Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridlektion igår med gammelmannen. Hann smyga ner å kika lite på lektionen innan då han redan gick å för å se hur det gick för dom osv.

De höll på med förvänd galopp när jag kom ner.
När det sedan var dags att byta så gick jag en lång väg till honom och han fnorkade åt mig. Sist hade jag haft mina reflex chaps med lite fodring i och de hade han blivit rädd för.
Nu fnorkade han åt min vinterjacka som är en varseljacka, men han fick nosa på den så var det frid sen.
Funderar på om det kan va något med synen i och med att han är lite äldre.

När vi skrittade fram höll jag på att få spader (ridläraren med va ja märkte), det var en som har egen häst med sig som kom sent å skulle sadla i ridhuset. Hästen har täcke på sig, ta av det å lägga på sargen, ridläraren säger till att de inte får lägga det där (det kanade ner och gammelmannen hoppade till lite, varpå ridläraren påpekar att det var just den anledningen till varför man inte gör så).
Sen skulle de sadla men höll inte i hästen så den sprang iväg. Så de va lite cirkus där ett tag.
Har vart några lektioner där de alltid varit sena.

Tack och lov fick vi andra ändå komma igång med dagens övning. Först halt vid varje bokstav i båda varv. Sen in på stora mittvolten, göra skänkelvikning på volten, fick till det när jag fick in i mitt huvud hur jag skulle göra.
Sen travade vi igång, på mittvolten och sen varannan häst ut på spåret.

Sedan fick vi gå in på C och A volterna, galopp halva volten och trav halva. Gick helt ok, hade lite längre stigbyglar än vanligt och lyckades sitta ner rätt bra i traven.
Han gick fint i form och fick vid några tillfällen med samma form i galoppen.

Sist skulle vi lägga 10 meters volter i hörnen och kortsidorna var det trav, på långssidorna galopp, galoppen skulle fattas när man hade halva volten kvar och saktad av när man hade andra voltens halva kvar.
Det var en utmaning. Det svåraste var att jag hela tiden kom ikapp framförvarande ekipage så fick inte riktigt till det.

Vi fick galoppera i en båge på långsidorna sen när vi tyckte det kändes bra. Jag hann med två sådana bågar där det blev förvänd galopp, hade velat hinna med mer, men men.

Ridläraren sa att det syntes att jag hittade knapparna på honom snabbare idag och att jag hade gått upp 2 steg i ”trappan” sen förra gången, så det känns bra. Har en hel del kvar att öva på men det kommer.
Har visst lagt till med en del ovanor, men ska råda bot på dom.

Ridläraren misstänkte även att jag är för hård mot mig själv och det stämmer delvis, men inte alls som jag varit.

Har fortfarande träningsvärk och kunde inte bibehålla stigbyglarna hela tiden, men nu har vi börjat resan att bli bättre på det. 😇
Haha men vad underligt med den som hade hästen med sig :D Kan ju inte bara släppa hästen, det är ju livsfarligt! Speciellt när den inte är del av flocken.
 
Gårdagens ridlektion var jag tvungen att ställa in pga jobbmöte, men den blev ändrad till teorilektion pga hästbrist, så jag antar att jag inte missade så mycket. Trist ändå!
 
Haha men vad underligt med den som hade hästen med sig :D Kan ju inte bara släppa hästen, det är ju livsfarligt! Speciellt när den inte är del av flocken.
@TheRedLightning Tycker också det lät väldigt märkligt och farligt, täcka av och sadla etc gör man i stallet och inte i ridhuset. Förstår att det stör, särskilt om det alltid är samma person som är sen.. Min ridlärare hade aldrig tillåtit något sådant. Visst, ibland när man tar över någon häst från lektionen före behöver man sadla om för att förra personen slarvat eller sadeln åkt fram, men hästen ska vara "klar" när den kommer in i ridhuset :o
 
Haha men vad underligt med den som hade hästen med sig :D Kan ju inte bara släppa hästen, det är ju livsfarligt! Speciellt när den inte är del av flocken.

@TheRedLightning Tycker också det lät väldigt märkligt och farligt, täcka av och sadla etc gör man i stallet och inte i ridhuset. Förstår att det stör, särskilt om det alltid är samma person som är sen.. Min ridlärare hade aldrig tillåtit något sådant. Visst, ibland när man tar över någon häst från lektionen före behöver man sadla om för att förra personen slarvat eller sadeln åkt fram, men hästen ska vara "klar" när den kommer in i ridhuset :o
Svarar båda.
Ja, hon hade en med sig och denne tog av täcket, å sen hade de nog ingen kommunikation då ingen höll i hästen när ryttaren kom med sadeln.

Sadla får de ej göra i stallet pga smittorisk, antingen i transporten eller på gårdsplan. Nu igår undra de om de kunde göra det i ridhuset då det var mörkt ute.

Ridläraren reagerade igår men ja vete tusan om budskapet gick fram.
 
@TheRedLightning Tycker också det lät väldigt märkligt och farligt, täcka av och sadla etc gör man i stallet och inte i ridhuset. Förstår att det stör, särskilt om det alltid är samma person som är sen.. Min ridlärare hade aldrig tillåtit något sådant. Visst, ibland när man tar över någon häst från lektionen före behöver man sadla om för att förra personen slarvat eller sadeln åkt fram, men hästen ska vara "klar" när den kommer in i ridhuset :o
Ja, varför sadlade dem inte utanför ridhuset, eller i transporten?

Hade också en privathäst i ridhuset (ej under lektion) när jag var inne och promenerade med min vid handen som ställde sin häst väldigt nära utgången och började täcka av och sadla just när jag var på väg ut (för att min häst hade börjat slita sig och jag ville inte att det skulle hända så jag avbröt och ville gå ut när de kom) och som dessutom skrek surt att jag inte skulle komma så nära.
 
@TheRedLightning Tycker också det lät väldigt märkligt och farligt, täcka av och sadla etc gör man i stallet och inte i ridhuset. Förstår att det stör, särskilt om det alltid är samma person som är sen.. Min ridlärare hade aldrig tillåtit något sådant. Visst, ibland när man tar över någon häst från lektionen före behöver man sadla om för att förra personen slarvat eller sadeln åkt fram, men hästen ska vara "klar" när den kommer in i ridhuset :o

Ja, varför sadlade dem inte utanför ridhuset, eller i transporten?

Hade också en privathäst i ridhuset (ej under lektion) när jag var inne och promenerade med min vid handen som ställde sin häst väldigt nära utgången och började täcka av och sadla just när jag var på väg ut (för att min häst hade börjat slita sig och jag ville inte att det skulle hända så jag avbröt och ville gå ut när de kom) och som dessutom skrek surt att jag inte skulle komma så nära.

Kommer man med häst utifrån har man oftast bara ridhuset att tillgå som säker plats för att sadla, främmande häst i stallet är bland det dummaste man kan få för sig smittskyddsmässigt, och oftast finns inga vettiga platser att stå på utomhus i mörkret när det potentiellt är trafik och obetänksamt folk på parkeringen. (Det brukar vara rörigt nog på tävling när ändå alla som är där ska vara medvetna om att det rör sig hästar överallt.) Dessutom vill man förmodligen inte täcka av ute i vädret när det är kallt och/eller blött. Täcka av och sadla i transporten är i många fall skitdumt, och verkligen en skaderisk för både häst och människa.

Normalt sett skulle jag hinna sadla, sitta upp och bli klar på kortare tid än det tar för en normal ridskoleryttare att ta över sin häst och få stigläder och grejer i ordning, men givetvis ska alla på en lektion vara i tid (eller så kör man på och den som är sen får skylla sig själv). Och man står på medellinjen eller mitt på volten så att man inte är i vägen, så klart. Har man medhjälpare är det ju ännu enklare, borde verkligen inte ta många sekunder (och måste man sen leda hästen lite innan man spänner färdigt kan man ju göra det innanför spåret när alla ändå skrittar).

Att inte få ha täcken på sargen för att hästarna kan bli rädda låter tramsigt om det inte är väldigt ovana ryttare/hästar. Hur ska de få någon input i livet om man ska undvika precis allt de skulle kunna titta lite på? Däremot är det ju dumt ur smittskyddssynpunkt, om man inte har väldigt god ordning på vad som får hänga var. (I vårt ridhus lägger man sina/hästens kläder i en egen stol, som man sen torkar av med virkon innan man går.)
 
Kommer man med häst utifrån har man oftast bara ridhuset att tillgå som säker plats för att sadla, främmande häst i stallet är bland det dummaste man kan få för sig smittskyddsmässigt, och oftast finns inga vettiga platser att stå på utomhus i mörkret när det potentiellt är trafik och obetänksamt folk på parkeringen. (Det brukar vara rörigt nog på tävling när ändå alla som är där ska vara medvetna om att det rör sig hästar överallt.) Dessutom vill man förmodligen inte täcka av ute i vädret när det är kallt och/eller blött. Täcka av och sadla i transporten är i många fall skitdumt, och verkligen en skaderisk för både häst och människa.

Normalt sett skulle jag hinna sadla, sitta upp och bli klar på kortare tid än det tar för en normal ridskoleryttare att ta över sin häst och få stigläder och grejer i ordning, men givetvis ska alla på en lektion vara i tid (eller så kör man på och den som är sen får skylla sig själv). Och man står på medellinjen eller mitt på volten så att man inte är i vägen, så klart. Har man medhjälpare är det ju ännu enklare, borde verkligen inte ta många sekunder (och måste man sen leda hästen lite innan man spänner färdigt kan man ju göra det innanför spåret när alla ändå skrittar).

Att inte få ha täcken på sargen för att hästarna kan bli rädda låter tramsigt om det inte är väldigt ovana ryttare/hästar. Hur ska de få någon input i livet om man ska undvika precis allt de skulle kunna titta lite på? Däremot är det ju dumt ur smittskyddssynpunkt, om man inte har väldigt god ordning på vad som får hänga var. (I vårt ridhus lägger man sina/hästens kläder i en egen stol, som man sen torkar av med virkon innan man går.)
Jag tror du missförstått angående inga täcken på sargen. De får inte hänga där pga risken att de ramlar ner. Att lägga det i en hög ovanpå sargen är ok, men inte hänga det som de hade gjort. Det var när täcket kasade ner som känsliga gammelmannen reagerade, han gjorde inte mycket väsen mer än frös till en millisekund men ändå.

Sen är det inte ur ett säkerhetsperspektiv att ett täcke kan ramla/kana ner från sargen och in på ridbanan, rent teoretiskt även om en häst inte blir rädd och är där just då skulle de kunna fastna i det. Bättre lägga det ovanpå så det inte kan ramla ner.
 
Kommer man med häst utifrån har man oftast bara ridhuset att tillgå som säker plats för att sadla, främmande häst i stallet är bland det dummaste man kan få för sig smittskyddsmässigt, och oftast finns inga vettiga platser att stå på utomhus i mörkret när det potentiellt är trafik och obetänksamt folk på parkeringen. (Det brukar vara rörigt nog på tävling när ändå alla som är där ska vara medvetna om att det rör sig hästar överallt.) Dessutom vill man förmodligen inte täcka av ute i vädret när det är kallt och/eller blött. Täcka av och sadla i transporten är i många fall skitdumt, och verkligen en skaderisk för både häst och människa.

Normalt sett skulle jag hinna sadla, sitta upp och bli klar på kortare tid än det tar för en normal ridskoleryttare att ta över sin häst och få stigläder och grejer i ordning, men givetvis ska alla på en lektion vara i tid (eller så kör man på och den som är sen får skylla sig själv). Och man står på medellinjen eller mitt på volten så att man inte är i vägen, så klart. Har man medhjälpare är det ju ännu enklare, borde verkligen inte ta många sekunder (och måste man sen leda hästen lite innan man spänner färdigt kan man ju göra det innanför spåret när alla ändå skrittar).

Att inte få ha täcken på sargen för att hästarna kan bli rädda låter tramsigt om det inte är väldigt ovana ryttare/hästar. Hur ska de få någon input i livet om man ska undvika precis allt de skulle kunna titta lite på? Däremot är det ju dumt ur smittskyddssynpunkt, om man inte har väldigt god ordning på vad som får hänga var. (I vårt ridhus lägger man sina/hästens kläder i en egen stol, som man sen torkar av med virkon innan man går.)
Hade missat att det var en häst utifrån, trodde det handlade om en privathäst i samma stall som ridskolan. Då vill man såklart inte vistas i stallet :) Men ja, även om man måste sadla i ridhuset hjälper det ju mycket om man kommer i god tid och inte stör andra.
 
Har inte ridit på flera veckor Har missat de två senaste lektionerna eller om det är tre på grund av jobbet. Har dessutom två lektioner sen tidigare att rida igen hinner nog inte det innan terminen är slut. :( Helt hysteriskt just nu på jobbet harsvarati min privata mobil med jobbfrasen flera gånger denna veckan. Med tanke på att jag alltid prioriterar ridningen högst så är det faktiskt riktigt illa när jag tänker efter. Ska iallafall rida två privatlektioner på fredag det blir kul!
 
Har inte ridit på flera veckor Har missat de två senaste lektionerna eller om det är tre på grund av jobbet. Har dessutom två lektioner sen tidigare att rida igen hinner nog inte det innan terminen är slut. :( Helt hysteriskt just nu på jobbet harsvarati min privata mobil med jobbfrasen flera gånger denna veckan. Med tanke på att jag alltid prioriterar ridningen högst så är det faktiskt riktigt illa när jag tänker efter. Ska iallafall rida två privatlektioner på fredag det blir kul!
Åh, hoppas det blir lugnare på jobbet snart :heart. Två lektioner i morgon låter riktigt bra!
 
Jag hade en superbra lektion tidigare i veckan :love:. Det har varit härligt att se att många här tycks ha haft fina lektioner och bra terminer, har dock inte riktigt känt att jag haft det själv. Men i går kändes det fantastiskt!

Fick rida samma häst jag haft en hel del den här terminen men som jag haft paus från ett tag. Det kändes innan pausen som att jag hade "fastnat" lite, vissa grejer gick bra men andra var lite frustrerande. I går jobbade vi mycket med utåtställning och fokus på att hålla bogen på plats och jäklar, vad lösgjord hästen var efter den övningen! Vi flöt verkligen på och jag kände hur jag blev mjuk i händerna, mer avslappnad i sätet och hur vi verkligen var ett team :).

Älskar när en "återvänder" till en häst och det känns som att det hänt massor!
 
Just det, snart börjar det bli dags för den traditionella summeringen av året (det är tredje året i rad vi gör det i ridskoleryttartråden, då får det kallas tradition :laugh:)! :bump:

Punkter att reflektera kring:

Summering:
Bäst i år:
Störst utvecklingspotential
:
Målsättning för 2022:
 
Sista hopplektionen gjord. Såklart gav ridläraren mig lite dåligt samvete att jag ska sluta, då hon i början av lektionen undrade om jag skulle sluta helt och svika dom. Fick även lite frågor efter lektionen om varför, tyckte det var lite jobbigt att svara på. Ridskolechefen försökte sälja in att det fanns en plats en gång i månaden, då jag bara kunde med att säga att jag slutar pga att jag spenderar mer tid hos killen än hemma och till honom är det långt att åka.
Sa även att man inte kunde pussas varje helg och att jag inte kunde sluta helt då jag hade vart där så länge och var typ en inventarie. Sa att jag försvinner inte och kommer nog på några ridläger när de blir av.

Lektionen i sig blev lite annorlunda, fick skeppet Ålen (stoet som är vingligt och långt). Har inte hoppat henne sen en maskeradhoppning 2015, så det är några år sedan. I själva framridningen gick allt bra och fick med henne i volter, flyttningar, bågar och över bommar.

I framhoppnigen var vi inte riktigt synkade, de första gångerna blev sisådär, jag hoppade före, kom efter någon gång. Mest berodde det på att jag fegade och inte riktigt visste hur hon skulle hoppa. Gick dock bättre sedan när vi började hoppa på riktigt och hindren fick lite höjd.
Det var banhoppning på schemat idag och vi hade hoppat fram på ett smalhinder, som även var med i banan, när man vände upp på det kände jag att det svåra på skeppet Ålen var att inte låta hennes ytterbog flyta iväg utåt i svängen.
Banhoppningen gick bra, var lite svårt att få henne att landa i rätt galopp så fick rätta galoppen några gånger genom att sakta av och fatta ny galopp.

Vi hoppade en bana som byggdes på lite succesivt, vi hoppade den 3 gånger var och 2 gången var det en oxer med. Oxer är min svaghet och när jag red an kände jag mig lite tveksam men tänkte "äh va sjutton jag litar på henne hon stannar inte" och jag trodde hon skulle hoppa av på ett bra avstånd framför hindret, men hon tog ett galoppsprång till, det kändes som om hon skulle krascha rakt in i hindret så jag släppte tyglarna och lät henne hitta balansen.
Ridläraren sa att det var det som hade räddat oss och att jag hade skrämt dom.
Tydligen hade hon tvekat precis som om hon skulle stanna och sen hoppat, kan varit en kombo av min osäkerhet också.
Den sista gången vi hoppade banan tog jag faktiskt mantag över oxern.

Är ändå nöjd över lektionen med tanke på att det var en häst jag inte hoppat på länge och det var sista gången. Får se hur det blir framöver om vi kommer ha råd med någon hopplektion eller ridläger/kurs med hopptema. :)
 
”Råkade” boka mig på sista platsen på Taffsnäs fjordhäst vuxenläger i sommar. Oops! Måste bara se till att betala anmälningsavgiften så är det klart. Fjordingar ligger mig ju varmt om hjärtat💗. Och eftersom jag inte vet om min lilla pålla kommer vara ridbar eller ens kvar hos mig i sommar slog jag till. Har som plan B att hyra en av deras fjordingar sen efter sommaren. Om min lilla häst inte blir bra och jag inte lyckas köpa en annan.
 
Red nya favoritponnyn igår. Vi hade ett tresprångsavstånd på ena långsidan, en 5,5:a på andra och lite bockar på meddellingjen och kortsidan.
Ponnyn kändes ovanligt mjuk och fin, och jag hade riktigt bra känsla! Vi hoppade mest låga hinder, men när vi värmde upp på 5,5:an så höjde instruktören till 85 :) har ju hoppat banor på 80 tidigare, men sen mina hjärnspöken slagit till så ordentligt efter senaste avramlingen så har jag oftast hållit mig på Max 70 på lektion, så det var kul att våga ta ett lite större språng i alla fall ,hon hoppar så otroligt mjukt också, onnyn :love:

En liten film, om någon vill se
 
Red nya favoritponnyn igår. Vi hade ett tresprångsavstånd på ena långsidan, en 5,5:a på andra och lite bockar på meddellingjen och kortsidan.
Ponnyn kändes ovanligt mjuk och fin, och jag hade riktigt bra känsla! Vi hoppade mest låga hinder, men när vi värmde upp på 5,5:an så höjde instruktören till 85 :) har ju hoppat banor på 80 tidigare, men sen mina hjärnspöken slagit till så ordentligt efter senaste avramlingen så har jag oftast hållit mig på Max 70 på lektion, så det var kul att våga ta ett lite större språng i alla fall ,hon hoppar så otroligt mjukt också, onnyn :love:

En liten film, om någon vill se
Fint! Min första tanke när jag öppnade videon var dock "VA, jag vet vilken manege och ridskola det där är!!!" :D
 
Red nya favoritponnyn igår. Vi hade ett tresprångsavstånd på ena långsidan, en 5,5:a på andra och lite bockar på meddellingjen och kortsidan.
Ponnyn kändes ovanligt mjuk och fin, och jag hade riktigt bra känsla! Vi hoppade mest låga hinder, men när vi värmde upp på 5,5:an så höjde instruktören till 85 :) har ju hoppat banor på 80 tidigare, men sen mina hjärnspöken slagit till så ordentligt efter senaste avramlingen så har jag oftast hållit mig på Max 70 på lektion, så det var kul att våga ta ett lite större språng i alla fall ,hon hoppar så otroligt mjukt också, onnyn :love:

En liten film, om någon vill se
Ponnyn ser väldigt trevlig ut ju :love: Och det ser mjukt, fint, och i balans ut från ryttaren :up:
 
Ponnyn ser väldigt trevlig ut ju :love: Och det ser mjukt, fint, och i balans ut från ryttaren :up:
Tack! Hon är liten speciell 😂 I ena varvet kan hon nästan vara lite seg, och i andra varvet är hon räcerponny (när det finns hinder). Det syns inte på filmen, då vi började i snabba varvet, och hon inte kommit upp i superspeed, men första varvet red vi spegelvänt och då fick jag styra in i väggen på slutet 🙈
 
Ridlektion fick sega skimmel valacken. Han var besvärlig att tränsa ett tag har han varit ok att tränsa men idag var det tillbaka som han varit innan.

Väckte honom direkt i skritt och fick honom att skritta på så han skulle bli varm i kroppen, annars går han och drar benen efter sig.
Vi värmde upp i trav och då skulle vi lägga bågar på långsidorna eller flytta, var lite självständigt. Märks att skimmeln ogärna flyttat i sidledd då det gick lite som en ostbåge…

Nåväl sen skulle vi rida över bommar på ena bågen och lägga en volt ut mot fyrkantsspåret. Han var lite seg i volten men fick honom att forma sig i alla fall.

Sen fick vi vända upp på den andra långsidan i trav och antingen sakta av till skritt före eller efter ett par travbommar på rakt spår.
Sen samma linje men utan skrittövergången och komma mot ett lågt hinder i trav och landa i galopp. Ridläraren sa att vi skulle sitta i djup lättsits mot hindret.
Fick till det helt okej och fick honom att landa i galopp.

Sist skulle vi komma på samma linje i galopp, fick beröm för vägen sista gången vi red an. Han är bussig i all fall.
Det enda som var synd att det var en som red skäck stoet och inte väckte henne, så alla fick lägga volter då hon blev som en bromskloss. Ridläraren hade sagt till att hon skulle väcka henne och gett ett spö.

Det var lite synd då skimmeln hade bra tempo och så fick vi antingen lägga volt (inte alltid det gick då det var andra bakom) eller sänka farten.

Nåväl nöjd ändå och la märke till att jag i princip är osynlig, det var inte många kommentarer jag fick av ridläraren, mer än det där med bra väg och en annan kommentar om att han hade varit lite vinglig över bommarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
52 471
Senast: Takire
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp