Bukefalos 28 år!

Rimlig kostnad för hö

Sv: Rimlig kostnad för hö

Det är ett bra hö-år i år, åtminstone i mina trakter. De tuffa åren kan priserna åka upp en del förstås :grin: Det var nästan lika bra hö-år förra året. Priserna ligger på ca 2 kr/kg vitt.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Det är främst mängden man får ut som är större. Men det kostar åtskilliga tusenlappar att konstgödsla några ha.
Värdena har jag inte sett någon skillnad på. Det är mer beroende på när under tillväxten man tar vallen.

Rolle
IpL
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Jag betalar 1.70 kr/kilot för "ekologiskt odlat" hö på småbal inkl analys, samt 1.90-2.10:-/kg för gödslat hö i småbal med något högre proteinvärden. Det är vitt och köpt av en bonde som lever på sitt bonderi.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Höt vi köper brukar ligga mellan 1-2kr/kg. Hösilaget är dock billigare då det ligger strax under kronan/kg...

För mig är ditt höpris orimligt, men det beror nog mycket på var i landet man bor...

Här är varken Hö- Hovslagare- Ev. stallpats speciellt dyrt:)
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Höt vi köper brukar ligga mellan 1-2kr/kg. Hösilaget är dock billigare då det ligger strax under kronan/kg...

För mig är ditt höpris orimligt, men det beror nog mycket på var i landet man bor...

Här är varken Hö- Hovslagare- Ev. stallpats speciellt dyrt:)

Enligt den undersökning anna__panna tidigare i tråden hänvisade till låg kostnaden på att ta fram hö i snitt på 1,50/kg att då köpa för 1-2kr vitt ter sig som en ganska dålig affär för bonden. Svart så går det kanske bra.
Hösilage vet jag inte så mycket om, du får ju en större mängd i kg men maskinerna och inplastningen är dyrare och det går åt mer foder till hästen då det är mer vatten. Så kostnaden/kg ts går kanske på ett ut.

Om många bönder odlar hö ett år så går antagligen priset ner, nästa år odlar många bönder något annat och det blir brist på hö och priserna går upp ordentligt. Så den här bergodalbanan på höpriset är nog inte så bra varken för bönderna eller hästägarna.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Jag pratade i egenskap av spekulant på en maskin idag... en plastare för småbal - när han köpte den för ett par år sen så kostade den 107 000 kr.

En begagnad traktor kostar från 100 000 om det är lite storlek på den och 4-hjulsdrift, en ny toppmodern traktor kan däremot kosta över miljonen.

En ny toppmodern slåttermaskin kan idag gå lös på 500 000.

Och så tycker du att några få kr per kg är orimligt, plasten till en rundbal kostar ju fasen 30-40 öre bara den om man ska minst 8 lager enligt konstens alla regler :crazy:

Jag skulle förresten byta en reservdel på hövändaren häromdan, den kostade 7000 plus moms - efter en dags körning gick en likadan del sönder :eek:... tror du att jag vill ha dom pengarna från dig som kund om du köper hö eller tror du att jag vill bjuda dig på den kostnaden för att du inte ska tycka att höt blir orimligt dyrt annars ?

Jag skulle aldrig nånsin sälja småbalat hö för under 2 kr + moms, för 1 kr/kg så är det bättre att ströa hos fåren med höt istället för att sälja till det priset.
Fåren ger åtminstone mat på bordet till skillnad från att sälja till hästfolk :grin:
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

För maskiner har jag tagit med värdeminskning och underhållskostnad som naturligtvis skiljer från år till år.
Jag förstår inte hur du har räknat, för du verkar inte ha tagit med avskrivningarna som du gör på maskinerna. Det inverkar ju på skatten och ganska så bra då du har en avskrivningstid på 8 år.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Här är varken Hö- Hovslagare- Ev. stallpats speciellt dyrt
Det är väl normalpriser här(bor oxå i dalarna) som på alla andra ställen ?Hö 1,50:-Oftast svart utan analys. köper själv för 2,20 :- i småbal vitt inkl analys med bra värden och då har jag rätt goda kontakter.
(har sett hö här för 3,75 +moms kr kilot) .Utbildad hovslagare från 750:- till 1024 :- för vanlig sommarskoning.. och stallplats (kallhyra) från 500:- till 3700 :-. Allt beror på vilka krav man har som kund ..Så att det skulle vara billigare här än någon annanstans har jag svårt att tro. Köper man oanalyserat och svart och använder icke utbildad hovslagare och hyr in hästen svart.. ja då är det nog billig oavsett var man bor.
Inget illament som jag hoppas du förstår..Hadde det varit billig i dalarna för ovantånde tjänster vitt hadde bönderna hovlagarna här varit helt bakom flötet..Klart som korvspad att dom ska ha betalt för det arbetet dom utför precis som på alla andra ställen i landet. Jag betalar gärna extra för bra foder och duktig hovslagare ..
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Jag skulle aldrig nånsin sälja småbalat hö för under 2 kr + moms, för 1 kr/kg så är det bättre att ströa hos fåren med höt istället för att sälja till det priset.
Fåren ger åtminstone mat på bordet till skillnad från att sälja till hästfolk :grin:

Det tror jag är allra bäst för dig eftersom du verkar lite anti hästfolk. Ingen tvingar dig att sälja till oss ;)
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Jag bor också i trakten och har inte heller uppfattat att detta distrikt skulle vara billigare än någon annanstans. Även om priserna så klart varierar, men det gör de nog överallt. Tillgång och efterfrågan.
Vi betalar 2 kr/kg för hö som är analyserat och mycket fint, dock hjälper vi till med höskörden också. Vår utbildade hovslagare tar 600 kr för att sko.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Har bestallt ho nu fran 3 olika kallor.
Bonde Ett har super duper ho och jag betalar 2.40/kg hamtat utan moms i 20 kg bal, dock 15 km fran farmen en vag. Trailer haller 40 av dessa balar.
Bonde Tva betalar jag 1.50/kg i 15 kg balar och han ar 10 km fran farmen. Jag kan val fa in cirka 50 av dessa balar i trailer.
Bonde Tree far jag fjolarsho for 1kr/kg i 15 kg bal och han ar ocksa 10km fran farmen. Detta arets ho kommer att vara dyrare, men vet inte an hur mkt. Det blir nog bonde Ett eller Tva som far min business da. Bonde Ett har ett ho dar allt jag behover gora ar att ge hastarna ho, inget kraftfoder alls. Varden ar fantastiska och det ar vart att betala lite mer. Han levererar ocksa vilket de andra inte gor.

Jag har hellre djuren pa BRA men kanske dyrare ho an semi ok och slutar med att fa komplettera med mineraler etc som kostar skjortan istallet..

Har inte hort hur mkt det kommer att bli har i Varmland i ar, men det ser bra ut.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Jag bor i Stockholm och vi har haft jättesvårt att hitta BRA torrhö. Många har gått över till ensilage. Men nu har vi fått tag i ett riktigt fint, analyserat hö för 3,50kr/kg.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Nu är det ju knappast lönt att ha hela maskinparken om man tex tar in hö på 10 ha/år om man inte hittar mkt billigt begagnat. Man kan använda maskinstationen till det väldigt många år innan man är uppe i samma pengar som det kostar att köpa in maskinerna och då slipper man också ifrån allt vad reparationer/underhåll/diesel heter. En traktor har nog de flesta som bor på gård, behöver ju inte vara någon värsting variant eller med 4-hjulsdrift för att köra ut och vända lite hö. En begagnad kombivändare hittar man under 5000:- på annonssidorna.
Häromkring ligger taxan hos maskinstation på 500:-/timmen för gubbe med maskin. Så huggningen kostar 1500:- pressar man småbal om man ser till att hålla undan så att det hela tiden finns tom vagn (press med balkastare som släpper de direkt i vagn) till den som pressar så blir tidsåtgången så att man ligger på ca 2.50:-/bal för ca 15 kg balar = 17 öre/kg
För hösilage så har de balpris för press/plastning på 110:-/bal oavsett storlek. För oss som tar största balarna = ca 500kg ger det 22öre/kg i press/plast.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Rep och underhåll måste du ju alltid betala för, antingen betalar du för att nån annan ska reparera sina maskiner eller så betalar du för att repa dina egna maskiner... rep och underhåll måste alltid bakas in i höpriset.

Häromkring så är det minst 2 veckors väntetid på maskinstationen :grin: ... så ska man ha nått torrhö som är nått att ha utan en massa regn på det så blir det till att köra själv.

500 + moms ger en lön på max 100 kr i timmen, minst 300 + moms går åt för att betala traktorn, 100 kr går bort i skatt och sen tillkommer alla flådiga butterflyhuggare och inlinepressar utanpå detta så den maskinstation som kör för 500 + moms gör ju inte några direkta pengar på det hela.

För dom pengarna är det knappast lönt att åka land och rike runt och köra åt andra...
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

oj det låter orimligt billigt! Härikring kostar förare+traktor minst 500 kr/timme men så tillkommer några hundralappar per timme för redskapen, så det kan bli uppåt 1000 kr/timme eller ännu mer beroende på vad man vill ha gjort. Dessutom kostar resan hit en hel del, för det finns inte precis en maskinstation i varje by...

Sen måste man boka upp flera veckor innan och då är det ju inte så lätt att veta vad det blir för väder... Det där med väder är tillräckligt nervöst ändå tycker jag, även om man kan välja själv precis när man ska slå.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

Rep och underhåll måste du ju alltid betala för, antingen betalar du för att nån annan ska reparera sina maskiner eller så betalar du för att repa dina egna maskiner... rep och underhåll måste alltid bakas in i höpriset.

Häromkring så är det minst 2 veckors väntetid på maskinstationen :grin: ... så ska man ha nått torrhö som är nått att ha utan en massa regn på det så blir det till att köra själv.

500 + moms ger en lön på max 100 kr i timmen, minst 300 + moms går åt för att betala traktorn, 100 kr går bort i skatt och sen tillkommer alla flådiga butterflyhuggare och inlinepressar utanpå detta så den maskinstation som kör för 500 + moms gör ju inte några direkta pengar på det hela.

För dom pengarna är det knappast lönt att åka land och rike runt och köra åt andra...

Ja här nere omkring är det ett standardpris som de ligger på har använt tre olika maskinstationer alla med samma prissättning. Så inget avvikande för att vara här nere i Skåne.

Nja inte får jag betala något extra för att maskinstationen skall reparera/underhålla sina maskiner utöver den fasta timpengen på 500:- så inte behöver jag baka in någon extra kostnad för det i mitt höpris :cool:

Inte heller är det svårt att få dem att komma har hittills aldrig hänt att vi inte fått slaget/pressat de dagar vi har velat. Kommer det bara en kort lucka med fint väder så gäller det att ha koll på väderprognoserna men bokat mer än 3-4 dagar i förväg har nog aldrig hänt, dessutom lämnar de full frihet att avboka/flytta pga vädret ända inpå huggningen påbörjas helt utan kostnad.
Men så finns här ju också inte bara som ni saknade en maskinstation i varje by utan flera stycken i varje "by". Tror vi har 7 st minst inom 15-30 minuters framkörning. Vilket för övrigt aldrig har debiterats av någon av stationerna, iofs har de ju iom att de ligger så tätt sina kunder på mkt nära avstånd och de planerar upp dagarna för så korta förflyttningar mellan ställena som möjligt.
 
Sv: Rimlig kostnad för hö

oj vilken lyx! med de förutsättningarna lönar det sig inte att köra själv... (men jag förstår fortfarande inte hur maskinstationerna får det att gå runt)
 

Liknande trådar

C
Hästmänniskan En konstig fråga kanske, såhär mitt i vintern. Men årets ekonomiska planering är i full gång. Hyr ett stall med hagar och en stor...
Svar
13
· Visningar
4 043
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp