Ridskoleryttare

Idag har jag varit med på blåbärshoppning. Blev flera timmar på ridskolan men vi red nog inte mer än en halvtimme.

Hindren för de stora hästarna var 60 cm, ponnyerna hoppade 50.

Hästen jag red idag är en stor, mörkbrun, äldre valack. Vet inte hans exakta ålder men räknar med att han är 20+ i alla fall.

Tog in honom och han rullade sig i boxen. Borstade av allt spån och sa till honom att det vore bra om han lät bli att lägga sig och sova. Men han lät inte bli 🤣. Och han var så gullig där han låg och snusade. Och så betungande var det inte att borsta av spånet en gång till.

När det väl var vår tur att rida fick vi värma upp lite kvickt, skritt en stund, trav ett par varv och snabbt känna lite på galoppen i bägge varven. Hästen kändes lydig, kanske lite seg i traven, men ändå fin. Vi fick hoppa fram på ett hinder först i trav och sedan i galopp och därefter rida banan på 7 hinder (7 språng i alla fall).

Det gick bra att rida banan också, hade lite dålig koll på yttersidan i någon sväng så det blev lite dålig väg, men häst var bussig och hoppade snällt när jag bad honom och försökte inte springa förbi.

Landade i fel galopp efter ett par hinder, men kunde ganska lätt bryta av och fatta rätt. Han bytte någon gång själv också men det kändes som korsgalopp.

Vi hoppade i alla fall felfritt och det kändes riktigt bra även om det fanns förbättringspotential :). Hästen kändes glad och trevlig. Får se om jag hinner få honom på lektion också under terminen! Men med tanke på att det var hästbyte i torsdags så dröjer det nog lite.
 
Har ställt mig i kö till en islandshästridskola till hösten. Fjordingen är hos fodervärd resten av terminen och sommaren och om det funkar även under hösten för ev senare köp. Men jag vill inte sluta med häst helt och vill samtidigt inte fortsätta rida i min vanliga grupp men på ridskolehästarna i höst. Kommer ju inte rida något under resten av vårterminen heller. Men vill testa islandshäst under tiden vi bestämmer om fjordingen blir kvar eller inte.
 
Betalar någonstans 390-420 ungefär per lektion, Stockholm. Går att rida igen, men är inte helt enkelt att få igenridingstider de gånger jag faktiskt försökt. Missade tyvärr rätt många av gångerna under höstterminen, så det blev kostsamt på pappret. Nu i år har jag bara missat en gång och den har jag ridit igen i en "drop in"-grupp vi har där man kan ta sina igenridnignar också. Tyvärr är den en morgontid på en arbetsdag, så kan inte rida i den oftare om jag vill ta igen/rida extra. Måste ta ledigt för att rida i den, men förbaskat trevligt att börja morgonen med ett ridpass.
 
Är för övrigt väldigt glad att jag bytte ridskola här för några terminer sedan. Visst saknar jag den förra och försöker rida där också emellanåt, men har fått plats i en grupp nu på nya ridskolan för ridskolechefen som jag tycker är toppenbra att rida för. Känns som att jag verkligen utvecklas snabbare nu trots att jag bara rider en gång i veckan för närvarande. Vill verkligen få till fler pass per vecka, men i och med att jag köpte lägenhet i höstas så har pengar inte riktigt räckt till för fler ridpass i veckan.

Verkar dessutom också vara svårt att få till ett till pass i veckan för samma tränare. Hon har mest tävlingsryttare, sen har hon den dagen i veckan då jag redan rider och inte jättemycket mer. Så antingen funderar jag på att försöka skaffa medryttarhäst igen, eller om jag ska ta och rida på en till ridskola där jag vet att det finns en tränare jag verkligen gillar.
 
Lektion i går och vilken lektion!
För det första soligt, vindstilla, varmt (12 grader). För det andra fick jag exakt den häst jag verkligen kände för att rida - Krullen.
Önskade att få rida ute och det fick vi, i alla fall en liten stund - det blev mörkt och de håller på att reparera strålkastarna på paddocken.

Jag satt upp på Krullen med hjälp av startsignal, det tog ett tag innan det klickade för honom men när det gjorde det satt jag upp och han stod helt stilla och jag kände inte alls att han spände sig eller så. Fick liten godisbit eftersom han varit så duktig. Min teori om att han blir ängslig verkar vara rätt.

Skrittade iväg och han var extremt bromsig, kändes osäker och vinglig. Kanske för att vi satt upp utomhus eller något? Det var i alla fall inte likt honom att kännas så extremt bromsig. Jag fick verkligen rama in ordentligt för att han inte skulle vingla ut åt sidan när jag svängde.
Sedan red vi ut en sväng. Sisådär 10 minuter i skritt med en kort trav där det funkade. Rätt blött och geggigt ute. Tror Krullen litar mer på mig nu, för trots att han är en ängslig liten själ och gärna hänger med sina kompisar hade jag inga problem med att stanna och stå still och låta de andra rida lite i förväg när jag behövde justera stiglädret. Inte ens när kompisarna försvann bakom en buske blev han särskilt ängslig. Han reagerade dock under den lilla tiden på: ett hus (som stått där hela tiden), en stolpe (som stått där hela tiden), en liten bit av marken som var annan färg, sin egen fis, och typ 2-3 grejer som jag inte har en susning om vad det ens var. :p

Red sedan kanske 5 minuter i paddocken innan typ alla ville gå in för det var så mycket mygg att både hästar och människor blev väldigt störda. Har 12 myggbett sedan igår :cautious:

Vi började ganska snart med övningar när vi kom in, vi hade ju ändå redan skrittat fram ordentligt. Direkt när vi började insåg jag att jag nog borde ha ridit mer ordentligt när vi var ute, för bromsen och vinglet var fortfarande där, men var bättre än innan.
Första övningen var att skänkelvika en trappa från a och c ut till långsidan. Det är ganska svårt att få till det bra när man har en bromsig häst som gärna bananar sig åt sidan i svängar.
Det gick dock inte helt katastrof. Jag red bara så noggrannt jag bara kunde och försökte se till att Krullen hade framåt tänk. I början modifierade jag övningen och red bara en trappa, så jag kunde komma ut på spåret fort och där peppa på lite fart och några skritt-trav övergångar.
Till slut blev det rätt så bra faktiskt och det kändes som att Krullens kroppsdelar kom mer på plats. Det svåra var att komma ur skänkelvikningen och rakrikta. De flesta rakriktningar blev mediokra, och så några bra.

Efter det gjorde vi samma i trav och travade sedan in på två stora volter. Vi skulle rida så att vi noggrant såg till att hästarna var korrekt ställda. Vi skulle även byta om volt självständigt och ridläraren rekommenderade 1-2 varv innan vi bytte, och vid a och c göra små volter i de stora volterna när vi ville.
Krullen blev fin redan här. Lyfte upp ryggen, ostbågeryggen som bortblåst, och jättestadig och jämn kontakten både med tygeln och kroppsligt med mig. Noll krull heller (han kan lätt hamna i att han viker in näsan så han nästan nuddar halsen). Här längde jag även tygeln kanske 5 cm eller mer, och han tog faktiskt stödet längre fram också!
Jag gjorde övningen så att jag bytte volt varje varv om det inte var så att det var risk för krock. Tog den mindre volten vid a och c när han kändes "rätt" i kroppen.

Sedan uppgraderade vi övningen med galopper. Vi skulle självständigt fatta galopp där vi ville i övningen och fick galoppera hur långt eller kort vi ville - men poängen var övergångar. Skulle vi galoppera när vi bytte volt skulle vi se till att vi bytte galopp ordentligt eller sakta av till trav och fatta igen. Eller om vi ville rida en liten bit i förvänd galopp.
Krullen, som ju har svårt med fattning och galopp och att hålla galoppen om det är lite snirkligt skötte sig exemplariskt. De gånger han i stället för att fatta sprang i väg i ökad trav var tusen procent mitt fel då jag antingen lutade mig lite bak eller liknande. För att få fattning och hålla galopp på krullen måsten man vara 110% balanserad och med i rörelserna - speciellt på snirkliga vägar.
Jag gjorde så att jag faktiskt väntade in litegrann att han skulle kännas "rätt". Fick då härliga fattningar med bra galopp där jag inte behövde hålla igång så mycket så länge jag hjälpte honom att ställa in kroppen på svängen. Superfin var han!
Hoppade helt över att galoppera på de mindre volterna då jag vet att det blir superkämpigt för honom och valde i stället att låta honom känna sig duktig och stark. Testade både förvänd galopp (gick bra men inte fantastiskt) och byte (det gick ok, men fick avbrott ganska direkt efter)

Sedan red vi ett gäng serpentiner som skulle vara s-formade. Krullen kändes bara bra, lätt, med på noterna och underbar!

Travade av självständigt. Ville aldrig sluta rida.

Bästa lektionen på Krullen någonsin! Fick massor av beröm från ridläraren både efter och under lektionen. Det är verkligen milsvid skillnad på Krullen som går lite halvbra och Krullen som går bra. Ridläraren sa att hon hade sett att han hade en dålig dag vad gäller kroppen, men att jag gjort det bra med att jag bara ramade in och försökte hitta framåtdriv, och framför allt gillade hon att jag hittat rätt tillfälle att ge mer tygel.
Duktiga Krullen fick givetvis godis efteråt :love:
 
Ställde in klubbtävlingen, kropp och knopp ville inte vara med.
Kändes inte snällt mot hästen ifråga när jag inte var på topp. Bättre han fick gå ut i hagen med sina polare.
Den här veckan är det bara kortkurs på fredag iom det är Temateori på lektionen.
 
Hade vi inte haft såna problem med galoppen hade jag nog också valt LB1 istället för LC1 helt klart.
Visst är det ett rätt trevligt program!
Vi borde kunna hålla galoppen, men får jag hästen jag tror så räknar jag kallt med några omslag från vänster till höger :angel:
Det är så att säga hennes paradgren.

Bäst att bryta av och försöka fatta ny då?
 
Lektion i går och vilken lektion!
För det första soligt, vindstilla, varmt (12 grader). För det andra fick jag exakt den häst jag verkligen kände för att rida - Krullen.
Önskade att få rida ute och det fick vi, i alla fall en liten stund - det blev mörkt och de håller på att reparera strålkastarna på paddocken.

Jag satt upp på Krullen med hjälp av startsignal, det tog ett tag innan det klickade för honom men när det gjorde det satt jag upp och han stod helt stilla och jag kände inte alls att han spände sig eller så. Fick liten godisbit eftersom han varit så duktig. Min teori om att han blir ängslig verkar vara rätt.

Skrittade iväg och han var extremt bromsig, kändes osäker och vinglig. Kanske för att vi satt upp utomhus eller något? Det var i alla fall inte likt honom att kännas så extremt bromsig. Jag fick verkligen rama in ordentligt för att han inte skulle vingla ut åt sidan när jag svängde.
Sedan red vi ut en sväng. Sisådär 10 minuter i skritt med en kort trav där det funkade. Rätt blött och geggigt ute. Tror Krullen litar mer på mig nu, för trots att han är en ängslig liten själ och gärna hänger med sina kompisar hade jag inga problem med att stanna och stå still och låta de andra rida lite i förväg när jag behövde justera stiglädret. Inte ens när kompisarna försvann bakom en buske blev han särskilt ängslig. Han reagerade dock under den lilla tiden på: ett hus (som stått där hela tiden), en stolpe (som stått där hela tiden), en liten bit av marken som var annan färg, sin egen fis, och typ 2-3 grejer som jag inte har en susning om vad det ens var. :p

Red sedan kanske 5 minuter i paddocken innan typ alla ville gå in för det var så mycket mygg att både hästar och människor blev väldigt störda. Har 12 myggbett sedan igår :cautious:

Vi började ganska snart med övningar när vi kom in, vi hade ju ändå redan skrittat fram ordentligt. Direkt när vi började insåg jag att jag nog borde ha ridit mer ordentligt när vi var ute, för bromsen och vinglet var fortfarande där, men var bättre än innan.
Första övningen var att skänkelvika en trappa från a och c ut till långsidan. Det är ganska svårt att få till det bra när man har en bromsig häst som gärna bananar sig åt sidan i svängar.
Det gick dock inte helt katastrof. Jag red bara så noggrannt jag bara kunde och försökte se till att Krullen hade framåt tänk. I början modifierade jag övningen och red bara en trappa, så jag kunde komma ut på spåret fort och där peppa på lite fart och några skritt-trav övergångar.
Till slut blev det rätt så bra faktiskt och det kändes som att Krullens kroppsdelar kom mer på plats. Det svåra var att komma ur skänkelvikningen och rakrikta. De flesta rakriktningar blev mediokra, och så några bra.

Efter det gjorde vi samma i trav och travade sedan in på två stora volter. Vi skulle rida så att vi noggrant såg till att hästarna var korrekt ställda. Vi skulle även byta om volt självständigt och ridläraren rekommenderade 1-2 varv innan vi bytte, och vid a och c göra små volter i de stora volterna när vi ville.
Krullen blev fin redan här. Lyfte upp ryggen, ostbågeryggen som bortblåst, och jättestadig och jämn kontakten både med tygeln och kroppsligt med mig. Noll krull heller (han kan lätt hamna i att han viker in näsan så han nästan nuddar halsen). Här längde jag även tygeln kanske 5 cm eller mer, och han tog faktiskt stödet längre fram också!
Jag gjorde övningen så att jag bytte volt varje varv om det inte var så att det var risk för krock. Tog den mindre volten vid a och c när han kändes "rätt" i kroppen.

Sedan uppgraderade vi övningen med galopper. Vi skulle självständigt fatta galopp där vi ville i övningen och fick galoppera hur långt eller kort vi ville - men poängen var övergångar. Skulle vi galoppera när vi bytte volt skulle vi se till att vi bytte galopp ordentligt eller sakta av till trav och fatta igen. Eller om vi ville rida en liten bit i förvänd galopp.
Krullen, som ju har svårt med fattning och galopp och att hålla galoppen om det är lite snirkligt skötte sig exemplariskt. De gånger han i stället för att fatta sprang i väg i ökad trav var tusen procent mitt fel då jag antingen lutade mig lite bak eller liknande. För att få fattning och hålla galopp på krullen måsten man vara 110% balanserad och med i rörelserna - speciellt på snirkliga vägar.
Jag gjorde så att jag faktiskt väntade in litegrann att han skulle kännas "rätt". Fick då härliga fattningar med bra galopp där jag inte behövde hålla igång så mycket så länge jag hjälpte honom att ställa in kroppen på svängen. Superfin var han!
Hoppade helt över att galoppera på de mindre volterna då jag vet att det blir superkämpigt för honom och valde i stället att låta honom känna sig duktig och stark. Testade både förvänd galopp (gick bra men inte fantastiskt) och byte (det gick ok, men fick avbrott ganska direkt efter)

Sedan red vi ett gäng serpentiner som skulle vara s-formade. Krullen kändes bara bra, lätt, med på noterna och underbar!

Travade av självständigt. Ville aldrig sluta rida.

Bästa lektionen på Krullen någonsin! Fick massor av beröm från ridläraren både efter och under lektionen. Det är verkligen milsvid skillnad på Krullen som går lite halvbra och Krullen som går bra. Ridläraren sa att hon hade sett att han hade en dålig dag vad gäller kroppen, men att jag gjort det bra med att jag bara ramade in och försökte hitta framåtdriv, och framför allt gillade hon att jag hittat rätt tillfälle att ge mer tygel.
Duktiga Krullen fick givetvis godis efteråt :love:
Myggor i april? 😅 vi bor definitivt rätt långt från varandra. Fast vi hade i alla fall njutningsväder igår.

Kul att du hade en så härlig lektion!
 
lektionen i måndags var inställd pga dåligt väder. Så idag var det dags igen. Fick veta att jag inte får rida Magic (eller Angi) kommande två veckor för att dom ska tävlas och det är bara dom som tävlar som får rida dom då... Så var tillbaka på Geiser. Mest åka häst... tills någon lastade upp verktyg på en pickup och det blev lite hoppande åt alla håll. Lite energi finns det i honom ändå.

Men för att vara ärlig så känns det inte bra. Känns inte som om jag lär mig något alls eller utvecklas överhuvudtaget. Får så lite instruktioner och rider i princip helt självständigt. Dessutom känner jag att jag tappat allt mitt självförtroende och sitter och spänner mig oavsett vilken häst jag sitter på. Funderar på om jag ska sluta. Men det är den enda ridskolan som finns (närmsta andra är minst 1,5timme enkel väg och det går helt enkelt inte för mig). Så det är detta eller inget. Känner mig väldigt deppig över det idag.
 

Bifogade filer

  • tempImageamGONG.png
    tempImageamGONG.png
    890,3 KB · Visningar: 31
Kanske någon tycker det är intressant hur det fungerar i Grekland också. Jag betalar 110euro/månad för 2st 45minuters lektioner i veckan. Vi är oftast bara två i "gruppen", ibland 3.
Om jag säger till innan så kan jag oftast få rida en annan dag istället. Men det anpassas inte efter röda dagar eller så. Om det är dåligt väder så ställs det in (har inte ridhus) och om det är okej väder men geggigt på ridbanan så får vi rida ut (Var inte så kul i mitt gamla stall då det inte fanns några bra ridvägar. Men där jag rider nu är det mysigt, med många fina ridvägar och ofta strand ridning)
 
Kanske någon tycker det är intressant hur det fungerar i Grekland också. Jag betalar 110euro/månad för 2st 45minuters lektioner i veckan. Vi är oftast bara två i "gruppen", ibland 3.
Om jag säger till innan så kan jag oftast få rida en annan dag istället. Men det anpassas inte efter röda dagar eller så. Om det är dåligt väder så ställs det in (har inte ridhus) och om det är okej väder men geggigt på ridbanan så får vi rida ut (Var inte så kul i mitt gamla stall då det inte fanns några bra ridvägar. Men där jag rider nu är det mysigt, med många fina ridvägar och ofta strand ridning)


Vad innebär dåligt väder, var går gränsen för att ställa in? Rider själv på ett ställe utan ridhus och de enda inställda lektioner vi har haft är om det är typ isgata i paddocken och för mörkt att rida ut. Tror jag har haft tre inställda lektioner på 10 år.,Strqndridning låter härligt!
 
Vad innebär dåligt väder, var går gränsen för att ställa in? Rider själv på ett ställe utan ridhus och de enda inställda lektioner vi har haft är om det är typ isgata i paddocken och för mörkt att rida ut. Tror jag har haft tre inställda lektioner på 10 år.,Strqndridning låter härligt!
Ja du... Det är ridläraren som bestämmer. Men det är Grekland så ingen går ut i regn. Så om det är mer än lite duggregn eller om det blåser storm typ. Sen är det ju väldigt fint väder största delen av året så brukar inte bli speciellt många inställda lektioner. Dock har jag aldrig varit med om att dom ställt in för att det är för varmt. jag hellre skulle se att vi red i lite regn istället för när det är 38 grader.
 
Red stora stoet ikväll. Frågade om att rida barbacka men det var inte läge just nu, inte med den här hästen i alla fall. Hon har det lite jobbigt i pälsfällningstider. Hon som red innan hade dock sadlat med hoppsadeln och den var jätteskön! Kommer kanske fortsätta använda hoppsadlarna framöver även vid dressyr (om det är okej för instruktören). Jag har egentligen aldrig trivts i dressyrsadlar. Kanske passar de min kropp sämre.

Det gick bra idag, K kändes fin. Det kändes som att jag generellt behövde göra väldigt lite så hon var nog bra uppvärmd från passet före :).

Vi red på stora volter med mycket övergångar och varvbyten. Lättsam, trevlig övning tyckte jag.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 345
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 306
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 915
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp