Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lektion i går. Ridläraren hade skrivit upp mig på en "stor" (nåja, liten häst - men stor om man oftast rider ponny!) och energisk skimmelvalack med mycket stora rörelser.
Hade ridit honom en gång tidigare, men det var mer än ett halvår sedan, och vad jag mindes var att han blev tung i handen, lite segstoppad, och energisk - men ändå trygg. Kändes verkligen inte som att han skulle göra något dumt förutom kanske springa fort. Han går bara på de svåraste lektionerna.

Märkte redan när jag satt upp att om jag nuddade honom med benen betydde det tydligen "spring fort framåt" :angel: Men jag ville ju bara ändra stigläder lite, så vi gjorde någon konstig dans där han gick framåt när jag försökte fixa stigläder -jag backade tillbaka honom - jag fixade stiglädret och han gick iväg - jag backade tillbaka... 🙄

Fick stiglädret rätt till slut och red iväg. Stora vägvinnande skrittsteg, jag försökte tänka på att aldrig bli så att jag satt och höll emot med tygeln eftersom jag fattade att han skulle bli tyngre i handen då. Bara jämn kontakt, låta honom skritta på men inte älga iväg och många förhållande hjälper där jag bad honom skritta långsamt eller göra halt. Gick ändå okej! Han blev inte stark och jag kunde sakta ner och göra halt.

Övningen för lektionen var att göra tusen volt tillbaka, öva på att behålla korrekt handställning och armbågarna nära kroppen. Även det gick bra, men jag hade lite svårt att hitta lagom ställning. Det blev antingen för lite eller för mycket. Vi gjorde övningen först i skritt och sen i trav, det var en rätt kul övning ändå för man var ju tvungen att hålla fokus hela tiden. Så fort alla hästar var ute på spåret igen var det i princip volt tillbaka igen :D
Det var även en trevlig övning för skimmeln, han kunde aldrig älga iväg på någon raksträcka.

När vi sedan skulle trava på och trava i lite olika typer av trav (mellantrav, arbetstrav och kort trav) började dock älgandet. Häst taggade till och travade på som bara den och jag satt där och fick påminna honom om att vänta. Han lyssnade ändå rätt bra fortfarande och var inte supertung mer än några stunder.
Det var i galoppen som allt det rämnade :D Han är rätt häftig att sitta på för galoppfattningar man får är energiska, kraftfulla och framför allt direkta. Bara lägga skänklarna rätt så har du direkt en ganska så bärig, energisk galopp. Tyvärr är det ju svårt att sitta och susa fram i hans galopp när det är så många andra hästar att ta hänsyn till, plus det faktum att bromsen tar så himla långsamt :angel:

Under galoppen blev det svårare och svårare att hålla honom, och han låg på lite för mycket i handen så jag fick flera gånger sakta av och skaka liv i fingrarna. Jag som varit väldigt galopprädd fick några gånger känslan "tänk om jag inte får stopp och det bara går fortare och fortare :nailbiting:".
Men som sagt han är inte dum, och det finns ju ett stopp om än lite dåligt.

Sammanfattningsvis gick det ändå okej på ridlektionen. Det kändes helt värdelöst direkt efter men jag har nu kommit fram till att det var en bra insats. Det är ingen typ av häst jag vanligtvis rider utan jag brukar behöva peppa fram energi. Sen med galoppen, för bara två år sedan skulle jag blivit riktigt rädd. Den här gången knackade rädslan på men jag kunde vara rationell och tänka att nej han är inte dum, det finns broms, det är okej. Skönt att kunna stoppa rädslan ganska fort!
Efteråt tyckte ridläraren att det ändå sett fint ut, och att hon sett att han blev stark och hade massa energi. Hon sa att även hon känner sig rätt liten på honom i bland när han är så där pigg "Det är som att sitta på en brinnande kanonkula som nyss skjutits ur kanonen och så får man två lädersnören som man förväntas stoppa kanonkulan med" sa hon :D
Jag sa det att han är väldigt annorlunda mot vad jag är van vid, men att det var kul ändå och att jag gärna vill lära mig rida även såna här hästar bättre, så jag hoppas litegrann att jag får rida honom oftare.
Nu har jag träningsvärk kan jag lova :p
 
Men usch! Vill verkligen inte ha corona så himla många som verkar beskriva det du beskriver. Jag hoppas verkligen att du kryar på dig :heart

Tack ja jag hoppas det med och att jag förhoppningsvis kan komma igång nästa vecka. Ska nog åka ut en sväng till stallet på lördag. De har butik också och jag ska köpa ny ridhjälm och denna veckan har de 20 procent rabatt för ridskoleeleverna.

Om den hästen jag brukar rida mest är ledig så kan jag ta in och pyssla med honom brukar man kunna göra.
 
Ligger visst lite efter i rapporteringen denna vecka. :angel:
Ska se vad en kommer ihåg..

Tisdag, lektion 1:
Red Herr Långben eftersom jag kaanske ska rida program på honom i februari (just nu känner jag mig ICKE redo :nailbiting:).
Red med nya handskarna ungefär halva lektionen, men det blir som en kostig flex i tyglarna (typ resår) som varken jag eller hästarna trivs med. De får vara stallhandskar helt enkelt. Halva lektionen utan. Mycket häst i handen så det var svårt för mig att hålla mig mjuk och inte bli hård.. Upplever att jag har mjukast hand med handskar på.
Nu ska ju inte hela ridningen hänga på vilka handskar man har, men behöver all hjälp jag kan få haha.

Mycket jobb denna lektion, ingenting gratis. Skulle nog fokuserat med på volter och serpentiner, kom in alls igenom hals och nacke. Plank-aktigt, med undantag för korta stunder då vi hittade varandra. Behöver även tänka på att jobba mycket mer med drivningen på den här hästen. Han är pigg men behöver väldigt aktiv ridning för att jobba på rätt sätt.

Bra galopper! Härliga fattningar, och sen rullade vi flera varv på volten. Så mycket sammanhängande galopp har jag inte ridit på länge 😅 Krävs ju masssor med jobb haha, var helt andfådd efter. Orkade inte riktigt hålla ihop honom, blev gärna mycket inåt och framåtvikt. Han kräver så mycket ytter och jag glömmer HUR mycket mellan varje gång. Men kom igenom lite i skritten iaf, och efter ridningen i mellandagarna vet jag iaf hur det KAN kännas. Privatlektion på lördag så det ska bli extremt spännande 😬 Jobba jobba!

Tisdag, lektion 2:
Projekt Frieserkorsningen fortsätter, gick SÅ bra denna gång. Han försökte stanna en gång i början av lektionen (precis efter att han fått godis, den jäkeln). La spöt på baken utan annan inverkan än att sitta korrekt. Detta x2, fram i trav, massor med beröm och sedan hade vi ett riktigt fint pass ihop. Jag sitter lite bättre, åtminstone från höften och uppåt. Försöker sitta lite spänstigare i lättridningen. Bra galopper, särskilt fattningarna. Måste lära mig slappna av i galoppen, utan att sluta driva... för då saktar han ju av av någon anledning :angel: Tar med mig det, ned med hälarna och BAK med skänkeln. Måste även klura ut hur jag ska få igenom ställningen, han viker fortfarande gärna in nosen. Men väldigt nöjd! Fick mycket berom efteråt (yay) och han var så glad och taggad. Good stuff :love:

Lite videos:


Stilstudie i hans fantastiskt långa steg 😅
290DE284-D5A3-4FA3-B8E6-FA9440FAC791.jpeg
 
Ligger visst lite efter i rapporteringen denna vecka. :angel:
Ska se vad en kommer ihåg..

Tisdag, lektion 1:
Red Herr Långben eftersom jag kaanske ska rida program på honom i februari (just nu känner jag mig ICKE redo :nailbiting:).
Red med nya handskarna ungefär halva lektionen, men det blir som en kostig flex i tyglarna (typ resår) som varken jag eller hästarna trivs med. De får vara stallhandskar helt enkelt. Halva lektionen utan. Mycket häst i handen så det var svårt för mig att hålla mig mjuk och inte bli hård.. Upplever att jag har mjukast hand med handskar på.
Nu ska ju inte hela ridningen hänga på vilka handskar man har, men behöver all hjälp jag kan få haha.

Mycket jobb denna lektion, ingenting gratis. Skulle nog fokuserat med på volter och serpentiner, kom in alls igenom hals och nacke. Plank-aktigt, med undantag för korta stunder då vi hittade varandra. Behöver även tänka på att jobba mycket mer med drivningen på den här hästen. Han är pigg men behöver väldigt aktiv ridning för att jobba på rätt sätt.

Bra galopper! Härliga fattningar, och sen rullade vi flera varv på volten. Så mycket sammanhängande galopp har jag inte ridit på länge 😅 Krävs ju masssor med jobb haha, var helt andfådd efter. Orkade inte riktigt hålla ihop honom, blev gärna mycket inåt och framåtvikt. Han kräver så mycket ytter och jag glömmer HUR mycket mellan varje gång. Men kom igenom lite i skritten iaf, och efter ridningen i mellandagarna vet jag iaf hur det KAN kännas. Privatlektion på lördag så det ska bli extremt spännande 😬 Jobba jobba!

Tisdag, lektion 2:
Projekt Frieserkorsningen fortsätter, gick SÅ bra denna gång. Han försökte stanna en gång i början av lektionen (precis efter att han fått godis, den jäkeln). La spöt på baken utan annan inverkan än att sitta korrekt. Detta x2, fram i trav, massor med beröm och sedan hade vi ett riktigt fint pass ihop. Jag sitter lite bättre, åtminstone från höften och uppåt. Försöker sitta lite spänstigare i lättridningen. Bra galopper, särskilt fattningarna. Måste lära mig slappna av i galoppen, utan att sluta driva... för då saktar han ju av av någon anledning :angel: Tar med mig det, ned med hälarna och BAK med skänkeln. Måste även klura ut hur jag ska få igenom ställningen, han viker fortfarande gärna in nosen. Men väldigt nöjd! Fick mycket berom efteråt (yay) och han var så glad och taggad. Good stuff :love:

Lite videos:


Stilstudie i hans fantastiskt långa steg 😅
Visa bifogad fil 63924
Tänkte på en sak när jag såg trav filmen (det syns även på stillbilden) sitter du alltid lite framåtlutad när du rider?
Kan vara något du redan jobbar med (har själv ridit så innan jag blev medveten om det och jobbade med det samt hade en ridlärare som påminde mig och det tog tid att komma över) att få häl, höft och axel i en linje.
Såg väldigt trevligt ut i övrigt. 😇
 
Ligger visst lite efter i rapporteringen denna vecka. :angel:
Ska se vad en kommer ihåg..

Tisdag, lektion 1:
Red Herr Långben eftersom jag kaanske ska rida program på honom i februari (just nu känner jag mig ICKE redo :nailbiting:).
Red med nya handskarna ungefär halva lektionen, men det blir som en kostig flex i tyglarna (typ resår) som varken jag eller hästarna trivs med. De får vara stallhandskar helt enkelt. Halva lektionen utan. Mycket häst i handen så det var svårt för mig att hålla mig mjuk och inte bli hård.. Upplever att jag har mjukast hand med handskar på.
Nu ska ju inte hela ridningen hänga på vilka handskar man har, men behöver all hjälp jag kan få haha.

Mycket jobb denna lektion, ingenting gratis. Skulle nog fokuserat med på volter och serpentiner, kom in alls igenom hals och nacke. Plank-aktigt, med undantag för korta stunder då vi hittade varandra. Behöver även tänka på att jobba mycket mer med drivningen på den här hästen. Han är pigg men behöver väldigt aktiv ridning för att jobba på rätt sätt.

Bra galopper! Härliga fattningar, och sen rullade vi flera varv på volten. Så mycket sammanhängande galopp har jag inte ridit på länge 😅 Krävs ju masssor med jobb haha, var helt andfådd efter. Orkade inte riktigt hålla ihop honom, blev gärna mycket inåt och framåtvikt. Han kräver så mycket ytter och jag glömmer HUR mycket mellan varje gång. Men kom igenom lite i skritten iaf, och efter ridningen i mellandagarna vet jag iaf hur det KAN kännas. Privatlektion på lördag så det ska bli extremt spännande 😬 Jobba jobba!

Tisdag, lektion 2:
Projekt Frieserkorsningen fortsätter, gick SÅ bra denna gång. Han försökte stanna en gång i början av lektionen (precis efter att han fått godis, den jäkeln). La spöt på baken utan annan inverkan än att sitta korrekt. Detta x2, fram i trav, massor med beröm och sedan hade vi ett riktigt fint pass ihop. Jag sitter lite bättre, åtminstone från höften och uppåt. Försöker sitta lite spänstigare i lättridningen. Bra galopper, särskilt fattningarna. Måste lära mig slappna av i galoppen, utan att sluta driva... för då saktar han ju av av någon anledning :angel: Tar med mig det, ned med hälarna och BAK med skänkeln. Måste även klura ut hur jag ska få igenom ställningen, han viker fortfarande gärna in nosen. Men väldigt nöjd! Fick mycket berom efteråt (yay) och han var så glad och taggad. Good stuff :love:

Lite videos:


Stilstudie i hans fantastiskt långa steg 😅
Visa bifogad fil 63924
Den ser verkligen trevlig ut friesern. Tycker den ser rätt mjuk ut?

På hästar som gärna saktar av i galoppen brukar jag faktiskt inte driva för att få dem att fortsätta galoppera. Tycker dels att galoppen blir lite flack och hästens uttryck i galoppen blir lite tristare. Brukar istället fatta galopp flera gånger. Så fort jag känner att nu tappar vi energi och kommer snart bryta av ger jag en fattningshjälp. Sedan jag fick det tipset av ridläraren har jag lyckats rida galoppen så mycket bättre. Hästarna verkar dessutom förstå lättare att aha, när galoppfattning kommer från ryttaren menar den galopp hela tiden tills den ber om annat.
Sen riskerar man att skänkeln inte betyder ett skit för hästen i slutändan, att man själv som du skriver spänner dig och hamnar konstigt osv. :)
Hoppas det är okej att komma med små tips, trots att du inte bad om det :)
 
Tänkte på en sak när jag såg trav filmen (det syns även på stillbilden) sitter du alltid lite framåtlutad när du rider?
Kan vara något du redan jobbar med (har själv ridit så innan jag blev medveten om det och jobbade med det samt hade en ridlärare som påminde mig och det tog tid att komma över) att få häl, höft och axel i en linje.
Såg väldigt trevligt ut i övrigt. 😇

Tack! Och det gör jag definitivt :angel:
Det är ett av vårens stora projekt att försöka sluta med haha. Något jag alltid gjort men la till mig extra med när jag red ett väldigt studsigt sto några år :D Hamnar gärna i den sitsen om jag inte aktivt tänker på det.
 
Den ser verkligen trevlig ut friesern. Tycker den ser rätt mjuk ut?

På hästar som gärna saktar av i galoppen brukar jag faktiskt inte driva för att få dem att fortsätta galoppera. Tycker dels att galoppen blir lite flack och hästens uttryck i galoppen blir lite tristare. Brukar istället fatta galopp flera gånger. Så fort jag känner att nu tappar vi energi och kommer snart bryta av ger jag en fattningshjälp. Sedan jag fick det tipset av ridläraren har jag lyckats rida galoppen så mycket bättre. Hästarna verkar dessutom förstå lättare att aha, när galoppfattning kommer från ryttaren menar den galopp hela tiden tills den ber om annat.
Sen riskerar man att skänkeln inte betyder ett skit för hästen i slutändan, att man själv som du skriver spänner dig och hamnar konstigt osv. :)
Hoppas det är okej att komma med små tips, trots att du inte bad om det :)

Åh, tips är alltid välkomna! 😅
Har också hört det, bättre att "fatta galopp i varje galoppsprång" (eller när det behövs) än att bara trycka allmänt framåt.
När jag blev tillsagd att slappna av släppte jag istället precis allt. Avslappnat blev det, i en fin trav :angel: Ska försöka komma ihåg det här med mer specifika hjälper 😊
 
Tack! Och det gör jag definitivt :angel:
Det är ett av vårens stora projekt att försöka sluta med haha. Något jag alltid gjort men la till mig extra med när jag red ett väldigt studsigt sto några år :D Hamnar gärna i den sitsen om jag inte aktivt tänker på det.

Samma här. Lätt att hamna i någon default "inte riktigt lätt"-sits när man suttit mycket på bockiga hästar. Vet inte hur ofta jag har blivit tillsagd att räta på mig genom åren.
 
Tack! Och det gör jag definitivt :angel:
Det är ett av vårens stora projekt att försöka sluta med haha. Något jag alltid gjort men la till mig extra med när jag red ett väldigt studsigt sto några år :D Hamnar gärna i den sitsen om jag inte aktivt tänker på det.
Då är du i alla fall ett steg i rätt riktning som är medveten om det, bara det är en bit på vägen. Kämpa på, en dag kommer det lossa. Jag tror på dig, ska erkänna att min sits inte är perfekt alla gånger än heller även om den är bättre. Verkar som dressyrlägret kommer bli av, ska bli kul å få se hur det egentligen ser ut när jag rider dressyr för det har jag ingen film på. :)
 
Hade min första ridlektion efter lovet igår. Det har varit två gånger före men då vädret varit dåligt så har inte vi åkt.
Jag fick en häst jag ridit en gång tidigare (1 eller 2. Är lite osäker) Hon är stor (165ish) och blir väldigt lååång när man rider.
Vi red i lilla ridhuset och då blir det alltid lite enklare övningar då det är typ 18*36 meter.
Vi skrittade fram rätt länge sen travade vi på fyrkanten och red lätt sen paus och då fick vi korsa tyglarna och korta upp dom och försöka hålla korrekt stöd ändå. Det gick rätt okej tyckte jag.
sen fick vi gå upp i trav med tyglarna korsade och trava på fyrkanten. Vi bytte även varv genom snett igenom och då fick man tänka till lite.
sen hade vi ryggen vanligt och gick in på volterna och galopperade.
Hästen jag red är svår att få i galopp tycker jag men jag fick fart på henne och det gick helt okej.
sen skrittade vi av. Jag hoppade av o gick då jag fick ont i svanskotan. Sadeln passar inte mig helt och då får jag ont.
En helt okej lektion. Kunde gått bättre. Kunde gått sämre. Jag tycker dock att jag inte får så mycket kommentar så jag vet inte om jag gör dåligt eller bra.
i mitt huvud så är jag skitdålig eftersom hon inte säger nått då det inte är nån idé för jag kommer ändå inte klara av att göra bättre/rätt.
Men ska utvärdera detta några gånger så får vi se om jag frågar hur de ligger till.
nästa vecka är det markarbete och veckan efter hoppning.
 
Hade min första ridlektion efter lovet igår. Det har varit två gånger före men då vädret varit dåligt så har inte vi åkt.
Jag fick en häst jag ridit en gång tidigare (1 eller 2. Är lite osäker) Hon är stor (165ish) och blir väldigt lååång när man rider.
Vi red i lilla ridhuset och då blir det alltid lite enklare övningar då det är typ 18*36 meter.
Vi skrittade fram rätt länge sen travade vi på fyrkanten och red lätt sen paus och då fick vi korsa tyglarna och korta upp dom och försöka hålla korrekt stöd ändå. Det gick rätt okej tyckte jag.
sen fick vi gå upp i trav med tyglarna korsade och trava på fyrkanten. Vi bytte även varv genom snett igenom och då fick man tänka till lite.
sen hade vi ryggen vanligt och gick in på volterna och galopperade.
Hästen jag red är svår att få i galopp tycker jag men jag fick fart på henne och det gick helt okej.
sen skrittade vi av. Jag hoppade av o gick då jag fick ont i svanskotan. Sadeln passar inte mig helt och då får jag ont.
En helt okej lektion. Kunde gått bättre. Kunde gått sämre. Jag tycker dock att jag inte får så mycket kommentar så jag vet inte om jag gör dåligt eller bra.
i mitt huvud så är jag skitdålig eftersom hon inte säger nått då det inte är nån idé för jag kommer ändå inte klara av att göra bättre/rätt.
Men ska utvärdera detta några gånger så får vi se om jag frågar hur de ligger till.
nästa vecka är det markarbete och veckan efter hoppning.
Hur gjorde ni när ni korsade tyglarna? Det där låter spännande, försöker se framför mig hur ni gjorde men ej säker på om jag får rätt bild.

Jag tänker när ridläraren inte säger något att jag gör rätt, så var det på markarbetslektionen jag var på för 2 veckor sedan, ridläraren sa inte så mycket till varken mig eller en annan tjej, både tjejen och jag var de enda som fick hästarna i någon slags form.

Jag fick mig en aha-upplevelse på den lektionen när jag frågade hur man gjorde en sak och ridläraren förklarade, för jag ville lära mig själv och inte riktigt tänkt på det. Kanske du kan fråga din ridlärare om det är något du vill försöka bli bättre på så du kan försöka träna på det själv eller något. :)
 
Hur gjorde ni när ni korsade tyglarna? Det där låter spännande, försöker se framför mig hur ni gjorde men ej säker på om jag får rätt bild.

Jag tänker när ridläraren inte säger något att jag gör rätt, så var det på markarbetslektionen jag var på för 2 veckor sedan, ridläraren sa inte så mycket till varken mig eller en annan tjej, både tjejen och jag var de enda som fick hästarna i någon slags form.

Jag fick mig en aha-upplevelse på den lektionen när jag frågade hur man gjorde en sak och ridläraren förklarade, för jag ville lära mig själv och inte riktigt tänkt på det. Kanske du kan fråga din ridlärare om det är något du vill försöka bli bättre på så du kan försöka träna på det själv eller något. :)
Bara korsade dom framför handen typ. Så höger tygel var i vänster hand och vänster tygel i höger hand. Man har ju alltid en favorit hand som man håller lite extra i och när vi korsade så blev det lite extra tydligt
 
Ridlektion ikväll :) Missade tyvärr förra veckan, så blev sista rundan på nya favoriten.
Vi hade hoppning, på ena långsidan var det en oxer, på andra två räcken med fyra språng mellan. På diagonalerna fanns varsitt räcke med galoppbom två språng före (så man kunde rida en 8).

Jag har lite mycket i huvudet just nu så var väldigt nervös, men uppvärmningen gick bra. När vi började hoppa fram på oxern fick jag ett stopp, då jag kom i för dåligt tempo och mellan två språng. Är nöjd att jag fortsatte rida då stopp är en av mina största triggers.

Red ock alla övningar (med nedkryssad oxer) och sist varvet kändes det riktigt bra!

Hoppas så att jag kan få honom en runda till, men det är osäker då han inte går fullt än och är väldigt populär...
 
Bara korsade dom framför handen typ. Så höger tygel var i vänster hand och vänster tygel i höger hand. Man har ju alltid en favorit hand som man håller lite extra i och när vi korsade så blev det lite extra tydligt
Då var det som jag trodde, va bakvänt det hade blivit för mig, hade helt ställt till det i huvudet för mig om jag vill svänga till höger och hästen går åt vänster istället. 🙈 😅
 
Bara korsade dom framför handen typ. Så höger tygel var i vänster hand och vänster tygel i höger hand. Man har ju alltid en favorit hand som man håller lite extra i och när vi korsade så blev det lite extra tydligt
Va spännande, när vi har gjort liknande övningar så har vi satt tyglarna ”i brygga” (tänk att tygeln ligger i en åtta över mankem) och att man håller båda tyglarna i varje hand. Då blir handen stabilare och man kan inte sitta och smyghålla.. svårt, men låter lite smidigare än att styra helt med fel hand :p
 
Dagens hopplektion kommer sitta i ett par dagar. Vi fick värma upp fritt kanske 10 minuter, sedan skulle alla ta bort eller lägga upp stigbyglarna. Sedan fortsatte vi rida hästarna på A-volten, öka och minska den, öka och minska tempot, flytta hästarna undan innerskänkel på öppna delen, varierat rida lätt och sitta ner osv.

Sedan var det dags för hoppning. Började med travhoppning ett kryss, sedan galopp runt på volt över en sockerbitsbock, och diagonalen ner över en liten oxer. Sedan var det galopp in på tre studs, ett galoppsprång och en oxer. Efter att alla hade ridit båda övningarna sattes det ihop till en bana.

Jag hade min fina favorit, och hon är en klippa på såna här övningar. Sätter man rätt tempo i henne så är det inga problem. Hon kan hoppa stort ibland, men eftersom vi var utan stigbyglar så var inget hinder större än kanske 50-60 cm. Sista varvet in på studsen hade jag något för lågt tempo in och den blev, ja, lite studsig. Men vi löste det och kom ur den bra över oxern. Nästa vecka blir det ny häst, oklart vilken.

Jag gör också en träningsövning hemma varje dag, 25 situps, benböj och armhävningar. Jag bestämde mig först att inte göra dem dagarna jag rider, men ändå gjorde jag benböjen och armhävningarna idag. Det kombinerat med hopplektion utan stigbyglar så kommer jag inte kunna gå imorgon.
 
Fick fuxen idag på ridlektionen igen, han surade lite när jag gjorde i ordning honom, men inget mer än öronen som las lite bakåt, det var när jag hade sadlat och skulle spänna sadelgjorden, sträcker mig efter gjorden under magen, rör inget va jag vet, då kom vänster bakben upp och han sparkade mig på armen, en riktig kospark, tack och lov var det ingen hård spark och han har inga skor.

Resten gick jättebra. Sitter upp och vi skrittar fram, det var riktigt kallt i ridhuset idag. Vi fick börja rätt så direkt att ta tyglarna och börja göra lite självständiga halter och sen fram i skritt på fyrkantsspåret. Då vi var 7st som red, fuxen var väldigt lyhörd då han är rätt känslig. Sen kom traven, då fick vi självständigt rida slalom på ena långsidan (det var samma övning sen sist) och lägga volter och rida bågar. Gick bra det också.

Sen skulle vi fatta höger galopp, då skrittade vi, la en liten volt och sen ur volten fatta galopp när vi kom ut på fyrkantsspåret gick riktigt bra, hade fullt upp med att han inte skulle älga på och få mer vikt på bakkärran. Han blir gärna lite framtung, kände att jag kunde inte driva för mycket, för vi skulle inte få dom att gå fortare, men fick driva lite så han bibehöll galoppen, sen efter några varv saktade han av till trav, jag fattade ny galopp och precis då skulle vi sakta av.
Tror fortfarande han inte riktigt orkar men försöker, sen skulle vi göra samma sak i andra varvet.

Han fattar galopp jättebra, problemet var att vi kommer ikapp de andra, kom ikapp en framför och la då en volt, tydligen så träffade fuxens bakhov dörren som var på kortsidan så den åkte upp (fick det berättat för mig i efterhand då jag inte märkte det), hästen framför blev rädd och hoppade till, den ryttaren tappade balansen och ramlade av.
Så det försvann lite tid på lektionen, men det gick väldigt lugnt och odramatiskt när det hände och ryttaren mådde bra, lite mörbultad bara, inget brötet tack och lov.

Jag trodde först att den hästen hade blivit rädd för mig och fuxen, men sen såg jag dörren i ögonvrån (visste då inte att det var fuxen som hade råkat öppna den), lite dumt när dörren går utåt och är svår att stänga, ridläraren satte en bom på andra sidan för att det inte skulle hända igen. Har hänt tidigare att den blåst upp och det var det jag trodde hade hänt idag också.
Det är inte den dörren vi går in genom.

Det blev ingen mer galopp i det varvet vilket var synd, det kändes rätt bra att rulla på i galopp och få ihop galoppen och jobba, när vi red övningen vi gjorde förra gången var det så mycket som hände och det var svårt att få en bra galopp.
Vi började övningen och det var skritt på ena långsidan och trav på den andra. På den sidan vi skrittade, skulle vi skritta innanför spåret och när vi kom till fyrkanten in mot mitten skulle vi göra framdelsvändningar runt varje kon tills vi var ute på fyrkantsspåret igen, väl ute på spåret rida ner till kortsidan komma fram i trav och rida hörnlinjen mellan två bommar, runda en kon innanför fyrkantsspåret och rida nästa hörnlinje mellan två bommar.
Fick till riktigt bra trav och han älgade inte på och gick lite mer samlat.

Framdelsvändningarna hade han lite svårt för men vi fick till några som var helt okej, tror inte riktigt han förstod, han frös fast lite innan han gick framåt, vid något tillfälle la han i backen istället. Även om vi fick till en bra framdelsvändning sen gick han lite på skrå/skänkelvikning istället för att gå rakt till nästa kon, försökte få honom rak men det var svårt.

Sen skulle vi fatta galopp när vi kom ut på fyrkantsspåret, jag hann inte riktigt få med honom när jag skulle vända upp på hörnlinjen och fick rida utanför bommarna istället, men gjorde övningen ändå och försökte, tänkte att vi hinner rida några gånger så jag hittar tillbaka, men tror vi red 3 gånger och andra gången fattade jag galopp precis när jag vände upp och det gick lite bättre, sen travade vi av hästarna och skrittade och lektionen var slut.

Var ändå nöjd med lektionen, han är en väldigt känslig häst och det är både kul och utmandade att rida honom och försöka få till det. Får se om jag hinner rida honom något mer innan han åker tillbaka till sin ägare, vet inte riktigt hur länge han är utlånad till ridskolan, så vi får se. :)
 
Privatlektion igår, skulle rida Herr Långben men fick istället, 15min innan start, veta att jag ska rida Stor Vit istället. Gör mig inget egentligen, jag lär mig väldigt mycket på båda hästarna, men lite mer än en kvarts förvarning hade varit fint 😅

Stor Vit är ett stort, högt, fyrkantigt halvblod av stabil modell. Urtypisk ridskolehäst. Men han kan "allt" och är alldeles fantastisk när man gör rätt. Dock går han oftast nybörjarlektioner så det är ett stor jobb att plocka ihop honom.
Lektionen gick bra, men herregud, jag orkar ju inte rida den här hästen rätt i mer än 10min totalt 😂
Vi varierade mellan att vara fjäderlätta och smidiga eller 3 mil långa och massor handen. Ge mig fem timmar till på honom så kan jag börja komma någon vart! Dock tror jag verkligen jag måste chilla med kraven på mig själv ett tag... Satt och störde mig på att han lägger huvudet på sned ibland, och precis efter sa ridläraren hur nöjd hon var med min ridning eftersom han inte la huvudet på sned utan gick rakt :angel: Så det kanske inte var riktigt så illa som jag trodde.

I slutet på lektionen, när jag kände mig som en urvriden trasa, skulle jag rida igenom LB:1. Jag orkade inte riktigt hålla ihop hästen, men fick iaf beröm för noggranna vägar och bra blick! Jag ser det som en seger :D
Återstår att se fortfarande då, om jag ska rida programridningen på Stor Vit eller Herr Långben. Är mycket förvirrad, men tänker att det är bra att rida programmet oavsett, träning är träning!

Inte så mycket detaljer om lektionen, det var mest voltjobb och att försöka få mig orka rida ihop hästen.
Är iaf exalterad inför tisdag, vill bara rida mer och mer tills jag har ännu lite mer "bra ridning" i ryggmärgen.
 
Förra måndagen och idag hade jag en häst som jag inte är så förtjust i. Det går typ inte att beskriva henne. Inte min typ av häst alls. Det gick i alla fall bättre idag än förra veckan. Hon har väldigt lite eget driv, men det går att få till det. Det är liksom som att hon är "broms, broms, broms, backa, tjura", sen plötsligt *klick* är hon väldigt ridbar och tom framåt. Jag antar att jag inte tycker att jag lär mig så mycket. Jag kan inte fokusera på vad övningen är, för att hästen är så udda att allt fokus hamnar på att rida den specifika hästen.

En tjej berättade förra veckan att hon hade ridit igen på den hästen, och spenderat 90% av lektionen stående på medellinjen för att hästen vägrade gå och försökte hon driva så backade eller kickade den bara. Den var med på en klubbtävling och slängde av båda ryttarna. Sen finns det vissa som är duktiga och kan rida den bra, man kan se lite av ovan tendenser, men inte alls så illa som det tydligen kan vara.

Idag var jag lite onödigt försiktig med henne kanske, men hon gick fram rätt bra från början och jag ville inte "förstöra" det. Jag sa ifrån till henne direkt när hon började konstra, och så gav hon sig. Förra veckan kändes det mest som att jag följde andra ekipage runt för att få henne att gå fram. Nästa vecka ska jag försöka rida mer och åka mindre, för sen är det hoppning, och jag tänker inte hamna i sågspånet. Hon har tydligen ett trick att hon drar ner huvudet och bockar direkt efter hindret, så jag ska försöka vara beredd på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 519
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 859
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp