Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som ett klokt val inte kul att sitta fast någonstans eventuellt. Kan du rida igen på din ridskola? Själv har jag av bokat min första lektion på måndag hos oss kan man rida igen om man avbokar senast klockan 10 riddagen. Helst ska man rida igen inom fyra veckor men d brukar vara ganska generösa med det om det går längre tid.
Ja det går att rida igen. Tror man har 3 veckor på sig. Jag brukar dock sällan nyttja det. Om jag vet veckan före att jag inte kan komma nästa gång så brukar jag be om att få rida igen redan då så man får bokat in en dag. Men annars så struntar jag i det. Har tre hästar jag kan rida hemma istället 😁
 
Vad olika det ser ut med grupper och storlek på ridhus osv. Vi har två ridhus, det jag rider i tror jag är 25x80, det andra är lite mindre. Tror det kanske är 60-65 långt, och något smalare. Sen har vi en gigantisk utebana och en som nog är lite större eller ungefär lika stort som det stora ridhuset. När det är varmt och ljust nog så går alla lektioner ute, hästarna harvar runt nog i ridhusen under vintern. Vi är 12 i ordinarie grupp och 8 i inriktningsgrupp. Kan variera från D-ponny till 180 häst i gruppen. Olika från grupp till grupp hur man värmer upp, vi brukar för det mesta värma upp tillsammans för att undvika krockar osv. Men man får ju så klart lägga volter osv som det behövs. Men vi rider för det mesta i samma varv. :) Kul att läsa om hur det är i andra stall!
 
@Showjumper På lektion brukar jag faktiskt uppskatta ganska mycket ledning från ridläraren, och t.ex. att man rider ganska mycket i samma varv och gör samma övningar. Känns ofta som att jag hinner göra mer då, och fokusera mer på mig själv eller hur man ska säga 🤔 Men beror såklart lite på hästar och antal etc med!

Red dubbel lektion igår, rätt mör idag vill jag lova 😅

Lektion 1
Började på Irländaren! Var i lite fel mindset, en del stress i kropp och knopp av någon anledning. Men det blev snabbt bättre, på honom måste man hamna rätt mentalt för att det ska bli något alls. Och blir ju glad av honom :)
Kändes väldigt lugn mjuk, ungefär som i söndags när jag red honom senast. Fick nästa driva ordentligt ibland! Värmde upp med serpentiner och volter, som vanligt med fokus på ytterbogen.

Sedan var det dags för galopp, jag var först ut och inte så säker på att det skulle gå bra. Men bara att plocka ihop hjärnan och köra! Och det gick. så. bra. Fattade höger på på kortsidan vid A, galopperade ned mot C och vi tog oss precis igenom ett hörn, så duktig! I vänster (svåra varvet) misslyckades vi med första fattningen vid A, så tog en snygg trav ned till C och provade igen. Där fattade han rätt, kom hela vägen upp till K där det nästan blev en avsaktning, men med säte och hejarop ("Ja kom igen då!") kom vi runt och hela vägen ned till M. Tre hörn! Så stolt att jag nästan sprack, blev både godis till pållen och en och annan glädjetår i ögat :love::love:
Ska våga använda rösten mer i galopp, han gillar verkligen rösten för både beröm och pepp.

Efter det fokuserade vi mest på avslappning och att inte allt som händer i sadeln betyder galoppfattning haha. Lite skänkelvikning i skritt och ställa inåt på långsidorna i rav, inga riktiga öppnor för oss än. Mysigt avslut, och så lycklig över galoppen. Fina häst!

Lektion 2
Denna var på Frieserkorsningen, kräver heeelt annorlunda ridning verkligen. Man måste verkligen driva (fast han är pigg) och vara snabb som en pisksnärt i reaktionerna. Mycket jobb med sitsen, gensvaret när jag sitter rätt märks verkligen på honom. Skrittade fram utan stigbyglar, himla bra, särskilt som han är bra mycket bredare än man kan tro. Öppnar upp mina stackars stela höfter :angel: Måste få styrsel på stiglädren dock, denna lektion var de alldeles för korta - men ett hål längre känns det som att jag tappar allt stöd. Mer yoga I guess!

Jobbade på skänkelvikningar i trav över halva ridbanan (C -> B etc), gick bra och jag fick bra påminnelser om att få ned hälarna (för tusan!) och att vara snabb med eftergiften i innerhanden när han svarar.
Sedan var det galopp och jag tror att jag äntligen hittat tillbaka till bra fattningar! Haft stora problem med det på honom (och allmänt) tidigare, men nu verkar det vara tillbaka lite i ryggmärgen att fatta på yttersidan och med min inre höft. Gick mer sådär att hålla igång galoppen, i båda varven blev han så taggad att den gick mer uppåt än framåt, ibland mer fyrtakt. Tar med mig att inte bli spänd och ta upp händerna, utan slappna av och bara försöka få honom att länga stegen istället. Fel galopp i höger varv en gång (det svåra), och enligt ridläraren bra ändå att ens få till höger några gånger 😃
Resten av passet var bara fokus på att få honom att tagga ner, länga formen och inte låta det gå alldeles för fort. Bra pass, han verkade nöjd iaf, öronen som spjutspetsar framåt. Bra jobbat av läraren också, som höll lektion till häst och ändå verkade se allt :D
 
Hej!
jag har börjat på ridskola!! Trodde aldrig att det skulle hända igen😁 men nu har jag krupit till korset, behöver någon som kan se och berätta vad jag håller på med..
Rider lite hemma bla barnens ponny och om någon vill ha lite hjälp med trimm.. och har fått smak för dressyr! Trodde jag aldrig heller haha! Men som sonen säger, ”nu är du precis som de andra tanterna” man tackar..
Sist jag red lektion var 20år sen så mkt nytt men det är kul att komma igång. Vi är bara tre st och igår 2 på 50min lektion så det är superlyxigt!
 
Hej!
jag har börjat på ridskola!! Trodde aldrig att det skulle hända igen😁 men nu har jag krupit till korset, behöver någon som kan se och berätta vad jag håller på med..
Rider lite hemma bla barnens ponny och om någon vill ha lite hjälp med trimm.. och har fått smak för dressyr! Trodde jag aldrig heller haha! Men som sonen säger, ”nu är du precis som de andra tanterna” man tackar..
Sist jag red lektion var 20år sen så mkt nytt men det är kul att komma igång. Vi är bara tre st och igår 2 på 50min lektion så det är superlyxigt!

Välkommen till tråden! Härligt med sån liten grupp :)
 
Hej!
jag har börjat på ridskola!! Trodde aldrig att det skulle hända igen😁 men nu har jag krupit till korset, behöver någon som kan se och berätta vad jag håller på med..
Rider lite hemma bla barnens ponny och om någon vill ha lite hjälp med trimm.. och har fått smak för dressyr! Trodde jag aldrig heller haha! Men som sonen säger, ”nu är du precis som de andra tanterna” man tackar..
Sist jag red lektion var 20år sen så mkt nytt men det är kul att komma igång. Vi är bara tre st och igår 2 på 50min lektion så det är superlyxigt!
Va roligt att du hittat tillbaka till ridningen. Alltid bra att rida för någon som kan se och hjälpa vad det är man nu gör i ridningen.
Ser fram emot att få höra mer om dina lektioner och varmt välkommen till denna tråd. ❤️
 
Hej!
jag har börjat på ridskola!! Trodde aldrig att det skulle hända igen😁 men nu har jag krupit till korset, behöver någon som kan se och berätta vad jag håller på med..
Rider lite hemma bla barnens ponny och om någon vill ha lite hjälp med trimm.. och har fått smak för dressyr! Trodde jag aldrig heller haha! Men som sonen säger, ”nu är du precis som de andra tanterna” man tackar..
Sist jag red lektion var 20år sen så mkt nytt men det är kul att komma igång. Vi är bara tre st och igår 2 på 50min lektion så det är superlyxigt!

Välkommen! Vad roligt att du börjat igen 😃
Och damn, vad lyxigt att vara tre! :love:
 
@Showjumper På lektion brukar jag faktiskt uppskatta ganska mycket ledning från ridläraren, och t.ex. att man rider ganska mycket i samma varv och gör samma övningar. Känns ofta som att jag hinner göra mer då, och fokusera mer på mig själv eller hur man ska säga 🤔 Men beror såklart lite på hästar och antal etc med!

Red dubbel lektion igår, rätt mör idag vill jag lova 😅

Lektion 1
Började på Irländaren! Var i lite fel mindset, en del stress i kropp och knopp av någon anledning. Men det blev snabbt bättre, på honom måste man hamna rätt mentalt för att det ska bli något alls. Och blir ju glad av honom :)
Kändes väldigt lugn mjuk, ungefär som i söndags när jag red honom senast. Fick nästa driva ordentligt ibland! Värmde upp med serpentiner och volter, som vanligt med fokus på ytterbogen.

Sedan var det dags för galopp, jag var först ut och inte så säker på att det skulle gå bra. Men bara att plocka ihop hjärnan och köra! Och det gick. så. bra. Fattade höger på på kortsidan vid A, galopperade ned mot C och vi tog oss precis igenom ett hörn, så duktig! I vänster (svåra varvet) misslyckades vi med första fattningen vid A, så tog en snygg trav ned till C och provade igen. Där fattade han rätt, kom hela vägen upp till K där det nästan blev en avsaktning, men med säte och hejarop ("Ja kom igen då!") kom vi runt och hela vägen ned till M. Tre hörn! Så stolt att jag nästan sprack, blev både godis till pållen och en och annan glädjetår i ögat :love::love:
Ska våga använda rösten mer i galopp, han gillar verkligen rösten för både beröm och pepp.

Efter det fokuserade vi mest på avslappning och att inte allt som händer i sadeln betyder galoppfattning haha. Lite skänkelvikning i skritt och ställa inåt på långsidorna i rav, inga riktiga öppnor för oss än. Mysigt avslut, och så lycklig över galoppen. Fina häst!

Lektion 2
Denna var på Frieserkorsningen, kräver heeelt annorlunda ridning verkligen. Man måste verkligen driva (fast han är pigg) och vara snabb som en pisksnärt i reaktionerna. Mycket jobb med sitsen, gensvaret när jag sitter rätt märks verkligen på honom. Skrittade fram utan stigbyglar, himla bra, särskilt som han är bra mycket bredare än man kan tro. Öppnar upp mina stackars stela höfter :angel: Måste få styrsel på stiglädren dock, denna lektion var de alldeles för korta - men ett hål längre känns det som att jag tappar allt stöd. Mer yoga I guess!

Jobbade på skänkelvikningar i trav över halva ridbanan (C -> B etc), gick bra och jag fick bra påminnelser om att få ned hälarna (för tusan!) och att vara snabb med eftergiften i innerhanden när han svarar.
Sedan var det galopp och jag tror att jag äntligen hittat tillbaka till bra fattningar! Haft stora problem med det på honom (och allmänt) tidigare, men nu verkar det vara tillbaka lite i ryggmärgen att fatta på yttersidan och med min inre höft. Gick mer sådär att hålla igång galoppen, i båda varven blev han så taggad att den gick mer uppåt än framåt, ibland mer fyrtakt. Tar med mig att inte bli spänd och ta upp händerna, utan slappna av och bara försöka få honom att länga stegen istället. Fel galopp i höger varv en gång (det svåra), och enligt ridläraren bra ändå att ens få till höger några gånger 😃
Resten av passet var bara fokus på att få honom att tagga ner, länga formen och inte låta det gå alldeles för fort. Bra pass, han verkade nöjd iaf, öronen som spjutspetsar framåt. Bra jobbat av läraren också, som höll lektion till häst och ändå verkade se allt :D
Åh vad jag känner igen mig med galoppen! Igår red jag andra lektionen och en ny häst. Denne hade verkligen svårt med galopp överhuvudtaget enl ridläraren och jag tänkte i mitt stilla sinne att oj vad bra att jag som också ska lära igen ska rida en häst som är ännu mer grön🤣 fick hästen i fin form och känslan var bra när vi fick till det i skritt o trav, men galoppen.. puh.. jag skulle tydligen vara nöjd med min insats men jag vill ju helst ha kvitto på att gör jag rätt så gör hästen rätt..
jag har så svårt också med att bli betraktad/bedömd och kan lätt bli ofokuserad och ska skoja men det är väääligt nyttigt, typ som en exponeringsövning om det är någon som är bevandrad inom kbt☺️
men en bra övning vi gjorde för att få koll var att rida 20m volt och byta med fyrkanter i volten och då träna på att flytta fram del resp bakdel, det ska jag ta med i min egen övningsbank😃
 
Hej!
jag har börjat på ridskola!! Trodde aldrig att det skulle hända igen😁 men nu har jag krupit till korset, behöver någon som kan se och berätta vad jag håller på med..
Rider lite hemma bla barnens ponny och om någon vill ha lite hjälp med trimm.. och har fått smak för dressyr! Trodde jag aldrig heller haha! Men som sonen säger, ”nu är du precis som de andra tanterna” man tackar..
Sist jag red lektion var 20år sen så mkt nytt men det är kul att komma igång. Vi är bara tre st och igår 2 på 50min lektion så det är superlyxigt!


Välkommen till tråden! Ska bli kul att höra mer om dina lektioner. :)
 
I slutet på dagens lektion sa ridläraren att vi ska tänka ut tre hästar vi vill rida under terminen, och våra mål med terminen och skicka till henne. Jag försöker seriöst begränsa mig till tre. Men det är antingen en, eller typ sex stycken. Jag har inget mellanläge. AH jag kan inte välja!

Jag kände mig lite kass efter lektionen idag, ingenting gick rätt kändes det som. Vilket var synd för jag har haft tre lektioner dagarna innan som var underbara! Jag vet inte ens varför det gick fel, men jag kom nära hinder, jag tappade nästan en stigbygel och hamnade i bakvikt över ett hinder och red allmänt bara rätt dåligt. Jag gjorde mig verkligen inte förtjänt av den fina hästen jag hade.

Men men, ja ja, nya tag på måndag. Som också är första jobbdagen efter ledigheten, så det behövs en ridlektion för att väga upp!
Jag fick liknande uppgift för några år sedan, vi skulle skriva upp tre hästar vi ville rida under terminen, varav en av hästarna skulle vara en man inte ridit förut men ville prova. Det var inte lätt att välja ut tre hästar. Men en häst valde jag för att den var en av de äldre och jag tänkte att den kommer nog att pensioneras inom de närmsta åren, så henne vore det kul att få rida något pass på innan dess.

Förra terminen skulle vi fylla i blankett och lämna till ridläraren. Om jag minns rätt var det.
• Saker som ni kan
• Saker som ni kan med hjälp (t.ex. med hjälp av en viss häst eller med ridlärarens hjälp)
• Saker som ni vill lära er/bli bättre på.
 
Jag fick liknande uppgift för några år sedan, vi skulle skriva upp tre hästar vi ville rida under terminen, varav en av hästarna skulle vara en man inte ridit förut men ville prova. Det var inte lätt att välja ut tre hästar. Men en häst valde jag för att den var en av de äldre och jag tänkte att den kommer nog att pensioneras inom de närmsta åren, så henne vore det kul att få rida något pass på innan dess.

Förra terminen skulle vi fylla i blankett och lämna till ridläraren. Om jag minns rätt var det.
• Saker som ni kan
• Saker som ni kan med hjälp (t.ex. med hjälp av en viss häst eller med ridlärarens hjälp)
• Saker som ni vill lära er/bli bättre på.

Haha ja det var halvt hopplöst. Jag valde ingen häst som jag inte ridit innan, tänk om vi inte alls matchar och så har man den 1/3 av terminen. Jag fuskade lite och valde tre, sen skrev jag två till som "reserv" 😁

Men vad svårt att skriva saker som man kan. Man kan ju alltid bli bättre på allt, så den listan skulle blivit lång för mig. Jag skulle knappt våga skriva att jag kan nåt :P Det beror på, liksom 😂
 
Ska strax iväg på markarbetslektion och det är kallt. Lär frysa i början av lektionen innan vi fått upp värmen, ingen aning vilken häst jag kommer få. Suttit här hemma och tinat iskalla tår, inte kul att frysa om dom redan innan jag kommit dit. Har laddat upp mina elhandskar så lär inte frysa om händerna i alla fall.

Letar fortfarande efter ett bra alternativ att hålla fötterna varma, då stigbyglarna kyler saftigt när de är i metall. Hur gör ni på vintern på ridskolan? :)
 
Ska strax iväg på markarbetslektion och det är kallt. Lär frysa i början av lektionen innan vi fått upp värmen, ingen aning vilken häst jag kommer få. Suttit här hemma och tinat iskalla tår, inte kul att frysa om dom redan innan jag kommit dit. Har laddat upp mina elhandskar så lär inte frysa om händerna i alla fall.

Letar fortfarande efter ett bra alternativ att hålla fötterna varma, då stigbyglarna kyler saftigt när de är i metall. Hur gör ni på vintern på ridskolan? :)


Vi rider ju förvisso bara utomhus men jag har fodrade vinterridstövlar och extra sockar. Om man inte känner behov av det så brukar jag rekommendera att köra ett halvt till ett nummer större än sin vanliga storlek på t.ex. kängor eller vad man nu har på fötterna på vintern så att man dels har plats att röra tårna och dels kan ta sockar lager på lager. En varm extra ullsula i botten brukar vara rätt gott också för att just kylan från stigbyglar i metall inte ska gå igenom. Hoppas lektionen går bra!
 
Ska strax iväg på markarbetslektion och det är kallt. Lär frysa i början av lektionen innan vi fått upp värmen, ingen aning vilken häst jag kommer få. Suttit här hemma och tinat iskalla tår, inte kul att frysa om dom redan innan jag kommit dit. Har laddat upp mina elhandskar så lär inte frysa om händerna i alla fall.

Letar fortfarande efter ett bra alternativ att hålla fötterna varma, då stigbyglarna kyler saftigt när de är i metall. Hur gör ni på vintern på ridskolan? :)

Antingen är vi helt olika tempererade, eller så har ni det väldigt kallt i erat stall och ridhus.

Jag brukar behöva ta av jackan när jag borstar hästen, då har jag en vanlig långärmad funktionströja och en typ fleece kvar på. Sen åker tröjan av när hästen är sadlad, och västen på. Hittills har jag inte frusit varken om tår eller fingrar, och jag har bara tunna mekhandskar (tegera pro) och vanliga tunna strumpor i vanliga läderstövlar. I fredags när det var 7 grader i ridhuset var det en tjej som red i kortärmad t-shirt (och väst) 😂

Förr när jag hade egen häst och stod i utestall med bara uteridbana så hade jag fodrade vinterridstövlar med plats för ullsockor, samt vantar som jag fortfarande har kvar men som jag inte rider med. De är getskinnstumvantar med ett lillfinger också, så man kan hålla tygeln. :)
 
Senast ändrad:
Antingen är vi helt olika tempererade, eller så har ni det väldigt kallt i erat stall och ridhus.

Jag brukar behöva ta av jackan när jag borstar hästen, då har jag en vanlig långärmad funktionströja och en typ fleece kvar på. Sen åker tröjan av när hästen är sadlad, och västen på. Hittills har jag inte frusit varken om tår eller fingrar, och jag har bara tunna mekhandskar (tegera pro) och vanliga tunna strumpor i vanliga läderstövlar. I fredags när det var 7 grader i ridhuset var det en tjej som red i kortärmad t-shirt (och väst) 😂

Förr när jag hade egen häst och stod i utestall med bara uteridbana så hade jag fodrade vinterridstövlar med plats för ullsockor, samt vantar som jag fortfarande har kvar men som jag inte rider med. De är getskinnstumvantar med ett lillfinger också, så man kan hålla tygeln. :)
Sen hjälper det inte att jag har Reynauds fenomen också, får väldigt lätt vita fingrar, kan hända även när det är 25+ ute, det är värre på vintern, blodet kommer inte riktigt fram. Så jag får verkligen försöka tänka på att hålla mig varmt klädd så gott det går.
 
Sen hjälper det inte att jag har Reynauds fenomen också, får väldigt lätt vita fingrar, kan hända även när det är 25+ ute, det är värre på vintern, blodet kommer inte riktigt fram. Så jag får verkligen försöka tänka på att hålla mig varmt klädd så gott det går.

Då måste det ju vara bra med elhandskar! :) Aldrig provat eller reflekterat över att det ens finns.

Vad använder du för stövlar o strumpor? Jag körde som sagt fodrade stövlar (tror de var mountain horse, men minns inte säkert. Finns säkert massor). Sen tunna understrumpor och tjockare ullstrumpor i. Ungefär som när man vandrar. Men efter en längre tur i riktigt kallväder fick man ändå göra en rolig liten dans för att återfå känseln i lilltån. Viktigt är nog med lite extra plats att vicka på tårna ibland.
 
Terminens första Markarbete idag, just nu svävar jag på små moln. Fick en sån härlig känsla.
Fick rida samma bruna valack jag red i lördags på ridskoleridningen och vi började med att skritta fram lite och skritta dagens ena övning några gånger, sen började vi men lite uppvärmnings trav på fyrkantsspåret, där vi på ena långsidan skulle rida som en liten båge in mot mitten, sen på andra långsidan skulle vi rida lite innanför spåret. I bågen skulle vi ha arbetstrav, sen rida ordentliga hörnpasseringar och sen samla ihop traven innan långsidan där vi skulle rida innanför spåret, för att sen öka traven när vi var mitt på långsidan.

Valacken var lite svår att få igång i ökningarna, men hittade till sist lite, han var svår att samla ihop traven och det var lätt att han sprang ifrån arbetet. Fick beröm för ökningarna och jag kände att han hängde i tyglarna/bogarna då jag hade väldigt mycket i händerna.

Sen skulle vi lägga upp stigbyglarna och rida utan, fokus den här terminen på de lektionerna är sits och balans.
Övningen vi skulle rida nu gick innanför fyrkantsspåret nästa hela tiden, bågen vi hade ridit på ena långsidan var kvar, sen när man kom ut på fyrkantsspåret så rundande man direkt ett hinder som stod innanför spåret och red in mot mitten i en liten böjd båge innanför kortsidan, över 3 bommar på böjt spår, sen vända upp mot långsidan på andra sidan, sen en båge in mot mitten och sen ut mot kvartslinjen och sen vänta rätt snävt mot ytterligare 3 bommar på böjt spår vi nästa kortsida. Den övningen var tanken att vi skulle rida i samlad/långsam trav. Jisses va det var jobbigt,

Övade mycket med att hitta magstödet och hästen blev stundtals jättefin, fick jättemycket beröm av ridläraren, när ju mer jag blev varm och klädde av mig, ju mer sa ridläraren att jag hade fått till en bra sits, kändes riktigt bra.
Började kännas efter en stunds tragglade som jag red en liten gummiboll eller hur man ska beskriva det, var rätt skönt att kunna fokusera lite på min egen ridning, medan övningen bara rullade på. Det blev inte bra hela tiden, men är ändå väldigt nöjd med tanke på att det var första lektionen för terminen.

Vi red den övningen i båda varven, vi red då samma övning, enda skillnaden var att vi inte rid bågen på långisdan, där skulle vi istället fatta galopp på långsidan och galoppera, shit va det är jobbigt att hitta sitsen i galoppen vid fattningen och speciellt avsaktningen, men lyckades jättebra. Ridläraren gav mig beröm för min sits igen vid avsaktningen.
Lyckades få till riktigt fina fattningar där han hade bakbenen under sig istället för "2 mil bakom sig".

Sen fick vi ta ner stigbyglarna och jisses va de kändes korta även om de var "långa", sen red vi samma övning men istället för bågen och galoppfattningen på långsidan skulle vi rida utanför den ena böjda linjen med bommarna, runda dom och komma på ett lågt räcke. Så rullade vi på i några varv, gick helt okej, det svåra märkte jag när vi red med stygbylarna, vi fick rida lätt vid bågen på ena kortsidan, men på bågen skulle vi sitta ned. Jisses va det var svårt, fick inte alls till samma sits som jag fick till utan stigbyglar, men lyckades hitta dit stundtals senare me men kämpade mig verkligen dit.

Sen avslutade vi med att hoppa en av de låga räckena där man vände upp på hörnlinjen och sen galoppera hela långsidan ner och vända över den böjda bomserien, som nu istället blivit ett litet upphöjd bom med två galoppbommar framför och bakom, så det blev som en liten studs. Vi kom på den 3-4 gånger, sen avslutade vi med att hoppa hörlinje räcket, en lång studserie som stod innanför spåret på den andra långsidan, totalt 4 kryss som var rätt höga, sen hoppade samma hörnlinje räcke som vi började på.

Vi gjorde det i båda varven, sen var vi klara för dagen. Jag var väldigt nöjd, mot slutet var det en helt annan häst att rida, han var rörlig och väldigt känslig/lyhörd för hjälperna vilket kändes bra.
Nu lär jag ha träningsvärk imorrn, undra om jag ens kommer ur sängen. 😅
 
Då måste det ju vara bra med elhandskar! :) Aldrig provat eller reflekterat över att det ens finns.

Vad använder du för stövlar o strumpor? Jag körde som sagt fodrade stövlar (tror de var mountain horse, men minns inte säkert. Finns säkert massor). Sen tunna understrumpor och tjockare ullstrumpor i. Ungefär som när man vandrar. Men efter en längre tur i riktigt kallväder fick man ändå göra en rolig liten dans för att återfå känseln i lilltån. Viktigt är nog med lite extra plats att vicka på tårna ibland.
Fick prova första gången, ridläraren som hade ett par jag fick låna, sen när jag fick råd köpte jag egna.

Använder inga speciella strumpor eller stövlar. Har inget bra vinteralternativ.... Samma som på sommaren just nu.
 
@TheRedLightning finns ju uppladdningsbara värmesulor! Testade en gång på sweden international horse show och de är vansinnigt gosiga :) trodde de skulle kännas tjocka och konstiga men icke.
Kan inte komma ihåg märket på dem bara...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 070
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 349
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp