Ridtips inför vintern...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Diba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 490
D

Diba

Någons som har bra ridtips nu när vintern kommer...speciellt om man inte har tillgång till ridhus varje dag?!

Sv: Ridtips inför vintern...

Finslipa!

Bli expert på skolorna, halvhalterna osv. Det kan man göra utan att ha tillgång till stora, isfria ytor. Det går inte heller så fort att det är risk att halka.:angel:

Annars är det ju bra att utnyttja snön till lite styrketräning. Låååånga skrittpass brukar också göra sig på vintern.

Det är verklingen superkul att galoppera i snön på fälten eller bara ut och skritta där det går att skritta. Det är bra som en annan sa att finslipa och fortsätta finslipa, men inte förmycket så att hästen tillslut tröttnar på det.

jag blir alltid lika förvånad att folk får idétorka så fort de kommer utanför fyra väggar

det är väl bara att rida precis som man gör "där inne", träna övergångar, skolorna, rygga, skänkelvikningar m.m.

:smirk:

Mitt problem är väl mest att jag är så harig gällande underlaget. Hur tänker ni när ni väljer var ni rider hur?

Mitt problem är väl mest att jag är så harig gällande underlaget. Hur tänker ni när ni väljer var ni rider hur?

Vad är du harig för? Vilket underlag? Varför?

Jag har alltid 16 broddar runt om på hästen från nu i oktober, sen åker snösulorna på i december. Har aldrig haft några problem med att rida ute och då gör jag det i stort sätt jämt. Så jag tänker nog inte så mycket när jag ska ge mig ut, jag gör det jag brukar men anpassar gångarterna efter underlaget. När det är isigt travar jag mer än gärna då broddarna tar jättebra

Tycker vintern har många fördelar!
Det blir ljust på kvällarna av snön så man ser mycket bättre med pannlampan. Brukar köra mycket galoppintervaller när det är bra underlag (lämpligt lager med snö). Långa härliga skrittpromenader med rejäla kläder o kanske lite fika med?
Som sagt alla krumelurer man pysslar med i ridhus/på bana kan man göra ute också, men jag är ju också van att rida ute jämt.
Rider på banan i genomsnitt 2-3 ggr/mån (högt räknat) och har ridit hästen i ridhus 2 ggr sen jag köpte honom för 6,5 år sen.
Rider också jämt med 16 brodd och snösulor, så jag är inte orolig för underlaget.

Senast ändrad:

jag blir alltid lika förvånad att folk får idétorka så fort de kommer utanför fyra väggar

det är väl bara att rida precis som man gör "där inne", träna övergångar, skolorna, rygga, skänkelvikningar m.m.

:smirk:

För min del är inte det att jag får idétorka det är det att det är lite kul att få lite inspiration från andra, själv så rider jag bara i ridhus 2ggr i veckan...

Håller med! Det är ju hur roligt som helst!

Rida i djupsnö är även det väldigt roligt! Älskar vintern. Det är bara att använda fantsin om man inte har tillgång till ridhus, lägg lite volter där det går och sånt.

Åh... tänk att asgaloppera över öppna fält!
Det är ju hur kul som helst! :D

Vill inte att hästen ska halka, eller att det ska vara för hårt. Tycker det är jättesvårt att bedöma (har å andra sidan inte behövt fundera på sådant tidigare heller, så är kanske mest ovan). Medryttarhästen är inte broddad än. Broddar för mig har ju varit något som kommer fram när det börjar bli is och så. :o

Precis såna grejer tänker jag på. Minsta ojämnhet som jag ser, och jag är orolig för att hästen ska snubbla, desto värre med det jag inte ser. Pållan drar ju gärna på om hon får utan en tanke på sådant. Sen vill jag ju inte att det ska vara för hårt, för mjukt (blött), för halt... Det är väl en sak att det blir mycket skritt och långsam trav, men känner att jag inte heller kan kräva att hon ska jobba fullt ut och koncentrera sig om hon samtidigt ska ha koll på underlaget.
Det märks kanske att jag är nyutsläppt från ridhuset? :P

Vi rider ut, eller är på grannens gummiflisridbana, den är perfekt hela vintern :)
Rejäl bra belysning också som är lätt att tända..
Ca 10 minuter skrittväg från stallet.

Broddar (8 fram 4 bak) och snösulor, sen är det "bar 'å åk" ;)

Träning i djupsnö är ju super! Vill man dessutom hitta på annat än bara ridning så är det ju jätte skoj att tolka! På med mini skidorna och hitta en medhjälpare! :banana:

Rid i djup snö (när snön kommer).
Gör skänkelvikningar/öppnor/slutor från vägkant till vägkant.
Träna ökningar/förhållningar i trav och galopp.
Träna fattningar och avsaktningar.
Konditionsträna - trava under lång tid med korta pauser ex vis.
Träna din egen balans - sitta baklänges, damsits mm.
Hoppa snöhinder :D
Tolka!

Liknande trådar

Gnägg Startar nu en allmän tråd om chat gpt😅 Vet att det har varit många andra sådana här men alla har känts hyfsat specifika? Ingen bara... 2
Svar
35
· Visningar
1 246
Senast: Habina
·
Foder & Strö Tips på billigaste automatiska fodergrinden? Jag kommer inte kunna lunchfodra kommande vinter, så därför behöver jag lösa fordringen på...
Svar
1
· Visningar
195
Senast: Gramse
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Sirap
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 475
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur