Rimlig stallhyra?

Sv: Rimlig stallhyra?

Nej jag har inte tänkt flytta innan jag får jobb.

Och som sagt drabbar inte denna höjning mig.

Men det här är ett enkelt problem att lösa.

Tycker du inte att stallet är värt så mycket pengar så säger du givetvis upp din plats och flyttar, eller hur?

Men det har ju inte med saken att göra eftersom stallhyran itne kostar 2000:- i månaden.
Hade den gjort det hade jag flyttat. Men nu gör den inte det så jag står kvar. punkt.

Visst, ideellt betyder OAVLÖNAT.... MEN, hade folk ställt upp oavlönat i det fall det inte hade varit en förening som anordnar ridskola och diverse aktiviteter för "småtjejer" ???

Utan ridskoleverksamheten och diverse andra aktiviteter så hade förmodligen folk stannat hemma, dvs att någon form av motprestation faktiskt förväntas/krävs.

Och om inte ni hade hjälpt till oavlönat med fodringar så hade man förmodligen fått höja stallhyran, så ni jobbar ju inte gratis... utan just oavlönat.

Som sagt var, ingenting är gratis när det väl kommer till kritan.

Om man räknar på en stallhyra där mat, strö, "kallhyra" och in-uttag ingår så är allting under 2000:- ren förlust för en stallägare... vilket ger att 1000 :- är egentligen ganska billigt i "kallhyra" i det fall man vill ha nån som är knäpp nog att faktiskt hyra ut stallplatser.

Då har jag en liten "motfråga".
Hur kommer det sig att så många stall har just under 1000 kr i kallhyra?
Hur kan alla dessa stall få det att gå runt?

Jag får det inte att gå ihop när du säger att det enbart blir förlust för alla som har under 1000 lappen, när det är så MÅNGA som har det som kallhyra.
Då borde ju teoretiskt sett alla dessa gå i konkurs.

Då borde ju teoretiskt sett alla dessa gå i konkurs.

Nä. Det är här felet ligger. De SUBVENTIONERAR inackorderingarna med andra inkomster och eget arbete (och ev. statliga bidrag via arbetare m.m.).

Skulle de BARA ha inackorderingarna (inga andra inkomster alls) skulle de rimligtvis gå i konkurs.

Om det vore så väl att folk verkligen konkade, så skulle vi ju få en snabb upprensning.

Låter som det är en hel del skattefiffel på just den här ridanläggningen? Kanske de insett nu att det inte fungerar och därför höjer med 200:- ?

Ridskolans hästar var väl t.ex. inte gratis i inköp? Möjligtvis att de vill få ihop en budget för att kunna ta bort spiltorna?

Jag tycker du låter väldigt negativ, t.ex. att de sandrar dåligt, att de inte alls tänker dränera hagarna osv.

De flesta av dessa som hyr ut till dessa löjligt låga priser SUBVENTIONERAR hästeriet genom att ta pengar någon annanstans ifrån... tex att dom har en make som har välbetalt jobb och försörjer dom och deras hästar eller att dom har jordbruk och använder resurser från jordbruket för att hålla igång hästeriet.

Vissa som är lite mera självständiga har ett jobb att försörja sig på medan stallverksamheten bara går runt - men att bara gå runt räcker inte i slutändan, man kan gå runt eller tom gå back i några år men i längden måste man gå plus för att kunna återinvestera i verksamheten.

Och... många av dom har faktiskt fogden flämtandes i röven som ett rådjur har en tax efter sig under jaktsäsongen just för att dom har hållit på och pumpat in mera pengar i hästeriet än vad dom hade råd med.

Skulle stallhyror ligga på samma nivå som allt annat i samhället så hade dom legat på mellan 3000-10000... på landsbygden och avsevärt mycket högre i städerna.

Låter som det är en hel del skattefiffel på just den här ridanläggningen? Kanske de insett nu att det inte fungerar och därför höjer med 200:- ?
Har inte en aning om hur de sköter det. Min far skötte ekonomin innan, och vad jag vet är allt "korrekt" iaf.

Ridskolans hästar var väl t.ex. inte gratis i inköp? Möjligtvis att de vill få ihop en budget för att kunna ta bort spiltorna?
Innan har vi hyrt hästar från ett ställe. I somras köpte de hästar.
Lånade pengar från banken och ska betala samma summa som de gjorde när de lånade hästar.

Jag tycker du låter väldigt negativ, t.ex. att de sandrar dåligt, att de inte alls tänker dränera hagarna osv.
Jag menar inte att vara negativ, jag menar att det är så det är.

Jag betalar 1700kr för en boxplats med stora hagar, bete på sommaren , ut och insläpp varje dag, hö och halm, täckes bytning/på/avtagning.
Stallet ligger 35 min från stockholm city, ca3 km från centrum,
Det finns ingen paddock men vi har en inhägnad gräshage att rida dressyr och hoppa i och den ska eventuellt bli iordniggjord till paddock. Sommartid betalar man bara 500kr för dom månaderna dom går ute.

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 923
Senast: Pilot
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 442
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och... 2
Svar
23
· Visningar
3 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka