Rimlig kostnad för "privatlektion"?

@Problematisk ang lämpligt pris så många svarar ju här utifrån vad utbildade tränare samt verksamheter tar betalt. Precis som du själv skrivit tydligt är det ju inte likvärdigt med din situation.

Vad priset må vara beror ju helt på tänker jag, vad du själv utifrån läget känner är rimligt . Vill du lägga mycket tid på ekipaget/tar det mycket tid från dig där du annars velat göra annat?
Eller ser du det som en grej du vill göra som gynnar både dig, den lilla ryttaren och din ponny som du vill att den lilla tjejen fortsätter rida/bättre osv?

Hoppas du fattar hur jag menar.

Mina tränare (utbildade och mkt renommerade) tar runt 250 för 30 minuter.

Jag ser inte riktigt att ”marknadspriser” osv är så relevant i din sits, så jag hade funderat på vad du själv som sagt tycker du vill ha ut av läget.
 
100-200kr hade jag tyckt varit lagom och varit nöjd med. Inte för dyrt och det är inte vitt.

Jag betalar normalt 200kr/h och ibland 500kr/30 min för mina tränare, alla lite olika utbildade. Så det är ju svårt att jämföra med din situation.
 
Det går ju inte att jämföra vad en tränare tar för en lektion när du rider egen häst, med vad det rimligen ska kosta med både tränare och häst. Uppgattar det som om de flesta här har egen häst och därmed borde veta att det ju inte precis är gratis ...
 
@Problematisk ang lämpligt pris så många svarar ju här utifrån vad utbildade tränare samt verksamheter tar betalt. Precis som du själv skrivit tydligt är det ju inte likvärdigt med din situation.

Vad priset må vara beror ju helt på tänker jag, vad du själv utifrån läget känner är rimligt . Vill du lägga mycket tid på ekipaget/tar det mycket tid från dig där du annars velat göra annat?
Eller ser du det som en grej du vill göra som gynnar både dig, den lilla ryttaren och din ponny som du vill att den lilla tjejen fortsätter rida/bättre osv?

Hoppas du fattar hur jag menar.

Mina tränare (utbildade och mkt renommerade) tar runt 250 för 30 minuter.

Jag ser inte riktigt att ”marknadspriser” osv är så relevant i din sits, så jag hade funderat på vad du själv som sagt tycker du vill ha ut av läget.

Först och främst tycker jag att det är kul :) Jag tycker det är roligt att få vara med i början av flickans ryttarkarriär.
Sen, såklart, så självklart "tar det" tid och energi av mig. Jag är inte en sån som kan göra saker halvdant utan ska jag ha lite lektioner för henne så kommer jag lägga ner tid på att hitta på bra övningar osv, utöver den riktiga "lektionstiden". Och så tid för att göra iordning ponnyn före och efter. Det tar självklart längre tid för mig att förbereda, hjälpa och hålla lektion än att sadla och rida själv :)

Men jag tycker det är kul och det är skönt för ponnyn att få "skruttrida" med ett litet barn på ryggen. Jag skulle inte säga ja "för att vara snäll" om jag inte kände att vi alla tre (ponny, barn, jag) skulle få ut något av det, så det är ju en win-win situation.

Jag tänker ju som sagt inte att jag ska börja tjäna pengar på det direkt. Men en liten slant för det det ändå "tar" liksom, i form av tid och eventuellt att jag inte orkar rida min häst (ordentligt) den dag jag har lektion för flickan osv.

Funderat lite utifrån alla svar här och så. Kan 100-150 kr typ vara rimligt?
 
Det låter rimligt med 100-150 tycker jag. En summa som respekterar din tid men ändå att det är hobby.

Jag tar 350 plus moms för träningar privat eller inhyrd på ridskola men då är det vitt. Det är vad min tid är värd per timme men då jobbar jag redan o är utbildad i den här sektorn. Jag är skitdålig på att ta betalt för att undervisa om nåt barn rider min ponny. Det gör jag gratis men borde nog egentligen ta nån hundring per gång. Minst. Skulle jag ha lektioner på mina hästar som affärsidé så skulle jag ju behöva ta betalt både för min tid och för hästen. Men så är det ju inte. Det är nog svårt att hitta någon som tycker att det är värt 500-700 för att skruttrida privat en timme.
 
Räknas det som professionell verksamhet om jag håller "lektioner" för en bekants dotter en gång i veckan/varannan vecka? :eek:
Den springande punkten brukar vara att det är mot betalning inte hur mycket eller hur ofta. Ur försäkringshänseende då vad gäller försäkringar för privathästar med tillhörande försäkring för de som hanterar hästarna på något sätt eller rider dem. Men enklast är väl att ringa ditt försäkringsbolag och höra exakt vad de har för regler jag har inte erfarenhet av alla försäkringar och försäkringsbolag på marknaden.
 
Räknas det som professionell verksamhet om jag håller "lektioner" för en bekants dotter en gång i veckan/varannan vecka? :eek:

Det skulle jag kallt räkna med, du tar ju betalt för en tjänst du tillhandahåller vilket alltså betyder att din privata försäkring knappast gäller. Försäkringsbolag lär knappast bry sig om du skattat korrekt eller ej.

Ansvarsförsäkring är en viktig "detalj" när det kommer till att köpa tjänster vitt. (För all del är det ju inte en automatisk garanti att en företagare faktiskt är försäkrad, men chansen är ju avgjort bättre i alla fall.) Så länge inget händer märker man ju inte av det, men om något skulle gå fel så sitter man illa till...
 
Först och främst tycker jag att det är kul :) Jag tycker det är roligt att få vara med i början av flickans ryttarkarriär.
Sen, såklart, så självklart "tar det" tid och energi av mig. Jag är inte en sån som kan göra saker halvdant utan ska jag ha lite lektioner för henne så kommer jag lägga ner tid på att hitta på bra övningar osv, utöver den riktiga "lektionstiden". Och så tid för att göra iordning ponnyn före och efter. Det tar självklart längre tid för mig att förbereda, hjälpa och hålla lektion än att sadla och rida själv :)

Men jag tycker det är kul och det är skönt för ponnyn att få "skruttrida" med ett litet barn på ryggen. Jag skulle inte säga ja "för att vara snäll" om jag inte kände att vi alla tre (ponny, barn, jag) skulle få ut något av det, så det är ju en win-win situation.

Jag tänker ju som sagt inte att jag ska börja tjäna pengar på det direkt. Men en liten slant för det det ändå "tar" liksom, i form av tid och eventuellt att jag inte orkar rida min häst (ordentligt) den dag jag har lektion för flickan osv.

Funderat lite utifrån alla svar här och så. Kan 100-150 kr typ vara rimligt?
Tycker 100-150kr är alldeles lagom för det upplägget.
 
Personligen betalar jag runt 500 kr per lektion, för högt utbildad person på egen häst och såklart vitt.
 
Jag tycker närmast det kan liknas vid medrytteri. Jag har läst i annonser att en del önskar ridsällskap samtidigt som de själva rider en annan häst och andra har som krav att man rider "lektion" för ägaren. Så inte alla söker medryttare för att kunna göra annat.

Medryttaravgifter skiljer sig enormt utifrån ort, faciliteter och vad hästen kan/vad man får göra.

I ditt fall är det en bekant och ni båda (alle tre 😃) kommer ha glädje av upplägget, då tycker jag absolut att 100-150 kr/gång är relevant (500-600 i månaden). Jag tänker att kanske försäkringsfrågan blir annorlunda om barnet betalar för att vara medryttare och att du ger henne tips när hon rider 😉.

Lycka till, det ger mycket glädje att få dela med sig av kunskaper och introducera någon till fantastiska ridvärlden!
 
Jag tror ts måste bestämma sig för om detta är ngt ts tycker är kul och ser som ngn form
av win-win typ ’jag har kul, får dela med mig av min kunskap och får min ponny motionerad samtidigt som barnet får en ridlektion’ eller om det är mer av en ’ kan jag väl ställa upp på om jag får vettigt betalt’-grej.
I det första fallet är ju ersättningen mest symboliskt , men i det andra fallet bör ju ersättningen motsvara ung vad man får betala för en motsvarande tjänst på en ridskola .
Personligen hade jag inte tagit betalt alls i det första fallet och tagit motsv ridskolan i det andra.
 
Jag har ett barn som rider min shettis, gratis. Men då rider de (mamman är alltid med och det är ett krav från min sida) själva, och hjälper mig att motionera en ponny som jag har svårt att motionera tillfredsställande själv på grund av hans storlek. Flickan får en ponny att rida på och pyssla om, jag får hjälp med att röra på honom och hästen får ridas av en ryttare som är lämplig i storlek.

Hade vi däremot pratat en regelrätt ridlektion (idag behöver ju inte jag ens vara hemma när de rider) där jag både tar hand om barnet och tillhandahåller hästen hade väl någonting mellan 150-250 kronor känts relevant. Jag betalade 200 för privatträning på egen häst för utbildad ridlärare (dock inte certifierad tränare), och det är lågt pris.
 
Jag har ett barn som rider min shettis, gratis. Men då rider de (mamman är alltid med och det är ett krav från min sida) själva, och hjälper mig att motionera en ponny som jag har svårt att motionera tillfredsställande själv på grund av hans storlek. Flickan får en ponny att rida på och pyssla om, jag får hjälp med att röra på honom och hästen får ridas av en ryttare som är lämplig i storlek.

Hade vi däremot pratat en regelrätt ridlektion (idag behöver ju inte jag ens vara hemma när de rider) där jag både tar hand om barnet och tillhandahåller hästen hade väl någonting mellan 150-250 kronor känts relevant. Jag betalade 200 för privatträning på egen häst för utbildad ridlärare (dock inte certifierad tränare), och det är lågt pris.

Ja, då är det ju ett litet annorlunda utgångsläge. Jag kan ju motionera ponnyn själv, och han blir ju inte "ordentligt riden" av ett litet barn. Så för mig blir det inte hjälp på samma sätt som för dig och din ponny :)

Jag tror iallafall att 100-150 kr får bli mitt förslag, alternativt nåt till hästarna för typ det värdet (typ två säckar spånpellets och en cola till mig, eller nåt :p)
 
Jag tror ts måste bestämma sig för om detta är ngt ts tycker är kul och ser som ngn form
av win-win typ ’jag har kul, får dela med mig av min kunskap och får min ponny motionerad samtidigt som barnet får en ridlektion’ eller om det är mer av en ’ kan jag väl ställa upp på om jag får vettigt betalt’-grej.
I det första fallet är ju ersättningen mest symboliskt , men i det andra fallet bör ju ersättningen motsvara ung vad man får betala för en motsvarande tjänst på en ridskola .
Personligen hade jag inte tagit betalt alls i det första fallet och tagit motsv ridskolan i det andra.

Menar du att man ska ta svarta pengar på samma nivå som skattade, försäkrade och med alla andra utgifter som det innebära att ta betalt för vita tjänster? Det låter helt bisarrt för mig, snacka om att ta betalt för sig!
 
Menar du att man ska ta svarta pengar på samma nivå som skattade, försäkrade och med alla andra utgifter som det innebära att ta betalt för vita tjänster? Det låter helt bisarrt för mig, snacka om att ta betalt för sig![/
I grunden tycker jag inte att man ska ta svarta pengar alls, men du kan ju vända på det och säga att den som hanterar vita pengar ju får dra av alla sina kostnader inkl moms på allt som köps in och bara skattar på ev vinst i verksamheten, medan den som tar emot svart inte heller kan dra av ngt av t ex alla kostnader f foder, utrustning mm till hästen, inte lyfter moms och betalar allt med sin redan skattade lön ...
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 474
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 290
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp