Bukefalos 28 år!

Rimlig kostnad för hö

tomarn

Trådstartare
Efter alla klagomål på höpriset som jag ledsnat på så har jag roat mig med att ta fram en rimlighetskalkyl.
Förutsättning i detta fallet är att jag är en ren höbonde, inga djur eller annan bondeverksamhet.
Odlingsareal 10 ha, maskinerna är begagnade (större verksamhet kräver större och bättremaskiner)

För maskiner har jag tagit med värdeminskning och underhållskostnad som naturligtvis skiljer från år till år.

Traktor 10000
Hövändare 2000
Strängläggare 2000
Balmaskin 4000
Diesel 5000
Utsäde 6000
Gödsel 10000
Analys 1400
El 4000
EU-bidrag -20000
För att få ut 12500 för arbetet krävs 20000 kr in

Summa kostnader 54400
beräknad skörd 20 ton hö
Ger 2,22 + moms (2.775 inkl)/kg

Vi pratar här naturligtvis om vit verksamhet
Kommentarer om rimligheten i mina kalkyler mottages tacksamt.
Ersättningen för arbetet blir mindre än så då jag räknat med att man inte har ett normalt arbete vid sidan om men det ska inte köparen behöva lida för.

Dvs enligt mig är 2.50-3 kr/kg en mycket rimlig/modest kostnad för hö

OBS! Jag är långt ifrån någon ekonom utan en vanlig medeldum individ som räknar så gått jag kan :bow:
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Jag köper gärna hö för 1,50 kr/kg, men numera är det endast möjligt direkt från fält, om man som jag vill ha småbalar. Att ett rimligt pris ligger runt 3 kr tycker jag inte är förvånande, det är marknadspriset häromkring (det går att få för 2,50 kr/kg, men det är oftast långt ut på landet, och då ska ju min bensinkostnad för körning och hämta skiten läggas på).
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Räkna på vad maskinstation tar ;)
Jag använder maskinstation att hugga, pressa och plasta till en kostnad som är mindre än halva din ;) Jag tar c:a 20 ton per skörd på drygt 5 ha.
Då får jag rundbalarna samlade på den plats jag vill ha dem.
Bara ett litet tips...

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

OBS! Köper man på rot blir det naturligtvis en helt annan uträkning. Och att det är dyrt att ha häst håller jag med om, det är bara rimligheten av det pris man måste ta ut för att det över huvud taget ska vara lönt att ta hö som jag ville påvisa.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Det räkne exemplet stämmer inte med min matematik.

Sen är det ett par parametrar till som du kanske skulle ta med i beräkningen:
Förvaringsutrymmet - vad är rimlig "hyra" för upplaget?
Marken - vilken avkastning borde marken ge eftersom den ju är en investering i sig? (ca 5% av värdet tror jag kan vara lämpligt med dagens finansiella marknad och ränteläge)
Hur mycket tid lägger du ner och vad är lämplig timpeng inkl obekväm arbetstid?

Risken är dock att när du räknat med allt är det nog mycket olönsamt arbete med de priser du kan ta ut (fast för mig som ska betala med min lön blir det dyrt oavsett ;)).
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Rolle!

Nu skrev jag inte det men jag pratar om skulltorkat hö och (rätta mig om jag har fel) jag har fått för mig att det är problem att få tag i maskiner vid rätt tillfälle, speciellt för en "hobby"-bonde som mig :)

Sedan vet jag inte om det finns någon maskinstation som har småbalspressar.

Däremot kanske man skulle prata med andra i liknande situation som mig om samarbete om maskiner för att få ner kostnad och därmed utpris.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

MiaS!

Nja jag tror nog mattematiken är korrekt.
När det gäller småbönder (mig) så är avkastningen på marken inte så viktig som för storbönderna som har det som sin huvudsakliga inkomst.
Investeringsvärdet för fastigheten består (och det är här jag vill bo :) ) ju så jag ser inte marken som en kostnad utan jag vill att verksamheten på lantbruket ska betala sina egna kostnader samt ge en liten vinst.

Sedan kan man ha åsikter om rimligheten i mina siffror (och åsikter :) ).
Kanske har jag förenklat det lite för mycket.

Men slutsatsen borde åtminstone vara korrekt, ett pris på 2.50-3.00 kr/kg är inte helt orimligt.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Hur jag än räknar får jag det till 44 400:- (men det är nog det du räknas med när du delat med dina 20 ton).:)

Som Stockholmare så är jag glad om jag får hö för under 3 kr/kg även när jag hämtar själv. (men så är marken dyrare här)
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

MiaS!

Du har naturligtvis helt rätt :) jag räknar som en kratta (eller så ändrade jag 30000-20000 på inkomstkravet utan att räkna om)
Förlåt att jag tvivlade på dina första uppgifter, jag bugar mig av skam :bow: och tack för rättningen
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Tomarn,

Om du har fint hö så kan du fixa en lastbil och sälja det i Stockholm för 4 kr/kg. Det ger dig 20.000 till och så mycket borde inte transport från S-Vall till Stockholm kosta. :angel:

Kräver dock analys, bra värden och hygien.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

4 kr/kg, det lät bra det :), kostar det verkligen så mycket i Huvudstaden?
Det tål att funderas på men bra idé.
Vi får se när jag får analysen.

Jag sålde 10 ton till en köpare ifjol och då tog jag 2.50 inkl moms men då hämtade dom hö:et själv och jag fick inga klagomål om att det var dyrt.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Det är svårt att få tag i bra hö i Stockholm. De flesta bönder har gått över till hösilage men vi är ju en hel del hästägare som vill ha hö. (nästan alla i mitt stall och vi köper alla in själva)

Jag hämtar själv från Knivsta trakten och betalade förra året 2.70 /kg.

De i mitt stall som får hemkört från en närmre leverantör betalade 3.75/kg.

Våra värden låg på 40-48 g smrp resp 8-8.7 MJ och god hygienisk kvalitet.

Gissningsvis blir mitt hö lika dyrt som de andras men jag har möjlighet att rata enstaka balar som inte är 100% fräscha och jag behöver inte bära risken för det jag behöver lagra på skullen, vilket jag ser som fördel. Sen köper jag från en mindre bonde och har därigenom en betydligt jämnare kvalitet som gör att hästen mår bättre.

Om det inte blir ett lysande år räknar jag med att det kostar 4 kr/kg för ett bra normal hö av god kvalitet i Stockholm hemkört.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Jo, det är nog stor skillnad på var man bor. Här nere i södra Skåne går det 13 maskinstationer på dussinet :D Och vi hästbönder vill ha hugget lite senare än kobönderna så det är ingen rusning då...
Vad jag kommer ihåg från småbalshö-tiden så var det inte dyrare men bra mycket mer jobb för undertecknad :eek:
Annars tror jag det kan vara en god ide att dela maskiner med fler för att få ner kostnaderna när man har småbruk som vi.

Jag tar idag 1:60:-/kg ts + moms för rundbalar. Vet inte vad de små plastade balarna kommer att kosta i år men c:a 130:- balen + moms tog jag för något år sedan. Ekologiskt och analyserat.

Rolle
IpL
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

kl.

Har snabbläst lite i tråden.
Jag har alla tidigare år köpt helt ok (dock ej analyserat) hö av en bonde för en krona kilot. Både små och stora balar.

Har nu egna (nåja, lånade och hyrda) åkrar för höskörd. Fick förra året ihop 25 storbalar hö som jag räknade ut kostade mig 108 :- /st. Slagning, vändning och pressning av inlejt folk. Har inte räknat med någon gödning.

I år lär jag få foder över och blir det en andraskörd med hösilage så kommer jag kunna sälja mellan 20-30 storbalar med analyserat foder.
Hmnn...kanske en idé att ta båten över och sälja.:D

Vad betalar man för en storbal hösilage, analyserat (självklart då med bra värden) och fullstorlek på balen? Enligt ovan 1,60:-/kg ts + moms men vad räknar man då att en bal väger? 300kg eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig kostnad för hö

Om balen väger 300 kg och ts halten 74%, 300 x 0,74=222 kg/ts.
222 x 1,60 = 355 kr + moms = 444 kr.

Rolle
IpL
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Dina siffror är alldeles rimliga, att sälja småbalat torrhö för under 2,50 kr/kg inkl.moms är orimligt - då kan man lika gärna ströa med överblivet hö istället för att sälja det om man inte får minst 2,50.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Sysslat med hö för avsalu ,2,50-3kr +moms vitt för småbal skulltorkat är nödvändigt om man skall sälja i småposter .det kommer folk alla tider på dygnet på kort varsel och måste ha .Jag köpte våg så att jag kunde väga ut allt vilket uppskattades av köparna.Kontant bet nödvändigt .
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Svenska hushållningssällskapet räknade 2009 att det kostar en bonde genomsnittligt 1,50 kr/kg att få fram hö, alla kostnader inräknade. Vill man då ha betalt för höt när man säljer så är din kostnad helt rimlig tycker jag.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Hur jag än räknar får jag det till 44 400:- (men det är nog det du räknas med när du delat med dina 20 ton).:)

Som Stockholmare så är jag glad om jag får hö för under 3 kr/kg även när jag hämtar själv. (men så är marken dyrare här)

Samma här, var precis och hämta hö. 3 kr/kg, och då är det väldigt dåligt näringsvärde. Passar förvisso min fång häst perfekt :)
 

Liknande trådar

C
Hästmänniskan En konstig fråga kanske, såhär mitt i vintern. Men årets ekonomiska planering är i full gång. Hyr ett stall med hagar och en stor...
Svar
13
· Visningar
4 043
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp