Bukefalos 28 år!

Rimlig kostnad för hö

Sv: Rimlig kostnad för hö

Kl

Tycker att 3 kronor kilot låter hutlöst iallafall om det skulle vara rundbals pressat. Gör alltid en analys och förra året gick det på 650 kronor.
Tack o lov att man inte bor i närheten av en stad för där borta verkar det svin dyrt att ha häst. Både stall hyror och grovfoder.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Tycker också det låter väldigt lite per hektar. Vi fick ut över 8ton/ha i år. Föregående år på riktigt dålig vall med ojämn sådd fick vi ut ca 5ton/ha.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Tycker också det låter väldigt lite per hektar. Vi fick ut över 8ton/ha i år. Föregående år på riktigt dålig vall med ojämn sådd fick vi ut ca 5ton/ha.

Fast det är ju lite olika över landet. Här i norr är det en skörd som gäller, i alla fall om man ska ta hästfoder.
3 ton tror jag som bäst fast det kan ju vara jag som inte är tillräckligt bra :)
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Kl

Tycker att 3 kronor kilot låter hutlöst iallafall om det skulle vara rundbals pressat. Gör alltid en analys och förra året gick det på 650 kronor.
Tack o lov att man inte bor i närheten av en stad för där borta verkar det svin dyrt att ha häst. Både stall hyror och grovfoder.

Att 3 kr känns dyrt kan väl vara ok men hur motiverar du att det är hutlöst, jag tycker jag har motiverat priset. Är det hutlöst att bonden får ut något av sitt arbete. OBS! Jag diskuterar fortfarande skulltorkat hö i småbal.

När det gäller analys så har man oftast flera åkrar som legat olika länge vilket motiverar flera analyser. Om köparen gör analysen så försvinner den posten men det totala priset för köparen blir då högre eftersom istället för att bonden gör analyser för hela partiet så ska varje köpare stå för en egen.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

I norr snittar vallarna på 3,5 ton torrsubstans per ha.

Dvs 4-5 ton ts är bra och 2 ton ts är uselt och dags för plöjning.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

I norr snittar vallarna på 3,5 ton torrsubstans per ha.

Dvs 4-5 ton ts är bra och 2 ton ts är uselt och dags för plöjning.

Jo det har du antagligen rätt i, Jag köpte gården för 2 år sedan och tänkte så om 2,5 ha/år så jag får ett rullande schema. Jag har sått om 2,5 ha förra året men tyckte inte det gav så mycket mer men det kanske ger bättre skörd nästa år.
Jag ska kanske räkna med 3,5 ton/ha för att få en mer rättvisande siffra.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Det kanske vore idé att lägga en del i träda för att ge åkrarna en nystart? Givetvis blir kilopriset helt annat om du får ut dubbelt så mycket på åkrarna. Det blir ökade kostnader att ta in fler kilon i form av diesel till traktorn, arbetstid och ev el till höelevatorn. Men de fasta kostnaderna slås ju ut på fler kilon. Så den totala vinsten bör öka...om inte regnet förstör allt. :crazy:

Jag var tidigare höproducent men köper numera in allt hö till mina hästar. Tyckte inte det var värt att slita och släpa två veckor under semestern med hö. Så nu får åkrarna bara står där och sen slås de av till hösten. Jag vet hur mycket jobb det är med att ta hö och hur jobbigt det är att se regnet förstöra hela skörden som ligger på slag. Jag är glad och tacksam att ha en höleverantör som säljer fint och välskördat hö till mina hästar. Självklart är jag villig att betala det han vill ha för sin produkt.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Under samma år som man sådde så kan det vara lite dålig tillväxt på gräset, år 2 och år 3 däremot brukar vara bra - i synnerhet om man skickar på lite gödning på våren när gräset är ca 10 cm högt.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

I fjol betalade jag 2 ca 2 kr/kg för mitt hö. Dock ingen analys men knallgrönt och hur fint som helst.
Dock utan moms (får dra av eget företag) men tycker det är värt 2 kr eftersom det är så fint och hästarna älskar det. Det var löspressat och jag hämtade hos honom när jag behövde.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Köpte allt hö förra vintern efterssom vi sådde om vår vall, jag har betalat 3:-/kg +moms för 200kg's hösilage balar. Hemkört och analyserat med hyggliga värden. Va inte det lättaste att hitta förra året..
Nu väntar jag på att få min analys, och vi kommer sälja stora delar av det vi fick in och kommer ta 2,50:-+moms.
Jag tycker smärtgränsen går vid 3.50:-+moms, det betalar jag nu för småbalshösilage (30kg's balar).
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Har hört att eu bidragen kommer tas bort utan att tillsätt andra bidrag el så.
Då borde priserna på grovfoder stiga ganska kraftigt.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Här nere i skåne har höpriserna rasat den sista veckan eller ja marknaden är så mättad med hö att de inte ens får sålt höet överhuvudtaget även om de är nere runt 1.20-1.50:-/kg Vet två stora producenter med skulltorkar som inte ens tagit in något hö i år för de har torkarna mer än halvfulla fortfarande med 09 hö som inte går att sälja. Hela blocket väller över av höannonser och ringer man på dem så har flera av dem inte fått sålt en enda bal från fältet. Många har panik för de klarar inte att lagra upp allt då de är så vana vid att en stor del säljs av redan på fältet.


Så i år lär det inte vara någon som kan få ut några högre priser för hö i denna delen av landet, tvärtom tror jag tom att det kommer bli lite av priskrig där priset dumpas ytterligare för att bli av med det, det har som sagt redan startat. Och med tanke på att det verkar som att det mesta hö som kommit in i denna skörd är bra i värdena så blir det ju inte heller som ifjor att det går att få bra betalt för bra värden. Jag är glad att vi inte har någon överproduktion iår som behöver säljas.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Än sålänge har vi inte haft något priskrig i mitt område, Den producenten jag har använt när vi inte haft eget kommer ta samma priser som förra säsongen.

Tror att det kan vara ganska stor skillnad i olika delar av landet iofs. Mitt parti är redan tingat, känns rätt gott.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Än sålänge har vi inte haft något priskrig i mitt område, Den producenten jag har använt när vi inte haft eget kommer ta samma priser som förra säsongen.

Tror att det kan vara ganska stor skillnad i olika delar av landet iofs. Mitt parti är redan tingat, känns rätt gott.

Jo de flesta startade ju sin annonsering även i år med samma pris som ifjor sen har det dalat neråt i en kraftig vinkel. Och med tanke på att jag pratade med en del folk så sent som igår och de trots sänkta priser ännu inte får sålt så kommer nog priset att fortsätta neråt ytterligare. Jag hade inte varit så nöjd med att ha tingat ett parti till fullpris om det sedan går att få tag på samma för halva priset det är ju inte precis brist i år utan ett enormt överskott så jag hade faktiskt svurit en hel del om jag låst mig i en dålig affär :angel:

Kan säga att jag inte känner någon större panik över att det ser mörkt ut för andra skörden här med den långa torkan sedan skörden. Man lär inte bli ruinerad av att köpa till det som saknas.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

kl

Rimlig kostnad..ja det snackade vi om oxo då de har ju mkt dyra maskiner att köra in höet och tid tar det ju. Dock används endel av maskinparken till annat med, tror det finns få "rena" höbönder.

Här i Dalarna ligger höet runt 2 kr kilot utan analys men min höbonne tar 1,75 kr kilot och det är sen analyserat. Som tur är hinner jag boka via honom då vintrarna går det ju åt. Bra värden, inte mkt damm alls..och leverans går att ordna, tackolov! :bow:
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

*kl*
Det blev mycket och bra här i södra Skåne i år. Fick 4,5 ton/ha utan gödsling i år :D
Blir nog billigt att köpa här nere i år. Jag behåller nog mitt överskott till nästa år då en av vallarna ska sås om.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Vilka eu-bidrag? Det enda som jag har läst när det var dags för SAM var att det ska bli en gräns på 4 ha för att få gårdsstöd.

Rolle
IpL
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

*kl*
Det blev mycket och bra här i södra Skåne i år. Fick 4,5 ton/ha utan gödsling i år :D
Blir nog billigt att köpa här nere i år. Jag behåller nog mitt överskott till nästa år då en av vallarna ska sås om.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Vad skiljer egentligen innehållsmässigt (analysvärden) mellan gödslat och ogödslat ? Eller är det bara mängden och mineralinnhållet som skiljer eller blir det ogödslade generellt lägre i värden ?
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Har hört att eu bidragen kommer tas bort utan att tillsätt andra bidrag el så.
Då borde priserna på grovfoder stiga ganska kraftigt.

Nuvarande system ligger till 2013, men av politiska skäl så är det tveksammt att det blir några större förändringar innan 2020.

De allra flesta länder inom EU kommer att vägra att ta bort bidragen av mycket goda skäl - det är nämligen helt omöjligt att bedriva jordbruk idag utan stöd till följd av för låga priser och för dyra insatsvaror.

Titta bara på griskött, som uppfödare får du kanske 10-15 kr kilot på slaktkropparna och alla vet ju hur mycket kraftfodret kostar numera - utan bidrag/stöd skulle de flesta grisbönder gå med förlust :crazy:

Inga stordriftsfördelar kan uppväga det faktum att maten kostar mer att framställa än vad man kan få ut i betalning, det är därför som vi har gårdstöd och andra EU-bidrag, dessutom är det tack vare dessa stöd och miljö- och kompensationsbidrag som vi har jordbruk på fler ställan än bara i Skåne och möjligen östgötaslätten.

Ska man ta bort bidragen/stöden så är det slut med att köpa billig mat.
Till följd av den växande världsbefolkningen så räknar man med att det blir brist på odlingsmark redan 2040. Om då alla bönder i Europa lägger ned sin matproduktion och istället planterar skog på åkrarna så kommer det att bli katastrofal matbrist i världen och den som betalar bäst får äta...

De partier som har drivit frågan om att ta bort bidragen har backat på detta, men självklart har dom inte gått ut i några stora tidningsartiklar och sagt att dom inte kommer att lyckas :grin:

Så den dagen stöden/bidragen tas bort så har du annat än priset på grovfoder att oroa dig över.
 

Liknande trådar

C
Hästmänniskan En konstig fråga kanske, såhär mitt i vintern. Men årets ekonomiska planering är i full gång. Hyr ett stall med hagar och en stor...
Svar
13
· Visningar
4 043
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp