Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag missade att skriva förra veckan pga jobbkaos. Minns inte supermycket från förra veckan för att vara ärlig, jag har haft för mycket i huvudet. :o
Jag minns dock att jag hade den lite sega vita valacken och att jag satsade stenhårt på att få fram honom och sedan kunde jag faktiskt rida ihop honom himla fint på slutet :) Fick till och med sitta och hålla igen honom och han kändes glad och peppig. :up:

I går fick jag stora skimmelvalacken som är stark som satan, har kugghjul i hjärnan som går i 180, väldigt dåligt installerad broms, och har stooora rörelser jämfört med de andra.
Jag var trött efter jobbkaos och dålig sömn, så jag var lite osäker på hur sjutton det skulle gå.

Vi började med att skritta ut ett varv. Det var supermysigt, solen hade precis brytit fram efter regn :love:
Stora skimmeln var pigg men jag jobbade redan från början med att prata mycket med hackamoret för att lite aktivera hans hjärna att det finns en sån på huvudet som man behöver lyssna på. Samt prata så mycket jag kunde med sitsen samtidigt. Tyckte det gick rätt bra där ute på långa tyglar. Fick påminna honom rätt ofta att inte "springa iväg" i skritten utan gå ordentligt :p

Väl tillbaka red vi in i paddocken och jag kortade tyglarna. Fokuserade på att verkligen prata massor med honom och lugna när det blev lite hetsigt i rörelserna och hjärnan. Inte vara rädd för att använda skänklarna (tror många inte skänklar på honom alls, för han känns lite skänkeldöv)
Det funkade faktiskt riktigt bra när jag var riktigt noga sådär från början! Han var visserligen fortfarande stark men det var inte alls på samma nivå som det brukar vara :up:

Vi hade två övningar, en i skritt och en i galopp.
Skrittövningen var att vi skulle rida innanför fyrkantsspåret i skänkelvikning, hitta en jämn skänkelvikning där hästen gick i rak linje hela långsidan. Då och då fick vi volta, då skulle vi fokusera på att hålla kvar den fina inramningen som vi fick på yttertygeln och verkligen skåla ur hästarna och få med dem runt.
Det var rätt svårt med stora skimmeln, han tolkade sidförande skänkeln som att han skulle skritta fortare i början, men sen lyckades vi kommunicera att det inte betyder fortare. Han är inte den enklaste att rida skänkelvikning på men vi lyckades ändå rätt bra då och då. Svårt att få honom att tvära ordentligt. Han blev faktiskt inte superstark någon gång, jag hade superfokus på att inte låta det bli dragkamp osv.

Galoppövningen var att vi skulle rida i skritt på en så liten volt som möjligt, jobba på att få till en bra inramning på yttertygeln och sen skulle vi ur skritt i den lilla volten fatta galopp och samtigt släppa lite på innertygeln, och med hjälp av sits och den fina inramningen på yttertygeln styra ut på stora volten igen. Där red vi i galopp ett par varv, minskade galoppen och galopperade in på mindre och mindre volt, saktade av till skritt och så gjorde vi om det ett gäng gånger.
Det var en rolig övning, men svår eftersom stora skimmeln blev himla taggad av alla galoppfattningar. Dock fortfarande och förvånande nog inte superstark. Var noga med att han inte fick rinna iväg i galoppen utan jag höll den rätt kort och kontrollerad. Misslyckades väl då och då och han rann iväg, men tyckte att vi gjorde en bra insats att samarbeta. Kändes bra :up:

Efter ett tag med galoppövningen blev det sämre och sämre, jag vet inte om jag blev trött eller om han blev trött. Kanske båda. Men jag tappade bort den fina kontakten vi hade oftare och oftare och han rann iväg, blev alldeles för stark, jag blev tröttare osv. Han började slänga massa med huvudet och drog i tyglarna.

Lite trist avslut men jag är supernöjd med att jag lyckades inte hamna i dragkamp merparten av lektionen i alla fall. Fick superfina fattningar, vissa skänkelvikningar blev riktigt bra osv :up:
 
Var med på ridkurs i helgen. Jag rider ju islandshäst och vi fick rida en häst som var 4-gångare och en häst som var 5-gångare. Det innebär alltså att de har fyra eller fem gångarter och bjuder på lite olika utmaningar. Vi red båda hästarna på både ovalbana och paddock.

Det gick ganska bra var dock lite nervös för att rida 5-gångaren på ovalbanan då han är en av hästarna med mest fart i sig. Efter min ridolycka så är jag inte så förtjust i såna hästar. Jag höll mig till skritt och tölt på ovalbanan med den hästen och trots att det gick över förväntan hade jag lite svårt att slappna av. Så i slutet av lektionen så gjorde de andra växlingar mellan skritt, tölt, trav och galopp och jag körde skritt och tölt. I traven är det lätt att han går över i galopp och jag ville inte riskera att hamna där för om jag blir spänd så springer han bara fortare och fortare och jag vill inte hamna i en situation som jag inte känner att jag hanterar på ett bra sätt. in ridlärare höll lite peptalk med mig när vi skrittade ner till ovalbanan. Hon är ändå duktig på att ge mig lagom utmaningar så jag ändå flyttar mina gränser lite. Så jag är lite stolt över att jag iallafall vågade prova att rida honom på ovalbanan.:)

Den andra hästen är den jag brukar rida mest så då körde jag alla gångarter på ovalbanan men hade lite svårt att få honom att komma till jobb då han mest sprang och struntade i mig till viss del.

I paddocken gick det bra med båda hästarna och vi jobbade mycket med form, lösgörande övningar och sits så det var nyttigt.

Igår red jag ordinarie lektion och vi red ut och fick några härliga tölt- och galoppsträckor.

Ikväll blir det ridning igen då jag köpt några gånger extra. Fick ju sälja några gånger i början av terminen när jag var sjuk.
 
Senast ändrad:
Frieserkorsningen på första lektionen igår :)
Han var superfin! Har fått ny sadel som han verkar gilla, och har plötsligt mycket större rörelser!
Och är mycket mer taggad än vanligt till och med 😅

Fick till några riktigt fina galopper, där jag fick till ordentligt stöd på yttertygel och även kom ihåg att ge honom plats nog att länga stegen istället för att bara köra på med korta symaskinssprång. Otroligt nöjd! Så himla vaken på min hjälper också.
I traven, särskilt efter galoppen, var han himla taggad dock, blev ganska korta och snabba steg. De är ju hans "grundinställning" så att säga , så vi arbetar evigt på att lugna och länga. Gjorde ett par skänkelvikningar på diagonalen och där är han fortfarande lite för ålig. Börjar närma mig att få honom rakare och mer med mig iaf. Framsteg! :love:

Sedan skulle han visst inte gå två ggr, så jag fick ANNAN häst till lektionen efter. Chocken!
Blev stora fuxvalacken Y, mycket spännande. Ridit honom bara någon gång innan, och det var i September förra året tror jag.
Stor fd körhäst, väldigt snygg. Har en högrest, välvd hals naturligt, så där är utmaningen mer att få honom att våga lita på bettet och söka sig nedåt/framåt.

Riktigt dit kom vi inte, men fick bra framåtbjudning! Han är väldigt annorlunda mot frieserkorsningen, lite som att hoppa upp på ett stort, hårt träd efter att ha suttit på en mjuk ål 😅 Men jättekul att prova, nöjd med framåtbjudningen och att det ändå rullade på bra. Också jättenöjd med galopperna, som han kan ha svårt för. Fattade fint varje gång och vi höll de flesta ordentligt. Hade gärna provat att galoppera längre sträckor, men hoppas få rida honom igen och lära känna honom bättre.
Känns som att vi hade behövt minst två timmar till!
 
Sista hopplektionen för terminen, fick skäckstoet igen då bruna valacken fortfarande hade sår i mungipan plus att det var en hel del "titt hinder" på banan vi skulle hoppa. Vilket förvisso skäckstoet tittar på också...
Banan vi skulle hoppa var en bana med tävlingshindren, så lite infångare och en hel del utsmyckningar osv. Banan står uppe som öppen bana och de skulle ha någon P&J senare med samma bana, så då fick vi avsluta med att hoppa den också.

Uppvärmningen bestod av att skritta banan två varv, sedan trava banan ett varv och sedan ta banan i galopp, men hela tiden rida utanför hindren. Vi hoppade fram på ett hinder i taget och hoppade 8 hinder av banans 10. Det började inte så bra för min del, hon vägrade redan på första hindret och det blev lite pannkaka alltihopa efter det, provade att försöka travhoppa men knappt hon ville det heller.
Gamla flashbacks kom direkt tillbaka från när hon vägrat me mig tidigare och jag åkt av, hon kände av att ja va rädd och osäker så det blev lite av en ond cirkel.

Sa till ridläraren att jag troligen inte skulle våga hoppa det hindret, då hon vägrade gång på gång och mitt självförtroende åkte ut genom fönstret. När jag säger detta till ridläraren, så är det en annan i gruppen som säger något i någon halvt snoffsig ton "va har du å va rädd för?" jag blev ganska ledsen, arg, irriterad över den kommentaren. Orkar inte förklara för henne, hon är totalt oförstående, samma person som inte förstod varför jag fryser om mina händer. Försökte att inte bry mig, men tårarna var inte långt borta när hästen fortsatte vägra, vi tog oss över till sist från trav och sen ta i galopp.

Efter att vi hoppat hela banan, de va några andra hinder där jag kände mig osäker på. Vi tog oss runt och sen när de var dags att hoppa hela banan tog vi oss runt utan vägringar, men jag kände att jag själv var väldigt osäker/rädd under ritten runt. Pratade en del med mig själv för att peppa mig själv va jag skulle göra efter hindren, som "sitt upp, räta på dig" osv.

Jag hade tänkt nöja mig efter ett varv då jag bara var nöjd över att ha tagit mig runt ett varv och hade en skräckblandad förtjusning under tiden jag red och ville egentligen inte utmana ödet något mer då jag kände mig nöjd. Det blev att jag fick hoppa ett varv till och det gick bra vi tog oss runt även då också, sen efter det nöjde jag mig. Hoppade inte speciellt högt och kände mig nöjd så, samt avstod från oxrarna för att ta det säkra före det osäkra.

Min ena ridlärare som jag rider för på lördagarna var med idag och hon sa att hon såg att jag omedvetet innan hindret kryper ihop lite, troligen något undermedvetet i och med att jag vet att hon kan vägra. Hon hade ändå tyckt att det såg bra ut mellan varven också.
 
Hur länge håller er termin på? Vår termin håller på i tre veckor till. Ska ni rida något i sommar eller vara med på någon annan hästrelaterad kurs? Själv ska jag vara med på NH-kurs och tömkörningskurs, det är endagarskurser, sommarkurs i mitten av augusti det är två dagar för vuxna, så har jag hyrt två hästar när de har hyrvecka vecka 27. Har semester så varför ha en häst när man kan ha två? :D😍 Då har man hästarna hela veckan och så ska de ha vilodag en dag. Ska rida och tömköra då och hinna rida ut med min kompis också som har egen häst där. Sen ska jag försöka hyra enstaka strödagar också i augusti och se om det är möjligt att boka in några privatlektioner med i sommar! :)
 
Hur länge håller er termin på? Vår termin håller på i tre veckor till. Ska ni rida något i sommar eller vara med på någon annan hästrelaterad kurs? Själv ska jag vara med på NH-kurs och tömkörningskurs, det är endagarskurser, sommarkurs i mitten av augusti det är två dagar för vuxna, så har jag hyrt två hästar när de har hyrvecka vecka 27. Har semester så varför ha en häst när man kan ha två? :D😍 Då har man hästarna hela veckan och så ska de ha vilodag en dag. Ska rida och tömköra då och hinna rida ut med min kompis också som har egen häst där. Sen ska jag försöka hyra enstaka strödagar också i augusti och se om det är möjligt att boka in några privatlektioner med i sommar! :)
v 23 är sista, dvs 3 lektioner kvar på vanliga ridskoleridningen. Ingen ridning i sommar va jag vet om nu.
 
Vi har två ordinarie lektioner kvar, sedan två igenridningsveckor, där de som ska rida igen har förtur. Man får rida i mån av plats, och det brukar finnas.

I sommar är det några hästar som ska stå kvar pga diverse anledningar, så hoppas kunna rida lite lektioner på dem :)
 
I tisdags red jag lektion. Vi red på ovalbanan och jobbade bl.a. med öppna och sluta i tölt. En liten utmaning men fick till det hyfsat emellanåt. Men helt lätt är det inte. Jobbade också med galopp och trav . I galoppen hade herren lite bråttom, två varv på ovalbanan gick fort i ena varvet. Han sprang mest på och jobbade inte. I andra varvet så jobbade jag med övergångar mellan tölt och galopp väldigt tätt och fick honom att komma till bra jobb i galoppen. I traven hade han också bråttom så då jobbade jag med täta övergångar mellan skritt och trav. Fick till några fina starter i traven så det är jag nöjd med. Som helhet blev jag nöjd med lektionen!

Nu ser jag verkligen fram emot att få rida i lite varmare och härligare väder nästa vecka! Vi rider ju ute året runt och maj månad har ju verkligen inte bjudit på något annat än kyla och regn. Förra helgen på kursen så var det några som tog på sig vinterridkläder när det var som sämst väder.
 
Det var markarbete idag på ridlektionen. Fick skäckstoet igen, skulle först ev fått rida fuxstoet.

Fokus på lektionen var att vi skulle börja med att värma upp med ”fälttävlans läder” dvs lite kortare än de hoppläder vi brukar ha.

Jag skulle iväg efter lektionen, så red inte med mina stigbyglar och mina knän tyckte inte riktigt om det då det inte var ledade stigbyglar på de som satt på sadeln.

Däremot fick jag bättre till den lätta sitsen i traven med dom lädren vilket kändes bra att få till det lite grann i alla fall.
Vi travade över några bommar och skulle då stå i lätt sits, sen var det lättridning tills vi kom tillbaka nästa varv.
Vi la senare till att det skulle vara galopp efter bommarna.

Hon hade känts väldigt pigg, och det märktes i galoppen då hon taggade till.

Vi avslutade med att hoppa tre hinder på en volt, innan dom hade vi travhoppat fram på ett av dom.

Det jag tänkte på var att sitta upp och inte överge henne i sprången. Va bra jag fick reda på det i torsdags så jag kunde tänka på det idag och försöka få till det bättre. Tror jag lyckades stundtals, vilket kändes bra. 👍🏻
 
Ridlektion i går på stora vita utan broms.

Eftersom det gick himla bra sist gick jag faktiskt igenom mitt senaste inlägg här på buke för att komma ihåg vad jag gjort.

Vi skrittade ut och jag gjorde som sist och pratade med honom i hackamoret, var noga med att nu skrittar vi normalt. :D Vi tog en runda där man måste över ett dike. Hästarna klafsar oftast bara över den men en av unghästarna framför oss tvekade och tog sedan ett jätteskutt över. Min trodde att kompisen hade fått syn på något han inte såg så han hoppade ett ännu större skutt över. Som tur är hann jag ta tag i manen. Han har mycket kraft i sig denna där. Gissar att det är en superhäftig känsla att hoppa honom. Vad jag sett hoppar han riktigt bra och gärna - styr nosen mot ett hinder och häng med så flyger han över vad som helst typ. Tror inte jag skulle våga hoppa honom dock, hade han haft en bättre installerad broms hade jag velat testa.

Vi fortsatte i paddocken med långa bågar i skänkelvikning, där vi skulle göra en skänkelvikning från ena kortsidan upp mot medellinjen, sen rakrikta några steg, och sen skänkelvika tillbaka till andra kortsidan.
Det gick SÅ mycket bättre. Han tvärade på jättefint förutom några gånger då han blev lite för stark. Valde att inte då bråka med det + skänkelvikning då jag vet att han redan har svårt för det utan jag avbröt faktiskt skänkelvikningarna då och jobbade tillbaka oss till icke dragkamp läge.
Det visade sig vara en ganska bra strategi för det gick mycket bättre då.

Sedan gjorde vi samma övning i trav men nu skulle vi fatta galopp när vi kom ut vid långsidan och sen bryta av i god tid innan nästa skänkelvikning. Med andra ord blev det bara kanske 4-5 galoppsprång innan vi bröt av. Det gick så himla bra :love: Vi fick till jättefina balanserade fattningar med korta galopper där han varken blev stark eller rusade iväg. Även skänkelvikningarna i trav gick mycket bättre än sist. :up: Så himla kul när man ser skillnad på bara en vecka.

Vi rullade sedan vidare i galopp på fyrkantsspåret några varv med fokus på att underhålla galoppen. Även det gick bra trots att min initiala reaktion var "fan också nu blir han nog stark". Men jag fick jobba arslet av mig för att underhålla utan att han rusade och utan att han blev stark. Han var stark någon långsida, och kanske aningen mer stark än innan allmänt men annars höll han sig på mattan faktiskt:up:

Galoppövningarna bestod av att galoppera på volten och öka och minska den, öka och minska galoppen både på den lilla volten och stora. När vi var på lilla volterna och skulle ut på stora skulle vi försöka tänka skänkelvikning ut. Jag fick till min första galoppskänkelvikning :nailbiting: Blev så förvånad att jag blev alldeles obalanserad :D Det var en rätt häftig känsla, men jag fick bara till det en gång, lite surt. Häst skötte sig exemplariskt och var varken superstark eller rusade. Jag kämpade somett djur där uppe på ryggen för att hålla kvar honom så.
Vi gjorde övningen i båda varven, men de sista minuterna vi jobbade med voltövningen blev det som sist. Han blev rusig och stark, jag försökte verkligen plocka tillbaka honom men det var skittungt.
Den här gången valde jag att helt sonika gå in i mitten och skritta (bromsade ner honom till skritt genom att få honom att tappa balansen, för bromsen var helt urkopplad :cautious:) tills han lugnat sig för att sen komma ut i galopp igen.
Fick göra så många gånger, och lyckades inte riktigt komma igenom helt med min plan innan vi var tvugna att bryta av till trav och börja avsluta. Min plan var att han skulle förstå att han får gärna galoppera på, men blir han stark och lyssnar inte på broms tappar han balansen och måste skritta och det är slut på det roliga tills man lugnar sig lite. :angel:

När vi avslutade red jag ganska mycket bågar och volter för att lugna ner honom lite. Han hamnade faktiskt i en riktigt fin form ett tag, där han var ridbar men tyvärr rätt så stark.

Lektionen blev inte perfekt men dessa två lektioner med den här hästen har varit de bästa jag haft med honom :) Det jag saknar med honom lite är att komma till det där när hästen lyssnar 100% och verkligen är där mellan skänkel och hand, man kan slappna av lite och bara rida. Nu är det ett konstant förebyggande arbete känns det som haha.
Tror det bara är en lektion kvar nu :( Men oj vad jag känner att jag har utvecklats vad gäller att rida starka pigga hästar! Samma sak med det mentala när jag känner att jag tappar kontrollen lite och hästen rusar. I stället för att panikartat få dem att stanna och ställa mig på mitten för att jag blir osäker när de inte lyssnar, har jag börjat kunna backa några steg i hjärnan och hitta en plan och sen fortsätta jobba med hästen. Det hjälper som sagt att ingen av dessa hästar skulle göra något dumt, de är bara pigga och vill gärna springa. Lite självförtroendeboost :)
 
Låter som en rolig lektion och bra ridet @Hoarfrost. Jag har också fått jobba så på ovalbanan med mycket övergångar för att den hästen jag rider mest inte bara ska springa i galoppen och inte komma till jobb. Den hästen har dock en tydlig broms så blir ju inte riktigt på samma sätt.

Våra ridskolehästar släppte vi på sommarbete för några veckor sen. Verkligen helt fantastiskt att de kan ha sommarhagarna nära stallet så de kan gå på bete redan innan terminen är slut. Det var lyckliga hästar som sprang ut i hagen då!

När släpps era ridskolehästar på bete?
 
Låter som en rolig lektion och bra ridet @Hoarfrost. Jag har också fått jobba så på ovalbanan med mycket övergångar för att den hästen jag rider mest inte bara ska springa i galoppen och inte komma till jobb. Den hästen har dock en tydlig broms så blir ju inte riktigt på samma sätt.

Våra ridskolehästar släppte vi på sommarbete för några veckor sen. Verkligen helt fantastiskt att de kan ha sommarhagarna nära stallet så de kan gå på bete redan innan terminen är slut. Det var lyckliga hästar som sprang ut i hagen då!

När släpps era ridskolehästar på bete?
Tack! Ja det där med bromsen är himla trist. Jag gillar verkligen hästen utöver att han behöver en bättre installerad broms och kanske skulle vara liiite mindre stark för jösses vad han kan ligga på. Lite så man får passa sig annars åker man rätt över halsen på honom 😅

Vi släpper våra den 10e, jag hoppas man får vara där och titta i år, det är så himla kul att titta på. Innan brukar vi ha en stor uppvisning på kanske 2 timmar. Showen styrs och sätts ihop av en av de som gjorde Stockholm (senare Sweden) International Horse Show, så det brukar vara urkul att titta på. :D
Pga corona blev det inget förra året. Kanske blir det i alla fall så att man får titta på släppet i år.
 
Red ute för första gången på favoriten . Pigg fast ändån trött pga värmen .

Hade mycket med korta serpentin övningar
volter stora som små både i trav och i galopp .Hon kändes så jävla fin denna gången .
Slutet av lektionen så gick hon på tygel självoch då kändes hon ännu bättre, det är där jag vill ha henne för då vet jag att jag gör rätt själv samtidigt .

Men jag får se hur det blir med ridningen längre fram i sommar då hon är uthyrd hela sommaren . Men vi får se vad som händer. Och vad jag gör . Men de var en bra avslutning hur som helst
 
Sista ridlektionen i går. Trist!

Fick det lilla fuxstoet som är misstänksam i munnen. Såg henne innan på nybörjarlektionen och det slog mig hur vansinnigt snäll hon är, hon travade och galopperade sååå försiktigt med ryttaren och balanserade upp ryttaren så mycket hon kunde. :love:

Fixade iordning henne och gosade lite, tog bort några myggor som förpestade livet för henne. Jäklar vad mygg det är ute nu.

Vi gick ner och eftersom det var sista gången snackade vi ihop oss om vad vi ville göra. Olika saker visade det sig, så till slut blev det två saker - rida självständigt, och hoppning.
Först red vi dock ut en sväng och det var himla mysigt. Väl tillbaka i paddocken fick man välja mellan att hoppa i paddocken eller gå in i ridhuset och rida självständigt.

Jag valde att hoppa två lägre hinder som stod längs med långsidan och sen byta. Hade inte hunnit väcka upp fuxen ännu men hon taggade till lite lagom och vi for över dem. Inte världens vackraste, men vi kom över (läs jag).

Skrittade upp till ridhuset där ingen var ännu, öppnade dörren från hästryggen :up: Tänkte att hon skulle reagera i alla fall lite men nej, hon sniffade lite på dörren när jag väldigt klumpigt krånglade upp den, och traskade sedan in utan att tveka. Fina fina ponny. Både gå ifrån alla kompisar och sen stå ut med ryttare som öppnar dörr från ryggen och sen in i mööörkt ridhus utan att så mycket som drakblåsa en enda gång.

Så vi hade hela ridhuset för oss själva ett tag. Jag hade känt att hon kändes ganska loj och hade redan en form av plan för vad vi skulle göra. Jag ville 1. Att både hon och jag skulle tycka det var kul, 2. Få henne att vakna från nybörjarsömnen och bli mer känsligare, 3. Få henne mjuk och följsam.

Jag började med att göra korta travigångsättningar. Massor massor sådana, typ skritt 2-5 steg, sen trav 2-5, och repetera. Det gick verkligen uselt i början men efter ett tag blev det lättare att göra övergångarna, utan att behöva peta med spö.
När jag fått en riktigt bra och alert igångsättning i trav fick hon lång tygel och massa beröm.

Kortade sedan tyglarna och gjorde lite skänkelvikningar i både skritt och trav. Det gick sådär, hon kändes stel och hade lite svårt att korsa ordentligt. Jobbade lite med dem tills jag kände att nu tog hon i och verkligen försökte. Gav lite längre tygel och klappade. Nu började några andra anlända till ridhuset och hon reagerade genom att titta en snabbis och sen återgå till arbete.

Nu ville jag gärna träna lite galoppfattning från skritt för att väcka upp ytterligare. Första fattningen blev urusel, sen blev de gradvis bättre. Jag fattade antingen på stora volten eller i vänd snett igenom ur en skänkelvikning. Hon är en sån där som gärna flyter ut och blir låååång och galopperar väldigt markbundet (hon går nästan bara nybörjarlektioner) men jag försökte peppa på henne och gradvis galopperade hon på med lite bättre rörelser.

Travade en stund i kringelikrokar för att mjuka upp sidorna efter det, tog en galopp till där jag blåste på som en dåre längs långsidan och där någonstans hade jag väckt liv i denna underbara häst. Det var som att allt lossnade exakt där, och 32 minuter hade gått på lektionen.

Nu hade jag en häst som verkligen frågade vad vi skulle göra, var extremt lyhörd och känslig, och GLAD. Jätteglad! Öronen rätt fram och jobbade igenom sina rörelser, tog i som bara den och ibland lite för entusiastiskt gick i form utan att jag bad om mer form :D Hon började till och med fråga om vi inte kunde galoppera nu? Eftersom jag bestämt att vi skulle ha kul fick hon som hon ville varje gång, jag samlade lite och behövde sedan bara sitta till lite med höften så blev det direkt en fin och rätt så bärig galopp. Hon orkade inte riktigt gå i flådig form i galoppen jättelänge men det var ok. Försökte bryta av innan hon kände att det blev jobbigt för att uppmuntra beteendet.

Ju längre lektionen gick desto mer alert och glad blev hon. Lite jobbigt blev det på slutet när jag inte ens kunde råka hamna lite snett i sadeln utan att det blev skänkelvikning dock :nailbiting::rofl: Eller om jag skulle rätta till sitsen i sadeln (hon har en hemsk sadel som sätter mig konstigt) och det blev galoppfattningar :angel:

Hann med att testa en förvänd galopp (hon kan men jag gissar att hon inte gjort någon sådan under ryttare på mer än ett år). Gick hur bra som helst men hon orkade inte jättelänge. Testade även en ökad trav på diagonalen och oj oj oj vad fin hon kändes! Tog i som bara den och typ "kolla här då, så här kan jag göra!" :D

Så, inte direkt "lektion" men en fin avslutning. Jag gillar att rida självständigt och i så när som på tomma ridhus utan någon som kommenterar ibland. Man får lite facit på vad man kan göra, hur väl man kan rida och anpassa sig efter hästen.
Jag valde att göra enkla grejer och göra det kul för en häst som annars bara såsar runt på nybörjarlektioner (hon älskar det, men ändå) och se om jag med enkla medel kunde göra henne riktigt känsligt och visst gick det! Behövdes bara massa beröm och lite kul övningar där hon kände att inget var svårt. Jätteglad och nöjd!
 
Sista ridlektionen i går. Trist!

Fick det lilla fuxstoet som är misstänksam i munnen. Såg henne innan på nybörjarlektionen och det slog mig hur vansinnigt snäll hon är, hon travade och galopperade sååå försiktigt med ryttaren och balanserade upp ryttaren så mycket hon kunde. :love:

Fixade iordning henne och gosade lite, tog bort några myggor som förpestade livet för henne. Jäklar vad mygg det är ute nu.

Vi gick ner och eftersom det var sista gången snackade vi ihop oss om vad vi ville göra. Olika saker visade det sig, så till slut blev det två saker - rida självständigt, och hoppning.
Först red vi dock ut en sväng och det var himla mysigt. Väl tillbaka i paddocken fick man välja mellan att hoppa i paddocken eller gå in i ridhuset och rida självständigt.

Jag valde att hoppa två lägre hinder som stod längs med långsidan och sen byta. Hade inte hunnit väcka upp fuxen ännu men hon taggade till lite lagom och vi for över dem. Inte världens vackraste, men vi kom över (läs jag).

Skrittade upp till ridhuset där ingen var ännu, öppnade dörren från hästryggen :up: Tänkte att hon skulle reagera i alla fall lite men nej, hon sniffade lite på dörren när jag väldigt klumpigt krånglade upp den, och traskade sedan in utan att tveka. Fina fina ponny. Både gå ifrån alla kompisar och sen stå ut med ryttare som öppnar dörr från ryggen och sen in i mööörkt ridhus utan att så mycket som drakblåsa en enda gång.

Så vi hade hela ridhuset för oss själva ett tag. Jag hade känt att hon kändes ganska loj och hade redan en form av plan för vad vi skulle göra. Jag ville 1. Att både hon och jag skulle tycka det var kul, 2. Få henne att vakna från nybörjarsömnen och bli mer känsligare, 3. Få henne mjuk och följsam.

Jag började med att göra korta travigångsättningar. Massor massor sådana, typ skritt 2-5 steg, sen trav 2-5, och repetera. Det gick verkligen uselt i början men efter ett tag blev det lättare att göra övergångarna, utan att behöva peta med spö.
När jag fått en riktigt bra och alert igångsättning i trav fick hon lång tygel och massa beröm.

Kortade sedan tyglarna och gjorde lite skänkelvikningar i både skritt och trav. Det gick sådär, hon kändes stel och hade lite svårt att korsa ordentligt. Jobbade lite med dem tills jag kände att nu tog hon i och verkligen försökte. Gav lite längre tygel och klappade. Nu började några andra anlända till ridhuset och hon reagerade genom att titta en snabbis och sen återgå till arbete.

Nu ville jag gärna träna lite galoppfattning från skritt för att väcka upp ytterligare. Första fattningen blev urusel, sen blev de gradvis bättre. Jag fattade antingen på stora volten eller i vänd snett igenom ur en skänkelvikning. Hon är en sån där som gärna flyter ut och blir låååång och galopperar väldigt markbundet (hon går nästan bara nybörjarlektioner) men jag försökte peppa på henne och gradvis galopperade hon på med lite bättre rörelser.

Travade en stund i kringelikrokar för att mjuka upp sidorna efter det, tog en galopp till där jag blåste på som en dåre längs långsidan och där någonstans hade jag väckt liv i denna underbara häst. Det var som att allt lossnade exakt där, och 32 minuter hade gått på lektionen.

Nu hade jag en häst som verkligen frågade vad vi skulle göra, var extremt lyhörd och känslig, och GLAD. Jätteglad! Öronen rätt fram och jobbade igenom sina rörelser, tog i som bara den och ibland lite för entusiastiskt gick i form utan att jag bad om mer form :D Hon började till och med fråga om vi inte kunde galoppera nu? Eftersom jag bestämt att vi skulle ha kul fick hon som hon ville varje gång, jag samlade lite och behövde sedan bara sitta till lite med höften så blev det direkt en fin och rätt så bärig galopp. Hon orkade inte riktigt gå i flådig form i galoppen jättelänge men det var ok. Försökte bryta av innan hon kände att det blev jobbigt för att uppmuntra beteendet.

Ju längre lektionen gick desto mer alert och glad blev hon. Lite jobbigt blev det på slutet när jag inte ens kunde råka hamna lite snett i sadeln utan att det blev skänkelvikning dock :nailbiting::rofl: Eller om jag skulle rätta till sitsen i sadeln (hon har en hemsk sadel som sätter mig konstigt) och det blev galoppfattningar :angel:

Hann med att testa en förvänd galopp (hon kan men jag gissar att hon inte gjort någon sådan under ryttare på mer än ett år). Gick hur bra som helst men hon orkade inte jättelänge. Testade även en ökad trav på diagonalen och oj oj oj vad fin hon kändes! Tog i som bara den och typ "kolla här då, så här kan jag göra!" :D

Så, inte direkt "lektion" men en fin avslutning. Jag gillar att rida självständigt och i så när som på tomma ridhus utan någon som kommenterar ibland. Man får lite facit på vad man kan göra, hur väl man kan rida och anpassa sig efter hästen.
Jag valde att göra enkla grejer och göra det kul för en häst som annars bara såsar runt på nybörjarlektioner (hon älskar det, men ändå) och se om jag med enkla medel kunde göra henne riktigt känsligt och visst gick det! Behövdes bara massa beröm och lite kul övningar där hon kände att inget var svårt. Jätteglad och nöjd!
Va härligt det låter, och vad mycket du hann med! :) Hur lång var lektionen?
 
Har haft mina två sista lektioner för terminen. Igår red vi på ovalbanan och gjorde öppna och sluta i tölt, sen fyra gångarter på ett varv och avslutade med några hela varv galopp. Kul och gick bra.

Idag red jag i en grupp jag ridit lite extra i under våren. Vi hade egen uppvärmning och sen gemensam tölt och trav med volt på ena långsidan. Efter det körde vi gymkhana. Riktigt kul och jag märker verkligen att jag blivit så mycket modigare och vågar dra på lite i galopp i vissa grenar. Hästen jag rider älskar det också. En av ägarna till ridskolan rider WE på honom och han är även westernriden tidigare så han kan verkligen svänga i hög fart. Så två bra lektioner att avsluta terminen med!

Nu blir det NH-kurs på söndag och sen hyrvecka vecka 27. Har hyrt två hästar eftersom jag både vill tömköra och rida. Sen blir det helgridläger i augusti och så ska jag försöka hyra lite strödagar när jag har semester med.
 
Måste hoppa här igen in efter terminens två sista lektioner (egentligen extra, man kan rida igen på dem eller betala).

Båda på frieserkorsningen, och det känns som att vi kom längre på dessa två än de senaste 3 månaderna sammanlagt.
Så. Jävla. Lycklig!!! :love:

I tisdags vara vi bara tre, lyx, och då var det riktigt många polletter som föll ned, när man fick så mycket uppmärksamhet.
Körde riktigt mycket galopp (för oss) och vi fick till det både på långsidor och volter, även om jag inte orkade både driva och hålla ihop alla gånger så var det ändå riktigt bra. Fick även upp bakbenen från golvet, något vi slagits med lite senast 4 veckorna eller så.

Det blev även förvänd galopp och enkla byten. Där vi TILLSLUT kom över "alla avbrott från galopp betyder slängtrav i tempo x2000" 😅 Klagade lite på att vi är dåliga på det och ridläraren bara "jamen det är för att du måste sluta fega i förhållningen! Våga RID människa, han kan hantera det!" Och så plötsligt så både tog jag tag, satt emot och använde hela bålen och sitsen för att få stopp. Vilka fick till en avsaktning från galopp till skritt? VI! :D

Tror nästan det var i detta ögonblick jag hittade mina magmuskler igen, som lyst med sin frånvaro sen jag återupptog ridningen för ett år sedan. Äntligen! Allt blev så mycket lättare när jag nu använder sits och bål istället för bara ben/höfter och axlar.

Sedan fick vi ett par varv av fullt fokus från ridläraren runt fyrkanten i trav.. Öka! Minska! Sakta av till skritt! Trav igen! Öka! Minska!, så sjukt nyttigt att inte övertänka utan bara köra. Som ett mini-bootcamp. Fick även till en drömlängning av traven snett igenom, och jag kunde ta tillbaka och ändå hålla i drivningen utan att det blev skritt. Herr Frieserkorsning var extreeeemt dyr.

--
Igår var jag med på extrainsatt lektion, då var vi 7 så inte typ privat igen. Men det var ett riktigt bra flow, kändes inte som att det blev någon dötid alls. Denna gången var vi ledarhäst åt en som ville ha draghjälp, så det blev mer galopp runt fyrkanten än voltjobb. Men riktigt bra övning för oss med, han vill gärna bryta av till trav lite hur som när man försöker hålla igång på fyrkantsspåret. Gick superbra, och runda fina språng igen :love:
Några avbrott men då fattade vi snabbt ny istället för att slängtrava runt. En råkade bli fel, men då försökte jag använda den som förvänd istället för att samla upp och få mer fokus på mig. Blev bra!

Medan de andra galopperade på volt körde jag mycket travjobb och jobbade med mina nyfunna magmuskler :D Körde massor av övergånger trav-halt-trav och det gick. så. bra. !! Annars brukar trav-skritt-trav gå okej, men trav-halt brukar bli många skrittsteg och dragande. Nu blev det direkta halter (rätt snygga till och med,even if I do say so myself) och direkt upp i avslappnad trav.

Mitt enda problem hela lektionen var att jag inte fick till att ställa igenom åt vänster :confused: Tror jag var lite slapp med att verkligen jobba igenom hörnen, så den tar jag på mig. Ridläraren blev lite frustrerad efter 45min av att hon sa till varje gång jag kom förbi, särskilt när allt annat såg så bra ut :angel: Så det blir fokus nästa gång haha.

Bad att få göra ett par ökningar snett igenom och den sista blev... Helt jäkla magisk. Särskilt på en häst som brukar vara lite symaskin. Oh my god :love: Även tillbakatagningen var helt sjuk, liten halvhalt och spände emot med bålen och han gick tillbaka till arbetstrav, mjukt och balanserat.
Jag sprängs! Vi var båda genomsvettiga efteråt och han fick (nästan) så mycket godis han förtjänade.

Känns som att jag plötsligt levlat tio nivåer som ryttare den här veckan, är så lycklig!

Sedan bar det direkt av till Djurgården efteråt för uteritt, red själv ute för första gången sen typ 2009. Galopper i solnedgången... Ja, det har varit en bra hästvecka kan man säga!
 
Måste hoppa här igen in efter terminens två sista lektioner (egentligen extra, man kan rida igen på dem eller betala).

Båda på frieserkorsningen, och det känns som att vi kom längre på dessa två än de senaste 3 månaderna sammanlagt.
Så. Jävla. Lycklig!!! :love:

I tisdags vara vi bara tre, lyx, och då var det riktigt många polletter som föll ned, när man fick så mycket uppmärksamhet.
Körde riktigt mycket galopp (för oss) och vi fick till det både på långsidor och volter, även om jag inte orkade både driva och hålla ihop alla gånger så var det ändå riktigt bra. Fick även upp bakbenen från golvet, något vi slagits med lite senast 4 veckorna eller så.

Det blev även förvänd galopp och enkla byten. Där vi TILLSLUT kom över "alla avbrott från galopp betyder slängtrav i tempo x2000" 😅 Klagade lite på att vi är dåliga på det och ridläraren bara "jamen det är för att du måste sluta fega i förhållningen! Våga RID människa, han kan hantera det!" Och så plötsligt så både tog jag tag, satt emot och använde hela bålen och sitsen för att få stopp. Vilka fick till en avsaktning från galopp till skritt? VI! :D

Tror nästan det var i detta ögonblick jag hittade mina magmuskler igen, som lyst med sin frånvaro sen jag återupptog ridningen för ett år sedan. Äntligen! Allt blev så mycket lättare när jag nu använder sits och bål istället för bara ben/höfter och axlar.

Sedan fick vi ett par varv av fullt fokus från ridläraren runt fyrkanten i trav.. Öka! Minska! Sakta av till skritt! Trav igen! Öka! Minska!, så sjukt nyttigt att inte övertänka utan bara köra. Som ett mini-bootcamp. Fick även till en drömlängning av traven snett igenom, och jag kunde ta tillbaka och ändå hålla i drivningen utan att det blev skritt. Herr Frieserkorsning var extreeeemt dyr.

--
Igår var jag med på extrainsatt lektion, då var vi 7 så inte typ privat igen. Men det var ett riktigt bra flow, kändes inte som att det blev någon dötid alls. Denna gången var vi ledarhäst åt en som ville ha draghjälp, så det blev mer galopp runt fyrkanten än voltjobb. Men riktigt bra övning för oss med, han vill gärna bryta av till trav lite hur som när man försöker hålla igång på fyrkantsspåret. Gick superbra, och runda fina språng igen :love:
Några avbrott men då fattade vi snabbt ny istället för att slängtrava runt. En råkade bli fel, men då försökte jag använda den som förvänd istället för att samla upp och få mer fokus på mig. Blev bra!

Medan de andra galopperade på volt körde jag mycket travjobb och jobbade med mina nyfunna magmuskler :D Körde massor av övergånger trav-halt-trav och det gick. så. bra. !! Annars brukar trav-skritt-trav gå okej, men trav-halt brukar bli många skrittsteg och dragande. Nu blev det direkta halter (rätt snygga till och med,even if I do say so myself) och direkt upp i avslappnad trav.

Mitt enda problem hela lektionen var att jag inte fick till att ställa igenom åt vänster :confused: Tror jag var lite slapp med att verkligen jobba igenom hörnen, så den tar jag på mig. Ridläraren blev lite frustrerad efter 45min av att hon sa till varje gång jag kom förbi, särskilt när allt annat såg så bra ut :angel: Så det blir fokus nästa gång haha.

Bad att få göra ett par ökningar snett igenom och den sista blev... Helt jäkla magisk. Särskilt på en häst som brukar vara lite symaskin. Oh my god :love: Även tillbakatagningen var helt sjuk, liten halvhalt och spände emot med bålen och han gick tillbaka till arbetstrav, mjukt och balanserat.
Jag sprängs! Vi var båda genomsvettiga efteråt och han fick (nästan) så mycket godis han förtjänade.

Känns som att jag plötsligt levlat tio nivåer som ryttare den här veckan, är så lycklig!

Sedan bar det direkt av till Djurgården efteråt för uteritt, red själv ute för första gången sen typ 2009. Galopper i solnedgången... Ja, det har varit en bra hästvecka kan man säga!
Vad härligt det låter :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
51 637
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp