vad har DU för ridstövlar??

Buck

Trådstartare
jag hade förälskat mig i ett par deniro stövlar, det var mer än halva priset på dem men var fortfarande lite i top för min budget. satt perfekt och var :love:, men självklart så försvann de förra veckan och modellen finns inte mer. :(
fyller år och fick ett par mh richmond high rider som var på tok för smala i vristen och vaden, en större storlek hade varit för hög och ett vidare skaft fortfarande för smalt i vristen men för vid i vaden....... tråkigt....

så nu undrar jag, vad har du för ridstövlar och vad har du för typ av fot/ben, typ hög fotrygg, pinn smala vader, ank fötter osv.

så in med era ridstövlar!! gärna bilder också :D
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

jag börjar
själv har jag ank fot, grova vrister och feta vader XD. dvs har mött ett par stövlar som passade perfekt överallt, och det var deniro:rna.
har nu ett par catago som är lite väl stora, får lätt ner handen mellan ben och skaft. dvs de har töjt sig lite mer än förväntat..
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har ett par sarm hippique, dom är jätte sköna och ganska mjuka, har har väldigt höga vrister och dom fungerar bra. Just dom här är lite vidare runt vaden än mina förra. Dock hade dom kunnat vara något högre i skaftet. Men fungerar jättebra att ha att rida med.
Sen har jag ett par Petrie som är betydligt hårdare i skaftet, dom ger en mycket stabilare känsla men tyvärr är dom för stora i vaden så jag går i tankarna att låta en skomakare sätta in en dagkedja och på så vis kanske få dom lite smalare.

Men sarm stövlarna är sköna och dom rekommenderar jag om man hoppar en del. Petrie stövlarna är mer av en dressyrstövel.
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har ganska små normala fötter men hög fotrygg och ganska långa underben med jättevida vader.

Jag har ett par Sarm Hippique hoppstövlar och ett par MH Active winter high rider.

Att köpa stövlar i standardstorlek som sitter som en smäck har jag gett upp, båda mina stövlar är lite stora i foten och lite vida i skaften, går jag ned en storlek är skaften för smala :(

Jag skulle behöva ett par dressyrstövlar men då ska de minsann måttas och ja då kostar det ju därefter också :grin:
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Hööks Veneto
552025_3329326683891_1156250285_n.jpg


Hööks gamla dressyrmodell
486347_4429079617027_70024902_n.jpg


Jag är superstandard i både fötter och ben. Lite korta ben visserligen, men det gör bara att stövlarna blir höga vilket inte är ett problem:).
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Har ett par Tattini hoppstövlar som hållit i många år nu.
Har breda fötter men i övrigt är jag nog ganska normal :)
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har Ariat Bromont och jag älskar dom.
Lagom uppbyggda i foten, vilket är ett måste för mina knän. Det var dom enda i den prisklassen som funkade.
Ganska gott om utrymme för fotleden, och dom döljer mina vader fint :D
Enda nackdelen är att bågen på utsidan inte är så hög som jag velat, men det kan jag leva med.

Hittar inga bättre bilder än dessa. Här hade jag precis satt igång med ridningen igen, och utan dessa ridstövlar i kombination med sprenger bow balance så hade det aldrig gått!
IDA_4338.jpg

575312_438821662804033_2120961604_n.jpg
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har ett par DeNiro, kalvskinn och hoppmodell, och det är även för mig de enda som passat bra!

Jag har breda fötter, smal ankel, tjocka vader, korta fötter men långa underben. Alltså är stövlar över lag antingen förstora i foten och lagom i vaden och oftast för höga eller lagom i foten men för små över vaden helt enkelt. Vristpartiet passar typ aldrig på mig, ha. Hade ett par av hööks modeller innan, lite stor i foten men la i en sula så var det helt ok och dem passade bra i vaden, varken klämmande eller för höga.
Men som sagt, när jag hittade mina DeNiro, efter att ha letat efter ett par perfekta stövlar i flera år, tvekade jag inte en sekund. Dem fick följa med mig hem på momangen, kärlek vid första provningen så att säga ;) Priset, javisst, men det är de absolut värda!
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har MH:s Richmond high rider, dom är 1-2cm för korta men sitter annars väldigt bra och är superbekväma! Har väldigt långa ben så de flesta standarsstövlarna är för korta, medan (åtminstone MH:s) långa versioner istället är smalare i vaden och då blir för smala för mig. När jag blir rik ska jag måttbeställa! :D

95779_1343246003.jpg
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Om du har "problemben" så lönar det sig att spara ihop till ett par måttbeställda.

Jag måste alltid måttbeställa, finns ingen stl hos något märke som är tillräckligt långa (utan att bli för vida eller för stora i foten). Petrie kommer närmast men det fattas 2 cm på höjden och det är för mycket!

Det är guld värd att ha stövlar som verkligen passar, man använder dem ju varje dag i många år. :)
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Mina finstövlar är lackade från Spooks, de finns i tre finns i tre höjder och vidder.
Jag har en strl högre och en smalare vidd än på bilden.
2F2A08F2-D47F-4603-ABDB-A754E0671747-1769-000001E85296516B.jpg


Hemmastövkarna är från Romitelli, också de extra höga. Billiga men har hållit sig fina i många år men nu börjar de bli rätt så slitna på insidan.
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Ödet tvingade mig att köpa nya ridstövlar idag. Iofs inte den modell jag tänkt. Men 30 procent rabatt och att de passade mina 37:or perfekt trots att det var märkta 39 säger ju allt! Ett par Mountain Horse. Minns dock inte modellnamnet. Jag är ganska standard, ngt korta ben och ngt grova vader.
320934_10151424580049612_1446570440_n.jpg
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag är rätt kort och har ganska breda vader/vrister.
Har ett par Cavallo och ett par Parlanti. Nöjd med båda men Parlanti är mer stötdämpade i foten´.
IMG_63177_zps6db68697.jpg


IMG_5121_zps24569fb9.jpg
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har två par. Ariat Volant, svarta med dragkedjan bak och de är underbart sköna. Uppbyggda i foten som en gympadoja och behövde inte ridas in. Nackdel är att det regnar igenom dem i lufthålen vid regn.

Det andra paret är också Ariat men modellen Bromont och de är bruna. De använder jag vid regn och om det är kallt. De är stelare och behövde ridas in.

Har inte haft något problem med stövlarna och de ser fortfarande nya ut. :)
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

F.lli Fabbri
b2.jpg


Sergio Grasso
stovel.jpg


Petrie
petrie.jpg


Sen har jag 2 par Tretorn som jag använder mest.

Jag har relativt långa smala ben.
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Kl, jag har idag köpt ett par nya stövlar :banana: provade ett par deniro som var :love: så verkar som att deniro sitter super på mig :P, synd bara att priset inte passar mig så bra. Nä det blev ett par vinter fodrade treadstone från outleten, lite fula men gud så bekväma och mysiga. Och framför allt varma vilket är det viktigaste :D.
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har ett par Cavallo, har fått måttbeställa.
Jag har rätt långa ben för min längd, och smala.

Inte för att man ser dom så bra, men jag är hoppryttare o rider en hel del i galoppsadel, så jag har dom rätt korta i skaftet.

135_6596751675_5692_n.jpg
 
Sv: vad har DU för ridstövlar??

Jag har nog normal vad (både höjd o bredd) och fot. Brukar inte ha problem med att hitta ridstövlar, det är jag verkligen glad för. Min mor är kort och har korta vader, bred fot, högt fotvalv - helt hopplöst att hitta ridstövlar i butik. Hon har nu måttbeställt och det är så man får göra om man inte är lång och smal..

Just nu har jag två par ridstövlar från Hööks, en hoppmodell och en vintermodell (kommer inte i håg namnen på modellerna). Trivs bra och är nöjd med dessa, däremot har jag börjat sukta efter dressyrstövlar.. Ska nog önska mig det i födelsedagspresent. :D

Hööks hoppmodell
_SAM_7036.jpg


Hööks vintermodell (hade ingen bättre bild)
IMGP9148_zps35828879.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Squie
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 679
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 680
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp