
Fick kämpa för att hinna med när vi var i ytterledet 😅 Men lyckades för det mesta hålla ihop kadriljen.

På slutet fick vi rida självständigt igen. Vilken känsla hon bjöd på! Kadrilj är ju ganska magiskt på så vis, hästarna blir oftast väldigt fina efteråt :D Hon var framme för skänkeln och superlyhörd, räckte med lite vältimade hjälper så gick hon väldigt fint. Lätt att rida när hon var så, ändra tempo och form var inga problem :up: Det var bara att rida och fylla på med input så fixade hon. En fröjd!

Ridläraren tyckte jag ridit henne bra och vi nostalgipratade massor om Guldstoet. Jag sa att jag gärna rider henne mer nästa termin, mystanten med guldpälsen :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
52 475
Senast: Takire
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp