Rimlig stallhyra?

Sv: Rimlig stallhyra?

Vad skulle ni tycka var en rimlig stallhyra för detta stall;
Anledningen till att jag undrar är för att de ska höja stallhyran, och många är väldigt motsträviga till detta, men på sätt och vis är det ganska rimligt ändå..
(Kallhyra inkl el och vatten)

Ska försöka ge en beskrivning om stallet:

*Boxplats i stall med (nästan) bara privathästar. Antingen ett med 9 boxar, eller ett med 2 boxar. Alt. Box el spiltplats i ridskolestallet.
*Sadelhängare, tränshängare och plats för lådor ingår.
*20*40 padock finns, med halvbra underlag som är upptagen av lektioner mellan ca kl 16 till 19-21 på kvällarna. Även ganska mycket på helger.
*Stalltjänst ca 6 heldagar per termin
*I veckorna sköter stallpersonal (=de inackorderade som har tid, plus en till) allting. (Ingen betald stallpersonal.)
*relativt stora hagar, men som blir väldigt leriga iom att det finns för många hästar.
*Täcken tar de inte på/av alls. Kan hända att de gör det om man ber särskilt om det. Däremot tar de alltid av lindor om man har benen lindade.

Ja, vad tycker ni är rimligt?
Stallet ligger i ett litet samhälle ute på vischan, och stallhyrorna runt omkring är relativt låga.

Ja, hade de höjt hyran hade de kanske haft råd att dränera de leriga hagarna......

kanske att folk får komma och hämta till sina rabatter? Så har min kompis i sitt stall, det är jättesmidigt!

Hej! Jag betalar 1500 kr / månad då ingår allt: Spån, Hö,krafft, betfor, mineraler och saltsten. Jag bor i Malung och vi har ingen ridpaddock men det tar ca 30 min till ridklubben, det är en bra uppvärmingssträcka, då kan man börja arbeta hästen direkt.
MVH Anette

kanske att folk får komma och hämta till sina rabatter? Så har min kompis i sitt stall, det är jättesmidigt!

I ett stall av den här storleken skulle det röra sig om 100-200 släpkärror som folk kommer och hämtar till rabatterna....... Låter som ett herrans rännande av folk??

Jag tycker att hyran beror mycket på var i landet du bor. Här i Östergötland får man ge ca 2000 i månaden för ett stall med all service + ridhus och kanske 1000-1500 för ett enklare stall.

Som många redan har påpekat är det många utgifter som inte syns tex gödselhantering, underhåll av stängsel osv.

Det är inte en speciellt lukurativ branch att driva ett inackorderings stall. Jag har själv inga inackorderingar eftersom jag inte tycker det är värt besväret. Isf ska det vara någon genomtrevlig person som aldrig klagar och som gärna hugger i och gör ett extra handtag ibland ;)

Senast ändrad:

Ideellt = frivilligt arbete.
Om man då väljer att ge något som kostar i gengäld (?) så är det ju upp till var och en.

Ja just nu är det EN person som får stallhyran gratis iom att han ställer upp och jobbar. Innan har det varit en person som jobbat gratis, som har fått pengar från försäkringskassan. Inte ett öre kostade det klubben.
Men ändå krävs det mer än en person att sköta 25 hästar, så minst en person varje dag jobbar 100% gratis.

Detta är bara tillfälligt, och de hopppas få en ny person som arbetar gratis.

Senast ändrad:

1. Anticimexavtal,
2.
stängselmaterial,
3 salt och sandning är ytterligare exempel......

1. Har vi inte.
2. Fås till största delen av pengar/material som skänks av folk, eller från US.
3. Ja en kort bit brukar sandas på vintern...

Senast ändrad:

Jag tycker att hyran beror mycket på var i landet du bor. Här i Östergötland får man ge ca 2000 i månaden för ett stall med all service + ridhus och kanske 1000-1500 för ett enklare stall.

Som många redan har påpekat är det många utgifter som inte syns tex gödselhantering, underhåll av stängsel osv.

Det är inte en speciellt lukurativ branch att driva ett inackorderings stall. Jag har själv inga inackorderingar eftersom jag inte tycker det är värt besväret. Isf ska det vara någon genomtrevlig person som aldrig klagar och som gärna hugger i och gör ett extra handtag ibland ;)

Mitt stall är i norra småland. Stallen runtomkring här som har liknande "standard" på sina anläggningar har liknande som vi har nu eller mindre. Ingen högre.

Kan tillägga det att MIN stallhyra kommer inte vara mer än 800:-, iom att jag står i ett av "specialstallen". Vilket inte kommer bli någon skillnad alls för mig iom att jag alltid betalat 800 förrut, förutom nu det senaste halvåret.

Det ska de inte göra. Men jag hade gladeligen betalat för att få bättre hagar.

Säkert?

Att dränera och grusa hagar på väl använda kan kosta sisådär 35.000 kr/år på lerjord. Utdelat på er inackorderade typ 3.500 kr per år. En höjning på 300 kr per månad.

Sådär mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att en stallhyra på minst 1500 inkl moms (box) och uppemot 2500 inkl moms är rimlig. Men i praktiken är det givetvis marknaden som styr, är efterfrågan stor finns inget tak. Är efterfrågan liten finns ändå ett golv, där man går med förlust på inackorderingen och ska låta bli.

Ja, det är ett stort problem med lönsamheten för inackorderingsstall. Det märks ju inte minst på att du skriver att man FÖRVÄNTAR /HOPPAS att man ska få tag på en GRATIS-arbetare. Det är synd om alla utbildade hästskötarslavar där ute när man ska konkurrera med arbetstagare som är gåvor från staten!!!

Med andra ord: Ni betalar alldeles för lite för era stallplatser eftersom "ni" behöver en anställd som sköter hästarna. Enkel logik. Ta upp det med stallägaren, att ni gärna dubblar hyran i ett svep om vederbörande tar sig i kragen och anställer en stallpersonal enligt konstens alla regler!

När man driver ett företag som inackorderar hästar så drivs det med vinstsyfte. Då behöver man inte motivera höjningar av hyran med annat än att man önskar mera vinst, antingen för att kunna ta ut högre lön privat eller investera i verksamheten.

Men som sagt, det är tufft och bara ett fåtal som klarar att driva inackorderingsstall med bra lönsamhet. Det finns en god anledning att vi har medvetet avstått från allt vad inackordering heter trots en del förfrågningar (givetvis förväntar sig de flesta att man i princip ska nettobetala deras hästhållning).

Säkert?

Att dränera och grusa hagar på väl använda kan kosta sisådär 35.000 kr/år på lerjord. Utdelat på er inackorderade typ 3.500 kr per år. En höjning på 300 kr per månad.

Jag vet inte redigt vad dränera innebär om jag ska vara helt ärlig. :o
Hagarna är stora så grusa är nog inget alternativ?!

Men ja, jag skulle lätt kunna betala extra för att min häst skulle få bättre hagar! :)
Lycklig häst = lycklig ägare vet du.. ;)

Jag skulle även gärna betala för att få en anställd, för jag tycker det är fel att personen som jobbar nu ska jobba, då hans kropp faktiskt inte håller.

Om du inte vet det, så är det en ridskola och inte ett rent innackorderingsstall.
Och ingen av de/oss som står här är villiga att beala 2000:- i kallhyra varje månad.
SÅ mycket tycker jag faktiskt inte att det är värt. Tyvärr.
Ska jag betala så mycket förväntar jag mig att det är lite högre standard på anläggningen.

Senast ändrad:

Ja, det är ett stort problem med lönsamheten för inackorderingsstall. Det märks ju inte minst på att du skriver att man FÖRVÄNTAR /HOPPAS att man ska få tag på en GRATIS-arbetare. Det är synd om alla utbildade hästskötarslavar där ute när man ska konkurrera med arbetstagare som är gåvor från staten!!!

Med andra ord: Ni betalar alldeles för lite för era stallplatser eftersom "ni" behöver en anställd som sköter hästarna. Enkel logik. Ta upp det med stallägaren, att ni gärna dubblar hyran i ett svep om vederbörande tar sig i kragen och anställer en stallpersonal enligt konstens alla regler!

När man driver ett företag som inackorderar hästar så drivs det med vinstsyfte. Då behöver man inte motivera höjningar av hyran med annat än att man önskar mera vinst, antingen för att kunna ta ut högre lön privat eller investera i verksamheten.

Men som sagt, det är tufft och bara ett fåtal som klarar att driva inackorderingsstall med bra lönsamhet. Det finns en god anledning att vi har medvetet avstått från allt vad inackordering heter trots en del förfrågningar (givetvis förväntar sig de flesta att man i princip ska nettobetala deras hästhållning).

Håller med dig som bara den! :) :)
Tror inte att många hästägare skulle vilja att deras arbetsgivare betalade den "lön" som vi som stallägare har för utsl. fodring o.dyl.
Om vi skulle ta ut ob-tillägg för kvällar och helger t.ex vad skulle hyran då landa på. Är åxå trött på det gnäll som många gånger är vad gäller stallhyror och den oförståelse för den faktiska tiden man många gånger lägger mot det som man tar betalt för av hyresgästen. Gäller både eget arbete, underhåll och kringkostnader.

/ Kicki :bow: :)

Sen får man inte glömma att stallägaren troligen betalar moms. Då försvinner 200.-/tusenlapp till staten.
Går han dessutom med vinst så betalar han ca 40% i skatter på vinsten.

Nu kostar boxhyran 800:-/månad. Spiltplats 600:- (små spiltor)
Allt ska höjas med 200:-/mån.

Hade de haft ett rimligt skäl till höjningen hade det varit en sak, men det ända de hade att säga var att vi hade så låg stallhyra i jämförelse med andra anläggningar runt omkring
(Som f.ö har ridhus, minst två paddockar och anställd personal :smirk: )
Det är nog mest därför folk reagerar på höjningen.

Du kan ju flytta till denna anläggning som du nämner här..
Och om nu halva stallet flyttar hoppas jag stallägaren tar det för det är väll ingen ovanlig diskussion i et stall vid en höjning av stallhyran ?
Sen brukar det inte hända så mycket mer av det och gör det det så kanske stallägaren kan få in lite pengar och gå med vinst .
För som det ser ut nu så kan det inte bli mycket i fickan efter alla omkostnader är betalda .
Bara en värdeminskning på ett stall är 4% på ett år och då med ett stall som kostat 500000 att bygga innebär en minskning på byggnaden med minst 400 kr månaden ?
sen tillkommer hagmatrial ,boxar som går sönder, vatten ,el, försäkringar ,anticimex, marken ska sköta ,gödslas , skiten ska bort , sen ovanpå detta ska du ha SERVICE och stallägaren ska tjäna på detta Vissta ja sen tillkommer ju momsen på stallhyran !

Så hur mycket finns det kvar på din stallhyra ??
Känns som väldigt motiverat för din stallägare att höja hyran ..

Miaa

Om du inte vet det, så är det en ridskola och inte ett rent innackorderingsstall.
Och ingen av de/oss som står här är villiga att beala 2000:- i kallhyra varje månad.
SÅ mycket tycker jag faktiskt inte att det är värt. Tyvärr.
Ska jag betala så mycket förväntar jag mig att det är lite högre standard på anläggningen.

Men det här är ett enkelt problem att lösa.

Tycker du inte att stallet är värt så mycket pengar så säger du givetvis upp din plats och flyttar, eller hur?

Sorry, men jag tycker nog att en 1000-lapp för box i kallhyra är billigt. Att höja 200 kr anser jag också som rimligt, har nu varit den person som handlat allt till stallet sen i höstas och du anar inte vilken bra insikt man få i vad de faktiska kostnaderna ligger på.
Så för att öka föståelsen hos de andra inför vi numera öppen redovisning för varje inköp, till det ska sen läggas eget arbete som iofs inte kostar penga på så sätt med kräver fysisk närvaro med egen avsatt tid.

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 924
Senast: Pilot
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 442
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och... 2
Svar
23
· Visningar
3 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka