Ridträning av starthäst

Sv: Ridträning av starthäst

Tack för alla svar! Nu har jag kommit en bit på vägen och rider lite blandat. Dels på volt och dels på vägen där jag varvar med skritt o trav. Väntar än på att snön ska försvinna så vi kommer ut i skogen :)
Han är mycket bekväm att rida på o är fin i munnen. Han tycker att det är jobbigt att böja på sig, men det är ju bara att träna vidare. Rom byggdes inte på en dag :D
Ska prova lite sidvärts och se vad han säger om det. Jag longerar mellan ridturerna också för att han ska få trava på o slappna av utan mig på. Ska se vad jag kan hitta i bom-väg så han får lyfta på fötterna också.
Han sänker sig gärna i traven när jag rider (som han gör på linan när han slappnar av) och jag vet inte riktigt hur låg jag sak låta honom bli. Så låg som han vill va är avslappningstrav för mig som när man ridit dressyrpass och travar av så hästen får sträcka ut överlinjen. Han verkar tycke det är skönt att trava så :)
Nån som har några idéer? Jag har hittills plockat upp honom över tygeln för han har svårt (jobbigt) med att hålla huvet i normal form (inte konstigt så klart). Han travar väldigt lugnt med huvet lågt men om jag vill få honom att komma upp i tempo så måste ju skallen upp så klart.
Jag har fått lära mig att plocka upp då, för att senare när hästen orkar, tas ner till arbetsform. Vet inte hur han beter sig på stor ridbana där man har mer möjlighet att böja o rida olika stora volter mm.
Den största "rädslan" är att han ska snubbla med huvet så lågt o vi ramlar.
Sadeln ligger bra och jag har bra balans o sitter still och han verkar gilla våra turer ;)
 
Sv: Ridträning av starthäst

jag ridtränar ett kallblods sto. vissa perioder 5 dagar i veckan ridning andra 3. varierar lite.

jag rider mycket dressyrarbete, både i skogen och på ridbanan, rider även för tränare. Men vi rider även intervaller, och bara rena kondis pass/vardags turer.

vi gör mycket sidvärtes, volter, böjningar, halter. hon går i form i skritt och det börjar komma i trav. Mycket fina hjälper, ute gör vi mycket galopparbete.

finns massor man kan göra. Och denna häst mår bra av mycket ridträning , både för kroppen och knoppen.

Hon startar regelbundet.
 
Sv: Ridträning av starthäst

Jag ridtränar ett par hästar åt en tränare. Ridningen skall vara lösgörande och av dressyrkarraktär.

De rids mestadels i skritt med inslag av trav i form av igångsättningar och avsaktningar.
Mestadels av ridningen sker "rakt fram" men jag rider då mycket öppnor och slutor, även sidverts och mycket tempoväxlingar. Jag kan avsluta på volt ibland och då i skritt. På volt rider jag också skolor och ökar och minskar volten.
Just böjda spår kan vara krångligt till en början och jag "böjer" hellre hästen på "rakt spår" i stället för att traggla. Just ridträningen skall vara kul och ett komplement till vanlig träning som görs i vagn med deras tränare.

Jag rider ungefär två gånger i veckan och ca 20-25 minuter åt gången.

Dessa hästar står stationerade på Jägersro så vi använder oss av de banor som finns till hands där.

Så här tränade jag också de hästar jag ridtränade. Mycket effektivt att träna utomhus rakt fram men ställa och böja igenom och rida tempoväxlingar. Jag varierade arbetet lite efter för vad just den hästen behövde, men ridning rakt fram upplevde jag som effektivast.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 450
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 413
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 935
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp