Ridsportförbundet: Tillverkarna måste ta ett större ansvar

Ryttare är generellt bra på att använda hjälm när de rider och pysslar om sina hästar. Men tester som Folksam har gjort visar att många ridhjälmar ger ett dåligt skydd och riskerar att invagga ryttaren i en falsk trygghet. Nu vill Svenska Ridsportförbundet se att tillverkarna tar ett större ansvar för att hjälmarna blir bättre.
 
Lite underligt att två svenska hjälmar toppar undersökningen. Är rotationsskador vanligt vid ridolyckor?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 816
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Hästnyheter Rätt val av ridhjälm kan vara skillnaden mellan att få hjärnskakning eller inte. Men de flesta ridhjälmar som finns på den svenska...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp