Ridskoleryttare

Vad har ni andra ridskoleryttare för regler kring igenridning? Tycker det är så svårt att få till på min ridskola… jag har/kommer missa en massa lektioner dels pga sjukdom, resa och nu senast en konferens jag blev inbokad på. Trist att missa så mycket, dels pga vad man betalar för att rida (över 10.000/termin) men också för att jag hamnar efter
 
Vad har ni andra ridskoleryttare för regler kring igenridning? Tycker det är så svårt att få till på min ridskola… jag har/kommer missa en massa lektioner dels pga sjukdom, resa och nu senast en konferens jag blev inbokad på. Trist att missa så mycket, dels pga vad man betalar för att rida (över 10.000/termin) men också för att jag hamnar efter
Vi måste ringa eller maila och boka av minst en dag innan (fast jag har fått igenridningar trots att det var kortare inpå när det funnits en bra anledning)
Sedan är det bara att ligga på och fråga efter igenridning, antingen när man är där om man ser ridläraren och de kan hitta en lucka från någon avbokning. Eller ringa och fråga samma dag, vilket brukar gå lättast men inte är så lätt för mig som har telefonfobi.
 
Om man avbokar senast kl 12 på vardagar och senast kl 8 på helger får man rida igen hos oss. Man skriver upp sig i de grupper/på de tider man vill rida igen och så får man en plats när någon i den/de grupperna avbokar. Funkar toppen!
 
Om man avbokar senast kl 12 på vardagar och senast kl 8 på helger får man rida igen hos oss. Man skriver upp sig i de grupper/på de tider man vill rida igen och så får man en plats när någon i den/de grupperna avbokar. Funkar toppen!
Spelar är det på dotterns ridskolan också 2 igenridningar/termin. Igenridning sker om det finns nån grupp med ledig plats. En gång ringde hon typ 3 minuter i 12 och sa att hon inte mådde bra och gick hem från skolan bara att kasta på luren och skriva mail snabbt som attans.
 
Vad har ni andra ridskoleryttare för regler kring igenridning? Tycker det är så svårt att få till på min ridskola… jag har/kommer missa en massa lektioner dels pga sjukdom, resa och nu senast en konferens jag blev inbokad på. Trist att missa så mycket, dels pga vad man betalar för att rida (över 10.000/termin) men också för att jag hamnar efter
Hos oss får man inte rida igen och man får inte tillbaka pengarna om man inte har läkarintyg.
 
Vad har ni andra ridskoleryttare för regler kring igenridning? Tycker det är så svårt att få till på min ridskola… jag har/kommer missa en massa lektioner dels pga sjukdom, resa och nu senast en konferens jag blev inbokad på. Trist att missa så mycket, dels pga vad man betalar för att rida (över 10.000/termin) men också för att jag hamnar efter

Oj, över 10 000 kr per termin? Jag som tyckte det var dyrt med 6 000 kr som jag betalade för denna termin... Vad blir priset per lektion? Vad betalar ni andra? Vore intressant att få en bild av hur det ser ut runt om i landet. :)
 
Oj, över 10 000 kr per termin? Jag som tyckte det var dyrt med 6 000 kr som jag betalade för denna termin... Vad blir priset per lektion? Vad betalar ni andra? Vore intressant att få en bild av hur det ser ut runt om i landet. :)

Är kanske mer intressant med priset per lektion, terminspriset varierar ju med antalet lektioner. Betalar 300 kronor per lektion liten privat islandshästridskola. 6 elever per lektion är max. 500 kronor för privatlektion oavsett om det är ridning, tömkörning, NH eller körning om man är elev på ridskolan, det tycker jag är ett bra pris. Har också gått i tömkörningsgrupp och det är 400 kronor per lektion men det är dyrare för att vi inte kan vara så många per lektion brukar vara fyra som mest. 16 lektioner på höstterminen och 20 lektioner på vårterminen på ridgrupperna och en lektion i månaden för tömkörningsgruppen. Privatlektion kostar mer för elever utifrån.
 
Vad har ni andra ridskoleryttare för regler kring igenridning? Tycker det är så svårt att få till på min ridskola… jag har/kommer missa en massa lektioner dels pga sjukdom, resa och nu senast en konferens jag blev inbokad på. Trist att missa så mycket, dels pga vad man betalar för att rida (över 10.000/termin) men också för att jag hamnar efter


Avbokning senast klockan 10 den dagen man ska rida. Finns en grupp på Facebook för ridskolans elever där får man hålla koll när någon lägger ut en ledig plats som passar. Ridläraren skriver kommentar på ens inlägg om man kan rida eller inte. Liten ridskola med åtta grupper i veckan och sex elever per grupp. Gissar att det kanske inte fungerat så bra på stor ridskola hade nog blivit för mycket jobb för ridlärarna.
 
Oj, över 10 000 kr per termin? Jag som tyckte det var dyrt med 6 000 kr som jag betalade för denna termin... Vad blir priset per lektion? Vad betalar ni andra? Vore intressant att få en bild av hur det ser ut runt om i landet. :)
11500 för vårterminen i år :bag:
Dessutom har det fallit sig så att min grupp hamnar olyckligt och får ett ridtillfälle mindre.
Så de flesta ligger på 522:- /lektion, vi hamnade på 546:- /lektion :meh:

Men har bokat en extra igenridning, så det jämnar ut sig...
 
11500 för vårterminen i år :bag:
Dessutom har det fallit sig så att min grupp hamnar olyckligt och får ett ridtillfälle mindre.
Så de flesta ligger på 522:- /lektion, vi hamnade på 546:- /lektion :meh:

Men har bokat en extra igenridning, så det jämnar ut sig...
Jösses, det var dyra lektioner..
 
11500 för vårterminen i år :bag:
Dessutom har det fallit sig så att min grupp hamnar olyckligt och får ett ridtillfälle mindre.
Så de flesta ligger på 522:- /lektion, vi hamnade på 546:- /lektion :meh:

Men har bokat en extra igenridning, så det jämnar ut sig...

.Så ni har fasta terminsavgifter oavsett hur många gånger det blir? Känns väldigt konstigt har jag aldrig hört talas om innan trodde alla ridskolor hade pris per lektion. Trodde det var självklart att man betalade för så många gånger som gruppen blir under en termin med tanke på röda dagar o.s.v Dessutom känns ju min ridskola jättebillig i jämförelse.
 
.Så ni har fasta terminsavgifter oavsett hur många gånger det blir? Känns väldigt konstigt har jag aldrig hört talas om innan trodde alla ridskolor hade pris per lektion. Trodde det var självklart att man betalade för så många gånger som gruppen blir under en termin med tanke på röda dagar o.s.v Dessutom känns ju min ridskola jättebillig i jämförelse.
Det brukar vara så, och anpassat efter röda dagar osv. Alltså tex de som rider på tisdagar och inte påverkas av annandag påsk exempelvis, betalar mer för terminen eftersom de får ett extra tillfälle.

Jag tror helt enkelt det råkat bli fel.
Eller så får jag räkna på det igen, kan vara jag som räknat fel 😅
 
Mindre ridskola utanför Göteborg. 400kr/lektion + nåt tillägg för 1-2 helgkurser per termin (minns inte exakt vad de kostar då jag valt bort helgkurserna den här terminen). Fri igenridning i mån av plats, allt hanteras via sms till ridläraren.
 
Där jag rider nu är priset för vuxen i vanlig grupp 335 kr/gång. 4 av 25 lektioner är teoripass. Vi har också stalljour, heldag då, 8 till cirka 15. Tydligen cirka 3 gånger per år, men bara en gång den här terminen. Kostar 400 kr om man vill avstå jouren.

Just det, lektionerna är 60 min, max 9 deltagare.

Jag upplever det som rätt dyrt, men det är det kanske inte. Jag förstår att det måste kosta hur som helst.
 
Förra veckan hade vi hoppning. Trodde först vi skulle hoppa studs men det var bom, kryss, galoppbom, kryss, galoppbom, kryss.

Jag red kallblodsstoet. Fortfarande lite besvärligt att få henne att gå fram, hon verkar vilja välja lite själv 😅. Men sent omsider trillade polletten ner att jag liksom måste trycka ut henne till spåret, gick inte att bara "styra".

Inget bus denna gång, men hon är verkligen glatt inställd till bommar och hinder. Trots detta blev det varannan gång lite överilat och varannan gång lite för segt. Kändes väldigt tryggt i alla fall och tycker nog att det gick rätt så bra 🙂

Igår fick jag byta häst. Ett stort mörkbrunt sto fick jag rida. Något halvblodsaktigt tror jag ☺️. Den här damen gick framåt utan problem, det var värre med att göra halt och stå stilla 😅. Hon hade gått passet innan och kändes väl uppvärmd och absolut rätt så fin, men jag fick passa så att hon inte blev för djup/bakom hand. För att vara första gången med henne så gick det ganska bra. Lutar mycket åt att rida barbacka nästa vecka om jag får rida henne då. Hon ser lite vass ut men hade rätt så mjuk trav. Galoppen kändes också helt okej. Det är evigheter sedan jag red barbacka ordentligt.

Imorgon ska jag också rida, på en blåbärshoppning 60 cm 😁. Har inte ridit hästen jag fick tilldelad men det går nog bra ändå 🙂
 
Intressant att läsa era svar om priser, tack. :)
På min ridskola betalar jag 300 kr/lektion. 60 min, max 6 ryttare i gruppen tror jag. En teorilektion per termin. Inga stallpass men en fixardag per termin + 400 kr per termin för att köpa bort sig om man inte vill sälja minst fem häften av idrottsrabatten.

Jag förstår ju vad det är som kostar och att min ridskola då kanske även ligger ganska lågt i pris. Men samtidigt så börjar det nå min smärtgräns för vad jag har möjlighet att betala.
 
Intressant att läsa era svar om priser, tack. :)
På min ridskola betalar jag 300 kr/lektion. 60 min, max 6 ryttare i gruppen tror jag. En teorilektion per termin. Inga stallpass men en fixardag per termin + 400 kr per termin för att köpa bort sig om man inte vill sälja minst fem häften av idrottsrabatten.

Jag förstår ju vad det är som kostar och att min ridskola då kanske även ligger ganska lågt i pris. Men samtidigt så börjar det nå min smärtgräns för vad jag har möjlighet att betala.
Hoppas de håller kvar prisnivån då så gott det går 🙂.
 
.Så ni har fasta terminsavgifter oavsett hur många gånger det blir? Känns väldigt konstigt har jag aldrig hört talas om innan trodde alla ridskolor hade pris per lektion. Trodde det var självklart att man betalade för så många gånger som gruppen blir under en termin med tanke på röda dagar o.s.v Dessutom känns ju min ridskola jättebillig i jämförelse.
Så har vi. Det justeras ner eller upp beroende på hur många lektioner det blir på terminen.
 
Så har vi. Det justeras ner eller upp beroende på hur många lektioner det blir på terminen.
+ @Islandshästryttare Nog jag som förklarade dåligt, precis så har vi med. Men det betalas som terminsavgift då 😅

(Har nu dock dubbelkollat och just denna termin verkar det ha blivit fel med just måndagslektionerna. Avgiften är räknad på 22 lektioner, men pga röd dag får vi bara 21. Har frågat ridläraren :angel: )
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 300
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp