Bukefalos 28 år!

Kostnad för att få hö slaget?

C

carnival

En konstig fråga kanske, såhär mitt i vintern. Men årets ekonomiska planering är i full gång. Hyr ett stall med hagar och en stor tillhörande vall (ger ca 8 ton hö) fick 12 ton i år. Har i två år lyckats slå och vända själv med lånade maskiner. Betalade 4000 kr i år för att få det balat (sålde hö för samma summa).
Vad tror ni det kan kosta att få någon att göra hela jobbet, slå, vända och bala? Bönderna är högst ovilliga att hjälpa till trots betalning! Ska jag bara strunta i vallen och köpa in allt hö!
Vallen är inte gödslad på evigheter, vad kan det behövas göras åt det och kostnad?
Kan tillägga att hästarna trots all ovetskap om näringsinnehåll i höt mår förträffligt. Tävlas i dressyr och hoppning med fin fina resultat!
Förresten hur många ton hö gör ni av med på en häst/ säsong som rids 6 dagar i veckan och tävlas 1 gång månad?
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Vad tror ni det kan kosta att få någon att göra hela jobbet, slå, vända och bala? Bönderna är högst ovilliga att hjälpa till trots betalning! Ska jag bara strunta i vallen och köpa in allt hö!
Bönderna har ju en hektisk period själva i höskördningstider... Det är dessutom mycket personal och tidskrävande arbete att ta hö.

Vallen är inte gödslad på evigheter, vad kan det behövas göras åt det och kostnad?
Det kan du höra dig för med bönderna i närheten, vad det är för jordmån.

Förresten hur många ton hö gör ni av med på en häst/ säsong som rids 6 dagar i veckan och tävlas 1 gång månad?

Beror på hur lättfödda hästarna är, hur mycket bete du har på sommaren, vad du har för näringsvärde på höet.
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Har ni inte någon maskinstation i närheten som har det som verksamhet att hyra ut både maskiner och personal till dom. För så har vi i alla fall löst det när vi har slagit eget hö.

/Camilla
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Slåtterkrossning har jag sett från ett par hundra per hektar och uppåt, kan hamna avsevärt mycket högre....

Du kanske ska arrendera ut marken ?
Det vore ju en avsevärt mycket bättre lösning än att strunta i marken.

Ska du leja bort precis hela hanteringen till en maskinstation så kan det kosta en hel del.... ska du ta silage kan du köra hela klabbet på ett dygn under gynnsamma omständigheter om du har en slåtterkross som bredsprider istället för att lägga i sträng och har press + plastare + strängläggare hemma.

Gödslingen är ju bara att köra på lite handelsgödsel, men du behöver gödselspridare.

Har du egen traktor så behöver inte gödslingen bli så dyr, en beg tallrikspridare kan du få tag i för nån tusenlapp.

Har du ingen egen traktor så bör du ta silage eller arrendera ut marken !

Alternativet är att hästarna får gå och beta i sig gräset, detta är det i särklass billigaste sättet att ta tillvara på vallskörd.

Släpp på hästarna redan i mitten på maj och låt dom äta tills gräset tar slut även om det dröjer till oktober - november (du kan ju ta in dom på natten om du vill) du kan halvera dina foderkostnader på detta viset !
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Vad tror ni det kan kosta att få någon att göra hela jobbet, slå, vända och bala? Bönderna är högst ovilliga att hjälpa till trots betalning! Ska jag bara strunta i vallen och köpa in allt hö!
Anledningen att bönderna är ovilliga ska du nog mest söka i jordbrukets rationalisering. Det skördas snart inget hö längre eftersom kostnaden för hantering och lagring är oerhört mycket högre än för ensilage. Det är också ett större risktagande med hö än med ensilage. Väderberoende skörd samt vansklig lagring gör att konsekvenserna blir mycket omfattande om det går fel.
Resultatet är att bönderna skrotat sin höutrustning. Slåttern kan du fortfarande få hjälp med men att åka och vända 1-2 gånger per dag mitt under skördeperioden är mycket svårare. I våra trakter slår och strängar bönderna själva men hyr in plastningen från maskinstation.
Vallen är inte gödslad på evigheter, vad kan det behövas göras åt det och kostnad?
Har ni mycket ogräs? Finns det fortfarande klöver eller andra kvävebindande växter i vallen? Vilken slags jord är det? Har du hästar så har du troligen fastgödselhantering och då kan det vara svårt att använda detta på existerande vall (parasiter). Jag antar att du inte vill sprida konstgödning på grund av tungmetaller.

Tyvärr blir det mer frågor än svar på din sista fråga.
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

"bara" att köra handelgödsel är väl att ta i.

Det kostar pengar är dyrt, man bör vara mycket noga med hur mycket man kör ut, räknat på hur mycket och vad som går åt.

med tanke på kimatdebatt mm, då konstgödsel vid brytning och framställning släpper ut mycket CO2.
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Nu var det ju inte klimatet som diskuterades.... MEN, man kan få ganska goda riktlinjer vad gäller handelsgödsel även utan mark-kartering ofta är det bara att fråga nån bonde i närheten eller fråga när man beställer hem gödningen.

Sen kan man ju diskutera konstgödningens vara eller icke vara i åtskilliga timmar. Tyvärr så har ju stallgödsel sina begränsningar och det är dessutom svårt att få tag i BRA stallgödsel när det är hästar inblandade.

Att diskutera CO-utsläpp för brytning av konstgödning känns tämligen fånig med tanke på att det knappt finns några lokalt producerade varor/råvaror överhuvudtaget längre.

Då känns det ju som ett större "miljöbrott" att behöva köpa en massa kraftfoder till hästen för att man har för dåliga näringsvärden i det lokalt producerade vallfodret.

Faktum är att den i särklass största enskilda källan till växthusgaser inom lantbruket är rapande kor... konstgödning hamnar ganska långt ner på listan.
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Sen kan man ju diskutera konstgödningens vara eller icke vara i åtskilliga timmar. Tyvärr så har ju stallgödsel sina begränsningar och det är dessutom svårt att få tag i BRA stallgödsel när det är hästar inblandade.

Att diskutera CO-utsläpp för brytning av konstgödning känns tämligen fånig med tanke på att det knappt finns några lokalt producerade varor/råvaror överhuvudtaget längre.

Då känns det ju som ett större "miljöbrott" att behöva köpa en massa kraftfoder till hästen för att man har för dåliga näringsvärden i det lokalt producerade vallfodret.
Övriga jordbruket (vid sidan av hästhållning) arbetar hårt med KRAV-certifiering och här i trakten är snart de flesta ekologiska. Med en litet mer långsiktig planering av vallodlingen (fröblandningar mm) så kan man få bra proteinhalter utan att använda konstgödning.
Sedan ska man självklart undvika soja och andra GMO-baserade, importerade proteinfoder...
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

- Vilket kräver klöverrika vallar och att vallfodret inte hanteras med hög ts-halt eftersom bladen som då innehåller väldigt stor del av näringen då ramlar av går till spillo.

Det ställer också kravet att vallen inte får ligga obruten för länge när man befinner sig i nordiskt klimat...

Här var det frågan vad hon enkelt kunde göra åt sin ogödslade halvt bortglömda vall - plöjning och nysådd blir väldigt kostsamt om man ska leja bort jobbet. Ska man dessutom inte gödsla med vare sig stallgödsel eller konstgödsel så kan man behöva köra en omgång med ärtor också.
Kort sagt så blir det en jättecirkus för några ton hö....

Då känns det som ett enklare och smidigare alternativ med en skvätt konstgödsel !

Och som sagt var så kan konstgödningen då ställas mot användandet av kraftfoder som är i olika grader processat, kanske t.o.m. importerat, och fraktat land och rike runt....

Sen att man i ett längre perspektiv tänker på vad man gör med marken är en annan sak.... men det största problemet med konstgödsel anser jag nog inte bestå i koldioxid utan att långvarig användning kan ge betydande halter av tungmetaller i åkerjorden.

Själv är jag en sån där konstig människa som tycker att det är helt i sin ordning att faktiskt plöja upp vallarna med jämna mellanrum, men det är vad jag gör hemma hos mig :angel:.... inte vad jag rekommenderar som kortsiktig lösning för någon som håller på att planera för vad som ska hända om bara några månader !
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Övriga jordbruket (vid sidan av hästhållning) arbetar hårt med KRAV-certifiering och här i trakten är snart de flesta ekologiska. Med en litet mer långsiktig planering av vallodlingen (fröblandningar mm) så kan man få bra proteinhalter utan att använda konstgödning.
Sedan ska man självklart undvika soja och andra GMO-baserade, importerade proteinfoder...

Häromkring är det väldigt lite KRAv faktiskt. Det är stora mängder konstgödsel och stora mängder bekämpningsmedel men också stora skördar.

Det konventionella jordbruket är fortfarande väldigt mycket större än det ekologiska. Så att säga att övriga jordbruket skulle jobba mer med miljöfrågor och ekologisk odling tvivlar jag starkt på.
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

- Vilket kräver klöverrika vallar och att vallfodret inte hanteras med hög ts-halt eftersom bladen som då innehåller väldigt stor del av näringen då ramlar av går till spillo.
Finns ju andra alternativ än klöver för att binda kväve. Ren gräsvall utan gödning fungerar dock inte.

Själv är jag en sån där konstig människa som tycker att det är helt i sin ordning att faktiskt plöja upp vallarna med jämna mellanrum, men det är vad jag gör hemma hos mig :angel:.... inte vad jag rekommenderar som kortsiktig lösning för någon som håller på att planera för vad som ska hända om bara några månader !
Vi lägger också om vallarna regelbundet. Det är en avvägning mellan läckage av fosfor till vattendragen om man plöjer för ofta (premie på EU-bidragen om vallen ligger tre vintrar) och mängd ogräs om man plöjer för sällan. Förutsättningarna är också olika i olika delar av landet.
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Att vallen ligger obruten tre vintrar i följd är ju inget ovanligt idag - finns gott om bönder som plöjer mycket mera sällan än så, vissa verkar mest bara plöja vid generationsväxling på gården när dom odlar vall :crazy:... med väldigt lågt näringsvärde på fodret som följd.

Du har kravet även vid tillägg på EU-bidrag för vallodling att vallen ska ligga obruten tre vintrar under en 5-årsperiod. Vilket även jag följer.Detta gäller ju oavsett om vallen betas eller slås.

Att få bidrag för att hindra förluster av näringsämnen m.m. kan man inte få i merparten av riket.... vilket jag tycker är synd, det finns ju en del som inte bryr sig alls och som t.o.m. sprider stallgödsel under vintern :eek:.

Det finns inte något vettigt alternativ till klöver skulle jag nog påstå.... vallen ska klara vintern bra m.m. och även fungera hanteringsmässigt.

Jag är nog ingen större miljöbov i slutändan ska du se... fast att jag rekommenderar konstgödning i vissa fall.
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Det finns inte något vettigt alternativ till klöver skulle jag nog påstå.... vallen ska klara vintern bra m.m. och även fungera hanteringsmässigt.

Det beror nog på hur stort behov man har av maximal avkastning (ton/ha). Nöjer man sig med en något måttligare avkastning så finns flera kvävebindare som kan fungera som hästfoder: käringtand, blålusern, humlelusern...
 
Sv: Kostnad för att få hö slaget?

Lusern är känd för att klara vintrarna dåligt... funkar inte i merparten av landet med andra ord - om man inte sätter sin förhoppning till växthuseffekten och mildare vintrar ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin: På den här vallen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 801
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 806
Senast: Nixehen
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 243
Senast: Tacitus
·
Ekonomi & Juridik Efter alla klagomål på höpriset som jag ledsnat på så har jag roat mig med att ta fram en rimlighetskalkyl. Förutsättning i detta...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 715
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp