Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan faktiskt inte svara på det. Det enda jag kan säga är att det är en anledning att jag byter ridskola.

Låter klokt att byta ridskola då verkligen opedagogiskt att inte förklara en övning som majoriteten i inte verkar ha gjort förut om jag uppfattade det rätt?

På det sättet är jag jättenöjd med vår ridlärare hon brukar alltid samla gruppen runt henne när hon ska gå igenom en övning.
 
På det sättet är jag jättenöjd med vår ridlärare hon brukar alltid samla gruppen runt henne när hon ska gå igenom en övning.
Ja, det gör min instruktör med! Hon kollar liksom av med pedagogiska frågor om hur man ska göra diverse övningar, och förklarar alltid om man ber om lite förtydligande 👍
Vi har ju dessutom bara dressyr var fjärde vecka, så för min del är det ofta skönt med lite påminnelse 😅
 
Låter klokt att byta ridskola då verkligen opedagogiskt att inte förklara en övning som majoriteten i inte verkar ha gjort förut om jag uppfattade det rätt?

På det sättet är jag jättenöjd med vår ridlärare hon brukar alltid samla gruppen runt henne när hon ska gå igenom en övning.
Ja det blir ju inte lätt, jag har ridit för ridlärare som innan vi börjat övningen förklarat hur man ska göra och sen får vi prova själva.

På nya ridskolan förklarade ridläraren jättebra, så jag ser potential att utvecklas personligen.
Jag har tänkt på några lektioner när ridläraren sagt något om t ex. få in bakdelen men jag inte riktigt vart med på hur, för som jag trott och försökt så blev det fel. Ridläraren på nya ridskolan kan verkligen komma med exakt hur man ska göra och jag tror jag personligen har mer nytta av det för att komma vidare och få in i skallen hur man ska göra.
 
Dressyr på tisdagslektionen, fick rida en ny häst. En 20-årig gammal valack som vet hur man gör övningarna och kan själv med liten egen touch á la fuska å slippa jobba. Vad jag sett av honom från tidigare lektioner har jag sett att han verkar lite seg. Det stämde rätt bra.
Fick driva rätt mycket för att få fram honom i ett bättre tempo.

I början av lektionen gick han lite i sin bekväma form med en hals som är "7m lång" och skänkelvikning stod på schemat. Medan vi skrittade fram frågade ridläraren hur en perfekt skänkelvikning ser ut och vad de olika hjälperna gör och hur ställningen ska vara. Gillar det skarpt. Fick även lite tips på hur jag ska använda dressyrspöet, jag har aldrig riktigt fått lära mig hur man ska använda det så har mest använt det som att komma åt bakdelen vid t ex flyttningar.
Fick tips om att använda det att dutta med som en taktpinne i traven för att han skulle aktivera sina bakben, fick inte riktigt till det då jag upplevde det som att mina lår var i vägen, men så fick jag ett tips om att vrida ut tummen lite och då kom ja åt.

Vi började med skänkelvikningar i skritt och skulle göra dom i början av långsidorna och ungefär in till kvartslinjen och första gången märkte jag att han försökte smita undan och göra på sitt sätt, gick gärna med bakdelen först. Fick till några skänkelvikningar där han gjorde rätt. Det var en utmaning att korrigera honom att göra rätt. Vi gjorde även några i trav och då vände vi upp vid A respektive C och sen gjorde vi skänkelvikning på en lång diagonal så själva skänkelvikningen inte blev så kraftig, tanken var att vi inte skulle glömma bort att rida framåt också, så att vi skulle klara hela den linjen.

Vi galopperade på volterna, ett varv i trav, ett varv i galopp och hans galopp är väldigt bekväm, dock är hans trav inte alls lika bekväm tyvärr att sitta ner i. Vi avslutade på stora mittvolten och där skulle vi rida volten mindre och sen göra skänkelvikning. Jag bestämde mig för att försöka sitta ner i traven med stigbyglar, för jag visste att jag nog inte skulle klara av att sitta bra utan stigbyglarna (vi fick rida utan om vi ville), men så kom ja på att jag behöver öva på att sitta ner med stigbyglar också.
Fick faktiskt till det lite och ridläraren sa att jag visst kunde sitta ner, dock kunde jag inte det hela tiden då jag kände att jag tappade stigbyglarna ibland.
Den största skillnaden var att hans 7m långa hals krullade ihop sig och han gick i någon slags form (jag tycker det fortfarande är svårt att säga om han gick på tygeln, gissar på att det var något åt det hållet. Var kul att få honom att samla ihop sig lite och inte bli så lång, ridläraren gav beröm då han såg fin ut enligt henne så jag litar på det jag tvivlar mycket på mig själv.
De andra i gruppen tyckte också att han hade sett fin ut och att jag hade ridit bra. Det jag tyckte var svårt just då vi red på volten var att behålla kontakten i tyglarna, han hade gummityglar och i mina tjocka läder vinterhandskar gled dom så hade långa tyglar stundtals.

Är ändå nöjd med lektionen, den här valacken är lite av en läromästare så ska bli kul att få testa honom 3 gånger till och se om jag hittar några fler knappar.
Nästa lektion är temat förvänd galopp, så vi skulle hem å läsa på lite om det då ridläraren skulle ställa frågor. Känns kul att få tillbaka gnistan lite av ridningen. :heart
 
Ack och ve, helt ramlat ur att skriva ordentligt. Ligger något rimligt bakom, typ 3-4 lektioner :o

Ridit frieserkorsningen alla gånger utom en, vi går framåt. Vågar rida med i sidvärts och öppna, och då går det bättre.
Behöver fortfarande jobba mer på att verkligen aktivera min bål, det är bara så vi kan lyckas hålla galoppen ur hörnen ut på långsidan 🙈 Programridning igen på lördag, utan bocksprång denna gång we hope!

Red även Stor Brun en gång, det går saaakta framåt. Vi får till bra framåtbjudning (vilket är stort i sig) men inte jättemycket mer. Men han är fantastiskt rolig, det känns som att jag kan lära mig väldigt mycket på honom. Funderar på att prova tömfattning någon lektion om jag lyckas få rida honom, se om han gillar det mer🤔
 
Markarbete igår. Fick inte lilla hästen, utan den jag hade typ hundra gånger i rad före den😀. Den här gången var han lite sur när jag skulle spänna sadelgjorden vilket han aldrig har varit förut 😢. Och så var han lite stretig i början av lektionen men kom igång efter en stunds uppvärmning. Övningen bestod av galoppbommar på ena långsidan, skänkelvikning i trav från hörnet till mitten och ut till andra hörnet, galopp och vänd från hörnet, över en galoppbom, till mitten av andra långsidan och över ett litet hinder, landa i andra galoppen och ut mot andra hörnet, över en galoppbom med byte och fortsätta i galopp genom kortsidan och så över tre små hinder på långsidan (har glömt hur många galoppsprång det var mellan dem). Vi delade först upp övningen i delar och satte sedan ihop dem till en bana. Hästen gjorde det han skulle.
 
Kom på att jag ju missat sista lektionen!
Fick inte Bullen :eek: Utan ett litet knepigt sto som ogillar andra hästar (mycket.) Hon har varit skadad länge länge, och det var ganska länge vi trodde att hon inte skulle klara sig. Men nu är hon tillbaka på lektioner :) Jag var en av de första som fick den äran!

Hon är ganska mycket mindre än bullen så kändes himla weird att sitta upp. Vi skrittade iväg och jag försökte minnas vad hon behöver för att det ska bli en bra lektion. Hon var ganska välriden och pigg, eftersom ridlärarna ridit henne mycket innan hon kom in i verksamheten igen. Hon kändes väldigt mycket som att hon lyssnade och så redan från början så jag renodlade mest lite hjälper för min egen skull, och gick lite bågar och volter för att värma upp båda sidor osv.

Det var en rätt kul övning med koner i par på ena långsidan. De stod 3 stycken i par längs med långsidan, så skulle man trava fram till första konen, skritta, och sen trava igen vid andra konen. Hon var inte helt framme för skänkeln upptäckte jag där, men efter lite finslipning blev det riktigt bra. På andra långsidan gjorde vi en stor båge. Märkte direkt här att så fort en annan häst kom lite för nära bakifrån liksom kurade hon ihop sig, fick handbromsen i och surade. Så fort det blev bättre avstånd blev hon glad och hur pigg som helst 🙄
Det är visserligen precis så jag minns henne, men jag undrade lite hur mycket av det hon hade kvar :p
Fick peppa och berömma mycket och försöka ignorera när det blev fel pga andra hästar omkring, blir man bestämd och arg/frustrerad/tvingande då slår det bara tillbaka och man får ett surkart som inte samarbetar på hela lektionen.

Vi tog en galopp på volterna efter det. Lättare sagt än gjort med den här surisen :D I volter ser hon ju andra hästar hela tiden och de hamnar liksom lite snett framför och snett bakom hela tiden. Hon var mycket arg. Vi lyckades galoppera 4 varv innan hon tokrusade mot hästen precis framför för den stackarn skulle döööööööö! Jag fick morra lite åt henne och vända in i mitten, sen var det omöjligt att komma ut i galopp igen. Hon var svinförbannad och jag fick inte till timingen med bra lucka och bra fattning. Hon har allmänt svårt för att fatta i vanliga fall, så man behöver lite startsträcka och förberedelse.
Nåja, fick galopp till slut mest för att ridläraren kom upp bakom henne när hon inte var beredd och hon skjöt iväg som en kanon :D Hon fick ändå beröm för att hon nu galopperade och vi kunde hålla galoppen tills vi skulle sakta av igen.

Övning två var i princip samma övning men nu skulle vi istället minska traven så mycket vi bara kunde mellan konerna. Det var vi bra på! Så länge ingen var för nära bakom :angel: Sedan skulle vi vid sista konen fatta galopp och galoppera till ungefär halva bågen. De här fattningarna funkade mycket bättre! Vi fick till och med ihop 2 riktigt bra fattningar för att vara hon. Rent allmänt gick hon fint och i form utan att jag behövde göra jättemycket, påminna om farten lite då och då och be henne att samla lite då och då. Det var bara fienderna runtomkring som förstörde :p

Andra galoppen i andra varvet (även denna på volt) lyckades jag hålla hennes ilska lite i schack och få henne att tänka på annat än att de andra hästarna skulle dööö. Jobbade lite med ställning och att driva på framåt för att försöka få fram en friskare galopp. Hennes galopp blir lätt lite trög och markbunden. Så mycket bättre, men nu var jag ju beredd på att hon var precis som förut.

När vi sedan fick trava lite självständigt började hon gå hela tiden med handbromsen i. Fick tips då av ridläraren att stå två sitta en i lättridningen, så jag inte hamnade det minsta bakåtlutad, eftersom det kan störa henne rätt mycket. Det funkade hur bra som helst och jag varierade både vanlig lättridning och stå två sitt en. Så fort jag kände att hon började dra i handbromsen tog jag fram knepet och det funkade för det mesta. Funkade inte när andra hästar kom för nära

Ingen fantastisk lektion, men jag tyckte den var kul. Bra övning som var rolig. Sen var jag jätteglad att det lilla knepiga stoet är tillbaka och frisk, för jag gillar henne massor även om hon är lite krånglig av sig :love: Jag behövde ju inte heller göra så mycket med själva hästen - hon var ju väldigt välriden och mjuk på båda sidor osv. Rätt skönt att rida såna också då och då, lätt från början liksom :) Får se om jag får henne på måndag igen, då har jag lite knep och ess i rockärmen att ta till för att få en bättre lektion!
 
Bruna valacken idag, samma dom förra lördagen. När vi kom ner till ridhuset, stod det en massa hinderstöd, nummer-koner och massa annat. Åh nej tänkte jag då det såg ut som en WE-bana å att jag inte betalar för att rida flera lektioner sådan, visst en prova på fine per termin.

Tack och lov hade jag fel, det visade sig vara dressyr och jobba med löragjordhet, tyvärr hann vi inte med så mycket få framridningen tog mer än halva lektionen. Så valacken blev inte så mjuk å fin i sidorna.

Övningen bestod av 3 små volter på ena långsidan, en i hörnet sen rida i svag båge mot mitten, en liten volt ut mot spåret och sen rida båge ut till hörnet och lägga ny volt där, nästa långsida var det slalom, där man även fick flytta hästarna mellan konerna. Dock va det lite för snävt för att hinna få in t ex. Skänkelvikning.

Jag kom aldrig runt övningen och fastnade på en liten volt då jag fick en långsam häst före som gjorde att jag fick lägga ett extra varv på volten. Ville inte hamna för nära så jag ändå kunde försöka göra övningen.

Red utan stigbyglar då jag frös så om fötterna. När vi bytte varv byttes slalomen ut mot galoppfattning istället, jag imponerade mig själv då jag lyckades sitta som gjuten i sadeln både i fattning, under galoppen (fick honom att jobba fint i galoppen) och även i avsaktningen. Det sistnämda gjorde nog mig mest imponerad då jag aldrig riktigt lyckas med det tidigare.

Så det kändes ändå rätt najs.
Nu är det 2 lördagar kvar sen är det slut för terminen.
 
Fick nya favoritponnyn på lektionen igår :) Vi hade markarbete och jobbade på att regelera antalet galoppsprång mellan två bockar på ena långsidan. Den var det tre galoppbockar på andra långsidan och ett hinder att byta galopp på, på medellinjen. Hade inte ridit på flera veckor innan, så hjärnspökena ställde till det lite när jag skulle rida hela banan, men det löste sig med lite paus mellan försöken där jag hann jobba med lite kbt-övningar :)

Fick en bonuslektion direkt efter, då de var så få i gruppen efter (och jag som sagt missat två veckor precis). Utmanade mig själv och vågade rida en häst jag aldrig suttit på innan! Helt annan typ än ponnyn, och med så stort steg i traven att jag höll på att studsa ur sadeln :rofl: Inte helt ultimat när jag redan var rätt slut i kroppen. Men red hela lektionen, och trots ett litet sammanbrott i mitten så är jag sjukt nöjd att jag vågade och klarade att faktiskt rida :D Ett litet steg mot mitt mål att våga hoppa med lite fler hästar :)
 
Hade dressyrlektion i torsdags, skulle vara hästbyte men jag fick behålla fina unghästen ❤️ Vi jobbade med tempoväxlingar och övergångar, han var så duktig!

Galoppen är fortfarande svårare, det är en balansgång mellan att hålla tempot lagom uppe så att han orkar, och att försöka be honom böja sig för skänkeln och inte bara luta inåt i hörnen och på volten.

Blir ofta mest tempo av det hela, men tror det hade varit lättare utan så många andra hästar runt om så man kan planera och få utrymmet man behöver när man behöver det 😅 Får såklart försöka planera min ridning bättre när det är andra ekipage med, men allt kan man inte styra över själv 🙃

Allt som allt nöjd med lektionen, fick också bra feedback på min högersida så där händer det en utveckling iaf 😁 Nu är det tre lektioner kvar på terminen, men jag missar den sista då jag kör upp till Norge inför jul.
 
Ska skriva ordentligt om helgens eskapader imorgon, men hittade den här bilden och är så stolt över våra vinklar :love:

3C839F26-1CA4-4E70-942D-2B8E878AB27E.jpeg


Särskilt med honom som gärna krullar ihop sig med nosen i bogen med andra, och jag som gärna svankar hysteriskt.
Ögonblicksbild från video, men ÄNDÅ :p

(Sadeln verkar ha åkt fram bara 😬)
 
Nä, nu j..lar! Fått mail om att även lektionen på fredag denna vecka är inställd pga sjuka hästar. Och tisdagslektionen har jag ställt in själv pga jobb. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Jag har betalat en förmögenhet den här terminen för att få rida mycket mer än tidigare och vad händer? Min egen häst är halt och flera inställda ridlektioner. Grrr! Inställda lektioner får man pengarna tillbaka för, men inte om man avbokar själv. Det finns heller inget igenridningssystem, så egen avbokning = förlorad avgift.

Ridskolan hyrde ett antal hästar i somras för att få bukt med hästbristen. Och vad händer? Två av hästarna var halta från början och har nu fått åka tillbaka och en ny liten b-ponny kom istället. Ytterligare en av hyrhästarna är nu halt med och två av ridskolans övriga hästar går på medicin och i sjukhage. Två av ridskolans hästar har gått i sjukhage sedan mitten av förra terminen och har inte kommit tillbaka i verksamhet än och en av de ska nu pensioneras. En av de äldsta hästarna har också pensionerats. Och en till av de äldre hästarna som var halt en stor del av förra terminen, men tillbaks i verksamhet den här terminen verkar nu också vara i sjukhage och borta från verksamheten. Föreningen ska köpa EN ny häst (när man lyckats samla ihop tillräckligt med pengar).
 
Nä, nu j..lar! Fått mail om att även lektionen på fredag denna vecka är inställd pga sjuka hästar. Och tisdagslektionen har jag ställt in själv pga jobb. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Jag har betalat en förmögenhet den här terminen för att få rida mycket mer än tidigare och vad händer? Min egen häst är halt och flera inställda ridlektioner. Grrr! Inställda lektioner får man pengarna tillbaka för, men inte om man avbokar själv. Det finns heller inget igenridningssystem, så egen avbokning = förlorad avgift.

Ridskolan hyrde ett antal hästar i somras för att få bukt med hästbristen. Och vad händer? Två av hästarna var halta från början och har nu fått åka tillbaka och en ny liten b-ponny kom istället. Ytterligare en av hyrhästarna är nu halt med och två av ridskolans övriga hästar går på medicin och i sjukhage. Två av ridskolans hästar har gått i sjukhage sedan mitten av förra terminen och har inte kommit tillbaka i verksamhet än och en av de ska nu pensioneras. En av de äldsta hästarna har också pensionerats. Och en till av de äldre hästarna som var halt en stor del av förra terminen, men tillbaks i verksamhet den här terminen verkar nu också vara i sjukhage och borta från verksamheten. Föreningen ska köpa EN ny häst (när man lyckats samla ihop tillräckligt med pengar).
Men oj vad tråkigt. Fattar lite att igenridning inte riktigt funkar om man har för lite hästar men ändå.

Min ridskola har aldrig haft inställd ridlektion på alla 22 år jag ridit där. Men våra hästar är extremt sällan skadade, trots att det egentligen är lite för få hästar. Tror det har mycket att göra med hästmaterialet - mycket egenuppfött. Många av de bästa ridskolestona får föl som sedan rids in, tävlas, och sen så småningom fasas in i verksamheten. Många har samma pappa och blir trevliga lättsamma och väldigt hållbara hästar.

Vi gör så för att det ofta blir sämre i längden att köpa "utifrån". Det är alltid hästarna som köps utifrån som de behöver sälja efter några år. Ridskolehästarna som föds här är alltid kvar tills de är jättegamla. Rekordet var en 32 åring som glatt gick prova på och de lätta lektionerna utan problem :D
 
Men oj vad tråkigt. Fattar lite att igenridning inte riktigt funkar om man har för lite hästar men ändå.

Min ridskola har aldrig haft inställd ridlektion på alla 22 år jag ridit där. Men våra hästar är extremt sällan skadade, trots att det egentligen är lite för få hästar. Tror det har mycket att göra med hästmaterialet - mycket egenuppfött. Många av de bästa ridskolestona får föl som sedan rids in, tävlas, och sen så småningom fasas in i verksamheten. Många har samma pappa och blir trevliga lättsamma och väldigt hållbara hästar.

Vi gör så för att det ofta blir sämre i längden att köpa "utifrån". Det är alltid hästarna som köps utifrån som de behöver sälja efter några år. Ridskolehästarna som föds här är alltid kvar tills de är jättegamla. Rekordet var en 32 åring som glatt gick prova på och de lätta lektionerna utan problem :D
Kunde ju vara ett projekt att föreslå!
 
Lektion i går. Det var kallt 🥶 -10 när vi började och -15 när vi slutade (i ridhuset)
Fick Drömvalacken :love:

Satt upp och skakade av kylan. Trots vinterridbyxor, underställ, fleece, och väst. Hade även rotat fram mina vinterridvantar. Skrittade igång och tänkte att jag får väl rida mig varm. Drömvalacken var inte direkt som han brukar, lite sävlig. Han var piggelin! Tyvärr frös jag nästan för mycket där i början för att kunna göra något vettigt, fick kämpa för att slappna av så jag slutade skaka :D Jobbade i alla fall med lite bågar och att få honom att trampa på med lite högre kadens och under sig i stället för sjumilakliv som visserligen kan gå fort framåt men inte direkt är vettigt. Fick till det rätt bra innan övningarna började, han var ju redan pigg så det handlade mest om att rikta energin rätt. Lättare sagt än gjort men till slut var det som att min hjärna kom ihåg hur han ville ha hjälperna för att trampa på.

Övningen var ruter ess i skritt. Framdelsvändningar runt koner på volten som står som ruter ess. Det gick sådär, mest för att mina fingrar nu var så frusna att jag inte kunde greppa tyglarna och de gled konstant. Fick till några fina framdelsvändningar, andra blev det en bananhäst som smög sig runt konen, för yttertygeln hade glidit iväg :rofl: Efter ett tag tänkte jag faktiskt att det här går inte längre och gick in i mitten för att blåsa varmluft och skaka lite liv i fingrarna. Ridläraren utropade förvånat "Men du vill väl inte klä av dig????? :eek:" Jag svarade att nej jag vill ha fingrarna tillbaka och visade upp mina stelfrusna tygelfattningsklor till fingrar :D Lyckades väcka upp dem så de gick att röra på igen, och red vidare på ruter ess. Gick himla mycket bättre när man kunde hålla i tygeln:idea:

Vi fick sedan trava runt ruter ess. Men inte med framdelsvändningar utan genom att öka på raksträckorna och minska runt konerna. Det gick helt okej, speciellt när jag lyckades hålla i trampet. Så fort vi tappade det och fick sjumilakliv blev det pannkaka av allt. Kan inte riktigt säga varför vi liksom ramlade fram och tillbaka mellan tramp och sjumilakliven, men såhär i efterhand gissar jag lite på att det har och göra med hur jag red lätt kanske. Sen hade fingrarna börjat frysa igen också.

Sedan skulle vi rida på fyrkanten. Vi ökade och minskade traven och fattade kort galopp massor med gånger. Galopperna var bara på kanske 3-4 steg. Nyttigt för herr Drömvalack, det får honom lite mer trampig och på tårna. Var nästan så han blev lite för pigg nu bara. Men jag berömde och berömde och berömde. Mer energi till folket! Han var lite seg på att fatta i början men sen var han med på noterna och bara väntade på fattning. Nu började han forma sig lite bättre och fick in bakbenen. Själv satt jag bara och tänkte "Men låt oss galoppera länge nu dååå jag fryser!" :p
Vi fick till slut galoppera på och ökade och minskade några gånger innan vi saktade av till skritt och pustade på långa tyglar.

Jag stack in mina frusna händer under sadeln. Men satan i gatan vad det gjorde ont i fingrarna när de började värmas upp och blodet kom igång ner i fingrarna. Kändes som att de höll på att sprängas inifrån medan de blev flådda och doppade i syra typ. Satt mest och flämtade i smärta, herr Drömvalack fick knata på bäst han ville :angel:
Det slutade som tur var efter någon minut eller två. Precis när vi skulle börja ta tyglarna. Efter den här smärtsamma upplevelsen var händerna konstigt nog hyfsat okej? Visst var jag kall men inte stelfrusen.

Vi red ruter ess i andra varvet också. Gick himla mycket bättre när man hade fungerande fingrar! Hade lite problem med att hitta exakt rätt förhållande mellan hjälperna, så alla framdelsvändningar blev inte jättebra ändå, men det blev aldrig en bananhäst som smög runt konen.
Traven var lite sämre i det här varvet, men det är hans dåliga varv så inte så konstigt.

Vi skulle sedan rida tempoväxlingar på långsidan, och sedan in på en serpentin med tre bågar. Fatta galopp ungefär halva första och tredje bågen. Man fick bestämma lite själv när man skulle fatta och sakta av, men det skulle vara välplanerat och anpassat efter hästen man satt på. Jag valde att fatta ungefär vid C och sakta av precis vid medellinjen, trava halva andra bågen, fatta vid medellinjen på tredje bågen och sakta av vid A. Det funkade rätt bra eftersom jag ville tagga på honom med fattningarna, och han var pigg. Efter ett par varv blev han en riktig krutdurk och fattade flera gånger fast jag inte ens gett någon hjälp. Ökningarna i trav blev helt magiska :love:

När vi sedan skulle skritta av hoppade jag av och skrittade av gåendes, ville ha lite värme i tårna osv :angel:

Allt som allt en kul lektion. Jag kände lite att jag inte var superfokuserad och finlirade lika mycket som jag hade önskat. Å andra sidan gick det himla bra stundtals. Han är ju lite slingrig, lång och sävlig. Inte världens lättaste att jobba ihop osv. Jag har inte ridit honom på rätt länge. Det var himla lyxigt när han var så där pigg, inte lika mycket tjat med skänkeln behövdes. På slutet när han hade så där mycket energi var han jätterolig att rida, oj vad han tog i och viklade ben och hade sig :D
Hade tur som fick honom när vi hade sådana övningar som är bra för honom också.
 
Ridlektion igår med gammelmannen. Hann smyga ner å kika lite på lektionen innan då han redan gick å för å se hur det gick för dom osv.

De höll på med förvänd galopp när jag kom ner.
När det sedan var dags att byta så gick jag en lång väg till honom och han fnorkade åt mig. Sist hade jag haft mina reflex chaps med lite fodring i och de hade han blivit rädd för.
Nu fnorkade han åt min vinterjacka som är en varseljacka, men han fick nosa på den så var det frid sen.
Funderar på om det kan va något med synen i och med att han är lite äldre.

När vi skrittade fram höll jag på att få spader (ridläraren med va ja märkte), det var en som har egen häst med sig som kom sent å skulle sadla i ridhuset. Hästen har täcke på sig, ta av det å lägga på sargen, ridläraren säger till att de inte får lägga det där (det kanade ner och gammelmannen hoppade till lite, varpå ridläraren påpekar att det var just den anledningen till varför man inte gör så).
Sen skulle de sadla men höll inte i hästen så den sprang iväg. Så de va lite cirkus där ett tag.
Har vart några lektioner där de alltid varit sena.

Tack och lov fick vi andra ändå komma igång med dagens övning. Först halt vid varje bokstav i båda varv. Sen in på stora mittvolten, göra skänkelvikning på volten, fick till det när jag fick in i mitt huvud hur jag skulle göra.
Sen travade vi igång, på mittvolten och sen varannan häst ut på spåret.

Sedan fick vi gå in på C och A volterna, galopp halva volten och trav halva. Gick helt ok, hade lite längre stigbyglar än vanligt och lyckades sitta ner rätt bra i traven.
Han gick fint i form och fick vid några tillfällen med samma form i galoppen.

Sist skulle vi lägga 10 meters volter i hörnen och kortsidorna var det trav, på långssidorna galopp, galoppen skulle fattas när man hade halva volten kvar och saktad av när man hade andra voltens halva kvar.
Det var en utmaning. Det svåraste var att jag hela tiden kom ikapp framförvarande ekipage så fick inte riktigt till det.

Vi fick galoppera i en båge på långsidorna sen när vi tyckte det kändes bra. Jag hann med två sådana bågar där det blev förvänd galopp, hade velat hinna med mer, men men.

Ridläraren sa att det syntes att jag hittade knapparna på honom snabbare idag och att jag hade gått upp 2 steg i ”trappan” sen förra gången, så det känns bra. Har en hel del kvar att öva på men det kommer.
Har visst lagt till med en del ovanor, men ska råda bot på dom.

Ridläraren misstänkte även att jag är för hård mot mig själv och det stämmer delvis, men inte alls som jag varit.

Har fortfarande träningsvärk och kunde inte bibehålla stigbyglarna hela tiden, men nu har vi börjat resan att bli bättre på det. 😇
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 507
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp