Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dressyr idag och fick inte helt oväntat rida den bruna valacken igen. Träffade ridläraren i sadelkammaren, hon höll på att fylla i vilka hästar vi skulle ha, visste redan att en tjej skulle ha en viss häst, sen kom det in en annan och fick då reda på att de andra storhästarna va upptagna, bara bruna valacken kvar. Det var lite komiskt när det var en som fick reda på vilken häst denne skulle rida och inte visste om denne skulle klara att rida den hästen, då hästen kan slänga med huvudet.
Det var så komiskt att både jag och ridläraren tittar på varandra, säger inte ett ord och båda vet va vi tänker. Det går att rida den hästen utan att den slänger med huvudet, har själv gjort det.
Kändes ändå kul att jag och ridläraren har en liten connection, det blir lite roligare att rida för henne då.

Vi skrittade fram en slinga i skogen och sista biten på en grusväg så gjorde vi skänkelvikningar fram å tillbaka längs vägen. När vi var tillbaka i ridhuset fick vi rida fram fritt. Jag fokuserade på i traven var att få honom att länga sig och ta ut steget på långsidorna och korta upp lite på kortsidorna, blandat med lite volter och bågar.
Vi bytte varv och gjorde likadant i andra varvet, sedan fick vi lägga in lite galopp.
I galoppen fokuserade jag mest på att han skulle galoppera på och la lite volter där det passade, var även lite nyfiken och valde på långsidorna att rida lite innanför spåret och gjorde några skänkelvikning/flyttade ut till spåret, han lyssnade fint.

Sen var det dax att lägga upp stigbyglarna och börja dagens övning, som bestod i att vända upp på medellinjen vid C, rida mellan två koner rakrikta, sen skänkelvikning ut till kvartslinjen rakrikta och rida igenom två koner som stod på kvartslinjen i höjde med sista bokstaven på långsidan precis innan hörnet till kortsidan. Efter konerna skulle vi fatta galopp, galoppera en bit sakta av till trav och börja om övningen igen.
Hade jobbet framför mig och jag märkte i vänster varv gick det hyffsat, jag var den i gruppen som fick högst krav ställt på mig, då jag skulle försöka göra mer tvära skänkelvikningar. Han försöker komma undan så hade en hel del att jobba med, fick honom i fin form och galoppfattningarna efter skänkelvikningarna, där han hade sina bakben under sig och inte en "mil" bakom sig, sen på långsidan var det fokus på att få tillbaka bra flyt i traven och påbörja övningen igen.

Efter några varv så hade han fattat att vi skulle galoppera där och försökte fatta galopp innan jag ens hade gjort galoppskänkeln, då struntade jag helt i galoppen och fick honom att trava istället.
När vi bytte till höger vek jag mig tydligen lite i midjan och satt inte rakt över honom i skänkelvikningen försökte göra rätt, men vet inte om det var mitt "fel" eller om det var hästen som sköt mig ur sidan, sen på långsidan valde jag att göra lite öppna, såg mig själv i spegeln och fick honom att gå på tre spår.

Överlag var jag väldigt nöjd, speciellt med tanke på att min sits har blivit bättre och tvingade inte ner mig själv i sadeln eller knep med låren, kändes väldigt bra och efter lektionen hade han vitt "läppstift" runt munnen. Får se va nästa lektion ger. :)
 
Usch så dåligt det kändes igår. Fick Stor Pillrig Fux och han hade INTE bråttom igår... jag har så svårt att rida dessa stora långsamt lunkande hästar. :( Förra gången gick det ok men då hade han också gått lektionen innan och var väl ordentligt uppvärmd. Läraren säger att det sitter i sitsen och att om jag rider rätt kommer han gå fram (nähe?!), men jag lyckas liksom inte. Skritten gick någorlunda ok men han drog benen efter sig rätt rejält i perioder. Sen är han ganska oliksidig och slingrar sig gärna innanför spåret om man inte har koll på honom, men det får göras lite olika i de olika varven på grund av hans oliksidighet. I traven gick han fram ett par steg och tvärdog liksom sen. Totalt motorstopp. Jag tröttnade ju också till slut, han kändes så omotiverad och jag lyckas ju inte rida ordentligt så det kändes bara oschysst mot honom att sitta där och "tjata" fram en framåtbjudning när jag inte ger honom rätt förutsättningar. Vi försökte trava lite ibland och jag berömde massor när han tog två steg, då var jag liksom nöjd.

Igår var det dessutom en häst som fick lite vårkänslor och rusade iväg, en tjej flög av (det gick bra!) och hästen sprang ett par varv och försökte få igång övriga hästar. Inte ens då skuttade fuxen till... Nä, det var inget kul alls. Blir frustrerad när jag inte får till det (när det dessutom gick så otroligt bra i tisdags på lektion med medryttarhästen!). Blä. Ridläraren såg nog att jag var ganska besviken igår.

Jaja. Ska rida medryttarhästen ikväll och hoppas på lite ny energi därifrån.
 
Usch så dåligt det kändes igår. Fick Stor Pillrig Fux och han hade INTE bråttom igår... jag har så svårt att rida dessa stora långsamt lunkande hästar. :( Förra gången gick det ok men då hade han också gått lektionen innan och var väl ordentligt uppvärmd. Läraren säger att det sitter i sitsen och att om jag rider rätt kommer han gå fram (nähe?!), men jag lyckas liksom inte. Skritten gick någorlunda ok men han drog benen efter sig rätt rejält i perioder. Sen är han ganska oliksidig och slingrar sig gärna innanför spåret om man inte har koll på honom, men det får göras lite olika i de olika varven på grund av hans oliksidighet. I traven gick han fram ett par steg och tvärdog liksom sen. Totalt motorstopp. Jag tröttnade ju också till slut, han kändes så omotiverad och jag lyckas ju inte rida ordentligt så det kändes bara oschysst mot honom att sitta där och "tjata" fram en framåtbjudning när jag inte ger honom rätt förutsättningar. Vi försökte trava lite ibland och jag berömde massor när han tog två steg, då var jag liksom nöjd.

Igår var det dessutom en häst som fick lite vårkänslor och rusade iväg, en tjej flög av (det gick bra!) och hästen sprang ett par varv och försökte få igång övriga hästar. Inte ens då skuttade fuxen till... Nä, det var inget kul alls. Blir frustrerad när jag inte får till det (när det dessutom gick så otroligt bra i tisdags på lektion med medryttarhästen!). Blä. Ridläraren såg nog att jag var ganska besviken igår.

Jaja. Ska rida medryttarhästen ikväll och hoppas på lite ny energi därifrån.
Skimmel valacken vi har på ridskolan la förr i handbromsen och till och med backen. Visst det var väl inte det roligaste att rida men samtidigt såg jag det som en utmaning att rida honom.
Travade vi, väckte jag honom med tempoväxlingar. Det är givande när man hittar hur man får igång just den specifika hästen man rider. Alla hästar har något att lära oss, som vi kan ta med till nästa gång. ❤️
 
Skimmel valacken vi har på ridskolan la förr i handbromsen och till och med backen. Visst det var väl inte det roligaste att rida men samtidigt såg jag det som en utmaning att rida honom.
Travade vi, väckte jag honom med tempoväxlingar. Det är givande när man hittar hur man får igång just den specifika hästen man rider. Alla hästar har något att lära oss, som vi kan ta med till nästa gång. ❤️
Du har helt rätt - jag BEHÖVER ju öva på sitsen och det är därför jag fick honom. Igår kändes det nog mest som en alldeles för stor utmaning... men jag ska försöka smälta det lite i huvudet så jag kan försöka plocka ut det viktiga inför nästa gång.
 
Du har helt rätt - jag BEHÖVER ju öva på sitsen och det är därför jag fick honom. Igår kändes det nog mest som en alldeles för stor utmaning... men jag ska försöka smälta det lite i huvudet så jag kan försöka plocka ut det viktiga inför nästa gång.
Ibland är vi inte helt mentalt med, har själv haft bra och mindre bra lektioner. De som går minst bra är när jag inte är helt närvarande mentalt. Så tror dagsformen spelar in också, mer än man kanske tror från början. :)
 
I går var jag på lite allmänt dåligt humör, lite nere och seg. Men när jag kom till ridskolan såg jag att jag skulle få rida drömmiga valacken igen :love:
Han gick två lektioner innan, en nybörjarlektion. Tänkte att detta måste jag se! Hann precis se tio minuter av den lektionen och han var så himla gullig med det pyttelilla barnet på ryggen :love: Ett hjärta av guld, verkligen.

Borstade noga noga, som alltid med honom, han var rätt lerig i manen och på benen och fäller något kopiöst, så blev lite stressigt att hinna fixa honom på 30 minuter. Men jag tycker nog att han var representativ till slut.
Såg att han hade fått lite skav från sadeln (förmodligen för att han fäller) Så jag bytte ut vojlocken och hittade även en tunn fårskinnsgrej som jag frågade om jag kunde använda.

Vilken skillnad på häst och häst :rofl: Jag hade helt glömt att den här kan man parkera i ridhuset och man får fixa stigbyglar och greja utan att bli runtbuffad och utan att han försöker gå iväg. Stor skillnad mot bulldozern som jag ridit så mycket nu haha.
Skrittade iväg och det kändes som att sitta på ett jätteskepp som långsamt gungade framåt. Kändes som att jag hade fem meter häst framför mig och fem meter bakom - i kontrast till bulldozern som är kompakt och kort och går på som en symaskin på speed.
Min reaktion var ungefär "hur kunde jag rida ihop den här förut?!?"

Jag tyckte inte jag fick ihop honom alls och jag hade lite svårt att få honom att ställa till vänster. Han var seg och sävlig som vanligt och jag som var så van vid att inte behöva skänkla så mycket undrade lite hur jag skulle få fram honom.
Försökte göra lite bågar och få igång honom, han går ju framåt när man skänklar men han behöver snabba på benen så att det inte blir så himla sävliga kliv.
Jobbade som en tok på att just få ihop och få fram men lyckades inte med någonting där i skritten tyckte jag.

Vi tog en galopp direkt efter skritten och där gick han mest med nosen tio meter framför och rumpan tio meter bakom kändes det som. Sedan gjorde vi ett gäng volt tillbaka på rad där vi skulle skänkelvika på vägen tillbaka. Då började han komma ihop lite faktiskt. Nu när jag tänker på det efteråt kom jag på att det är en sak han behöver i början, lite skänkelvinkingar och kontroll på benen för att han ska bli lite kvickare i benen.

Dagens övning var igen bommar som skulle travas och galopperas över. Den här gången låg bommarna mer utspridda så ena bommen pekade mot A, en pekade mot P och en mot V. Så helt utspridda över hela volten. Vi började med att trava runt bommarna, och här kom fina hästen ihop och helt plötsligt kändes det som att han blev flera meter kortare :up: Kände att han trampade under sig och fick ett mer energiskt och snabbare steg.
Sen gjorde vi det gamla vanliga, först pricka mitten, sen det yttersta, och sist det innersta av bommarna. Knepigt med Drömmiga valacken. Han är aningen slingrig och man behöver verkligen hålla ihop honom på längden, samtidigt få honom att jobba med benen utan att rinna iväg med sjumilakliv, och rama in på sidorna. Det gick ändå riktigt bra. Jag fick kämpa men när jag gjorde rätt blev det superrätt och enkelt, när jag tappade en bit av pusslet fick jag jobba mycket för att rädda upp situationen.
Det gick lite lättare i höger varv jämfört med vänster.

Vi skulle sedan galoppera över bommarna och då fick vi dela upp oss igen, så 3 hästar var på den lilla volten och 3 var ute och galopperade. Vi började med att fatta och hitta en bra galopp utanför bommarna och sen när man kände att man hade en bra galopp skulle man styra in på bommarna. Jag tyckte jag hade fått en bra galopp och styrde in på bommarna... och tappade galoppen direkt så fort en bom kom 🙈 Facit var alltså att jag hade en urdålig galopp :D
Red utanför något varv och peppade på galoppen, och red in på bommarna igen. Riktigt dåligt men görbart, fick jobba på lite framåt. Efter ett tag lyckades jag faktiskt få fram honom så att vi kunde rulla på över bommarna och lyckades med målet som ju är att få det att nästan kännas som att bommarna inte existerar. Då har man en bra lagom galopp mellan bommarna och distanserna är perfekta.
Nu var Drömmiga valacken framåt ochså så jag behövde mest hålla ihop, och styra runt honom som jag ville. Blev dock lat efter ett tag eller något. Slappnade av för mycket? och då blev det lite pannkaka igen och jag fick skärpa mig och rida.
Vi gjorde samma sak i andra varvet så klart, gick bättre generellt i det varvet.

Efter det travade vi en stund och Drömmiga valacken var en dröm. Så himla rolig att rida, framåt, starka bakben som jobbade, lyssnade på minsta lilla, jag behövde knappt ge några hjälper utan mest tänka mig vad jag ville göra så blev det så

Åh vad jag gillar den här hästen, jag blir så fruktansvärt lycklig varenda gång. :D Han är lite knepig och så, men hans inställning till allt är så himla trevlig, han är söt och han är snygg. :love: Vill aldrig kliva av när jag rider honom!
Ridläraren tyckte att jag hade ridit honom riktigt bra och fattade att det var en stor kontrast. Det är två hästar som är helt i andra änden av spektrat i relation till varandra. Hon hade sett att det gick lite sämre i vänster varv, men allt som allt jättebra. :up:
 
Glömt att skriva igeen :cautious:

Förra tisdagen red jag först Frieserkorsningen! På lektionen kl18, har inte ridit honom för den ridläraren på så himla länge, så det var kul och spännande! Försökte rida mycket tempoväxlingar och övergånger för att få honom att vakna och tänka framåt istället för bakåt i början och vi kom faktiskt en bit på vägen. Rätt grundläggande innan galoppen, körde mest på med det runt fyrkanten, och en del försök att få tag i ytterbogen på volten. Ett evigt slit i höger varv, kan man säga. Och att få igenom en ärlig ställning ska vi inte tala om... Men väldigt bra känsla ändå!

Vi fick också ganska otippat agera trygg ledarhäst åt två stycken som ville köra följa john, annars brukar han inte direkt vara "den pålitliga" haha.

I galoppen gick det riktigt bra, höll den bra i bägge varven. Gott så. Sedan hade vi turen att få galoppera igen, då ett ganska nytillkommet sto som INTE vill gå själv om de andra är längre bort i ridhuset. Och hör sen. Så vi fick galoppera först och nu gick det riktigt bra :love: Uppvärmd pålle, och fick riktigt bra tryck i sprången. Ska inte underskattas att han gillar att visa upp sig för snygga ston heller.

Överlag riktigt nöjd, avslutade med en fin trav, utan att han försökte rusa iväg. Jag var lite extra spänd under lektionen eftersom det var första gången för den här läraren på ett halvår, så hade väl lite i huvudet att vi skulle visa vad vi kunde nu då. Lyckades iofs, men fick snabbt en hel del spänningar i axlar etc. Le sigh. Försöker komma undan utan en massa stretching (mvh Lat), men det är bara att inse att ska jag komma åt en sits som faktiskt är BRA (och det vill jag ju) så måste jag både yoga, och stretcha före/efter ridningen.

Lektion nr2.
Kom in till stallet och möttes av "Du rider Frieserkorsningen igen kl.20!".
Oklart om han eller jag var mest chockad när jag kom in med sadeln igen 40min senare :eek:

Så denna lektion var jag... trött. Trött, spänd och sned. Det kändes verkligen. På ett sätt skönt att ändå kunna känna vad som var fel, då vet jag åtminstone vad jag ska jobba på. Men inte vårt bästa pass, kan man säga. Och han brukar aldrig gå två lektioner om dagen, så fick inget gratis där! Men ett par bra galoppfattningar, dock märkte jag att jag tappade inverkan i galoppen så är inte förvånad att det inte gick så himla bra. Blev mer av en mysig lektion, allra nöjdast är jag nog med när vi joggade av. Då var han riktigt fin, lägre och rundare i formen och längde fint på stegen.
Är så kär i den jäkla hästen!

Märkte också hur stor skillnad det är när jag är avslappnad/stretchad mot... Ja, den här gången. 1 eller 2 hål kortare stigläder än på privatlektionen, och så spänd i höfterna att fötterna ändå åkte ur konstant. I vissa galoppfattningar kände jag tom att jag lyfte stigbygeln med ovansidan av foten... Som ridläraren sa "När du märker att knäet är helt utanför/framför sadeln, då är du LITE för spänd i fattningen" :angel:
 
Frieserkorsning x3!

Red dressyrspecial (egentligen en vanlig lektion, men 1,5h och man anmäler sig per gång) i söndags, och fick herr friser (nåja)! Första gången jag red honom på en sån lektion och det var superkul :D Där om något var väl eldprov på om vi kommit över det här med att stanna och skita i mig... Han testade några gånger, men inte mer än ett par sekunder. Typ "måste bara kolla så du är med på noterna".

Hade egentligen hoppats på Herr Långben då jag anmält mig till en programridning på honom i april, men men. Kanske en annan gång. Denna lektion var iaf toppen, vi var tre stycken så fick göra mycket av allt. Fokus för mig var som vanligt att tänka framåt. Mycket övergångar. Tempoväxlingar borde jag egentligen göra eftersom jag behöver öva på att bibehålla drivningen när vi minskar tempot, men blev lite lite av det i söndags :angel:
Fick mycket feedback på skänkelvikningarna. De går oftast ganska bra undan höger skänkel, men undan vänster vill han gärna mest böja halsen och jag tappar bakkärran på honom. Fick instruktion om att flytta undan för vänster sittben... Jag som alltid tänkt "lägg vikt på höger sittben för att komma åt höger i skänkelvikningen" hade sedan kortslutning mellan kropp och hjärna varje gång efter det. Mycket att ställa om! Men det ska säkert bli bättre med tiden.

Jobbade även mycket galopp, gick ok. Jag tappade honom på samma ställe i volten varje gång, och fick inte riktigt pli på det under den här lektionen. Men fick iaf med mig det till nästa, och några fina språng blev det! Överlag riktigt nöjd.

Sedan tisdag igen igår då.
Första lektionen var jag riktigt noggrann med tempoväxlingar i skritten åtminstone, och det var en bra början. Märkte att han gärna ville vara kort och lite bakåt i traven när vi började, så jobbade mycket på att få in lite ökningar här och var. Sedan jobbade vi på skritt-trav övergångar vilket var supernyttigt. Var dessutom på volten närmast ridläraren mycket av den tiden, alltid bra att ha ögonen på sig. Blev påmind om att verkligen rida in i övergången, inte bara sakta av utan driva medan jag minskar tempot och verkligen fortsätta komma framåt när vi saktat av till skritt. Samt inte släppa på tyglarna och formen bara för att vi kommit ner i skritt. Så nyttigt! Blev flera där vi faktiskt jobbade hela tiden. Grundläggande men lätt att släppa på :angel:

Sedan föreslog vi att byta galoppövning och det gick så bra så. Skrittade på mittvolten och gick ut en i taget ner mot A eller C, tog ett varv i galopp på volten där och kom sedan tillbaka till skrittvolten. Blev definitivt mer galoppjobb än vanligt, så det var kul! Extra kul när vi fick till flera omgångar utan avbrott, där jag verkligen var med på yttersidan heeela tiden, och lyckades tajma drivning och ridning de gånger vi var nära att falla isär. Några gånger där han verkligen längde steget och lyfte sig. Så himla härlig känsla! :love:
Han var ganska taggad efter det, men då var det nästan slut och vi lyckades omvandla det till en riktigt härligt avjoggning.

Lektion nr 2, hej igen frieserkorsning.
Den här gången tror jag att vi båda var lite mer beredda på en till lektion ihop 😅
Red fram i fin form, märkte att det verkligen är skillnad på underlag i ridhusen! (Den tidiga och sena är i olika.) Underlaget i det senare är verkligen djupare och lösare... Mer tungridet. Inte dåligt, men det är skillnad, särskilt ute på fyrkantsspåret.
Sedan var övningen att vända rätt upp i trav och fokusera på att vara raka, vända ut i valfritt varv och någonstans på långsidan göra en övergång till skritt, skritta 6 steg och sedan komma fram i trav.

Det gick bra! Denna är typ den enda hästen där det verkligen går bra att rida rakt fram i fin form (annars brukar böjda spår vara min bästa vän...), så det kändes riktigt bra. Fick till några riktigt bra övergångar också, inte alls alla, men ändå. Skönt att ha dem fräscht i bagaget från lektionen innan.

I galoppen var vi dock lite trötta och han blev trött-taggad. Ville gärna fatta upp i taget, rusa ett steg och sedan slängtrava så fort det bara gick... Jobbade ihop till iaf några bra språng, men inget snack om hela varv på volten denna lektion. Var nöjd med att få ett par språng och sedan bryta av när jag bestämde det.
När vi sedan skulle trava av märktes det att han var lite trött, ville helst bara rusa med bakbenen en mil bakom. Fick ihop det ganska bra iaf, väldigt nöjd!

Bästa med igår var defintivt hur bra jag kom ned i sadeln! Långa ben, använde nedre magmusklerna istället för att bara spänna höfterna. Ihop med skulderbladen istället för att bara spänna axlarna. Bra stilla händer. Woho! :bump:
Så nu ska jag väl inse att 45min yoga + 15min stretch på dagen och en snabb stretch mellan lektionerna VERKLIGEN hjälpte mig. No more excuses.

Och tydligen rider jag nu typ 3-4ggr i veckan, hur i helskotta gick detta till??
Men så sjukt lycklig över det :D:love:
 
Ridlektion med skimmelvalacken idag, dressyr stod på schemat. Skrittade fram en längre slinga i skogen. Jag gjorde lite skänkelvikningar på den raka grusvägen, han flyttade fint.
Väl tillbaka i ridhuset travade vi lite med volter och bågar, fick bra fart på honom på långsidorna, sen galopp första galoppen fattade han nästan direkt, sen tänkte jag mest på att väcka honom och lät honom få sträcka ut på långsidorna.
Sen saktade vi av till skritt, lät de pusta lite och sen i skritt skulle vi lägga en volt tillbaka och fatta galopp ur den från skritt.

Det gick riktigt bra han fattade nästintill direkt utan travsteg emellan. Han har väldigt sköna gångarter. Galoppen är hans bästa gångart, riktigt skön galopp har han.
Efter vi var uppvärmda var det dax att lägga upp stigbyglarna.
Vi skulle rida serpentinbågar över hela ridbanan med början vid C, det var tre stycken och två koner vi skulle rida mellan på varje rakriktning innan det var dax att svänga in på nästa, det var 4 par med sådana koner, ett par vardera vid A och C och sen två till på medellinjen så alla serpentiner blev lika stora.

Vi gjorde de i trav först, låg bommar innanför långsidan för att hjälpa till vart vi inte skulle rida (då långsidan var transportsträcka för att ta sig till övningen igen).
Fokuserade på att hitta min sits och det var vid några tillfällen som jag kände att jag fick till den riktigt bra och var följsam.
Det blev några varv i trav, sedan skulle vi galoppera på långsidan och sakta av till trav och fortsätta med övningen.

Efter första varvet hade han fattat att vi skulle galoppera där och försökte börja galoppera innan jag ens gjort skänkeln. Gick ändå bra att få till fattningarna, däremot så avsaktningarna var inte så bra, de blev ganska så abrupta och jag studsade lite i sadeln något steg, då jag inte hittade min balans utan stigbyglar i de få slängtravsliknande stegen han tog innan jag hittade honom igen.

Han tyckte jag var jobbig och sparkade efter skänkeln en gång, när han la i parkeringen. Fick två sådana stopp där han stannade och inte ville gå fram, fick fram honom efter lite övertalning och då var det mer fokus på att han skulle tänka framåt än vilken form han hade.

Vi bytte varv och fick ta ner stigbyglarna, tanken var nu att vi skulle trava på långsidan och sen fatta galopp innan hörnet på kortsidan, galoppera serpentinerna, sakta av till trav på rakriktningen och sen byta galopp genom nästa serpentin och rakrikta ner till trav och byta galopp igen osv, målet var att få så få travsteg som möjligt mellan bytena.

Här hade jag en fördel, skimmeln har väldigt lätt för byten när man gör rätt, så kunde galoppera hela tiden, rakrikta och byta galopp i farten. Fick till det riktigt bra några gånger, de gånger de gick sämre var när vi kom ikapp framförvarande (han har väldigt vägvinnande galopp), då blev det trav och lite pannkaka.
Sista gången vi gjorde det fick jag till det riktigt bra. Ridläraren sa efter lektionen att många av bytena hade varit exakta och det kändes bra.

Det enda jag själv märkte att jag måste bli bättre på är att trampa ner hälarna, tappade ena stigbygeln första gången och sen stundtals kändes de lite sladdriga, men kämpade på och fick till några där det kändes bra även där. Så summan av kardemumman är ändå väldigt nöjd med tanke på att jag inte ridit honom på ett tag nu, och red med dressyrlängden på stigbyglarna, vilket gör att jag måste fokusera lite mer på fötterna så de är kvar i stigbyglarna. Så nu har jag lite att jobba med. Rätt mör nu och det blir ett ridpass till idag, det kommer va ”värre” än det här, så hej träningsvärk här kommer jag. 😅
 
Fick rida ett ”skepp” som jag inte ridit på ett tag. Ett ljusbrunt sto av lite mindre men ändå lite grövre. Hon är som en ål att rida, går inte att slappna av minsta lilla du måste rida hela tiden.

Fokus var på att hitta sitsen, takten, stödet och lite till, kommer inte riktigt ihåg allt. Vi värmde upp i trav med volterna vid A och C. Hon flöt ut lite i volterna och var en utmaning att forma, fick till det stundtals.
Gjorde samma i galopp, det gick helt åt skogen, hennes galopp kändes så konstig och hittade inte riktigt balansen först. Hon sköt mig åt vänster, trodde först att sadeln hade glidit men den låg som den skulle.

Efter varje moment hade vi liten reflektion på varför hästarna gjorde som de gjorde å va vi skulle göra för att korrigera. Både efter traven och efter galoppen.
Sen var det dax för själva övningen.
På ena långsidan skulle vi rida skänkelvikning med huvudet ställt ut mot väggen, på andra långsidan la vi en liten volt i hörnet sen när vi kom ur den skulle vi göra skänkelvikning i en liten diagonal mot mitten, sen när vi var vid mitten på långsidan, skulle vi lägga en liten volt ut mot spåret, sen när vi kom ur volten var det skänkelvikning ut mot spåret och sen lägga en volt i hörnet.

Skritten gick rätt bra, hon ålade sig lite men fick kläm på det stundtals. I traven gjorde vi bara volterna i hörnena och gjorde skänkelvikningar men skippade volten på mitten.
Valde att rida utan stigbyglar för att kunna sitta ner ordentligt, fick beröm för min sits tänkte då i mitt stilla sinne att det va ju den ridläraren som lagt grunden till den.

Sist avslutade vi med galopp på stora mitt volten och sen jogga av hästarna i trav på spåret med volterna vid C och A igen. Galoppen gick rätt bra, fick ihop henne rätt bra och fick henne att bibehålla galoppen länge (hon bryter av väldigt lätt) och forma sig.

Så rätt mör, men känns ändå bra med tanke på att jag inte ridit henne på flera år.
 
Blev ett pass idag med "skeppet", kände när jag satte mig i sadeln så gjorde det ont i sittbenen. Såå med andra ord var jag fortfarande mör efter gårdagens lektion. Hade även fått fina blåmärken på låren från sadelns (vet inte va korrekt term för dom är, men man fäster stiglädren i dom) och när jag red utan stigbyglar har nog mina lår tryckts mot dom. Vet jag brukade få sådana blåmärken när jag red med vanliga stigläder med spännet precis där.
Sen hade jag även fått skav mellan skinkorna, samt igår när jag skulle gå på toa, sved det något hemskt när jag skulle kissa.

Så red inte utan stigbyglar idag för att inte göra det värre. Vi började med att värma upp lite, sen fick vi gå in på två fyrkanter, en som var vid C och en vid A, vi var uppdelade i två grupper, 2 st på ena fyrkanten och jag och en annan på den andra fyrkanten. Vi skulle göra överdriven framdelsvänding har jag för mig ridläraren kallade det vid varje kon som markerade fyrkantens hörn.
I skritt gick det ganska bra även om hon ålade sig lite, traven flöt hon ut speciellt på den öppna delen av fyrkanten. Galoppen var katastrof, fick verkligen inte till det då hon flöt ut i hörnen. Det var först när jag genade och red innanför konen på den öppna delen som jag fick till det någorlunda, men var inte glad i det. Ville helst få till det ordentligt men orkade inte.

Sist fick vi rida en och en på en volt runt ridläraren, först i trav där vi skulle öka och minska volten. Fick till det helt okej, i galoppen var det svårt, fick till lite men musklerna orkade inte och då tappade jag henne, speciellt när volten blev mindre.
Får ändå va nöjd med tanke på att jag var mör och inte riktigt orkade och den hästen kräver att man orkar, känner av lite träningsvärk nu när jag kom hem. Får se om jag kommer upp ur sängen imorrn. 😅
 
Vi filmade lite när vi red på lördagen, här rider jag "skeppet Ålen". Hon är verkligen som en ål och det är mycket att hålla koll på samtidigt.

Åh hon påminner rätt mycket i kroppen och rörelserna om min drömmiga valack, fast dra ner hastigheten till 0.75 (man kan ju det på youtube) :D
Jag har aldrig tänkt på att han är ålig, men det kanske han faktiskt är 🤔 Måste känna efter på måndag om jag får ha honom igen!

Tycker ändå att det ser ut som att du är väldigt nära att få till det! och att du vissa stunder "har det". Snyggt ridet!
 
Åh hon påminner rätt mycket i kroppen och rörelserna om min drömmiga valack, fast dra ner hastigheten till 0.75 (man kan ju det på youtube) :D
Jag har aldrig tänkt på att han är ålig, men det kanske han faktiskt är 🤔 Måste känna efter på måndag om jag får ha honom igen!

Tycker ändå att det ser ut som att du är väldigt nära att få till det! och att du vissa stunder "har det". Snyggt ridet!
Hon är sjukt svår att rida, går inte att slappna av en sekund (går inte ens rakt på spåret om du inte är med och korrigerar). Hon är överrörlig och ridläraren sa att man kan likna henne med 3 delar som ska ridas ihop. Jag har inte riktigt orken att rida ihop henne hela tiden och med tanke på att jag inte ridit henne på några år, så är jag väldigt nöjd.

Det gick som bäst på slutet av lektionen och det finns inte på film (vi galopperade åt andra hållet i volten och den galoppen blev riktigt bra), men är ändå glad att ha lite dressyr på film. Vi filmade alla ekipage så allt fastnade inte på film. Hade önskat kunna ha någon som filmar allt, nu fick jag klippa ihop det som fastnade på film.

Tyckte ändå det var intressant att se film på det, såg att jag måste bli bättre på att trampa ner hälarna, de åker upp ibland.
 
Igår fick jag först samma häst som förra veckan, men det visade sig att han gick dressyrspecial innan och då fick jag lite hastigt byta. Istället fick jag D, ett jättestort sto som inte gått i vår grupp förut. Det var kort om tid och dessutom fick jag veta att hon kunde vara lite grinig, så personalen gjorde i ordning henne åt mig. Konstig känsla att bara "bli serverad" en häst sådär. O_o

Väl i ridhuset kändes hon framåt och fin när vi skrittade igång, men jag fick ändå tipset om att hålla mig bakom stora fuxen för att få lite draghjälp. Trots att hon är väldigt stor fick jag inte samma känsla av skepp som med förra veckans häst, skönt! Hon var ganska tydligt svårare i vänster varv och ville gärna gena i hörnen, men samtidigt lyhörd och snäll. Gick fram fint i traven och kändes verkligen supertrevlig, trots lite stor och stel. Vi värmde upp med serpentiner och volter, sen tränade vi nedsutten trav på två volter. På henne gick det kanon att sitta ner! Avslappnad i ben och säte och axlar. Vilken känsla! Kanske är det också lite kopplat till min väst, igår red jag utan. Vi höll oss också mest bakom fuxen för säkerhets skull.

Sen övade vi skänkelvikningar vilket var lite klurigare, ibland blev det lite stopp när jag försökte få henne att inte förböja halsen, men ridläraren tyckte ändå det var fint jobbat på henne. Ingen galopp alls igår, men det gör inget. Jag hade en så fin känsla av att det finns massor att jobba med samtidigt som hon liksom "var med mig" och verkligen ville göra rätt. Och att jag faktiskt fick en så markant bättre sits på henne, det är spännande.

Efteråt visade ridläraren att hon hade filmat mig, hon tyckte jag hade ridit D superfint och jag får faktiskt hålla med om att det såg riktigt bra ut vad gäller sitsen (jämfört med Stora Fuxen från förra veckan). Jättekul! Väl inne i stallet undrade också personalen hur det hade gått och verkade glada över att jag var så nöjd och att det hade känts så fint. Tydligen är det en ganska ny häst som inte gått så mycket, och hon hade också som jag förstod en tendens till motorstopp - vilket jag ju inte märkte av alls igår.

Hoppas jag får henne igen nästa vecka! :love:
 
Igår fick jag först samma häst som förra veckan, men det visade sig att han gick dressyrspecial innan och då fick jag lite hastigt byta. Istället fick jag D, ett jättestort sto som inte gått i vår grupp förut. Det var kort om tid och dessutom fick jag veta att hon kunde vara lite grinig, så personalen gjorde i ordning henne åt mig. Konstig känsla att bara "bli serverad" en häst sådär. O_o

Väl i ridhuset kändes hon framåt och fin när vi skrittade igång, men jag fick ändå tipset om att hålla mig bakom stora fuxen för att få lite draghjälp. Trots att hon är väldigt stor fick jag inte samma känsla av skepp som med förra veckans häst, skönt! Hon var ganska tydligt svårare i vänster varv och ville gärna gena i hörnen, men samtidigt lyhörd och snäll. Gick fram fint i traven och kändes verkligen supertrevlig, trots lite stor och stel. Vi värmde upp med serpentiner och volter, sen tränade vi nedsutten trav på två volter. På henne gick det kanon att sitta ner! Avslappnad i ben och säte och axlar. Vilken känsla! Kanske är det också lite kopplat till min väst, igår red jag utan. Vi höll oss också mest bakom fuxen för säkerhets skull.

Sen övade vi skänkelvikningar vilket var lite klurigare, ibland blev det lite stopp när jag försökte få henne att inte förböja halsen, men ridläraren tyckte ändå det var fint jobbat på henne. Ingen galopp alls igår, men det gör inget. Jag hade en så fin känsla av att det finns massor att jobba med samtidigt som hon liksom "var med mig" och verkligen ville göra rätt. Och att jag faktiskt fick en så markant bättre sits på henne, det är spännande.

Efteråt visade ridläraren att hon hade filmat mig, hon tyckte jag hade ridit D superfint och jag får faktiskt hålla med om att det såg riktigt bra ut vad gäller sitsen (jämfört med Stora Fuxen från förra veckan). Jättekul! Väl inne i stallet undrade också personalen hur det hade gått och verkade glada över att jag var så nöjd och att det hade känts så fint. Tydligen är det en ganska ny häst som inte gått så mycket, och hon hade också som jag förstod en tendens till motorstopp - vilket jag ju inte märkte av alls igår.

Hoppas jag får henne igen nästa vecka! :love:
Åh vad härligt! Fantastiskt när man avslutar med en sådan bra känsla och riktigt bra jobbat från din sida!
 
Igår fick jag först samma häst som förra veckan, men det visade sig att han gick dressyrspecial innan och då fick jag lite hastigt byta. Istället fick jag D, ett jättestort sto som inte gått i vår grupp förut. Det var kort om tid och dessutom fick jag veta att hon kunde vara lite grinig, så personalen gjorde i ordning henne åt mig. Konstig känsla att bara "bli serverad" en häst sådär. O_o

Väl i ridhuset kändes hon framåt och fin när vi skrittade igång, men jag fick ändå tipset om att hålla mig bakom stora fuxen för att få lite draghjälp. Trots att hon är väldigt stor fick jag inte samma känsla av skepp som med förra veckans häst, skönt! Hon var ganska tydligt svårare i vänster varv och ville gärna gena i hörnen, men samtidigt lyhörd och snäll. Gick fram fint i traven och kändes verkligen supertrevlig, trots lite stor och stel. Vi värmde upp med serpentiner och volter, sen tränade vi nedsutten trav på två volter. På henne gick det kanon att sitta ner! Avslappnad i ben och säte och axlar. Vilken känsla! Kanske är det också lite kopplat till min väst, igår red jag utan. Vi höll oss också mest bakom fuxen för säkerhets skull.

Sen övade vi skänkelvikningar vilket var lite klurigare, ibland blev det lite stopp när jag försökte få henne att inte förböja halsen, men ridläraren tyckte ändå det var fint jobbat på henne. Ingen galopp alls igår, men det gör inget. Jag hade en så fin känsla av att det finns massor att jobba med samtidigt som hon liksom "var med mig" och verkligen ville göra rätt. Och att jag faktiskt fick en så markant bättre sits på henne, det är spännande.

Efteråt visade ridläraren att hon hade filmat mig, hon tyckte jag hade ridit D superfint och jag får faktiskt hålla med om att det såg riktigt bra ut vad gäller sitsen (jämfört med Stora Fuxen från förra veckan). Jättekul! Väl inne i stallet undrade också personalen hur det hade gått och verkade glada över att jag var så nöjd och att det hade känts så fint. Tydligen är det en ganska ny häst som inte gått så mycket, och hon hade också som jag förstod en tendens till motorstopp - vilket jag ju inte märkte av alls igår.

Hoppas jag får henne igen nästa vecka! :love:

Gud vad kul att höra, låter ju superfint! :love:
Så nyfiken på den hästen! Hon går våra lektioner en del, men bara med en och samma ryttare änsålänge.
 
Drömmiga valacken i går. 100% värt allt krångel med bussar osv (hade ingen bil att tillgå).

Jag kom rätt tidigt eftersom bussen som går efter kommer bara en halvtimme innan ridlektionen, så jag hade ungefär 2,5h av dötid och hoppades på 1. Drömmiga valacken, 2. Att hästen jag skulle ha inte gick innan - för då kunde jag rykta riktigt ordentligt. Sedan tänkte jag att jag kunde rykta några andra hästar som brukar behöva lite extra ompyssling.
Jag fick alla de saker jag hoppades på :up:

När jag satt upp på drömmiga valacken i ridhuset var han pimpad som bara den och såg ut som någon form av dressyrhäst från OS :D Supershiny! Knoppar till och med. Ridläraren skrattade och undrade om jag skulle tävla i Tokyo :angel: Jag hade lyckats få stiglädren rätt från början och skrittade iväg. En mycket seg drömhäst seeeglade sig fram med långa kliv och kändes om möjligt ännu längre än sist. Ignorerade det där långa och fokuserade på att få lite frambjudning medan jag böjde lätt på kortsidorna. Det kändes verkligen som att han behövde få bara ta i massa och bli varm, så försökte hålla någon form av snabb skritt.
Testade här också hur ålig han var genom att rida rakt upp mot spegeln. Han är ålig! Har inte ens reflekterat över det men nu känns det så självklart! Men inte i samma kaliber som @TheRedLightning stoet.

Innan jag riktigt hunnit rida iordning något vettigt påbörjade vi dagens övning som var framdelsvändningar på volterna fast fyrkantiga). Knepigt när hästen är tjugo meter lång och inte ihopriden ännu, men det är väl nackdelen av att rida på ridskola antar jag. Jag hade gärna tagit någon galopp eller två innan övningen, då brukar det gå bäst med drömmiga valacken.
Det gick sådär, för det första satte jag mig och nötte bakdelsvändningar i början 🙈 Men jag kom på efter en liten stund att jag höll på med fel övning och rättade till. Med min nya insikt om att herr drömhäst är ålig, lyckades vi faktiskt riktigt jäkla bra med framdelsvändningarna, eftersom jag var mer medveten om det och då la mer krut på att rama in. Formen var dock katastrof och näsan pekade rakt fram och bakkärran var någonstans där bak så fort vi rätade ut.
Vi tog en galopp (äntligen!)... som blev jättedålig, kändes som att hela hästen ramlade isär som en överkokt potatis hela tiden.
Sen gjorde vi samma åt andra hållet, gick inte lika bra i det varvet, men ändå bra. Herr drömhäst hade fått lite mer go i hovarna då också.

Sedan skulle vi trava på samma fyrkantiga volter och kanske inte göra fullt lika tydliga framdelsvändningar, men ha det tänket i hörnen. Vi kämpade på men jag tyckte fortfarande inte att jag fått ihop honom och jag fick tjata fram bjudningen mer än en gång. Försökte korta stegen eftersom det ju är svårt att framdelsvända med sjumilakliv i slow motion. Lyckades korta stunder men tappade det lite då och då.

Sedan var det dags att galoppera. Vi galopperade på volterna, ökade och minskade dem, för att sedan följa fyrkanten igen. Fick peppa på ganska mycket i början men han kom igång till slut och rullade piggt på. Han kändes dock fortfarande lång och ridläraren tipsade om att korta tyglarna mer, vilket gjorde det bättre.

Övning nummer två var att gå innanför fyrkantsspåret och skänkelvika på långsidorna. Svååårt! Vi vinglade rätt mycket och det gick inte superfort. Till slut fick jag i alla fall till lite mer än en långsida av rak skänkelvikning :up: Sedan gick vi över till att trava på hela fyrkantspåren men skänkelvika i hörnlinjerna. Tyckte jag tappade traven onödigt ofta där, och jag gissar att jag tappade den för att jag inte höll om ordenligt när man vänder upp vid A och C. Fick ändå beröm av ridläraren.

Vi tog en sista galopp och nu jäklar var herr drömhäst igång och med på noterna. Ridläraren sa till mig igen att korta tyglarna 3 cm till. Gjorde som hon ville och ojojoj :love: Nu kan vi snacka fin galopp! Korta en cm till sa ridläraren, så kan du få känna hur han ska kännas när det är rätt. Kan säga att jag satt där uppe och höll på att smälla av. Nu fattar jag haft fel innan när jag tyckt att det var rätt. Nu vet jag hur det ska kännas.

Vi joggade ner dem i trav och nu hade jag bjudning som hette duga, och han kändes så himla annorlunda mot annars. Kvicka fjäderlätta och stora steg, kort i kroppen, världens motor framåt. Härligt. Jag behövde mest rama in och göra någon halvhalt då och då.

Så en lektion som jag inte tyckte gick så bra där i början men där jag äntligen fick känna på hur han ska kännas. Fick beröm från mamman till en tjej som ridit honom i SM i dressyr och tävlat honom riktigt mycket, det går inte av för hackor det :up: Nu vågar jag knappt hoppas men jag vill gärna rida honom igen nästa gång, nu när jag vet hur han ska kännas.
 
Drömmiga valacken i går. 100% värt allt krångel med bussar osv (hade ingen bil att tillgå).

Jag kom rätt tidigt eftersom bussen som går efter kommer bara en halvtimme innan ridlektionen, så jag hade ungefär 2,5h av dötid och hoppades på 1. Drömmiga valacken, 2. Att hästen jag skulle ha inte gick innan - för då kunde jag rykta riktigt ordentligt. Sedan tänkte jag att jag kunde rykta några andra hästar som brukar behöva lite extra ompyssling.
Jag fick alla de saker jag hoppades på :up:

När jag satt upp på drömmiga valacken i ridhuset var han pimpad som bara den och såg ut som någon form av dressyrhäst från OS :D Supershiny! Knoppar till och med. Ridläraren skrattade och undrade om jag skulle tävla i Tokyo :angel: Jag hade lyckats få stiglädren rätt från början och skrittade iväg. En mycket seg drömhäst seeeglade sig fram med långa kliv och kändes om möjligt ännu längre än sist. Ignorerade det där långa och fokuserade på att få lite frambjudning medan jag böjde lätt på kortsidorna. Det kändes verkligen som att han behövde få bara ta i massa och bli varm, så försökte hålla någon form av snabb skritt.
Testade här också hur ålig han var genom att rida rakt upp mot spegeln. Han är ålig! Har inte ens reflekterat över det men nu känns det så självklart! Men inte i samma kaliber som @TheRedLightning stoet.

Innan jag riktigt hunnit rida iordning något vettigt påbörjade vi dagens övning som var framdelsvändningar på volterna fast fyrkantiga). Knepigt när hästen är tjugo meter lång och inte ihopriden ännu, men det är väl nackdelen av att rida på ridskola antar jag. Jag hade gärna tagit någon galopp eller två innan övningen, då brukar det gå bäst med drömmiga valacken.
Det gick sådär, för det första satte jag mig och nötte bakdelsvändningar i början 🙈 Men jag kom på efter en liten stund att jag höll på med fel övning och rättade till. Med min nya insikt om att herr drömhäst är ålig, lyckades vi faktiskt riktigt jäkla bra med framdelsvändningarna, eftersom jag var mer medveten om det och då la mer krut på att rama in. Formen var dock katastrof och näsan pekade rakt fram och bakkärran var någonstans där bak så fort vi rätade ut.
Vi tog en galopp (äntligen!)... som blev jättedålig, kändes som att hela hästen ramlade isär som en överkokt potatis hela tiden.
Sen gjorde vi samma åt andra hållet, gick inte lika bra i det varvet, men ändå bra. Herr drömhäst hade fått lite mer go i hovarna då också.

Sedan skulle vi trava på samma fyrkantiga volter och kanske inte göra fullt lika tydliga framdelsvändningar, men ha det tänket i hörnen. Vi kämpade på men jag tyckte fortfarande inte att jag fått ihop honom och jag fick tjata fram bjudningen mer än en gång. Försökte korta stegen eftersom det ju är svårt att framdelsvända med sjumilakliv i slow motion. Lyckades korta stunder men tappade det lite då och då.

Sedan var det dags att galoppera. Vi galopperade på volterna, ökade och minskade dem, för att sedan följa fyrkanten igen. Fick peppa på ganska mycket i början men han kom igång till slut och rullade piggt på. Han kändes dock fortfarande lång och ridläraren tipsade om att korta tyglarna mer, vilket gjorde det bättre.

Övning nummer två var att gå innanför fyrkantsspåret och skänkelvika på långsidorna. Svååårt! Vi vinglade rätt mycket och det gick inte superfort. Till slut fick jag i alla fall till lite mer än en långsida av rak skänkelvikning :up: Sedan gick vi över till att trava på hela fyrkantspåren men skänkelvika i hörnlinjerna. Tyckte jag tappade traven onödigt ofta där, och jag gissar att jag tappade den för att jag inte höll om ordenligt när man vänder upp vid A och C. Fick ändå beröm av ridläraren.

Vi tog en sista galopp och nu jäklar var herr drömhäst igång och med på noterna. Ridläraren sa till mig igen att korta tyglarna 3 cm till. Gjorde som hon ville och ojojoj :love: Nu kan vi snacka fin galopp! Korta en cm till sa ridläraren, så kan du få känna hur han ska kännas när det är rätt. Kan säga att jag satt där uppe och höll på att smälla av. Nu fattar jag haft fel innan när jag tyckt att det var rätt. Nu vet jag hur det ska kännas.

Vi joggade ner dem i trav och nu hade jag bjudning som hette duga, och han kändes så himla annorlunda mot annars. Kvicka fjäderlätta och stora steg, kort i kroppen, världens motor framåt. Härligt. Jag behövde mest rama in och göra någon halvhalt då och då.

Så en lektion som jag inte tyckte gick så bra där i början men där jag äntligen fick känna på hur han ska kännas. Fick beröm från mamman till en tjej som ridit honom i SM i dressyr och tävlat honom riktigt mycket, det går inte av för hackor det :up: Nu vågar jag knappt hoppas men jag vill gärna rida honom igen nästa gång, nu när jag vet hur han ska kännas.

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar dina reflektioner i den här tråden, fulla av insikter om både sånt som är bra och sånt som kan förändras. Kul med både aha-upplevelser och entusiasm!

Tycker dessutom att ni verkar ha ett väldigt trevligt upplägg på era lektioner :)
 
Jag måste säga att jag verkligen uppskattar dina reflektioner i den här tråden, fulla av insikter om både sånt som är bra och sånt som kan förändras. Kul med både aha-upplevelser och entusiasm!

Tycker dessutom att ni verkar ha ett väldigt trevligt upplägg på era lektioner :)
Tack! :o
Innan jag började skriva här på buke red jag bara utan att reflektera så mycket. Det var typ "i dag gick det bra" eller "i dag gick det dåligt". Upplever att ridningen har fått en helt annan dimension och att jag har blivit mer uppfinningsrik osv. :)
Kul att höra att det uppskattas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
51 723
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 345
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp