Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom på igen att jag borde skriva åtminstone några rader om förra veckans lektioner, mtp att det nu tydligen är tisdag igen :angel:

Red Frieserkorsningen som vanligt förra veckan, och känslan under första lektionen var magisk :love:
Så mjuk, lyhörd och alldeles... alldeles underbar. Vi börjar äntligen få med bakbenen i skänkelvikningarna, känns så bra med framsteg. Vi hade en övning där vi skulle vända rätt upp i trav, öka några steg, minska och sedan göra halt. Efter det gå ut i valfritt varv och galoppera långsidan upp. Blev väl lite kaos, fokuserade mer på rakriktning (och att få plats) än tempoväxlingar. Det skötte han superfint. Galopperna blev sådär, fina fattningar, men svår att hålla i den. Galopperade även på volt efteråt, då gick det bättre och stundtals riktigt fina, luftiga språng.

Lektionen efter behöll vi samma fina känsla åtminstone första halvan. Sedan var både han och jag lite trötta. Svårt att underhålla galopperna och ganska snubbligt, så vi håll oss till ett par fattningar i varje varv bara. Jag var också trött, så kunde inte riktigt ge honom det stöd han behövde heller.
Märktes även när vi travade av, lite för snabbt tempo och lite för lång. Men härlig energi och fin inställning hela tiden.

Ser fram emot att, antagligen, rida honom idag igen :D
Har inte sett honom förrän i söndags - GUD vilken fin häst!! :love:
 
Jag red som vanligt i söndags och hade vikarie då det var påsklov. Nyttigt med lite annan input! Fick stoet D som jag hade veckan innan, kul!! Fick göra i ordning henne själv då vi hade lite mer tid denna gången. Lite bakåtstrukna öron men jag tolkade det inte som riktiga hot, men hon verkar känslig när man grejar nära hennes huvud. Det gick fint att fixa henne, lugnt och stilla.

Hon kändes som sist i ridningen - framåt och inga tendenser till motorstopp som jag hört ryktas om. Vi höll oss inte heller bakom en annan häst som förra gången utan tuffade på bra själva. Hon är verkligen superstor men jag tycker hon ändå håller ihop sig bra (det är nog inte min förtjänst, hehe). Jättebra uppvärmning med vikarien med lite andra övningar än vanligt, vi skulle rida "busshållplatser" med bokstäverna som markör för att något nytt skulle hända. Hela tiden skulle vi göra något aktivt, öka/minska/trava/rida bågar osv. Jättebra uppvärmning med aktiv ridning! Ska minnas det till nästa gång.

Under lektionen sen var det en del galopp men det var svårare på henne, hon ville ogärna gå ut själv på volten och galoppera. Var nöjd när vi fick till en fin trav i alla fall. Rolig häst att rida, vill gärna ha henne mer framöver! :love:

Jag red sedan lite överraskande en lektion till på raken, eftersom jag hade en lektion att ta igen och det blev tillfälle för det (många borta i och med påsk). Då fick jag snabba mig in i stallet, sadla och tränsa av och byta häst till Stora Valacken Å. Gick in igen i ridhuset med samma energi som jag hade med D och det måste satt lite sprätt på Å för jag tycker han verkade riktigt pepp (till skillnad från när jag ridit honom förut och han seeeegat sig fram). Bra uppvärmning här med trots en del kaos då det var elever med som inte riktigt hade koll på ridvägarna och när vi bytte varv...

Å taggade till ju mer vi travade och när vi sedan gjort ett par galoppfattningar vart han lite övertaggad, och blåste upp sig som en drake mot en av ponnysarna, och vi fick trava ner på en egen volt längst bort så han fick lugna sig lite. Ungen på ponnyn hade inte riktigt koll så det kändes bäst att vi höll oss för oss själva. Kul med sån energi ändå, det har jag inte sett på honom förut! Han kom snabbt tillbaka till ett lugnare tempo och vi kunde jobba på riktigt fint. Känns roligt då jag tyckt han varit svår att rida (de där stora långsamma skeppen verkade ju inte vara min grej riktigt). Får jag honom igen känns det nu som en kul utmaning.

Jättekul söndag men rejält med träningsvärk på måndag... :D
 
Ååh gick han?
Inte för att jag är biased eller så :angel:, men visst är han en dröm att titta på? :love:
Haha! Nä, men en mamma till en i min grupp stod och gosade med honom när jag kom in med Å - och vi båda var helt tagna av hans drömmighet bara i boxen. Har inte sett honom ens i stallet tidigare tror jag. Kan tänka mig han är fantastiskt fin riden! :love:
 
Haha! Nä, men en mamma till en i min grupp stod och gosade med honom när jag kom in med Å - och vi båda var helt tagna av hans drömmighet bara i boxen. Har inte sett honom ens i stallet tidigare tror jag. Kan tänka mig han är fantastiskt fin riden! :love:
Han är allt ett litet gos ❤

Vad kul med två lektioner! Och en Å med fart i :D
 
Ridlektion ikväll. Hästbyte och dressyrlektion. Fick favoritponnyn som jag inte ridit sen i somras :love: Han var så fin! Märktes att han fått lite halv-vila iom påsk och teoriveckor för han hade mycket eget driv och jättefin att rida. Tom instruktören sa att hon blev sugen att rida när hon såg oss för han fick som en dröm (en av hennes ansvarshästar) :D

Efter uppvärmning i alla gångarter så red vi mycket på volterna. Fokus på att förändra formen hos hästarna, storlek på volten och ställning. Jag valde att rida hela övningen utan stigbyglar för att komma ner ordentligt och för att extra mycket öva på att inte korva upp knäet när jag skänklar (en ovana jag fått av att rida de lite mindre hästarna).
Så härligt med en lektion där hästen går så bra och jag kunde fokusera på alla grejerna jag behöver jobba på med min sits och mina händer, och känna att när skänkeln ligger mer stadigt tex så får jag ännu bättre resultat från hästen :love:
Bästa lektionen på länge, så kul!
 
Markarbete idag, fick lite otippat skimmel valacken. Vi brukar få ha samma häst hela terminen på de grupperna och hon som skulle rida den bruna valacken bytte med en annan som hade "skeppet Ålen", så eg kunde jag haft honom, men men. Va på ett sätt skönt att få rida en häst där man vet att allt bara klaffar i hoppningen.
Om ni kommer ihåg banan som jag red på skärtorsdagen och sedan "hopptävlade" på långfredagen, det var samma bana idag också. Ridläraren hade inte haft tid att bygga om, smidigt för mig som redan kunde banan. 😅

Uppvärmningen bestod i att vi la volter vid A och C, sedan på långsidorna flytta in i en båge och sen flytta ut. Skimmeln är lite stel och ville inte gärna flytta, men fick till några steg här och där och efter några varv i trav började han lossna ordentligt. Vi red väldigt många varv innan vi bytte och gjorde likadant i andra varvet. Gick lite sämre i högervarvet än vänstervarvet och han var lite seg. Han dog när vi kom ikapp en privathäst som har en tendens att vara lite långsam, det var nog det som var svårast att hålla igång honom när vi kom ikapp de andra. Likadant så dog han lite när vi kom in på volterna, men speciellt när vi skulle göra flyttningarna, de va jobbiga. Vid två tillfällen tvärdog han och började backa.

Sen var det dax för uppvärmningsgalopp, vi skulle enbart lägga volter vid C och A om det var fritt, mitt fokus med galoppen var att väcka honom och få igång honom. Så red lite långsammare på kortsidorna och i volten och ökade på långsidorna, råkade visst få igång honom såpass att ridläraren tyckte vi skulle ta det lugnt så han inte skulle bli pigg (ingen risk han "dog" senare också).
Tyckte ändå det kändes bra att få en bra galopp på honom som var väldigt vägvinnande, var några varv på raken jag fick skippa volterna helt då de andra var på volterna och för att bibehålla galoppen var det bättre att va kvar på spåret.

Vi hoppade fram på första hindret av banan, 3 gånger i varje varv. Här kände jag att han var lite seg att få igång, var inte alls nöjd över galoppfattningarna även om jag fick igång honom i galopp. I och med att vi red en i taget så dog han inte och växte gärna fast där vi stod och väntade.

När vi väl hoppade hela banan var han rätt seg men galopperade ändå, var några gånger han tappade galoppen och bröt av till trav ett fjuttesteg innan jag fick igång honom i galopp. Var rätt jobbigt då jag i princip måste driva på honom hela tiden när han inte är helt igång (när man hoppar mycket då vaknar han till liv och får lite egen bjudning).
Vi avslutade med att hoppa hinder 1,2,3 och 8 av banan med lite högre (första gången när vi hoppade banan låg hindren på ca 50), de upphöjda hindren låg någonstans mellan 75-80, när jag kom på första hindret så var han inte helt igång och hade lite dålig bjudning, men vi tog oss över, sen resten av den lilla banan gick jättebra.
På honom känner jag mig verkligen säker och känner inte minsta tvekan att hoppa högre.

Så var ändå nöjd trots allt, i boxen hade han varit extremt pillig och kunde inte stå still och dansade runt, kunde i alla fall tränsa honom relativt smidigt, nästan så han tog bettet direkt, men sen körde han upp huvudet och jag fick in bettet och trädde igenom öronen, hade inte riktigt förväntat mig att det skulle gå så smidigt ändå. Han kan va lite svår att tränsa när han ska köra upp huvudet så högt han bara kan.

Tar vi nya tag på lördag, så får jag se vilken häst jag får då. :)
 
Fick skimmel valacken igen. Fick beröm att jag fick igång honom i första galoppen. Han kan annars gå och såsa och går gärna med handbromsen i. Fick igång honom såpass att det bara var att rulla på, behövde inte driva eller någonting vilket var väldigt skönt.

Var inte så pepp för lektionen men tänkte ändå göra mitt bästa. Vi skulle ha WE, har upptäckt att det inte är min grej och inget jag brinner för, har redan testat det några gånger på ridlektionerna, jag vill hellre bli bättre på att rida än att testa på annat på lektionstid.
Skimmeln är bra på WE för han är inte rädd för något men i gengäld är han väldigt stel. Vi skulle rida parallellslalom och i skritten kunde jag ta den snävare slalomen (när jag försökte i traven så dog han i princip då han inte kunde trava på pga snäva och korta vägar). Vi travhoppade ett lågträcke och skulle lägga en volt i en fålla, volten gick åt helvete, fick inte honom att forma sig alls, kändes mer som det blev någon form av kantig sak.

Ridläraren sa att det är okej om det inte blir bra då det är träning, tja sant förvisso men hade önskat att jag åtminstone kunde fått till en bra volt. Han ville inte alls forma sig och när jag försökte genade han istället. Visste ärligt inte va jag skulle göra för att han skulle forma sig så som jag ville, provade lite olika men samma resultat. Sen dog han vid några tillfällen och tvärdog, halt på stället och ville knappt gå, la i backen någon gång. Han är inte rolig att rida när han gör det. Får en misstanke att han gör det antingen när det blir jobbigt eller han tycker det blir tråkigt. Han var en helt annan häst när han kom tillbaka från sommarbetet i höstas, han gillar att rida ut. Fick trava ett varv på fyrkantsspåret för att väcka honom lite.

Nästa vecka ska vi ha samma ridlärare igen (vi brukar inte ha samma två veckor efter varandra) och då skulle vi jobba med lösgörande och samling, sa direkt att jag inte vill ha skimmeln då. Han är bäst i hoppningen, dressyren är inte hans starka sida och jag är där för att jag själv vill bli bättre på att rida, inte för att utbilda/utveckla andra hästar.
Skimmeln ska hopptränas av ridskolechefen några tisdagar, får hoppas det kan ge lite till.

Önskade i alla fall bruna valacken till nästa gång så får vi se.

Va en av tjejerna i min grupp som sa att jag alltid får rida de coola hästarna, visste inte riktigt hur jag skulle ta det. Men antar att det är positivt. 😅
 
Skriver nu en måndag istället för tisdag, det går framåt! 😅

I tisdags var det herr Frieser igen.
Första lektionen var vi 9, lite ovant men gick riktigt bra. Vi kommer till ridning så snabbt nu, jag och N (<- går snabbare att skriva än frieserkorningen) och det är så härligt! Det blir liksom så mjukt, fint och avslappnat så snabbt nu. Hade ingen särskild övning egentligen på lektionen, mitt fokus var att få till galoppen eftersom det är ganska svårt för oss att hålla ihop den. Gick ändå väldigt bra! Även om ytterhjälperna blir ganska överdrivna ibland, men if it works.. Passade också på att ha spöt i ytterhanden då jag könde att han var ganska undflyende med ytterbogen. Höll på att bryta ut ur volten och dra ner till de andra, men då kom ju ytterspö väl till pass. Även kommit lite längre i skänkelvikningarna, särskilt undan höger skänkel. Undan vänster är svååårt.

Andra lektionen var nog vår bästa av de som varit samma dag, vi båda hade bra energi. Höll ihop galopperna och det var utan snubbel. En ganska självständig lektion då ordinarie vikarie (??) var sjuk, så vikarie för vikarien. Men det gick bra och jag var väldigt nöjd. Höll även i vår fina kommunikation, särskilt i avtravningen där det fortfarande fungerar att bara spänna bålen för att han ska lyfta sig lite och tänka efter istället för att bara springa framåt :love:

Red även extra lektion i torsdags, på N igen. Gick riktigt bra, fick öva mycket på skänkelvikningar (in till kvartslinjen, tillbaka till spåret x2 på varje långsida). Skitsvårt men det betyder väl att det är bra att öva på :angel: Inte så mycket att tillägga mer än ja... älskar ju den där jäkla pållen ❤

Red också i söndags. PÅ EN ANNAN HÄST. Herr Långben, som jag ska starta LB:1 på.. Gick ok. Vi är dock inte alls helt överens. Känns som att vi tjafsar lite i onödan, som att vi inte talar riktigt samma språk än och därför båda blir frustrerade. Men definitivt framsteg, behöver bara fler tillfällen.. Har väldigt svårt att hålla jämna kontakt på tygeln på honom, han bjuder in till att ha lång tygel och så fort han sedan går mer i form så blir det glapp. Och när jag då försöker korta den lite blir han irriterad på att jag rör honom och slänger med huvudet lite. And round and round we go haha. Han har funkat bäst på jämn kontakt och ordentligt stöd på yttertygeln, och dit ska vi väl lyckas komma. Så småningom.

Fick till okej galopper iaf, han är bra på det sättet att han håller galoppen helt okej själv, så man hinner fokusera mer på sig själv och sin ridning, inte bara "hålla igång". Dock krävs det väldigt mycket ridning för att det ska bli BRA galopp, men jag får iaf tid på mig att komma dit. Hoppas få rida honom imorgon igen, kanske växla lite på honom och N. Är ju väldigt nyttigt att rida fler. :)
 
Lektion i går, kände mig som en total nybörjare :cautious:

Fick en liten vit skimmel som är överrörlig och ojämn eller vad man ska säga. Ser ut som en marshmallow, riktigt bullig. Hon var väldigt trött och sur i boxen, men jag tänkte att detta kommer gå hur fint som helst. Hon är första hästen jag verkligen fick att gå "på tygeln" under längre perioder och verkligen kom till ridning på.

Vi skrittade ut en snabbis innan lektionen och hon seegade sig verkligen igenom det. Jag försökte skänkla på för att hinna ikapp de andra och nog gick benen snabbare men inte fick vi någon skillnad i km/h :D Vi hamnade ganska mycket på efterkälken men men, vi kom tillbaka i alla fall.
Red i paddocken, superlyxigt för oj vad mycket mer plats man får :up:

Vår lite underliga övning var: Ingen övning. :cautious: Nix, vi skulle harva runt fyrkanten hela lektionen med mycket galopp. Tänkte att ridläraren blivit knäpp först.
Vi red således först i skritt runt fyrkanten. Tyckte jag blev rätt bra kompis med lilla marshmallowen. Lite att hon hade dåligt driv framåt men jag kämpade på med det och undrade vad detta runt runt på fyrkanten skulle vara bra för. Trixade lite och försökte rida ihop henne ordentligt men det ville sig inte riktigt och det kändes lite ormigt och ojämnt.
Direkt in i galopp, fattade tusen gånger och det enda som hände var att jag tappade det som jag ridit ihop i skritten och att hon ormade till sig. Lade tillslut till spö och fick visserligen galopp, men en rent usel galopp. Den gick inte att rida i, näsan på hästen stod rakt fram och vippade åt alla håll och kanter och bakkärran slajdade runt någonstans där bak.
Vi skulle rulla på i galopp runt fyrkanten men jag och marshmallowen fick avbrott hela tiden och varenda fattning blev precis lika usel. Jag provade lite allt möjligt, korta tyglarna, peppa upp skritten lite extra, spö på bogen/rumpan, sitta mer framåt, sitta mer bakåt, fatta i sväng mm mm. Fick bara riktigt dåliga fattningar.
Pga de dåliga fattningarna och att marshmallowen bara ormade runt sig och knyckte runt med huvudet antingen tappade jag stigbyglarna konstant eller fick dem in på foten. Tappade liksom balans och allt vad sits hette.

Okej tänkte jag, när vi hade bytt varv och pustat i skritt några minuter. Försök göra bättre fattning men den här omgången galopp ska vi i alla fall inte få avbrott. Sagt och gjort jag kämpade till mig en aningen bättre fattning men ändå usel, och kämpade mig till ett rull framåt. Efter något varv kunde jag i alla fall börja tänka på mig själv lite. Var är hälarna? Ramar jag in nu? Här kommer en kortsida, ställa hästen. Mer galoppfattning i galoppen.
Fick ändå några avbrott, men inte lika många, så det är väl något 🙈 Men marshmallowen gick riktigt ojämnt, i bland sökte hon bettet lite och rullade och jag började känna att jag kunde samla ihop alla små vita skimmelkroppsdelar. I nästa sekund exploderade alla kroppsbitar och var överallt och ingenstans.

När vi travade av en stund efter galopperna gick hon lika ojämnt. Ena sekunden klickar det till, allt faller på plats och så tänker man aha, så här, jag sitter still så här. Sen exploderar hon i tusen krioppsdelar åt alla håll fast man tycker att man faktiskt inte har ändrat på något i kroppen. Sen börjar hon nästan trampa på stället och knäpper av med nacken och går i någon form av rollkur så man inte kommer åt henne. Så håller det på så.

Så nej, ingen bra lektion. Gick uselt. Fick tips av ridläraren att korta tygeln ganska mycket mer, nästan så man känner sig taskig i början. Sen när hon slutar gå så där ojämnt kan man successivt släppa litegrann på tygeln. Så ska testa det nästa gång om jag får henne igen.
Fattade till slut övningen. Det är ganska svårt att rida ihop en häst och hålla galopp osv varv efter varv utan någon övning eller ridväg att gömma sig bakom! :idea: Hoppas på den icke övningen fler gånger. Känns som det kan vara nyttigt!
Har typ inget positivt om gårdagens lektion. Eller jo - solnedgången när vi kom ner till paddocken var fantastisk. Rida ute var najs också.
 
Har inte varit på ridskolan då dom haft sjukdom i stallet. Men det öppnade förra veckan så varit på två lektioner.

Förra onsdagen hade jag L ett litet skimmelsto som jag tycker mycket om. Jag känner mig rätt stor på henne ( jag e tjock) men eftersom ridläraren sätter mig på henne så antar jag att det är ok.
Vi red i lilla ridhuset (18*36). Vi jobbade på att flytta hästarna för skänkeln utan att ta så mycket i handen utan göra så lite som möjligt egentligen men ändå flytta dom. Det gick sådär. L är svårare i ena varvet och jag är extremt dålig på skänkelvikning.
Men en helt okej lektion och hästen är så mysig att rida. Hon är mjuk och följsam. Blir lite stark i galopp men där har jag börjat få koll på henne så den känns helt okej numera.

Igår hade vi markarbete och en annan ridlärare då våran vanliga har semester. Jag var uppskriven på D, ett litet fuxsto. Vi red i stora ridhuset och det låg 5 bommar på volterna vid A o C. Vi började med att skritta fram ganska kort stund och gick sen över till trav lättridning där vi skulle öka tempot när ridläraren sa till och sen minska tempot. Sen gick vi in på volter och galopperade. Hästen jag red blir rätt hetsig i galopp men det gick okej då.
Sen trav och över bommarna vilket gick sådär. Jag gillar inte bommar och då tar jag i munnen när man ska över och då hindrar jag hästen så ja...
Sen hade vi skritt paus fast på kort tygel och vi skulle fortsätta jobba hästarna. Sen in på volter igen och fatta galopp från skritt och galoppera över bommar. Det vägrade jag göra då jag visste att det inte kommer gå bra så jag galopperade bredvid. Fatta galopp från skritt gick inte så bra med D så tog trav och vi red på och hon taggade till mer o mer så när vi bröt av och bytte varv så valde jag att avstå galopp och skrittade på mittvolten istället.
Jag kände att det skulle inte ge oss nått om hon drar runt i galopp och jag sitter o drar i munnen för att få henne att lyssna.
Efter dom andra galopperat så gick vi över till trav på fyrkanten och vi gjorde en massa övergångar till skritt och lite serpentiner osv
Sen var vi klara.
I vanliga fall så rider vi betydligt ”lugnare” och enklare så det var kul att rida lite mer ordentligt.
Hade varit bra med skrittpaus på långtygel mitt i passet som vi normalt har dock.
Hästen jag hade är väldigt trevlig men blir lite het i galopp och eftersom det var mycket galopp så taggade hon till lite extra. Jag har haft henne på 3 markarbeteslektioner så det finns kanske nån tanke med varför jag får henne.
 

Bifogade filer

  • 5442BE96-C267-4E25-9638-58D0C2267706.jpeg
    5442BE96-C267-4E25-9638-58D0C2267706.jpeg
    377,5 KB · Visningar: 15
Hoppträning idag och säsongens första lektion på stora banan, så det blev väldigt lugnt, dels för att ridskolehästarna kan bli pigga och dels för ridskolehästarna inte är vana vid att gå på det underlaget efter att ha varit i ridhuset hela vintern osv.
Vi red på en liten oval men en lång bomserie på ena halvan och en kortare på andra, över den lång var det tanken att man skulle stå i lättsits i traven. Försökte, men det går inte för mig efter ett tag säger min korsrygg "fuck you" och sen gör den SVINont, så ont att jag i princip är på väg att brista ut i tårar. Vill verkligen bli bättre på det men inte lätt när jag har min rygg mot mig.

Samma oval las hinder upp till studs om 3 hinder, jag red den bruna valacken han kändes lite spänd och inte alls lika avslappnad som vanligt. Tittade lite på saker utanför paddocken. Vi skulle senare travhoppa en fem å en halva, valacken taggade och började smyggaloppera precis innan travbommen, var några gånger efter som jag kände att han var som en laddad bomb.
Sen la vi till att efter fem å en halvan skulle vi vända direkt höger/vänster (beroende på vilken varv vi red i) och sen komma på studsen på ena ovalsidan. Han skötte sig super och sista rundan som bestod av 5,5 och sen hela ovalen var han relativt avslappnad på.

Det hade varit lite spännande då han vid något tillfälle sög tag och försökte busa lite, men den gubben går inte när jag sitter på. :p
 
Har inte skrivit om i tisdags än, men måste bara flika in om kvällens lektion. Red extra för en som inte kunde, och fick Frieserkorsningen.

Och det var alldeles, alldeles fantastiskt underbart :love: Han var så mjuk, följsam och uppmärksam. Vet inte vem som red honom tidigare idag, men lite kändes det som att jag surfade på det. Så stort tack till den personen isf!

Vi red väldigt mycket på kort bana (var bara 4st), avkortad med bommar en bit från varje kortsida. Övningen var att rida i skritt och trav på "mittenbanan" och sedan fatta galopp vid S/P rida kortsidan i galopp och sakta av vid R/V (och samma i andra varvet) eller fortsätta en bit på långsidan beroende på om det fanns plats. Många fattningar och mycket galopparbete, så himla roligt!

Frieserkorsningen var så känslig och fin, fattade galopp bara jag tänkte det. Och bara en fel galopp på hela tiden! (Okej, efter en liten stund fattade han vid samma ställe för han hade ju genast koll på övningen, och tyckte att jag var väl lite dum i huvudet som då propsade på att han skulle vänta på mig 😂 Men kul hade vi!)
Fick även köra några långsidor vilket var nyttigt, han vill gärna bryta av i övergången från hörnet till rakt spår och det behöver vi öva på.

Sedan travade vi av, fokuserade på att behålla takten och minska med bara magstöd när det behövdes. Gick super!
Jag är i sjunde himlen vilket väl märks :D
Underbar lektion, underbar häst!
 
Fick bruna valacken idag, fick ingen bra känsla alls idag. Försökte komma till ridning men det fanns inte riktigt utrymme för det. Vi skulle rida ruter ess och det var riktigt trångt med 7st som skulle rida den övningen samtidigt i skritt, jag behövde driva på valacken för att han skulle få in bakbenen under sig, men det var riktigt svårt när jag inte kunde göra det för då skulle jag va i rumpan på hästen före. Likadant var det när vi skulle trava mellan vändningarna och sakta av till skritt i vändningarna i ruter ess.
Kunde inte ens trava pga det fanns ingen plats. Det var jättesvårt och kände inte riktigt att jag fick till det som jag ville. Sen tog ridläraren ut oss en och en och skulle rida på halva spåret, först i trav. Jag vet inte vad det var som hände men kände att tyglarna bara gled ur händerna på mig och blev för långa, det är vävribb med stroppar, har aldrig klarat att hålla kvar tygeln där det inte finns stroppar, slutar alltid med att den rymmer till närmsta stropp. Idag var det värre än vanligt, kan varit en kombo att jag frös om händerna och vinterhandskarna så jag inte fick riktigt bra grepp.

I traven kändes det som tyglarna blev lite för långa och jag försökte mest fokusera på att sitta kvar i traven, likadant var det sedan när vi skulle galoppera på spåret, fokuserade mest på min sits. Kändes inte riktigt som vi kom till ridning idag det var mest skritt i ruter ess och det fanns som sagt inte så mycket plats att ta vägen på så det blev inte riktigt bra, så inte speciellt nöjd över dagens lektion. :/
 
Har kommit tillbaka lite till ridningen igen och det känns skönt. Hade privatlektion igår ihop med en person till. Vi körde en bomövning som jag hittat på Hippson. Är dålig på att rita men kan försöka förklara.

Om man är i vänster varv så lägger man tre bommar ut ur hörnet i månform i
som man skrittar över och samtidigt har hästen ställd . På snett igenom linjen lägger man 3-5 trav- eller galoppbommar. Vi körde trav först och galopp sen, vår ridlärare justerade avståndet så klart mellan det. I nästa hörn lägger man tre bommar ut ur hörnet som man skrittar över med hästen ställd Sen tog vi tölt från C och red över ridbanan så vi kom ut i vänster varv igen.

Hästarna blev lösgjorda och fick fin galopp av övningen. I början ville min häst inte riktigt länga sig i galoppen över bommarna och tog hellre traven men gick bättre och bättre och jag fick till både bra trav när det skulle vara trav och galopp över bommarna som låg på snett igenom linjen. Jättenyttig övning och extra bra för islandshästar som ibland har lite svårt för detta att se nödvändigheten i att lyfta på fötterna ordentligt över bommar. :)

Sen hade jag en lektion till med en annan häst och roligt att analysera skillnaderna. Han tycker dock bommar är väldigt roligt och är ganska snabb så jag nöjde mig med travbommar på snett igenom. Väldigt nyttig övning för en häst som alltid har bråttom och inte alltid är så lätt att få bra i formen i trav och tölt. Han blev jättefin och jag hade inget motstånd alls i munnen och han fick upp överlinjen och trampade på ordentligt med bakbenen!
 
Lektion i går, fick bulldozern. Han gick innan så jag promenerade ute ca 7 minuter med en konvalecentponny. Andra gången hon varit utanför stallet på 7 månader och ändå traskade hon brevid som om inget hade hänt :love:

Lektionen bestod av samma övning som sist - ingen övning. Jag funderade på hur sjutton jag ska lösa det med bulldozern. Det är svårt att hitta växlar där. Lite som en sån där åkgräsklippare som har Backa, tomgång, och framåtväxlar. Men tomgång och backa växlarna går inte riktigt i och hoppar upp till framåt hela tiden :angel:

Nåja vi skrittade ut i skogen och traskade över lite träd osv som uppvärmning och när jag kortade tyglarna när vi kom in i paddocken blev jag mäkta förvånad. Bulldozern slappnade av och tog mjukt stöd i bettet O_o Nu har jag ju lärt mig rida honom och hittat hur han kan slappna av i fiolsträngen till kort hals men ändå.
Red på runt fyrkanten och försökte underhålla, göra lite tempoväxlingar, ha lite tänk att jag red skänkelvikningar fast jag inte gjorde det, räta ut så han blev spikrak osv. Att det ska vara så himla svårt att rida rakt fram och göra ingenting men underhålla :confused:
Nåja han gick verkligen superfint i skritten och var duktig när jag gjorde lite tempoväxlingar. Jag slappnade dock av lite för mycket och slutade ställa mer krav än att han skulle sakta av något steg eller två och det bet mig i arslet sen. Jag ska inte sitta och o-rida ju! Det blir inte bra!

Traven var svår, jag jobbade på, försökte inte hamna i dragkamp när han pinnade iväg och tog bettet lite väl mycket. Vanligtvis gör jag någon båge eller någon liten skänkelvikning eller till och med en volt när han gör så för att han ska släppa i sitt bulldozande framåt men nu fick jag ju bara rida rakt fram på fyrkanten. Svårt, jättejättesvårt.
Jag försökte liksom prata mjukt med tyglarna och mjukna när han mjuknade osv. Gick ändå helt okej.
Dock blev tempoväxlingarna katastrofala. Ridläraren tipsade att "ja, men sakta av till skritt i stället då. gör det ett gäng gånger så kan du testa en tempoväxling igen sen, se om det funkar"
Så jag började sakta av till skritt - varpå bulldoxern blev lite som ett barn som inte får glass i affären "Meeeh jag viiiilll ju springggaaaa :arghh:" :cautious::D

Hann inte till att testa tempoväxlingar i traven innan vi skulle galoppera. Det blev mycket galopp igen och vi rullade på runt runt, jag försökte verkligen underhålla och få bra galopper. Gick sådär.
När jag hade kämpat med honom ett bra tag, han var bara stark och springig och spänd i halsen, saktade jag faktiskt av till skritt innanför. Fuskade lite. Bad honom komma ner på bettet, sluta hetsa, gå ordentligt och slappna av i halsen. När det kändes bra rullade vi igång i galopp igen och då kändes det tusen gånger bättre och jag kände att jag kunde kommunicera lite.

Vi gjorde volt tillbaka och galopperade i andra varvet. Gick helt okej men det var hans svåra varv så han är ursäktad för att streta emot lite då och då. Även där fick jag fuska lite och bryta av och fatta en ny bättre galopp när jag kände att jag inte riktigt kom någonstans med den galopp vi hade.
Vi fick ta täten på en diagonal i vår stora paddock och där skulle vi galoppera på lite. Jo tjena, vad är "lite" 🙈:D Bulldozern satte av i världens galopp och vi kom enligt min klocka upp i 40km/h på den lilla sträckan :nailbiting: Fick hjärtat lite i halsgropen för jag fattade inte hur vi skulle stanna innan stängslet men vi lyckades med någon manöver där Bulldozern snubblade lite över sina egna ben och sen galopperade vidare i någon form av rätt långsam hoppåstudsgalopp (inte bocka, men det kändes som han tog hoppsasteg typ) och drakblåste förnöjsamt typ "Haha det var kul, såg du? Det var jättejättekuuul!" 🙄

Avslutade med lite mer trav, här började jag hitta de där tempoväxlingarna som jag letat efter. Lyckades med några stycken som kändes rätt bra innan vi gjorde några serpentiner för att avsluta.

Allt som allt en helt okej lektion. Jag tror inte att jag red dåligt, jag har bara inte riktigt hittat rätt i den här ingen övning - övningen. Tycker det är svårt. Sen var bulldozern inte till jättebra hjälp med sin extremt höga energi även för honom :p Tycker ändå jag gjorde det bra och klurade ut lite nya grejer trots att det var svårt. Hoppas på samma övning nästa gång, vill lyckas!
 
Alltså! Igår fick jag fina stoet D igen, hurra! :love:

Hon hade visst gått programridning på lördagen och det hade varit så mycket i hennes huvud att hon helt enkelt struntade i staketet vid nåt tillfälle och hoppade över det :laugh: Annars hade hon tydligen gått jättefint!! Visst skulle du rida program också @Lightzone?

I stallet såg hon lika grinig ut som sist. Tror hon är lite bakskygg när man hanterar henne från marken, hon gillar inte alls när man petar eller borstar bakben/mage eller går runt henne med grejer bakifrån. Ändå stod hon snällt och still på gången när jag gjorde i ordning henne (jag anpassade mig förstås när jag märkte att det var grejer hon ogillade). Det är lite spännande att lära känna en ny häst sådär när man är så van vid hur ens medryttarhäst fungerar tycker jag. Dessa två är lite lika faktiskt, men ändå så olika.

Vi satt upp i ridhuset och började värma upp med tempoväxlingar och lite volter. Lite trögstartad men när hon väl kom igång och började tänka till ordentligt fick jag en så fin känsla i kroppen. Gör jag rätt så blir det liksom rätt (duuh :idea:). Ganska snart gick vi alla in på mittvolten och träna lite nedsutten trav. På henne känns det så enkelt trots att hon är stor. Jag insåg också igår att jag aldrig riktigt lärt mig det där med jämnt stöd på yttertygel, innerskänkel och lätta med inner hand när hon slappnar av - det sitter liksom inte i ryggmärgen utan jag får hela tiden påminna mig om det där stödet på ytter. Ridläraren är bra på att påpeka när jag tappar det också.

Sedan fick vi träna skänkelvikningar och där hade vi det lite klurigare, hon blev lätt för ställd och jag hade lite svårt att parera. Svårt att inte jämföra med medryttarhästen där det räcker att tänka sidförande så följer hon så fint. Bra kämpat ändå av oss även om det gick lite långsamt.

In på mittvolten allihop och så fick vi en och en gå ut på spåret i trav eller galopp efter behag. Vi hakade på en annan häst för att få lite draghjälp (hon vill ogärna gå ut själv) och jag hade väl inga större förhoppningar om galopp. Men oj! Flera riktigt fina fattningar och superfin galopp ett par gånger, jättekul!! Några gånger travade vi bara och då hade hon så fantastiskt luftig och fin trav att det kändes som jag svävade. Hon kändes oerhört nöjd och var så himla fin på slutet.

Vilken lektion! Ridläraren gav oss massor med beröm och sa att vi är ett så himla fint par ihop, att hästen är så ståtlig (och hurra för galoppen!) och att jag rider henne superfint. Egoboosten var inte nådig där ska jag säga :D
 
Alltså! Igår fick jag fina stoet D igen, hurra! :love:

Hon hade visst gått programridning på lördagen och det hade varit så mycket i hennes huvud att hon helt enkelt struntade i staketet vid nåt tillfälle och hoppade över det :laugh: Annars hade hon tydligen gått jättefint!! Visst skulle du rida program också @Lightzone?

I stallet såg hon lika grinig ut som sist. Tror hon är lite bakskygg när man hanterar henne från marken, hon gillar inte alls när man petar eller borstar bakben/mage eller går runt henne med grejer bakifrån. Ändå stod hon snällt och still på gången när jag gjorde i ordning henne (jag anpassade mig förstås när jag märkte att det var grejer hon ogillade). Det är lite spännande att lära känna en ny häst sådär när man är så van vid hur ens medryttarhäst fungerar tycker jag. Dessa två är lite lika faktiskt, men ändå så olika.

Vi satt upp i ridhuset och började värma upp med tempoväxlingar och lite volter. Lite trögstartad men när hon väl kom igång och började tänka till ordentligt fick jag en så fin känsla i kroppen. Gör jag rätt så blir det liksom rätt (duuh :idea:). Ganska snart gick vi alla in på mittvolten och träna lite nedsutten trav. På henne känns det så enkelt trots att hon är stor. Jag insåg också igår att jag aldrig riktigt lärt mig det där med jämnt stöd på yttertygel, innerskänkel och lätta med inner hand när hon slappnar av - det sitter liksom inte i ryggmärgen utan jag får hela tiden påminna mig om det där stödet på ytter. Ridläraren är bra på att påpeka när jag tappar det också.

Sedan fick vi träna skänkelvikningar och där hade vi det lite klurigare, hon blev lätt för ställd och jag hade lite svårt att parera. Svårt att inte jämföra med medryttarhästen där det räcker att tänka sidförande så följer hon så fint. Bra kämpat ändå av oss även om det gick lite långsamt.

In på mittvolten allihop och så fick vi en och en gå ut på spåret i trav eller galopp efter behag. Vi hakade på en annan häst för att få lite draghjälp (hon vill ogärna gå ut själv) och jag hade väl inga större förhoppningar om galopp. Men oj! Flera riktigt fina fattningar och superfin galopp ett par gånger, jättekul!! Några gånger travade vi bara och då hade hon så fantastiskt luftig och fin trav att det kändes som jag svävade. Hon kändes oerhört nöjd och var så himla fin på slutet.

Vilken lektion! Ridläraren gav oss massor med beröm och sa att vi är ett så himla fint par ihop, att hästen är så ståtlig (och hurra för galoppen!) och att jag rider henne superfint. Egoboosten var inte nådig där ska jag säga :D

Vilken underbar lektion det låter som! :love::love::love:

Haha javisst gjorde hon det, tre gånger tror jag 😅
Vi var ju 2-3 hästar på volten längst ned som red fram samtidigt, så jag tror lockelsen att joina de andra kan ha blivit för stor där ibland!

Jag red också program, oh ja. Får stadigt en bättre känsla i ridningen och stadigt sämre procent :D
Räknas väl också som någon typ av stabil utveckling antar jag?
Anmälde mig igen på samma häst i maj, kanske vi kan klättra en procentenhet :angel:

Frieserkorsningen aka Svarta Faran passade på att kasta av sin ryttare precis innan deras start (det kom en stor hagelskur på plåttaket som ju inte hjälpte), men hon hoppade upp igen och vann hela klassen. Hästen självklart bedrövligt nöjd med sig själv haha.
 
Red den bruna valacken i lördags (inte haft tid att uppdatera, blev lite stressigt skulle iväg och inte vart hemma i helgen), vi skrittade fram lilla rundan i skogen och sedan var det självständig framridning i trav på stora banan. Det blåste kallt och hästarna var lite blandat pigga. Valacken jag red på kändes pigg och alert.
Red mycket stora serpentiner och volter, flyttade undan lite för skänkeln.

Sedan samlades vi på en stor volt i mitten och körde galopp. Jag hade inte bytt stigbyglar på hans sadel till mina egna, hade tänkt rida utan senare under lektionen och den korta stunden med de stumma stigbyglarna skulle mina knän överleva, men gummiplattorna på dom stigbyglarna var riktigt hala, tappade stigbyglarna trots att jag inte hade för långa läder. (pratade med tjejen som red honom lektionen efter, när de ridit klart, hon har samma problem med dom stigbyglarna de är hala, har inte tänkt på det då jag knappt rider i dom).
Jag fick ta en paus för det gick inte, ville inte galoppera utan stigbyglarna ifall han skulle få glädjefnatt, då han kändes pigg, så in i mitten och kortade lädren ett hål, lagom tills jag var klar med det bytte vi varv och skulle köra galopp i andra varvet.

Det gick bättre att ha kvar stigbyglarna, men de gled fortfarande lite och fick inget riktigt bra stöd i dom, galoppen i andra varvet gick bättre när jag fick något mer stöd i stigbyglarna även om det inte var bra, jobbade mycket med att han skulle forma sig och flyttade även ut honom något i volten och sedan inåt.

Efter galoppen red vi rakt mellan konerna som var uppställda på voltens vändpunkter och flyttade framdelen runt bakdelen vid varje kon där vi skulle vända och sen rakrikta till nästa kon. Nu minns jag inte vad det är övningen kallas, borde komma ihåg det. Var väldigt nyttigt, vi tragglade länge i skritt, sedan när vi bytte varv skulle vi lägga in trav mellan konerna men göra själva vändningen i skritt. För min del som ligger lite före de andra i gruppen hade jag gärna kört trav hela tiden och gjort vändningarna i trav, tyckte jag fick bättre flyt i traven än i skritten.

Det blev rätt trångt när någon skulle sakta av till skritt vid en kon, det blev lite domino effekt, då var någon som var längre bort från konen, men för nära den framför tvungen att sakta av och likadant för den bakom, så det var många gånger det inte gick att trava mer än max 3-4 steg, jag släppte iväg dom framför och travade förbi två koner och fick ett helt annat flyt i flyttningarna och han jobbade på bra, men känner inte riktigt att jag kommer till den ridningen jag vill uppnå. Nåväl, får boka in någon privatlektion senare och se om det kan hjälpa mig lite. :)
 
Ridlektion i går. Fick en riktig gentlemanna ponny som kan bli aningen tjurig i boxen. Men nu sysslade han med att fälla och var riktigt jäkla skitsur :cautious: Herrn lade bak öronen, måttade bett och sparkar, kastade sig fram och tillbaka och var riktigt riktigt arg. Självklart även riktigt skitig, så även om jag gärna hade låtit honom vara, så var inte det ett alternativ.

Det resulterade i att jag fick lite publik när barnen från nybörjarlektionen kom in :D Märkte inte riktigt förrän det var kanske 4 i publiken och deras ridlärare tog det som ett bra tillfälle att lära barnen. Frågade så klart först.
Jag förklarade lite snabbt vad jag gjorde. Jag har ju tyvärr rätt mycket erfarenheter av sådana hästar.
Biter hästen i luften och svingar med huvudet fortsätter jag borsta. Så fort hästen slutar slutar jag borsta, backar ett steg, och klappar.
En bit mot mig värjer jag mig för genom att vifta till, säga nej, och backa hästen ett steg. Fortsätter sedan borsta. slutar hästen slutar jag borsta, backar, och klappar.
En spark aktar jag mig för, och sedan brukar jag flytta hästen två steg åt sidan, sen fortsätta borsta. Samma där, slutar hästen slutar jag borsta, backar, och ger klapp.
Upprepa två gånger så fattar hästen. Då kan man börja kräva att man får ta två borsttag, sen tre, sen fyra, sen fem... Sen är det viktigt att när man känner att hästen accepterat konceptet inte går på för mycket utan man tar 10 tag sen avbryter man även om hästen inte bråkar, klappar, berömmer. Självklart har jag då både handskar, väst och hjälm på.
Ungarna verkade tycka det var lärorikt iaf :up: Ridläraren kommenterade och visade på hur jag stod (i de säkra zonerna) och att jag hade stenkoll på hästens kroppspråk. Herrn blev minsann ren till slut och jag kände att jag kom riktigt långt på den timme jag jobbade med honom. Glad att jag hade tid att gå in och jobba så istället för att bara attackera med borsten också, känns så mycket bättre.

Ridlektionen gick sämre, vet inte om det är pga pälsfällningen men Herrn var stel som satan i vänster varv och riktigt skruttig i början. Fick inte riktigt fram honom och han kändes ojämn. Fick jag honom att gå rätt gick det bara långsamt och med knapp styrfart, så det var någon falsk typ av att gå i form. Han kändes även hård i munnen och växlade mellan att ta bettet och verkligen dra det ur händerna på mig och knäppa av i nacken 😅 Kändes ärligt lite förtvivlat för jag fattade inte hur jag skulle rida på det för att få det att kännas trevligt. Övningen var som vanligt ingen övning och första galoppen kändes hemsk, jag kämpade på i vänster varv, han tiltade huvudet till höger, tog tag i bettet, och i varje galoppsteg drog han bettet åt vänster :confused:
Vad sjutton liksom, hur ska vi hitta harmoni i det.

Efter halva lektionen ca frågade ridläraren om det inte liksom släpper. Nej sa jag, inte ett dugg, jag har kramp i fingrarna.
Då tyckte hon att jag nog kan ge några cm tygel extra och i stället bara köra på framåt. Hon såg på honom att det inte direkt var hans dag. Sagt och gjort fokuserade jag på fräsch skritt framåt, fräsch trav framåt, och fräsch galopp framåt.
Kändes bättre och bättre även om han fortfarande jobbade stenhårt med att dra som tusan i tyglarna.
När han väl kommit fram lite och hade bjudning ordentligt, sisådär när det var 10 minuter kvar av lektionen, kändes han dock okej, inget fantastiskt men han grejade inte med huvudet så där mer. Kunde gå korta stunder i en trevligare form. :cautious:

Så nej, ingen guldstjärna på den lektionen. Kändes ärligt lite bortkastad. Herrn var uppenbarligen på 0 humör och körde stenhårt på sina knep för att få ryttaren att tappa tyglarna istället för att kunna kommuniceras med.
Nu har jag haft 4 (tror jag) dåliga lektioner i rad. Suktar efter en bra nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 435
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp