Riksbanken gör en dubbel 👍

Första egna huset köptes på 80-talet då fick jag ett topplån på 16,75% (Topplån för att banken bara lånade ut 75% på bottenlån) tror jag gav 375.000 för huset. Så jag reagerar inte speciellt på 4-5% i räntekostnad.

Var hela bolånet på 375,000 16.75%. Eller var det bara topplånet på 25% av köpesumman, 97,000 som var på 16.75%?
 
Vi bor i ett helt vanligt parhus i ett radhusområde några mil utanför Stockholm, som vi köpte för att vi kunde se oss skapa ett bra liv här för oss och våra barn. Samt närhet till familjen. Med andra ord i min värld inga extravaganta drömmar. Just nu kostar huset 36 000:- i månaden och då är elen billig och uppvärmningen låg. Nu höjs räntan ännu mer och vinterns elpriser kommer. Sen kostar mat mycket just nu och inkomst faller bort på föräldraledigheter och ja.. du postade ju precis ett klipp om att små barn enbart bör gå 6 h om dagen på förskolan i en annan tråd. Vem vet när vi båda arbetar heltid igen.

Det är inte synd om oss, vi har råd och vi har gjort våra prioriteringar. Men det är ju inte svårt att lista ut att det sannolikt är väldigt tufft i många hushåll, och inte för att folk har drömt om lyx utan för att ett helt vanligt Svensson-liv plötsligt dragit iväg och kostar skjortan. Jag ser inte alls vad som är särskilt roligt med att familjer känner stress inför att barnen behöver nya vinterkläder eller att de inte längre har råd med höstterminens aktiviteter. Så extremt osmakligt att sitta och håna.
 
Vi bor i ett helt vanligt parhus i ett radhusområde några mil utanför Stockholm, som vi köpte för att vi kunde se oss skapa ett bra liv här för oss och våra barn. Samt närhet till familjen. Med andra ord i min värld inga extravaganta drömmar. Just nu kostar huset 36 000:- i månaden och då är elen billig och uppvärmningen låg. Nu höjs räntan ännu mer och vinterns elpriser kommer. Sen kostar mat mycket just nu och inkomst faller bort på föräldraledigheter och ja.. du postade ju precis ett klipp om att små barn enbart bör gå 6 h om dagen på förskolan i en annan tråd. Vem vet när vi båda arbetar heltid igen.

Det är inte synd om oss, vi har råd och vi har gjort våra prioriteringar. Men det är ju inte svårt att lista ut att det sannolikt är väldigt tufft i många hushåll, och inte för att folk har drömt om lyx utan för att ett helt vanligt Svensson-liv plötsligt dragit iväg och kostar skjortan. Jag ser inte alls vad som är särskilt roligt med att familjer känner stress inför att barnen behöver nya vinterkläder eller att de inte längre har råd med höstterminens aktiviteter. Så extremt osmakligt att sitta och håna.

Bra inlägg!
 
Då var det dags igen för Riksbanken att bestämma. Om folk inte har skött sig blir det en ny räntesmocka🥊. Ska bli intressant imorgon.
 
Då var det dags igen för Riksbanken att bestämma. Om folk inte har skött sig blir det en ny räntesmocka🥊. Ska bli intressant imorgon.

Lämna besked menar du? Inte direkt rafflande då det handlar om 0.25 eller att lämna orört så någon direkt smocka är det nog inte heller tal om. Om RB ger besked om höjning med 0.25 tolkar jag det som signalpolitik.

Personligen är jag ganska "nöjd" över mig själv som skrev för ett år sedan att jag trodde rörliga bolånen skulle toppa runt 6%. Då tyckte folk att jag var galen och "dystopisk" men men... Nu kommer det plana tror jag. Men inget är ju direkt skrivet i sten givet det turbulenta läget i omvärlden.
 
Jahaja. Min bror ränteanalytikern hade rätt i sedvanlig ordning. Jag trodde faktiskt på en 0.25 eftersom Thedeén känns lite som den typen 😅 men jag får erkänna mig besegrad i vadet
Ingen sänkning, mycket bra 👍. Det har ju varit lite börsyra på slutet så då lär det fortsätta. Staten o kapitalet kan fortsätta att jobba 👏
 
Ingen sänkning, mycket bra 👍. Det har ju varit lite börsyra på slutet så då lär det fortsätta. Staten o kapitalet kan fortsätta att jobba 👏

Vänta nu… Sänkning? Det ligger väl knappast i pipeline? Det är det nog ingen som tror på i nuläget förrän möjligen halvvägs in i 2024. Menar du att du hade en sänkning med i beräkningarna för dagens räntebesked? Jag tyckte att du skrev om en ”räntesmocka” så sent som igår?
 
Vänta nu… Sänkning? Det ligger väl knappast i pipeline? Det är det nog ingen som tror på i nuläget förrän möjligen halvvägs in i 2024. Menar du att du hade en sänkning med i beräkningarna för dagens räntebesked? Jag tyckte att du skrev om en ”räntesmocka” så sent som igår?
Jag bara konstaterade att det inte blev en sänkning, vilket jag tyckte var bra. Inget annat. Personligen hade jag velat haft en höjning inför julhandeln då det choppas onödigt mycket och sedan en sänkning in på nya året då RB kommer med nytt besked. Då är folk mer fattiga efter jul o nyår. Visserligen får folk mer pengar i plånboken att choppa för då dieseln blir kraftigt billigare än mot idag. Men Nytt år nya möjligheter 😁
 
Jag bara konstaterade att det inte blev en sänkning, vilket jag tyckte var bra. Inget annat. Personligen hade jag velat haft en höjning inför julhandeln då det choppas onödigt mycket och sedan en sänkning in på nya året då RB kommer med nytt besked. Då är folk mer fattiga efter jul o nyår. Visserligen får folk mer pengar i plånboken att choppa för då dieseln blir kraftigt billigare än mot idag. Men Nytt år nya möjligheter 😁

Det är ju inte såhär styrräntan funkar dock. Alltså absolut inte. Vad är vitsen med tråden? Det känns inte seriöst att diskutera om detta är nivån.
 
Ja precis, marginalerna är små, och bankerna gör dessutom mycket striktare kostnadskalkyler nu.

Jag var och snackade med banken nyligt för att köpa ut mitt ex från huslånet. Bankpersonen sa att dom nu räknar med 6-7000kr MER i levnadskostnader för en familj på 2 vuxna 2 barn än före pandemin. Och att man ska klara en ränta på 7%.

Och lönerna har inte ökat med 6-7000kr...
Det låter rimligt. Vi är en familj på 2 vuxna 2 barn. Vana att leva snålt eftersom en vuxen studerar heltid sedan några år. Helt utan att ha ändrat våra levnadsvanor har våra utgifter gått upp betydligt på 1,5 år: hyran höjdes med 800 kr/mån i år och nu vill de höja med 800 kr/mån till. Vår vanliga matkostnad (inkl blöjor, toalettpapper osv) har gått från 5500 kr/mån till 7500 kr – köper samma varor som alltid, är snarare ännu snålare nu. Köper nästan allt begagnat vad gäller kläder och sånt, men även den marknaden har gått upp pga större efterfrågan och att folk verkligen behöver mer pengar.

Vi har inga bränslekostnader pga bor centralt och går/åker buss/cyklar överallt, och har inga lån. Elen har bara gått upp med någon hundralapp eftersom vi tack och lov bor kommunalt med värme inbakad i hyran. Med bil, lån och värmekostnader gissar jag att vi LÄTT hade sprängt 7000 kr-gränsen. Lätt.

Det här är första gången i mitt liv som jag är SJUKT glad över att bo centralt i hyresrätt, och inte på en gård på landet som har varit min heta dröm ända sedan barnsben. Vi lever inte på marginalerna, men när yngsta började förskolan i höstas och vi fick första räkningen för förskoleavgiften tänkte jag ”oj, hjälp vad dyrt…” just för att våra kostnader har ökat utan att inkomsten gjort det och varje tusenlapp börjar räknas. Jag sörjer för alla, speciellt barnfamiljer, som verkligen lever på marginalerna nu och har svårt att få det att gå runt. Vet själv hur det var att gå hungrig som barn.
 
Jag bara konstaterade att det inte blev en sänkning, vilket jag tyckte var bra. Inget annat. Personligen hade jag velat haft en höjning inför julhandeln då det choppas onödigt mycket och sedan en sänkning in på nya året då RB kommer med nytt besked. Då är folk mer fattiga efter jul o nyår. Visserligen får folk mer pengar i plånboken att choppa för då dieseln blir kraftigt billigare än mot idag. Men Nytt år nya möjligheter 😁
Fy fan vad vidrigt du beter dig just nu. Snackar om att du skrattar hela vägen till banken, och önskar sedan att folk ska bli fattiga efter jul. Har du ingen skam i kroppen? Reflekterar du ingenting över hur du uttrycker dig?
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: mysboll
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 059
Senast: Krålus
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 285
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 662
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp