Rimlig kostnad för "privatlektion"?

150-200? Det är nog vad jag skulle ta för en lektion i padock.

Skulle vi rida ut på varsin häst hade jag inte tagit något, skönt med sällskap :D
 
Njaeee - det är mer än vad en del utbildade C-tränare tar i Stockholm.
TS måste ju inkludera hästhyran också, det är ju hennes ponny.

”En slant” tänker jag är en hundralapp eller så. Jag misstänker att mamman kanske inte vet riktigt hur dyrt det är att rida egentligen. Marknadspris på ridskola är, som andra redan påpekat, runt 600 för en privatlektion. Jag betalar 660 på min ridskola, då är ridläraren c-tränare och level 3, och hästen tävlar lätta klasser.
 
TS måste ju inkludera hästhyran också, det är ju hennes ponny.

”En slant” tänker jag är en hundralapp eller så. Jag misstänker att mamman kanske inte vet riktigt hur dyrt det är att rida egentligen. Marknadspris på ridskola är, som andra redan påpekat, runt 600 för en privatlektion. Jag betalar 660 på min ridskola, då är ridläraren c-tränare och level 3, och hästen tävlar lätta klasser.

Japp, det måste hon. Precis vad jag skrev i ett senare inlägg. :)
 
TS måste ju inkludera hästhyran också, det är ju hennes ponny.

”En slant” tänker jag är en hundralapp eller så. Jag misstänker att mamman kanske inte vet riktigt hur dyrt det är att rida egentligen. Marknadspris på ridskola är, som andra redan påpekat, runt 600 för en privatlektion. Jag betalar 660 på min ridskola, då är ridläraren c-tränare och level 3, och hästen tävlar lätta klasser.
Tycker inte det går att jämföra med ridskolor när man gör en grej hemma för skoj skull mer eller mindre.

Tex ponnyridning för barn här kostar för 30 min 125kr, att ta mera än 150 kr tex är lite väl dyrt för den typen av ridning. Detta är ju en win win för alla.

Alla som umgås med hästar måste liksom inte veta hur dyrt det är med egen häst.
 
Tycker inte det går att jämföra med ridskolor när man gör en grej hemma för skoj skull mer eller mindre.

Tex ponnyridning för barn här kostar för 30 min 125kr, att ta mera än 150 kr tex är lite väl dyrt för den typen av ridning. Detta är ju en win win för alla.

Alla som umgås med hästar måste liksom inte veta hur dyrt det är med egen häst.
150 kronor för ponnyn och en persons tid i en timme är väl knappast dyrt? Även utan häst är ju 150 spänn för en timmes arbete inget överpris.

Såvida det inte handlar om en kompis, så att man bjuder på den egna tiden, men då skulle man väl kanske inte ta betalt alls.
 
150 kronor för ponnyn och en persons tid i en timme är väl knappast dyrt? Även utan häst är ju 150 spänn för en timmes arbete inget överpris.

Såvida det inte handlar om en kompis, så att man bjuder på den egna tiden, men då skulle man väl kanske inte ta betalt alls.
Nej jag tycker det är ett lagom pris. Att ta mera än det, då tycker jag det börjar bli för dyrt.
 
150 kr för ponnyn och arbetstiden? Jag skulle inte tycka det var värt det, som hästägare.
Kanske inte om man gör det för deras skull endast och enbart och ser det som ett jobb, då är det inte värt det varken tidsmässigt eller pengamässigt. Men i denna situationen där alla har kul och får ut något av det och det är en rolig grej, det är en annan sak.

Det går ju faktiskt att "offra" sin tid för någon annan utan att ta hutlöst betalt, ibland är det faktiskt kul att bara göra något för någon annan också, det ger något till en även om det inte är massa pengar, allting i livet handlar inte om att tjäna pengar.

Däremot om man offrar sin tid på det sättet att det går ut över ens liv, att man går back i pengar för att ha lektionen tex, då är det ju en annan sak. Då kanske det inte hade varit värt det om man känner att man går back ekonomiskt.
 
Senast ändrad:
Jag har tagit 200 kr/h när jag haft privatlektion för tjej på egen ponny. Jag är inte utbildad men under utbildning :). Eftersom att eleven lånar häst av dig tycker jag absolut att du kan ta 200 kr.
 
Jag har haft privatlektioner på hemmaplan, för en medryttare som rider en häst jag känner väl och därför kan instruera knappar på. Jag lånar alltså inte ut min egna häst och jag är inte utbildad.

Jag tar 150kr för 45 min. Känns rimligt med tanke på att våra hemmatränare tar 250kr/30 min. Och jag kan under inga omständigheter jämföra mig med dem.
Medryttaren har prestationsångest och trivs med att lägga det på en enklare nivå med fokus på att lära känna hästen och att få nya övningar att träna på på egen hand. :)
 
Räknas det som professionell verksamhet om jag håller "lektioner" för en bekants dotter en gång i veckan/varannan vecka? :eek:
Om du tar betalt för det, så kan du nog räkna med att det anses som "näringsverksamhet" ur försäkringssynpunkt.
Skatteverket kan möjligen också se det som näringsverksamhet om det har en regelbundenhet och en varaktighet, även om småpengar inte räknas som "svarta" intäkter.

Man kan också fundera på om du egentligen bör skaffa tillstånd från Länsstyrelsen, om du ska tjäna pengar på det hela. De räknar det eventuellt också som näringsverksamhet.

Jag har en helt OK ridbana. Den lånar jag ut gratis, just för att det finns komplicerande faktorer i att ta betalt för saker och ting.
 
Det går ju inte att jämföra vad en tränare tar för en lektion när du rider egen häst, med vad det rimligen ska kosta med både tränare och häst. Uppgattar det som om de flesta här har egen häst och därmed borde veta att det ju inte precis är gratis ...

Nej, men att fodra en häst en dag kostar väl omkring 30kr... Om man tänker sig 10kg grovfoder à 3kr/kg.
Så det är inte så kostsamt att hålla hästen och låna ut den en stund.
 
Nej, men att fodra en häst en dag kostar väl omkring 30kr... Om man tänker sig 10kg grovfoder à 3kr/kg.
Så det är inte så kostsamt att hålla hästen och låna ut den en stund.
+ försäkring, skor, vaccinationer, kraftfoder, spån, stall och hagkostnader, tid det tar för ägaren att hålla i det hela etc etc etc
 
+ försäkring, skor, vaccinationer, kraftfoder, spån, stall och hagkostnader, tid det tar för ägaren att hålla i det hela etc etc etc

Alldeles riktigt.
Och här handlade det om dottern till en kompis.

Erkänner.
Jag tycker att det är synd att man tänker att pengar ska byta ägare "hela tiden".

Jag hjälper en granne ibland.
Det kostar min tid och det var dyrt att anlägga min ridbana.
Men jag hjälper min granne gratis med ridning på min ridbana ibland.

Precis som jag gav min granne en bräcktång härom dagen. Jag hade en över och då kan jag ju lika gärna ge den gamla till grannen.

Jag hjälpte ett par bekanta med att ge dem ridlektion för ett tag sedan. Jag tog inte betalt då heller - men de visade sin uppskattning genom att ha köpt godaker till mig (lösviktste, fin choklad, hemmagjord äppelmust).

Som sagt: det är inte alltid man måste ta "ordentligt betalt".
 
Dottern rider hos en tjej som tar en hundring/40 minuter. Vettiga ponnyer som man får tänka själv på och hon har utbildning men jobbar inte heltid med det. Ridskolan ansluten till svrf här tar 160 för privatlektion 35 minuter för junior. Utbildade ridlärare och ponnyer som kan sitt jobb och tävlas regelbundet. Det här är ju då på landsorten. Inga stockholmspriser.
 
+ försäkring, skor, vaccinationer, kraftfoder, spån, stall och hagkostnader, tid det tar för ägaren att hålla i det hela etc etc etc

Ofta blir det ett argument i liknande trådar ang vad medryttare ska eller inte ska betala osv. Jag känner mig lite undrande i just TS fall där som jag läser det, tjejen lånar en häst att rida på lite av TS och TS har stort utbyte av det och även av att tjejen lär sig rida ännu lite bättre på TS häst för att det gynnar hästen och TS. Ts undrar utifrån det sammanhanget vad en rimlig summa kunde vara eftersom det absolut ändå tar lite tid och engagemang.

Utifrån det tycker jag inte det känns rimligt att börja beakta vad hästen kostar TS allmänt i vardagen . Inte heller att jämföra med marknadspriser vad x eller y etablerad tränare tar för 30,45 eller 60 min osv.

Förstår du hur jag menar?
 
Ofta blir det ett argument i liknande trådar ang vad medryttare ska eller inte ska betala osv. Jag känner mig lite undrande i just TS fall där som jag läser det, tjejen lånar en häst att rida på lite av TS och TS har stort utbyte av det och även av att tjejen lär sig rida ännu lite bättre på TS häst för att det gynnar hästen och TS. Ts undrar utifrån det sammanhanget vad en rimlig summa kunde vara eftersom det absolut ändå tar lite tid och engagemang.

Utifrån det tycker jag inte det känns rimligt att börja beakta vad hästen kostar TS allmänt i vardagen . Inte heller att jämföra med marknadspriser vad x eller y etablerad tränare tar för 30,45 eller 60 min osv.

Förstår du hur jag menar?
Det var inte min poäng med inlägget utan ett svar till en annan person som ansåg att hästen kostade 30 kr per dag.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 474
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 291
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp