Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, vad kul att det gick bra! Hon verkar himla fin verkligen :love:

Nej jag vet inte riktigt vad det beror på! De har ju någon hoppgrupp och jag tror (?) att det kanske blir någon mer när mer hästmaterial kommer 😅
Men de är hoppspecialgrupper då.

Men just att det inte är bommar klurar jag på, det är ju bra för alla liksom! Ska se om jag kan luska lite.. Hoppas det är så enkelt att man bara behöver visa intresse 😄
Ja, det känns verkligen som en häst som är supernyttig för mig att rida! Ser fram emot att få lära känna henne bättre framöver :)

Aha... Ja, bommar är ju ändå ganska grundläggande kan jag tycka. Får du veta nåt så är jag också nyfiken! :D
 
Måndagslektionen med äldre fuxstoet idag. Det var oväntat hoppning, hade blivit något tokigt med schemat eftersom det var dressyr förra gången, men det skulle tydligen ha varit markarbete. Så från nästa vecka är vi tillbaka i dressyr, dressyr, markarbete, hoppning.

Uppvärmningen började bra, hon var lätt att få fram och sätta tillbaka, och var mer avslappnad än förra gången. Vi började lite markarbetesaktigt med trav på C-volten över sockerbitar i båda varven, sedan över ett kryss snett in på c-volten och över sockerbitarna i galopp. Första gången över krysset var jag inte beredd på hur mycket hon skulle tända till, så det blev lite hafsigt. Andra gången var jag med och fick till ett varv som kändes jättebra. Sedan var det över tre studs och sedan ett galoppsprång och ett till hinder som senare blev en oxer. Den red vi två gånger, först med alla som kryss, sedan sista som oxer. Sedan avslutade vi med en oxer snett igenom och runt till studsen och sista oxern. Allt det kändes bra också, och det var roligt med en häst som hade ordentligt med eget driv. Så jag fick jobba med att rida ihop henne utan att göra det till en kamp mellan oss (ridlärarens ord, vilket direkt fick mig att mjuka och allt blev bättre), och jobba med att hon blir lite slingrig inför "riktiga" hinder så jag måste rida ordentligt, vilket är super för mig som måste jobba med att inte sluta rida bara för att hästen är het.

Tanken är ju att vi byter häst efter hoppningen, men jag frågade om jag kunde få henne en omgång till och det skulle jag få. Jag vill gärna jobba vidare med min sits och min hand på henne och även hoppa henne igen. Sen tycker jag att hon har en rätt härlig personlighet, och jag har så lätt att fastna för ston. Ge mig ett lite sportigare sto med lite humör, i storleksintervallet 160-165, så kommer jag falla pladask.

Senare i veckan är det hoppning fredag och lördag, så nu får veckan ta och gå fort så jag får ha roligt igen! Tålamod är inte min grej.
 
Måndagslektionen med äldre fuxstoet idag. Det var oväntat hoppning, hade blivit något tokigt med schemat eftersom det var dressyr förra gången, men det skulle tydligen ha varit markarbete. Så från nästa vecka är vi tillbaka i dressyr, dressyr, markarbete, hoppning.

Uppvärmningen började bra, hon var lätt att få fram och sätta tillbaka, och var mer avslappnad än förra gången. Vi började lite markarbetesaktigt med trav på C-volten över sockerbitar i båda varven, sedan över ett kryss snett in på c-volten och över sockerbitarna i galopp. Första gången över krysset var jag inte beredd på hur mycket hon skulle tända till, så det blev lite hafsigt. Andra gången var jag med och fick till ett varv som kändes jättebra. Sedan var det över tre studs och sedan ett galoppsprång och ett till hinder som senare blev en oxer. Den red vi två gånger, först med alla som kryss, sedan sista som oxer. Sedan avslutade vi med en oxer snett igenom och runt till studsen och sista oxern. Allt det kändes bra också, och det var roligt med en häst som hade ordentligt med eget driv. Så jag fick jobba med att rida ihop henne utan att göra det till en kamp mellan oss (ridlärarens ord, vilket direkt fick mig att mjuka och allt blev bättre), och jobba med att hon blir lite slingrig inför "riktiga" hinder så jag måste rida ordentligt, vilket är super för mig som måste jobba med att inte sluta rida bara för att hästen är het.

Tanken är ju att vi byter häst efter hoppningen, men jag frågade om jag kunde få henne en omgång till och det skulle jag få. Jag vill gärna jobba vidare med min sits och min hand på henne och även hoppa henne igen. Sen tycker jag att hon har en rätt härlig personlighet, och jag har så lätt att fastna för ston. Ge mig ett lite sportigare sto med lite humör, i storleksintervallet 160-165, så kommer jag falla pladask.

Senare i veckan är det hoppning fredag och lördag, så nu får veckan ta och gå fort så jag får ha roligt igen! Tålamod är inte min grej.

Kuul med hoppning!

Älskar ston, gärna... typiskt stoiga :D
Vilket får mig att inse att jag har tamigtusan inte ridit sto sen jag tog upp ridningen igen! Vad är detta??
 
Kuul med hoppning!

Älskar ston, gärna... typiskt stoiga :D
Vilket får mig att inse att jag har tamigtusan inte ridit sto sen jag tog upp ridningen igen! Vad är detta??

Men det får du ta o rätta till! Jag har haft det nästan tvärtom 😁 Det känns som att det är mer liv och personlighet i stona, men jag har alltid varit jävig i den frågan 😂
 
Gårdagens lektion var nästan bara härlig :)

Fick ett trevligt brunt sto som jag generellt funkar bra med. Kollade på lektionen innan då hon gick med på den, och hon såg riktigt uttråkad ut :angel: Hon liksom tuffade snällt på men gjorde inget extra när ryttaren bad om det. Hon kan bli så i bland och liksom bara hamna i autopilot. Bestämde mig där för att försöka väcka fram lite lekfullhet och kul, det fick bli målet för ridlektionen.

Vi skrittade igång lite självständigt och jag började på en gång med ökningar och minskningar. Hon var fortfarande på autopilot så visst gjorde hon ökningar och minskningar - men lunkade mest på. Peppade upp henne i trav, vilket tog en halv långsida 🙈. Först då vaknade hon till och typ "Va? nämen de andra skrittar ju, ska jag trava? va?" :D Så jag fortsatte med att ta några travsteg då och då och kände hur hon gradvis fokuserade mer på mig och började fråga vad vi skulle göra härnäst.
Red en hel del lite oförutsägbara volter och bågar i kombination med att komma upp i trav då och då. Hon kändes väldigt stel/motsträvig i sidorna så jag längde lite på tyglarna och bad henne verkligen böja sig ordentligt.
Upplevde henne lite stel och lite tung i handen när vi avslutade igångskrittningen, men jag hade i alla fall hennes uppmärksamhet.

Vi travade igång dem och gjorde en del ökningar och minskningar då också, nu med lite mer entusiasm från stoet :up: Nu blev hon i stället pigg och lite så att hon sprang och blev lång. Gav henne beröm för entusiasmen och ännu mer beröm när hon lyssnade på förhållande hjälper. Tänkte här att det inte spelade så stor roll med formen, jag ville mest bara bevara hennes fokus på mig och känslan av att hon hade roligt. Då och då bjöd hon automatiskt på lite form på långsidorna, och så lekte vi lite med att stretcha och böja på kortsidorna.
När övningen väl kom kändes det ändå ganska bra. Hon var lite stark i handen och gick inte i superfin form, men lyssnade på förhållning, var med mig och hade kul.

Travövningen var att rida volterna i ett ruter ess, koner fanns där för att hjälpa oss. Vi skulle göra framdelsvändning runt konerna och rida spikrakt emellan. Det var hur kul som helst iom att stoet var med mig så bra, det gick så himla bra för hon ville verkligen göra rätt så vi susade mellan konerna och fick till riktigt bra eller medelbra framdelsvändningar runt dem :D Emellanåt gick vi ut på voltspåret och bara travade på med lite fart, och då introducerade jag lite försök till att vinkla in bakbenen och välva ryggen och jobba lite. Hon svarade sådär på det i början för hon tyckte nog det var lite för kul med farten och konerna och allt så hon ville gärna springa.
De andra hästarna började bli popcorn, så vi tog galoppen ganska tidigt, och galopperade på för att blåsa ur lite energi. Stoet rullade föst på i sin vanliga markbundna autopilotgalopp men jag lyckades peppa henne till att lyfta lite på benen. Fick kommentar från ridläraren att hon tyckte jag fått en härlig energi i henne och att jag skulle testa att ta tillbaka den energin och få med mig den uppåt och kanske få lite form.
Lättare sagt än gjort, det gick inte men efteråt hade jag en superglad häst i alla fall. Vi gick tillbaka till konerna i ruter ess men nu började vi flytta hästarna i skänkelvikning mellan varannat par av koner. Jätteroligt när man har en häst som är så pass med en som hon var just då. Kanske inte blev perfekt alla gånger men kändes aldrig som att jag behövde tänka "kom igen då!" utan hon reagerade direkt på de hjälper jag gav.

Vi gjorde samma övning i andra varvet, och nu var hon med på att vinkla bakbenet när vi travade normalt på volten. Kände verkligen bakbenen komma in under. När vi kom till galoppen fick jag till en riktigt bra fattning ur den fina traven (men vet inte vad jag gjorde, är ganska säker på att jag bara tänkte galopp haha) vilket resulterade att även galoppen fick en riktigt fin kvalitet. Behövde bara påminna henne då och då om att "sitta med bakbenen". Ridläraren tyckte hon såg jättefin ut och att hon hade superfin kvalitet på galoppen :) Men att jag skulle passa så hon inte började gå lägre med huvudet eller krulla ihop sig mer än hon gjorde.
Fattade precis vad hon menade, fick höja händerna då och då för att påminna stoet om att hålla huvudet uppe. Stoet var superentusiastisk typ "kolla här! kolla vad jag kan göra! kolla vad jag kan ta i!":love:

När vi sedan travade av dem gick hon som en dröm, påverkbar, i form, trevlig i handen och låg inte på alls, öronen rakt fram och jag ville typ aldrig sluta. Ridläraren tipsade om att inte sitta och njuta bara utan jobba med ökningar och minskningar (så hon inte hamnade där i autopiloten och tuffade på igen). Fick till en jätte trevlig ökning i en snett igenom.

Så en ridlektion där ambitionen inte var jättehög från början blev riktigt riktigt bra :D Så himla roligt. Extra nöjd är jag med att jag faktiskt red en häst i form i galopp flera varv på volten! Det är väldigt sällan jag lyckas med det. Ännu mer nöjd med att jag kunde öka och minska och verkligen påverka i galoppen, det är något jag har haft supersvårt med. :up:
 
Idag var det dags för dubbel-lektion!
Första var efter 2 timmar av att hjälpa ponnybarn, vilket vanligtvis är rätt mysigt men idag var hysteriskt stressigt 😅
Var med andra ord inte i helt rätt headspace för Irländaren, men det gav med sig.
Dock var min ridning idag inte.. Well, inte så bra helt enkelt. Nya stigläder tror jag, nya tyglar.. Och så jag som satt typ en halvmeter över hästen och guppade runt. Fick inget jämnt stöd i tyglarna, än glappade det, än var det ojämnt. Blaha.
Red större delen utan stigbyglar för att komma ned i sadeln, och det hjälpte! Lite iaf haha.
Hade stigbyglar i galoppen och där lyckades vi med en (jättefin!) och resten var bara... Inte så bra. Släppte allt stöd i tygeln, ramlade fram, skänklade på utan att ge tydliga galopphjälper.

Stackars hästen förstod inte alls vad den tossiga piloten försökte åstadkomma! Han var faktiskt jätteduktig, bara väldigt förvirrad när jag plötsligt inte kunde rida ordentligt. Men ska komma ihåg att det har gått väääldigt fint typ senaste 5 gångerna och ibland får man bakslag helt enkelt. Bara att ta med sig till nästa gång. Själva lektionen var lite kaos också så det blir inte tydligt upplägg. En var tvungen att byta häst pga hälta, en häst stod mest still... Alla verkade ha något av en lite konstig dag.

Lektion nr 2.
På frieserkorsningen, som även gick på vår lektion innan. Och där mest stod still.
Vi började faktiskt väldigt fint. Mycket drivning, men ändå framåt och glad. Även en riktigt fin galopp. Sedan stannade han. Och vägrade gå framåt i ca 25min. (Han är kollad och har inte ont. Men är också expert på att känna av sin ryttare och vet exakt när han kan bli isstadig.) Jag hade med mig lite från lektionen innan, det satt ju kvar mentalt att jag visste att han redan stått still och vägrat gå i nästan 40min då.
Men, jag fick grym coachning på sitsen medan vi försökte ta oss ur detta. Han blir nämligen också förbannad och står ännu mer still om hälarna åker upp och om man inte sitter ordentligt när man försöker få honom att gå. I en sån situation blir det gärna att jag försöker driva med heeela kroppen - då undrar han mest vad fan jag håller på med.
Tillslut, efter sitsträning så jag var alldeles mör i kroppen, så kom vi faktiskt ur det. På något sätt. Fick iaf avsluta med skritt och trav vilket ffa för mig är en mental seger, och extremt bra att ta med mig till nästa vecka. Då vet jag liksom att det GÅR. Och han var hur nöjd som helst när vi avslutade, rund fin form, spetsade öron, stora steg haha, skräphäst ❤
Så tar med mig det, mer insikt om min sits och en superfin galopp. Bra så.

Nu är jag en liten hög av trötthet och darrande muskler, ser fram emot ett lååångt bad imorn. 😁
 
Lektion nr 2.
På frieserkorsningen, som även gick på vår lektion innan. Och där mest stod still.
Vi började faktiskt väldigt fint. Mycket drivning, men ändå framåt och glad. Även en riktigt fin galopp. Sedan stannade han. Och vägrade gå framåt i ca 25min. (Han är kollad och har inte ont. Men är också expert på att känna av sin ryttare och vet exakt när han kan bli isstadig.) Jag hade med mig lite från lektionen innan, det satt ju kvar mentalt att jag visste att han redan stått still och vägrat gå i nästan 40min då.
Men, jag fick grym coachning på sitsen medan vi försökte ta oss ur detta. Han blir nämligen också förbannad och står ännu mer still om hälarna åker upp och om man inte sitter ordentligt när man försöker få honom att gå. I en sån situation blir det gärna att jag försöker driva med heeela kroppen - då undrar han mest vad fan jag håller på med.
Tillslut, efter sitsträning så jag var alldeles mör i kroppen, så kom vi faktiskt ur det. På något sätt. Fick iaf avsluta med skritt och trav vilket ffa för mig är en mental seger, och extremt bra att ta med mig till nästa vecka. Då vet jag liksom att det GÅR. Och han var hur nöjd som helst när vi avslutade, rund fin form, spetsade öron, stora steg haha, skräphäst ❤
Så tar med mig det, mer insikt om min sits och en superfin galopp. Bra så.

Nu är jag en liten hög av trötthet och darrande muskler, ser fram emot ett lååångt bad imorn. 😁
Bra kämpat! Tycker det är så roligt att läsa om era lektioner :D

Exakt sådär som du beskrev att frieserkorsningen gjorde gör medryttarhästen ibland också. Hopplöst! Det kan kännas fint i början och sen bara tvärdör hon. Jag har också en tendens att försöka driva med hela kroppen då (naturligtvis utan större framgång) - fick du några bra tips?

Skönt att ni kom ur det, måste känts bra att avsluta med en bra känsla!!
 
Bra kämpat! Tycker det är så roligt att läsa om era lektioner :D

Exakt sådär som du beskrev att frieserkorsningen gjorde gör medryttarhästen ibland också. Hopplöst! Det kan kännas fint i början och sen bara tvärdör hon. Jag har också en tendens att försöka driva med hela kroppen då (naturligtvis utan större framgång) - fick du några bra tips?

Skönt att ni kom ur det, måste känts bra att avsluta med en bra känsla!!

Tack! Och detsamma, alltid roligt att läsa :D

Mest att ja, sitta ordentligt, Ned med hälarna, långa ben, sitt som man "ska" och driv. Inse att han kommer inte gå för att jag bankar eller flaxar mer. Och för mig att det är värt att ta ett djup andetag typ var tionde sekund, slappna av och tänka på allt det här igen (för så fort går det för mig att börja driva med hela kroppen igen haha).
När jag faktiskt sitter rätt kan det vara värt att (på honom) peta med spöt på bogen, men viktigt att jag då fortfarande håller koll på hela sitsen Att använda spöt och tappa sitsen fungerar ICKE haha.
Hade långa tyglar denna gången så att han skulle ha helt fritt i munnen, men fick faktiskt tips efteråt om att ha kortare tyglar istället. Så händer det igen så har jag mycket med från denna gång!

Verkligen bra att sluta med en bra känsla, vet hur det kan sätta sig i huvudet annars 😬
Nu är jag istället pepp på nästa gång!
 
Igår var det min tredje lektion. Trotsade eländigt körväder och lät barn/ponny hemma få vilodag för att ta mig iväg och faktiskt prioritera att mamma ska rida😁 ni hör ju att det finns motivation iallafall..
vi var två st igen (av 3) så jag är bara såå tacksam över förutsättningarna att få rida nästintill privatlektion. Jag fick ”vingliga varmblodet” igen för ridfröken tyckte att det var så bra för honom och att vi tydligen visat vår bästa sida sist. Får lite prestationsångest av sånt samtidigt som jag blir glad såklart.. jaja helt ok, trivs ändå riktigt bra på den pållen. Han är vinglig, tanig, känslig för hjälperna.. sen har han inte alla hästar hemma alltid haha! Men så söt, öronen går fram o tillbaka och han verkligen klurar på vad jag menar, så jag behöver vara extremt tydlig och kände jag att det är väl det som blir mitt kvitto genom att rida honom, att se om jag kan kommunicera tillräckligt tydligt och verkligen renodla hjälperna osv.
vi övade vidare på liksidiga hjälper (vi nördar dressyrgrunder😍) jag fick även till en bra galoppfattning i vänstervarvet som är svårast. Travade av med lite längre tygel så han skulle våga sträcka ut lite och det gick oförskämt stabilt och osnubbligt😅. Sa att mitt mål är att kunna rida hästar hållbart och bygga upp dem,(genom att veta vad jag håller på med då😁) rida så jag aktiverar hästens magmuskler och höjer ryggen, min baktanke är att jag vill kunna underhålla formen på barnens fina ponnytant, ridfröken menar att gör jag det med denne så kommer jag kunna göra det med vem som helst.. så vi får väl se!
fortsättning följer😊
 
Igår var det min tredje lektion. Trotsade eländigt körväder och lät barn/ponny hemma få vilodag för att ta mig iväg och faktiskt prioritera att mamma ska rida😁 ni hör ju att det finns motivation iallafall..
vi var två st igen (av 3) så jag är bara såå tacksam över förutsättningarna att få rida nästintill privatlektion. Jag fick ”vingliga varmblodet” igen för ridfröken tyckte att det var så bra för honom och att vi tydligen visat vår bästa sida sist. Får lite prestationsångest av sånt samtidigt som jag blir glad såklart.. jaja helt ok, trivs ändå riktigt bra på den pållen. Han är vinglig, tanig, känslig för hjälperna.. sen har han inte alla hästar hemma alltid haha! Men så söt, öronen går fram o tillbaka och han verkligen klurar på vad jag menar, så jag behöver vara extremt tydlig och kände jag att det är väl det som blir mitt kvitto genom att rida honom, att se om jag kan kommunicera tillräckligt tydligt och verkligen renodla hjälperna osv.
vi övade vidare på liksidiga hjälper (vi nördar dressyrgrunder😍) jag fick även till en bra galoppfattning i vänstervarvet som är svårast. Travade av med lite längre tygel så han skulle våga sträcka ut lite och det gick oförskämt stabilt och osnubbligt😅. Sa att mitt mål är att kunna rida hästar hållbart och bygga upp dem,(genom att veta vad jag håller på med då😁) rida så jag aktiverar hästens magmuskler och höjer ryggen, min baktanke är att jag vill kunna underhålla formen på barnens fina ponnytant, ridfröken menar att gör jag det med denne så kommer jag kunna göra det med vem som helst.. så vi får väl se!
fortsättning följer😊
Guuud vad nice att vara 2 eller 3 :love:
Mtp att vi inte har jättestor variation på våra lektioner så skulle jag också vilja nörde ner mig, att man verkligen då nöter istället tills det sitter ordentligt liksom. Men jag är nog lite allmänt gnällig idag haha, vill gärna ha en tydlig plan från lärarens håll, både per lektion och mer långsiktigt. Gillar tydliga mål.

Klart man ska sätta egna mål också, men det har varit så nice att rida med på lite andra lektioner och då fick vi ex. i början en genomgång om att idag ska vi jobba på liksidighet genom de här övningarna etc. Perfekt!
Vår lärare är jätteduktig meeen ja. Dagens gnäll :angel:
 
Just det.. Vet inte om någon kan ha nytta av det, men latexklädda arbetshandskar från Cl*s Ohl**on verkar funka suuuperbra som ridhandskar. Kostar dessutom 19:90 per styck, eller 49:90 för tre par! Tar lagret slut är det jag som har bunkrat upp :D
Hopppas det är okej att tipsa :)
 
Hopplektion idag, fick den bruna valacken igen, hade önskat honom och fick honom. Tyckte det hade varit kul att försöka mig på att hoppa honom, då han kan bli både pigg och stark dvs lite svårare i hoppningen än de andra jag ridit. För mig en utmaning.

Han kändes lite seg vid framskrittningen och sen när vi började trava fick jag hålla igen istället. När vi travade fram var det fokus på att det skulle gå långsamt så de värmde upp ordentligt. Gjorde lite volten och sen när vi travat gjorde jag lite travökningar, övergångar, lite sidoförflyttningar.

Sen samlades vi på stora mittvolten för lite gemensam framridning. Först trav, sitta ned halva volten och lite långsammare trav, andra halvan rida lätt. Den halvan där vi skulle rida lätt fanns det travbommar utanför volten som vi skulle ta ibland och sen komma tillbaka till volten.

Jag hade jätteproblem först, då hästen inte alls ville gå på voltspåret och tryckte sig inåt som sjutton och jag fick inte honom att gå ut på spåret, så frågade ridläraren hur jag skulle göra på honom, så hon visade så polletten trillade ner. Jag gjorde visst på något omedvetet sätt som jag inte var medveten om när jag försökte styra ut honom med yttertygeln att innertygeln följde med på köpet och då gav dubbla signaler. Fick ordning på det till sist i alla fall, bara försöka träna in så det inte sker omedvetet igen i fortsättningen.

Märkte även att det var jättesvårt att sitta ned med stigbyglar, mina ben var som gelé (troligen till följd av tidigare lektioner) så de hamnade lätt i stolsits mellan varven, kämpade så mycket mina ben mäktade med. Funderade på om stigbyglarna antingen var för korta eller för långa, egentligen var de för långa för att hoppa med, men det gick ändå hyffsat.

Var inte riktigt i fas, men tänkte att det bara är att kämpa på, hittade dock inte den nedsuttna sitsen så bra och så började ett resårband på jackan gå upp och hamnade mellan mitt lår och sadeln, vilket gjorde ont när jag satt ner, så när vi skrittade i en av micropauserna fick jag knyta upp det så det inte skulle hända igen. De börjar bli uttöjda deluxe.

Sen skulle vi värma galopp på volten, de hästarna som gick långsammare skulle gena i volten och de andra skulle hålla ut. Det var riktigt kul att det blev korvstoppning och den hästen som var först i kön och bromsade upp de andra är en galopphäst som tävlar på banan, ridhuset ekade av skratt. Vi red varv på varv på varv och valacken blev riktigt fin och höll galoppen samlad vi bytte varv och gjorde samma i andra varvet.

Efter det började vi hoppa fram, komma i trav på ett lågt kryss hinder med en travbom framför, landa i galopp, galoppera långsidan ner och sakta av, rullade på några varv, gick helt okej kände inte av något direkt så, sen la ridläraren en bom innan för spåret, tanken var att vi skulle travhoppa krysset, rida innanför bommen, sakta av till trav vid bommen och komma på travbommarna, lättare sagt än gjort men jättenyttig övning. Jag fick ner valacken till trav även om det var nöd och näppe, tydligen åkte mina skänklar fram i stolsits vid avsaktningarna sa ridläraren, och då sköt ja på hästen istället, får försöka mer med det vid nästa tillfälle och se om jag får till det.

Vi rullade på med det, bommen som ridläraren hade lagt upp blev två bommar istället och nu skulle vi fortsätta i galopp, då travbommarna hade blivit ett lågt kryss, rullade på några gånger och jag fick 8 lugna galopp språng mellan hindren, ridläraren hade precis innan sagt att det antingen var 7 eller 6 beroende på galoppen, vi var fler som fick 8. :p

Sen efter vi hade hoppat andra krysset skulle vi vända upp på diagonalen och hoppa en studsserie, som bara var två hinder då bommarna till det tredje användes till "korridor" mellan kryss hindren. Det gick riktigt bra, märkte att valacken taggade till lite på diagonalen och vid något tillfälle stack han iväg, men lyckades rida ihop honom, tänkte när jag kände det "nu måste jag rida ihop honom annars bockar han".
Det gick jättebra, sen skulle vi avsluta med efter vi hoppat studsen sakta av till trav och travhoppa ett annat kryss med travbom framför landa i galopp och hoppa en lågt kryss. Allt gick jättebra för mig till jag skulle hoppa studsen, precis innan kände jag att han hade landat i fel galopp och försökte få honom att byta, gick sådär han hade korsgalopp. Å han är sådan att när man inte är i balans då springer man fortare så vi flög över studsen i 120 km/h och jag hade inte en chans att få ner honom till trav för att hoppa nästa hinder, och det enda jag tänkte på då var "få honom att jobba, få ihop honom" allt för han inte skulle bli lång och bralla. Fick lägga en volt och sen kunde vi sakta av till trav, han försökte dock galoppera igen, fast det gick väldigt långsamt och till sist fick jag honom att stanna i trav och vi hoppade de sista hindren.

Är ändå väldigt nöjd med tanke på att jag inte hoppat honom så mycket, uppenbarligen löser jag honom även om mina ben var gelé, nu är det bara att jobba vidare så får vi se hur det går nästa gång. Lördag vankas det dressyr, får vi se vilken häst jag får då. :)
 
Nu har jag inte skrivit på ett tag här! Lektionerna är iaf igång igen sen ett tag, samma grupp och ridlärare.

Scudo som jag red mycket förra terminen har åkt tillbaka till sin ägare, så nu har jag ridit lite olika hästar. Mest Leo, som är lite seg i mitt tycke, men en riktig gentleman faktiskt så jag uppskattar honom ändå! Har även fått rida en av de nya hästarna, GlamourBoy, SWB som är 7 år gammal (har jag för mig) - superfin! Wow! Utbildad och härlig att rida, dock hade vi lite problem med galoppfattningarna men det är mitt fel. Det är min stora brist och jag behöver verkligen öva på det där med galopp i största allmänhet, så det ska jag jobba hårt på denna termin!

I tisdags fick jag rida Blondie, ett SWB som jag faktiskt känner sen tidigare! Hon stod i samma stall som mig och min häst i flera år förut. Men detta var första gången jag red henne och vi hade markarbete med galoppbommar med en upphöjd i mitten på kortsidorna, sen bommar på mitten av banan 3x3. Så när man lade ihop dem skulle man först galoppera i ena varvet - galoppbommar - vända in rakt över på 3 bommar - bryta av - vända in på 3 travbommar - galoppbommar på nästa kortsida (då i andra galoppen). Blondie tycker det är EXTREMT rolig med bommar, speciellt i galopp! Så hon drog iväg i lite full fräs några gånger när vi bara körde galoppbommarna, men på slutet körde jag hela slingan faktiskt, fast med kort ansats så hon inte hinner hetsa upp sig så mycket ;)
Tyckte det gick riktigt bra faktiskt! Det tyckte ridläraren med, så vi får se om jag kanske får rida henne nästa gång trots att det är hoppning, eller om jag får en av de lugnare hästarna :rofl: Jag känner faktiskt lite att jag nog skulle våga hoppa på henne fast hon blir lite ivrig :)
 
Fick rida en fux valack (fullblod) idag, som är temporärt inlånad på ridskolan sen en olycka gjorde att en av hästarna försvann.
Det är rätt intressant då den här valacken var hagkompis med den hästen jag hade när jag köpte henne och nuvarande ägare till honom har jag hjälpt göra loggan till hennes företag. Har även vart och ridit ut på honom hos henne så jag känner honom lite sen tidigare.

Väldigt snäll att göra i ordning även om han la öronen bakåt ibland men han gjorde inget.
Behövde inte byta stigläder då det satt sådana stigbyglar på som jag använder, däremot var det lite udda läder. Det var sådana man spänner precis ovanför stibygeln, så de va inte direkt optimala att ändra från hästryggen.
Jag hade tydligen väldigt långa ben, hade på det 4:e hålet och de kändes fortfarande för korta för att va dressyrläder.

Det var ett tag sedan jag red honom, märkte när vi skrittade fram att han hade rätt långa steg, men kom snabbt in i det. När vi travade fram blev han väldigt "älgig" och ångade på, vi gjorde mycket volter i hörnen under framridningen och jag fokuserade mest på att han inte skulle springa iväg.

Längs hela långsidan innanför spåret ca 2m låg det 4 bommar parallellt med fyrkantsspåret, vi skulle rida slalom mellan dom, så det blev lite sicksack typ, vi skulle sitta ned i traven med stigbyglar, först älgade han på som bara den sen fick jag honom att trava lite långsammare och då gick det mycket bättre, samt mycket lättare att sitta ned även om mina stigbyglar var något för korta för att kunna sitta ner bra.
Vi gjorde den övningen i båda varven, sen skulle vi börja den andra övningen, då skulle vi komma i trav på långsidan vänster varv med bommarna, rida utanför dom och innanför spåret, strax innan mitten på långsidan, sakta av till skritt, vända vänster in 90 grader i mot mitten, vid kvartslinjen strax innan nästa långsida, svänga höger 90 grader rida några meter rakt fram, sen vända 90 grader höger igen, ut till bommarna vi spåret, vända 90 grader vänster, fram i trav, sen vid K fatta galopp, vid A vända upp på hörnlinjen och rida diagonalt mellan två bommar som skapade en liten "korridor" vi skulle rida mellan mot B och sen vända mot C och den hörnlinjen med en likadan bom "korridor" med två bommar som låg parallelt med varandra vi skulle rida mellan, tanken var att vi skulle sakta av till trav innan vi kom till den andra "korridoren".

Första gången vi fattade galopp, älgade han iväg och fick inte riktigt tid att få ihop honom då allt skedde så fort och han tog långa steg. Lyckades få till det hyffsat ju mer vi gjorde det, minns inte vilken gång i ordningen det var, men han blev framtung i galoppen och när vi skulle sakta av så snubblade han och gick nästan omkull. Hade jag inte släppt tyglarna och låtit honom lösa det hade vi gått omkull. Konstigt nog kände jag mig aldrig rädd, vet det var en mamma som hade varit på läktaren som berättade att hon hade gömt sig bakom sin dotter när det hände.

Likadant när vi bytte varv och han taggade lite i galoppen (troligen gammal galoppör) och han knappt ville sakta av, jag minns inte va det var som hände, men det var något som fick mig att skratta och jag hörde ett vagt "den är bra att hon kan skratta" va det någon förälder som sa, av det lilla jag hörde så snappade jag upp att de menade det ur en positiv bemärkelse. Nog långt ifrån alla som hade tagit det med en klackspark.

Märkte när vi bytte till högervarv, så hade han jättesvårt att forma sig i den där skritt-fyrkanten, ridläraren hade några aningar att det kan hänga med om han varit galoppör då de går i vänster varv, kan definitivt ligga något i det.
Fick ändå till riktigt bra galoppfattningar och samlade galopper på slutet. Så riktigt nöjd.

Den där mamma som hade gömt sig bakom sin dotter kom ner sen då dottern skulle rida i gruppen efteråt, hon berättade att på hennes lektion så var det en som hade ridit fuxen och då hade hon fått flytta på sig, då den som red honom inte hade fått stopp på honom. Kändes bra att jag åtminstone hade fått stopp på honom och fått honom att sakta av - framsteg. :D

Önskade honom till nästa lektion också om han fortfarande är kvar då vilket jag tror att han är, det lär dröja innan de fått hem en ny häst som kan skolas in, tyckte ridskolechefen pratade om att han skulle vara kvar till nästa vinter, men återstår att se. :)
 
Hopplektion igår och idag.

Jag lärde mig igår att jag ska ha ett spö på den hästen, för jag fick henne inte att gå fram. Hon lyssnade knappt på min skänkel och jag fick jobba som bara den för att få lite respons. Så idag hade jag ett spö och tappade till henne lätt på bogen när hon inte lyssnade fram, och vips! Direkt reaktion framåt. Jag fick ge henne en lite nudd till med spöt lite senare för att få lite mer liv i traven. That was it. Hade jag haft spöt igår hade det varit en mycket bättre lektion.

Idag gav jag bort spöt efter framhoppningen, så jag hade det inte inne på banan, för att jag tyckte att jag hade väckt liv i henne. Men hon hade ju somnat lite mellan framridningen och vår tur så tyvärr fick vi inte en bra start, och en bom ner första hindret. Jag blev lite chockad för vi har nog ridit en 5-6 P&J utan en enda touch, och idag fick jag även fel distans till trean, och bom ner igen. Sen skärpte jag mig, fick bättre jämnare fart i henne och en bra runda hinder 4-10.

Sen har jag märkt att jag har svårare att koncentrera mig med vissa ridlärare än andra. Jag har ridit igen för en tidigare, som pratade med mig vid fel tillfällen. Alltså inte enstaka ord, utan en konversation typ. Samma igår när vi hade en annan lärare än vanligt. Hon pratade med mig vid "fel" tillfällen. Hon sa bra saker, men som exempel sa hon ungefär "NU ställer du om för att landa i vänster galopp", jag blev distraherad, och fick såklart höger galopp i landningen. För hon stod till höger om mig och jag skiftade fokus till henne när hon pratade (vilket jag såklart inte borde gjort, men men). Jag har inte alls upplevt det problemet med min ordinarie lärare, och inte heller med en lärare som höll i det idag. Hon gav en hel del tips och direktiv under ritten, men hela tiden låg de vid rätt tillfälle. Hur ridläraren ger instruktioner är inte en ursäkt för att jag rider dåligt, men det är frustrerande att gå med känslan att jag kanske hade kunnat rida bättre om jag inte blev störd. Sen får jag ju jobba på att inte bli störd också.

Ja, ja. Halvbra ritter två dagar i rad. Tur att det är dressyr på måndag med fuxtanten, då kan vi fokusera på att få stigbygelfri träningsvärk istället. Trodde aldrig jag skulle längta till en dressyrlektion. Det går nog snabbt över.
 
Idag var vi bara sex personer, superskönt! Känns som det blev mycket bättre flow och ordning idag, kändes superlyxigt.

Fick samma fina sto idag, och det känns som att jag börjar hitta hennes knappar lite. Tar ju ett tag att lära känna en ny häst tänker jag. Hon var lyhörd och fin som vanligt, det är så tydligt att det är jag som behöver lära mig bättre kroppskontroll. Efter uppvärmning gjorde vi skänkelvikningar idag, och det krävs så små små hjälper att jag blir alldeles hänförd. Fina häst!

Bättre koll på axlarna idag men jag hade istället en tendens att tippa ner huvudet. Det som en rest efter att vi skulle känna vilket bakben som var i luften, fasen vad jag tycker det är svårt alltså. Längesen jag tänkte så mycket medan jag red :angel:

Vi fick också till lite mer kontrollerad galopp idag men jag behöver fortfarande tänka massor på att slappna av med benen. Vid sista fattningen hade hon taggat till ordentligt och tyckte det var superkul att galoppera och det kom en liten bock när jag var lite övertydlig med hjälperna.

Jättekul lektion idag, kommer vara trött i kroppen imorgon.
 
Idag var vi bara sex personer, superskönt! Känns som det blev mycket bättre flow och ordning idag, kändes superlyxigt.

Fick samma fina sto idag, och det känns som att jag börjar hitta hennes knappar lite. Tar ju ett tag att lära känna en ny häst tänker jag. Hon var lyhörd och fin som vanligt, det är så tydligt att det är jag som behöver lära mig bättre kroppskontroll. Efter uppvärmning gjorde vi skänkelvikningar idag, och det krävs så små små hjälper att jag blir alldeles hänförd. Fina häst!

Bättre koll på axlarna idag men jag hade istället en tendens att tippa ner huvudet. Det som en rest efter att vi skulle känna vilket bakben som var i luften, fasen vad jag tycker det är svårt alltså. Längesen jag tänkte så mycket medan jag red :angel:

Vi fick också till lite mer kontrollerad galopp idag men jag behöver fortfarande tänka massor på att slappna av med benen. Vid sista fattningen hade hon taggat till ordentligt och tyckte det var superkul att galoppera och det kom en liten bock när jag var lite övertydlig med hjälperna.

Jättekul lektion idag, kommer vara trött i kroppen imorgon.
Åh, det här med att känna vilket bakben som är i marken/i luften försöker jag tänka på nu på framskrittningen också...
Det är så svårt! Sitter verkligen och tittar, ett under att jag inte ridit rätt in i en vägg ännu :angel: Tänker att när det väl sitter (om ett år eller så?) så lär man ju få mycket bättre ridkänsla och tajming på hjälperna på köpet?
Skam den som ger sig!

Red också idag, på Irländaren som vanligt. Det gick... sådär. Jag är plötsligt helt flaxig. Vet inte om det är yogan, att jag helt plötsligt börjar komma till en annan sorts rörlighet, efter att ha varit stel på exakt samma sätt och ställen i alla år?
Tänker att det kanske tar ett tag att ställa om och få koll på kroppsdelarna igen. Eller så intalar jag mig det iallafall, för annars rider jag bara mycket sämre helt plötsligt 😅

Lilla hästen var superduktig, som vanligt. Skriver det nog varje gång, men han gör verkligen allt han kan. Känns som att jag är tillbaka på ruta ett med bogarna, men jag tror att jag måste backa några steg och få koll på sitsen igen helt enkelt. Verkligen fokusera på att vara avslappnad - och bara göra det några varv. Tror jag spänner mig åt alla möjliga håll för tillfället. Pratade med ridläraren om att jag inte känner mig så bra alls just nu, men tydligen ser det bättre ut än det känns (alltid något?), nöjd och fin häst mestadels iallafall. Tror jag behöver någon som verkligen tjatar om detaljer ett tag!
Galoppen var också fin, plötsligt jättefina vänstergalopper! Nu är det istället höger som är svår, den som var lättare förut.

Så till på tisdag (gissar att vi blir ett par igen) ska jag verkligen fokusera på att hitta en avslappnad sits och lugn inverkan. Strunta i form och finlir en lektion och fokusera mest på mig själv tror jag, och på att vi ska ha roligt bara. Måste inte utvecklas varje gång ju.

Ska rida privatlektion (2 pers) på lördag nästa vecka, ska bli superkul! Kanske öva programridning... Men då återstår det att se vilken häst jag får haha. Vill gärna delta på programridning i februari (träning bara, men med protokoll och %), men hoppas rida aktuell häst en eller ett par ggr innan då. Hade också tänkt rida LC:1 igen, men det tyckte tydligen inte ridläraren. Så nu ska jag rida LB? AH! :nailbiting:
 
Jag har fortfarande inte kommit igång efter att jag har haft covid är så extremt trött. Längtar till stallet och ridningen det här är andra veckan på terminen men jag orkar inte och fick avboka även Idag. :(:(

Jag gör något en stund och sen tar orken bara slut helt plötsligt. En hel ridlektion är inget jag ens behöver fundera på för det klarar jag garanterat inte. Längtar till stallet och hästarna nu så jag känner mig ganska deppig faktiskt. Stallet och ridningen är mitt andningshål och ger mig balans i livet och just nu hade jag verkligen behövt det.:cry::cry:
 
Jag har fortfarande inte kommit igång efter att jag har haft covid är så extremt trött. Längtar till stallet och ridningen det här är andra veckan på terminen men jag orkar inte och fick avboka även Idag. :(:(

Jag gör något en stund och sen tar orken bara slut helt plötsligt. En hel ridlektion är inget jag ens behöver fundera på för det klarar jag garanterat inte. Längtar till stallet och hästarna nu så jag känner mig ganska deppig faktiskt. Stallet och ridningen är mitt andningshål och ger mig balans i livet och just nu hade jag verkligen behövt det.:cry::cry:
Men usch! Vill verkligen inte ha corona så himla många som verkar beskriva det du beskriver. Jag hoppas verkligen att du kryar på dig :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
51 892
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp