Riktigt bra stallarbetsskor?

nexxa

Trådstartare
Idag började jag mitt nya jobb halvtid hos en travtränare, blir mycket traska ut med hästar i hagar, hämta in hästar (de har stora hagar + en hel del unghästar på lösdrift) samt mockning, hämta spån, sela av och på hästar osv, det blir alltså en hel del runt klampandes. Mina fötter verkar inte gilla några skor alls. Får blåsor av ingenting - vilket inte känns sådär jätte roligt att 'stå ut med'.
Jag har aldrig provat jodphurs eller vad du sjutton det heter - sån med stålhätta?
Vilka skor är bra? Jag kan inte gå runt i stövlar eller i mina stable loafers. Bör vara tåliga. Tips snälla!! :bow:

Sv: Riktigt bra stallarbetsskor?

Jag har jodphurs med stålhätta, tkr däremot dom är otroligt hårda och obekväma och tror tyvärr att alla är det eftrsom dom ska ju skydda mot att en häst trampar en på foten. Jag föredrar att jobba med mina helt underbara addidas fotbolls skor<3 =) Visst, dom skyddar inte lika bra men man får hålla lite kolla bara var man sätter fötterna =)

Funderar faktiskt på något sådant..men sen när man ska mocka har man väl ett halvt ton spån i skorna?!

Jag kan varmt rekommendera mina skor som jag köpte på Hööks... de heter CRW Pleasure rider. Jag är grymt snopen över hur bekväma och "gåvänliga" de visade sig vara. Det är det enda jag köpt från Hööks som varit rikigt bra. Annars skulle jag köpa riktigt bra "gåskor", type Nike och ha i stallet.

Många av de travmänniskor jag känner använder faktiskt Blundstoneskor med stålhätta. En bra sko med rejäl stålhätta, trist med arbetsskador som är lätta att undvika.

För att få en bekväm sko att gå i hela dagen föreslår jag att du investerar i en gelésula, eller rycker ett par sulor som ligger i uttjänta gympadojor. Då står du dig LÄNGE!

Jag har haft Blundstones i tio år nu (är inne på tredje paret). Har jobbat mycket i dom och traskat fram och tillbaka till hagar och med gödselkärror. Tcker att dom är kanon! Nackdelen är väl att dom är ganska tunga, men det vänjer man sig vid! Att lägga i gelesulor är nog en jättebra ide!

Ni som har era skor så länge, sköter ni dem på något speciellt sätt? Jag smörjer mina jättenoga i början med olja och sen lite mer sällan men ändå rätt ofta när jag har haft dem ett tag.
Men de spricker och går sönder efter ett eller ett par år ändå. Jag använder de mycket varje dag och går i mycket lera och damm, men borde de inte hålla längre än så ändå? Jag är inne på mitt andra par nu efter att ha haft Mountainhorse, som var lika dana fast ännu värre :smirk:

Nepp, jag är inte så nogrann... de första jag hade höll i nära fem år, men dom var jag ganska duktig att fetta in. Mitt andra par hade jag i tre år, men sen var det som om sula frättes sönder underifrån (gick en del i lagårn med dom också). Mitt senast par är snart två år och de har börjar spricka lite i lädret vid stålhettan. Har dock aldrig smörjt eller gjort någonting med dom.

Använder du samma olja som man har till hästens utrustning?

Man ska använda skokräm för att rengöra skor och stövlar, den vanliga lädertvålen/balsamet/oljan och liknande fräter bara på lädret som skor och stövlar är gjorda av.

Jag rekomenderar starkt de med stålhätta från MH. Jodhpursen alltså. Jag har haft mina i 4 år ungefär, och de lär hålla ett bra tag till. Kan tilläggas att jag inte smörjer dem speciellt ofta, utan de mest bara är. :D

*KL*

När jag "jobbar" i stallet så kör jag på gummistövlar utan tvekan. De är höga så att man inte har spån överallt efter mockning, kan traska rakt ut i hagarna utan att tänka på lera till knäna (o sitter kvar även om sug-leran vill hålla fast dig i hagen) och håller fötterna torra även om man fixar i spolspiltan osv osv... Vill du vara extra rädd om dina tår så finns det ju gummistövlar med stålhätta också för tex byggjobbare eller likn. finns säker på typ Jula eller så. Jag har ett par gummistövlar för bönder/lantbruk som jag köpte i en DIY store álá Lantmännen. Kanonbra, de var lätt höstens bästa investering :idea: :banana:

Men att arbeta halvtid i gummistövlar. Borde bli typ... varmt? ;)

Det skulle plaska i mina i alla fall.

Jag har också gummistövlar när det är lerigt, annars har jag Börjes Blundstonekopior. Köpte dem helt utan högre förväntningar, men f*n vad bra o sköna de är.

Jag har sett några använda arbesko, men hur de är att mocka o fixa hö i vt jag inte.

Vad tror ni om de gympadojjs liknande grå skorna på Hööks? Angående lera och regn är de kanske inget vidare, men fotvänliga tro?

Jag hade hellre satsat på ett par säkra skor som fungerar året runt, hela tiden i alla väder.

Men det är ju olika vad man föredrar!

Jag går gärna i mina Blundtstone hela dagen, jag har separat sula i dem och har dem även på hundpromenader.

Källa? Vad är det för särskilt läder i skor menar du? Jag använder inte olja (inte bra för sömmar på några lädervaror) till skor/stövlar öht men väl fett - samma som jag har till mina andra lädergrejer.

Skokräm gör väl inte rent?

gympadojjsvarianten slits ut fort. för fort. De håller inte i sulorna, sömmarna osv osv.

Ett par rejäla blundstone is the shit. Dessutom slipper du krossade tår.

Jag har använt Blundstone med ståltåhätta i åratal. De är fantastiska men man måste komma ihåg att smörja dem regelbundet för annars
tål de inte väta. Men eftersom de är korta så är de inte bäst att hämta spån i. Då kan man tillfälligt sätta på shortchaps kanske.
Jag håller med om att en gelsula är bra, på vintern kan jag rekommendera renskinnssula om du kan få tag på det.

Jag har ett par arbetskängor från Sievi. Vet ej vad de heter men de är i goretex så de tål väta samt att de andas.
// Linda

Jag har Mountain Horse jodphurs med stålhätta, SKÖNA att gå i :love: Helt super. Mycket enkla att ta på och av också, samt säkra förståss och helt vattentäta.

jag föredrar lixom flera andra här bl*ndstones och har använt dem i ca 10 år nu. men när det är som lerigast håller jag med Megs om att ett par gummistövlar inte är helt fel! man behöver ju inte ha dem på sig hela tiden, utan har dem när man mockar och släpper ut och sen brukar jag byta till mina blundisar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 605
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 008
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 010
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V