Ridsportförbundet kritiskt till viktgränser: ”Begränsar mer än man bjuder in”

Två ridskolor i Umeå har infört viktgräns för eleverna. Svenska Ridsportförbundet är kritiskt till detta och menar att man stänger ute ungdomar genom att göra detta.
– Vi ställer oss inte bakom en sådan skrivning, säger ridskolerådgivaren Anna Reilly från SvRF.
 
Då har Anna Reilly inte läst sitt eget Tävlingsreglemente vad gäller oproportionerliga ekipage.
Men står det verkligen om vikt och viktgräns i tr? Det handlar väl mest om längd (kan ha fel, har en dotter som har ätstörningar så har aldrig varit aktuellt att kolla hur vikten står, har aldrig hört någon domare kommentera vikt heller, brukar vara uteslutande längden de går på när det gäller oproportionerliga ekipage).
 
Ofattbart att detta är en sån het potatis! Visst vore det jättekul om det var möjligt att "bjuda in" varenda människa att deltaga i ridaktiviteter, men nu är det ju inte praktiskt möjligt. Vi kan inte utsätta djur för lidande för att människor inte ska bli kränkta.
Jag tycker att det är fegt av alla dessa representanter för Svrf mfl. som uttalat sig på sistone att inte stå upp för hästarnas väl och ve. Det är ingen mänsklig rättighet att få rida, och alla som vill ägna sig åt detta bör verkligen rannsaka sig själva- är jag en lämplig ryttare för denna häst? Kan jag rida tillräckligt bra för att göra hästen rättvisa? Eller är hästen tålig nog att stå ut med mina brister? Är hästen i passande storlek för mig? Är jag för lång, för tung, för kort eller svag för att passa denna häst? Det tycker jag är frågor som alla ryttare borde ställa sig inför varje uppsittning, faktiskt.

Det är något ganska löjligt över det nutida förminskandet av den svenska människan, som tydligen inte kan anses tåla just någonting alls, utan ständigt måste skyddas från insikter och hårda fakta. Tendensen ses lite överallt, inte bara i denna fråga, men här blir det rent provocerande tycker jag, eftersom det handlar om djur och att människors möjlighet att roa sig och risk att bli kränkta är viktigare än att hästar får må bra.
 
Men står det verkligen om vikt och viktgräns i tr? Det handlar väl mest om längd (kan ha fel, har en dotter som har ätstörningar så har aldrig varit aktuellt att kolla hur vikten står, har aldrig hört någon domare kommentera vikt heller, brukar vara uteslutande längden de går på när det gäller oproportionerliga ekipage).
Jag har nog bara varit med en gång om att domare kommenterat oproportionerligt ekipage, och då var det längd/vikt/styrka/typ av ridning som ledde till kommentaren. Inte enbart längd, utan domaren kommenterade att med mjukare/lugnare/mer följsam ridning så hade det inte varit ett problem. Men som ungdomen använde sin kropp på ponnyn (vilket ungdomen inte hade kunnat göra med mindre massa) blev det tydlig påverkan på ponnyn.
 
Jag har nog bara varit med en gång om att domare kommenterat oproportionerligt ekipage, och då var det längd/vikt/styrka/typ av ridning som ledde till kommentaren. Inte enbart längd, utan domaren kommenterade att med mjukare/lugnare/mer följsam ridning så hade det inte varit ett problem. Men som ungdomen använde sin kropp på ponnyn (vilket ungdomen inte hade kunnat göra med mindre massa) blev det tydlig påverkan på ponnyn.
Det låter dock som en fördomsfull kommentar att dra in vikten när orsaken var dålig ridning. Om du skaffar en större ponny så kan du fortsätta rida illa känns lite sisådär.
 
Men står det verkligen om vikt och viktgräns i tr? Det handlar väl mest om längd (kan ha fel, har en dotter som har ätstörningar så har aldrig varit aktuellt att kolla hur vikten står, har aldrig hört någon domare kommentera vikt heller, brukar vara uteslutande längden de går på när det gäller oproportionerliga ekipage).
Det står inget om längd heller........om det inte står något om vikt och ryttarens tyngd inte ingår därför det inget står, så måste väl detsamma gälla längd?
 
Det låter dock som en fördomsfull kommentar att dra in vikten när orsaken var dålig ridning. Om du skaffar en större ponny så kan du fortsätta rida illa känns lite sisådär.
Det var inte nödvändigtvis dålig ridning, utan hade det varit en större häst så hade det inte varit så problematiskt - det var att t.ex. det blev en tydlig skillnad för ponnyn när ryttaren satt tillbaka etc. Dvs att rörelserna ryttaren gjorde blev kraftigare på ponnyn pga att ponnyn var relativt liten och nätt, än om ponnyn hade varit större (om jag minns rätt från vad domaren sade då för några år sedan)
 
Det var inte nödvändigtvis dålig ridning, utan hade det varit en större häst så hade det inte varit så problematiskt - det var att t.ex. det blev en tydlig skillnad för ponnyn när ryttaren satt tillbaka etc. Dvs att rörelserna ryttaren gjorde blev kraftigare på ponnyn pga att ponnyn var relativt liten och nätt, än om ponnyn hade varit större (om jag minns rätt från vad domaren sade då för några år sedan)
Kan också tillägga att ryttaren inte var överviktig/hade problem med fetma - utan var lång tillsammans med mycket muskler, som gjorde att ryttarens storlek och ridning inte funkade med den lilla ponnyn (om jag minns rätt)
 
Det var inte nödvändigtvis dålig ridning, utan hade det varit en större häst så hade det inte varit så problematiskt - det var att t.ex. det blev en tydlig skillnad för ponnyn när ryttaren satt tillbaka etc. Dvs att rörelserna ryttaren gjorde blev kraftigare på ponnyn pga att ponnyn var relativt liten och nätt, än om ponnyn hade varit större (om jag minns rätt från vad domaren sade då för några år sedan)
Hur ska du ha det, var hästen för liten eller inte?

Om ponnyn är lagom i storleken och ens ridning stör så är det oskicklighet. Varför ska man dölja dålig ridning med att skaffa en större häst? Ridningen blir ju inte bättre för att ens obalans och stora rörelser kan pareras av hästen. Är ryttaren för stor ska denne rida en annan häst, annars är det ett ypperligt tillfälle att utveckla sin ridning där man lättare noterar hur ens fel påverkar hästen.

Jag har ridit mycket islandshäst där storleksförhållandena gör det mindre förlåtande när det gäller den här typen av ridproblem, på det har man fler gångarter och och då blir det ofta uppenbart om ryttaren inte har styr på sin kropp och hästen vägrar trava till exempel.
 
Hur ska du ha det, var hästen för liten eller inte?

Om ponnyn är lagom i storleken och ens ridning stör så är det oskicklighet. Varför ska man dölja dålig ridning med att skaffa en större häst? Ridningen blir ju inte bättre för att ens obalans och stora rörelser kan pareras av hästen. Är ryttaren för stor ska denne rida en annan häst, annars är det ett ypperligt tillfälle att utveckla sin ridning där man lättare noterar hur ens fel påverkar hästen.

Jag har ridit mycket islandshäst där storleksförhållandena gör det mindre förlåtande när det gäller den här typen av ridproblem, på det har man fler gångarter och och då blir det ofta uppenbart om ryttaren inte har styr på sin kropp och hästen vägrar trava till exempel.
Ja, delvis var det ju troligtvis oskicklighet att ryttaren hade blivit så stor att hen nu påverkade ponnyn med ridning som troligtivs tidigare fungerat/fungerade med andra ponnyer, och att ryttaren inte märkte av hur hen påverkade ponnyn. Det var inte obalans, och det var inte nödvändigtvis någon dålig hopprunda (jag minns i alla fall inte att det skulle ha gått så dåligt för dem), utan ponnyn verkade påverkas av ryttarens kraft/massa när ryttaren satt tillbaka, drev med sätet etc. Ponnyn verkade inte ha något val annat än att följa ryttaren, pga ryttarens kraft/massa. (om jag minns rätt - det här var några år sedan som sagt, och jag var bara funktionär i domartornet som såg ritten och satt vid domare/överdomare när de diskuterade det)
 
Ja, delvis var det ju troligtvis oskicklighet att ryttaren hade blivit så stor att hen nu påverkade ponnyn med ridning som troligtivs tidigare fungerat/fungerade med andra ponnyer, och att ryttaren inte märkte av hur hen påverkade ponnyn. Det var inte obalans, och det var inte nödvändigtvis någon dålig hopprunda (jag minns i alla fall inte att det skulle ha gått så dåligt för dem), utan ponnyn verkade påverkas av ryttarens kraft/massa när ryttaren satt tillbaka, drev med sätet etc. Ponnyn verkade inte ha något val annat än att följa ryttaren, pga ryttarens kraft/massa. (om jag minns rätt - det här var några år sedan som sagt, och jag var bara funktionär i domartornet som såg ritten och satt vid domare/överdomare när de diskuterade det)
Då låter det som ryttaren växt ur hästen.
 
Det står inget om längd heller........om det inte står något om vikt och ryttarens tyngd inte ingår därför det inget står, så måste väl detsamma gälla längd?
Ja men jag har aldrig någonsin hört en domare kommentera vikten därav funderingen. Längden har jag hört föräldrar har fått kommentarer för enligt reglementet, inte vikt dock. (Det är ju dock väldigt godtyckligt vad som är oproportionerligt eller inte.)
 
Alltså, jag tycker denna diskussionen är så oproportionerlig till hur det ser ut ute i hästsverige enligt min erfarenhet. Jag tror aldrig ens jag stött på ett ekipage där jag tänkt att vikten skulle påverka hästen och att vi behöver mer regler än TRs "proportionerligt ekipage". Däremot ser jag en väldig fettfobi som driver ätstörningar framåt bland unga tjejer. Speciellt när fokus i detta alltid verkar hamnar på "feta kvinnor" och inte på "standard man". Då är det ju liksom inte vikten som är problemet utan ifall det är en estetiskt tilltalande vikt enligt normer.
 
Alltså, jag tycker denna diskussionen är så oproportionerlig till hur det ser ut ute i hästsverige enligt min erfarenhet. Jag tror aldrig ens jag stött på ett ekipage där jag tänkt att vikten skulle påverka hästen och att vi behöver mer regler än TRs "proportionerligt ekipage". Däremot ser jag en väldig fettfobi som driver ätstörningar framåt bland unga tjejer. Speciellt när fokus i detta alltid verkar hamnar på "feta kvinnor" och inte på "standard man". Då är det ju liksom inte vikten som är problemet utan ifall det är en estetiskt tilltalande vikt enligt normer.
Ja, tyvärr är ju ätstörningar vanligt i ridsporten.
 
Alltså, jag tycker denna diskussionen är så oproportionerlig till hur det ser ut ute i hästsverige enligt min erfarenhet. Jag tror aldrig ens jag stött på ett ekipage där jag tänkt att vikten skulle påverka hästen och att vi behöver mer regler än TRs "proportionerligt ekipage". Däremot ser jag en väldig fettfobi som driver ätstörningar framåt bland unga tjejer. Speciellt när fokus i detta alltid verkar hamnar på "feta kvinnor" och inte på "standard man". Då är det ju liksom inte vikten som är problemet utan ifall det är en estetiskt tilltalande vikt enligt normer.

Vikt behöver inte synas. Jag kan på ridskola bli satt på mindre hästar än jag borde rida. Just nu ligger jag över vad min mustang bör bära, men det syns inte på det sätt folk förknippar med "tung" (det är absolut fettfobi det handlar om). Jag rider han inte just nu.

Det är knappt jag skulle klara URFs 95kg! Men dom skulle antagligen inte ha någon aning, pga smal midja och platt mage. Vikten sitter främst i långa ben med mycket muskler.

Jag har inga problem med att det finns en viktgräns på ridskolor. Jag tycker det är rimligt, och för hästarnas skull. Har dom ingen häst som kan ta mer än 95kg så har dom inte. Dom borde räkna ut viktgränser på varje häst ärligt talat.

När dottern red på ridskola så fanns det absolut barn som fick bli satta på D-ponny pga var för stora och tunga trots 8 år och nybörjare. Det hade varit katastrof och plågsamt om dom barnen blev satta på dom nätta B-ponnisarna.
 
När dottern red på ridskola så fanns det absolut barn som fick bli satta på D-ponny pga var för stora och tunga trots 8 år och nybörjare. Det hade varit katastrof och plågsamt om dom barnen blev satta på dom nätta B-ponnisarna.
Ja, så upplever jag att det alltid varit, även om det kanske inte alltid funnits en absolut viktgräns för respektive häst. Jag började själv på ridskola som 8-åring och har alltid varit lång + växte tidigt (färdigväxt på längden vid 13), så jag har ju aldrig fått rida de där B-ponnyerna :D Vilket såklart är helt rimligt!
 
Jag minns så tydligt en gång när jag var på ponnyridläger som barn. Där hade de en skriven maxgräns både vad gällde längd och vikt. Ett annat barn hade fått åka dit trots att hen vägde mer än vad som var tillåtet då hen var en erfaren ryttare. Ett annat barn, med helt annan (smalare) kroppsform hade istället valt att ljuga om vikten, för "Det är nog ingen som märker något ändå", och tja, det var aldrig något som kommenterades från något håll alls, troligen just för att hen var smal (längre än det andra tunga barnet).

Där och då kändes det verkligen som om allt handlade om kroppsform och inte faktisk vikt. Sedan förstår jag att det fanns en vits med att ha viktgränser osv, men när det handlade om huruvida man alls fick komma dit eller inte baserat på vikten hemma, då kändes det inte så kul. Man fick redan i anmälningsformuläret fylla i sin längd och vikt.

Idag vägrar jag att ställa mig på vågen ens hos läkare om det inte är ett måste sett till medicinering osv, säger till dem att de kan nog avgöra ändå ifall min vikt är skadlig eller inte. Trots det är jag positiv till viktgränser på ridskolor, just för att där påverkar det levande djur. Och det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Men självklart att det i så fall mäts på ett sätt som gör att bara instruktören ser resultatet osv. Och istället för att notera vikten så kanske man kan ha ett dokument för varje ridgrupp där det kryssas i vilken elev som kan rida vilken häst. Helt utan att det nämns någon vikt eller någon gräns.
 
Jag förstår inte varför detta verkar vara så känsligt. Det är väl självklart att man inte kan sitta PÅ en häst vid en viss vikt. Betyder det att man inte kan hålla på med hästar?? Nej, givetvis inte. Det finns massor annat man kan göra med hästar. Vill man hålla på med något mer traditionellt så kan körning absolut vara en grejj. Sedan kommer det ju mer och mer människor som vill jobba endast med positiv förstärkning och göra "konster" på marken.

Jag fattar att det är jobbigt att inte få rida om det är det man vill göra. Men på en ridskola är det ju lite speciellt, hästarna går flera timmar/dag, med en mängd olika ryttare som rider väldigt olika bra. Har man egen häst så kan man nog väga betydligt mer och ändå rida lite här och där utan minsta problem. Jag har själv haft en medryttare som vägde 120 kg på min arab, men hon red bra! Hon red också bara ibland, ibland gjorde hon annat. Hon var noga med att hästen hade någotsånär korrekt balans när hon red. Det fungerade utmärkt.

Men när hästen rids 3 timmar/dag, ofta av ryttare som kanske inte är jätteduktiga, då är det såklart känsligare. Varför verkar en del tycka att det är konstigt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp