Ridstövlar till en grabb

Litenvit

Trådstartare
Jag tror jag blir galen!
Hur ska man kunna hitta ridstövlar som passar en tonåring?
Han har storlek 43 vilket innebär att det inte finns några stövlar att prova i affärerna eftersom standardstorlekarna stannar vid 42. Sedan har han vare sig jättelånga underben och inte heller jättevader. Däremot har han rejäla vrister vilket innebär att om längden och vadstorleken passar, så får han inte igen dragkedjan över vristerna. Om stöveln passar över vristen så är stövlarna jättelånga och jättevida!
Gah!
Nån som vet något märke som har skaft i många vidder och längder, eller nån ridsportaffäre som även har ridstövlar i herrstorlekar på lager?

Sv: Ridstövlar till en grabb

Mountain Horse har ju herrstorlekar (42-46) på sina stövlar. Och olika vidder och höjder. Men sen om butikerna har de inne i herr är ju en annan fråga.

Senast ändrad:

Jag har samma problem och min utväg blev att måtta. Har 39, 51 hög och 35 runt vaden med höga vrister och tillhör därför inte i standardtabellen. :(

Petrie, MH och Cavallo är märken jag vet har ett stort utbud av standardsortimentet. Kan absolut vara värt att prova ett par av dessa märken.

När jag måttade mina Petrie, då jag inte fann min storlek i tabellen måttade jag högre vid vristerna. Det är en av få stövlar som sitter bra på mig. Jag har också ett par Tretorn och de sitter bra då man kan öppna upp något i vristen, dock för korta.

Passande stövlar är jättesvårt att hitta! :(

Ridstövlar finns så gott som aldrig helt perfekta i standardstorlek.
Det är nästan alltid någonstans det felar.
Men det är inte så konstigt heller alla har olika mått och stövlarna är ofta i ett relativt styvt material som inte kan anpassa sig så mkt efter våra kroppar.

Så även mitt råd är att måttbeställa ett par passande stövlar som sitter riktigt bra.
För det är inte kul att lägga mycket pengar på ett par bra ridstövlar som inte sitter riktigt 100%

Det behöver inte vara jättedyrt att måtta ett par ridstövlar efter sig själv :)

MH´s Richmond High Rider finns i många olika mått och vidder. Maken har extremt höga vrister, och i o m dragkedja och snörning sitter stöveln som gjuten. Storlek 43 drar han i foten.

Jag har nog inte varit inne i någon hyfsat bra ridsportbutik som INTE har dem inne.

jag med!!! har storlek 43 och jag är tjej så ni kan juh räkna själva :p har långa ben och smal vad :P inte kul.. och jag hatar verkligen att rida i chaps för jag tycker inte att det ger samma stöd alls.. för två veckor sedan va jag inne på Charlies* i jkpg och skulle köpa nya chaps för mina hade gått sönder.. så jag fick hjälp men vi kollade på stövlar också för det är juh det jag vill ha :O men hon hittade faktiskt ett par som passade tillräckligt bra för att få köpas :P lite långa men perfekt i storlek på "skon" dock va den lite trång längst ner på benet men lite för stor där uppe men shit the same :P jag fick ett par stövlar :) Mountain horse :P så det finns! :P kolla dock Alex boots för de har stora storlekar om du inte hittar några andra :P 41 och 43 typ :D lycka till

Ett annat alternativ är ju att köpa skor och shortchaps eller stövelskaft separat. Det passar även bra om man som jag har små fötter, korta ben och breda vader.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
24
· Visningar
1 008
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har haft tankar på att köpa nya stövlar ett tag då mina nuvarande har ett antal år på nacken och jag vill gärna ha nåt mer "dressyrigt"...
Svar
1
· Visningar
1 356
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Alltså, min sambos gamla läderridstövlar är kaputt, han har haft dom i snart 20 år. Så vi var på en ganska stor ridsportsaffär för att...
Svar
14
· Visningar
4 278
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • Minska antalet fästingar på katt