Rimlig tid att pendla till jobbet?

Nu har jag 15min med bil från jobbet, har haft så nära som 5min till 25min med bil.

Min gräns går vid 30min enkelväg, min fritid värd värderar jag högt.

Jag bor på landet, egen gård med hästarna hemma och arbetar i tätorten i samma kommun. Det är nog ca 8 km krokig landsväg till jobbet, tar en kvart att köra. Jag tycker det är perfekt. Ibland kör jag hem på lunchen för att släppa ut hundarna eller göra något med hästarna.

Innan vi skaffade hästar bodde vi i en större stad och jag har under en del perioder pendlat en hel del till andra städer. Det är skönt att slippa det.

Jag bor och jobbar centralt. Promenerar till jobbet på 30 minuter, cykla är det som gå fortast. Men är trist när det regnar.

Till stallet i en grannkommun tar det drygt 30 minuter med bil när det flyter på, längre tid vid köbildning.

Om jag bodde på landet skulle det vara ungefär där min häst nu står och det är inte aktuellt.

Jag föredrar KLART att kunna gå/cykla snabbt och lätt till allting i stan och köra till hästen, istället för omvänt. På landet kör man ju ändå överallt, i stan är bilen mest ivägen. Att bo på landet skulle göra stan till ett slags "besöksmål" och det vill jag absolut inte. Jag vill kunna komma på att jag ska tex ta en öl och sen bara gå ut och göra det, eller gå på bio eller vadsomhelst. Inte komma på det på landet, köra in, cirkla runt för att parkera... nej. Då tappar det hela all sin charm.

Just nu har jag inget jobb, utan pluggar på distans, men har pluggat på campus i min hemkommun i fyra år innan, och när jag får ett jobb kommer det vara "i stan", så det är samma sträcka jag får köra i så fall. Det är lite drygt 2,5-3 mil enkel resa, och tog ungefär 20 minuter med bil när jag läste på campus. Då började jag dock aldrig före nio, och slapp därmed rusningstrafiken, med ett jobb som börjar absolut senast åtta måste jag nog räkna med minst en halvtimmes bilkörning enkel resa. Min pappa pendlar nio mil varje dag, tur och retur, och har gjort i 20 år, där någonstans går nog min gräns också. Det tar allt mellan 45 och 60 minuter, beroende på väglag och trafik.

Det är absolut inte hugget i sten att det här är den ort jag kommer bo på för alltid, men jag har mycket svårt att tänka mig att bo i stan. Faktiskt. Min dröm är att kunna ha hästen närmare mig än vad jag har nu (också tre mil bort enkel resa, och åt totalt fel håll om jag även ska pendla till stan för att jobba), och vill då gärna bo lantligt. Jag resonerar väl lite så att om man har häst så åker man till stallet sju dagar i veckan, vissa dagar kanske flera gånger/dag, medan du åker till och från jobbet en gång/dag, fem gånger i veckan (i normalfall). Hur jag än gör måste jag pendla, antingen genom att jag bor i stan, har nära till jobbet men måste pendla till stallet (även om jag flyttar hästen till ett annat stall så finns det ju inte direkt några stall inne i stan), eller så bor jag nära stallet, men måste pendla till jobbet. För mig är hästen viktigare, om inte annat för att dit ska jag åka flera dagar/vecka än till jobbet.

Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter då livet i stan just nu känns ganska tomt. Jag saknar att ha häst och natur i närheten, samtidigt som jag inser att livet kunde lika gärna vara åt andra hållet - att man pendlade till stallet och påfyllning på det viset.
Det hade lika gärna kunnat vara jag som startade denna tråden eftersom vi går i samma tankar.

Jag kan inte tänka mig en villa i ett villaområde i förort, ska jag flytta så ska jag ha egen mark och kunna ha både hästar och eventuellt andra djur ifall jag vill, så det räcker inte med 2 ha eller liknande utan jag ska ha minst 10 ha.

Vi har börjat kolla på gårdar där sambon kommer ifrån, vilket är 1 timme och 20 minuter med bil från Göteborgs stadskärna där vi bor. Tack och lov finns det en tågstation där, vilket gör att det faktiskt går att pendla in till Göteborg på ungefär en timme.

Just nu jobbar jag på Landvetter och det tar 25 minuter hemifrån dit ut. Sambon jobbar i Tuve, och det tar ungefär en halvtimme för honom att cykla eller åka kollektivtrafik, men ca 15 minuter med bil/mc. Dock betalar jag ju nästan 600:- i månaden i trängselskatt utöver bränslekostnaden. Nu har jag andra arbetstider och kommer att halvera den kostnaden, men ändå. I juni 2015 försvinner dessutom vår miljöbilspremie, vilket innebär att det kommer att kosta 2000:-/kvartalet att parkera bilen på gatan (om de inte höjer den avgiften ännu mer för oss). Lägger man ihop vad det kostar för oss att bo och jobba i staden, inkl stallplats, så drar ju vi runt en gård en timme utanför stan för mindre kostnad.

Vad är meningen med livet? Vad får kosta? Vad vill man ha ut av livet?
Jag trivs bra i stan och alla dess bekvämligheter, men det är klart att jag saknar egen mark, en egen altan, lugn och ro, att kunna odla tomater och grönsaker hemma.

Med min fd bodde vi på egen gård och jag trivdes jättebra med det. Men nu är det ju helt andra förutsättningar och nu har jag ju dessutom helt andra mål. Så jag vet inte. Vad är viktigast för mig i mitt liv??

Förut hade jag 4,5 mil enkel resa till jobbet som låg i en annan kommun, det tog ca 35-40minuter eftersom det var 90-110väg i princip hela vägen men det var lite drygt att köra så pass långt varenda dag när man kunde lagt de timmarna (och bensinpengarna!!) på hästarna eller något annat roligt istället... Numera har jag 10minuter till jobbet med bil och jag tycker att det funkar superbra, lagom långt:)

Jag har 11 mil enkel väg till jobbet i Göteborg. Det tar mig 1,5 timme dit och lika lång tid hem. Något jag inte tänkte på när jag började pendla var kostnaden för parkering. Utanför mitt jobb kostar det 15kr/timmen att stå. Det går inte, dieseln kostar mycket som det är varje månad. Därför parkerar jag en bit bort och åker spårvagn den sista biten (10 min ungefär).
Att pendla hade inte funkat för mig om jag inte hade kunnat flexa rätt mycket och sedan jobba in det på kvällen/helgen. Jag brukar komma till jobbet vid 8-8.30 och åka vid 15-16. Jag ringer också en del jobbsamtal i bilen.

När jag kommer hem äter jag middag med familjen, sedan hjälper jag stora sonen med läxorna och lägger lilla sonen. Vid 19.30-tiden åker jag sedan till stallet. När jag landar hemma i soffan vid 21-22 måste jag jobba in min flex innan jag kan sova. Men det är liksom livet. Det är såhär det är. Och om jag skall vara ärlig så har jag blivit mer harmonisk och känner mig inte lika stressad sedan jag började pendla. Jag kan liksom inte göra så mycket i bilen mer än att köra och fokusera på det. Det är oerhört skönt och en nedvarvning som jag mår väldigt bra av.

Att flytta ifrån stan är det bästa beslutet jag (och min familj) tagit!

Ca 1 timme om jag kan åka buss hela vägen (vilket jag kan min tidiga vecka) annars 1½-2 timmar (när jag jobbar sena veckan).
Tidiga veckan åker jag buss+buss
Sena veckan promenad+tåg+buss dit, buss+tåg+buss hem.

Jag bor "bara" 3½ mil från Stockholm, men vi har urusel kollektivtrafik, som bara tar hänsyn till kontorstider. Med tanke på hur många det är som åker när jag åker så borde det även tas mer hänsyn till folk med mer obekväma arbetstider.

Jag bor 6 km från mitt jobb. Cykla tar ca 25 min, springer jag tar det lite mer än 30 (fast jag har inte kunnat göra det på länge, bl.a. pga skada). Buss tar allt mellan 20 min och 60 min beroende på trafiksituationen. Jag vill inte ha mer än 30 min till jobbet, helst kortare. Gångavstånd är idealet. För mig är det viktigt att inte för mycket tid äts upp av transportering. Jag vill ha så mycket tid som möjligt till familjen och mina hobbies, kunna känna att jag har tid att umgås med mina nära och leva sunt (träna, laga bra mat, sova bra om nätterna etc).

Jag har gjort tvärtom, flyttat från landet där jag också jobbar och flyttat in till stan och måste nu pendla. MEN, jag har flyttat från u-land vad gäller kollektivtrafik, sånt har jag nämligen inte kunnat använda på 19 år. Och det är så sköööööönt att ha spårvagnen ett kvarter från ytterdörren, jag går från den ca 200 meter till busshållplatsen och sen har jag en resa på en halvtimme till jobbet, bussen stannar i princip utanför jobbet. Jag är KÄR i kollektivtrafiken! Förvisso får jag på helgerna vänta till 09 innan bussen kommer när jag slutar 07 men tja...man kan inte få allt här i världen, jag jobbar inte alla helger heller. Men vilken skatteåterbäring kollektivtrafiken är! :love: ALDRIG mer att jag sätter mig på landet och gör mig beroende av bil. Den sålde jag förresten, och köpte busskort istället. Sätt dig inte på landet där du inte har gångavstånd till kollektivtrafiken!
Näver, näver att jag flyttar ut till landet igen, speciellt inte i min ålder.

Hur långt pendlar ni? Vilken tid är rimlig att lägga på pendlandet? Hur är det att bo på landet och jobba i staden?

Jag bor 1 mil utanför Örebro så det är 10 min in till stan med bil. Det är djur och natur på nära håll och går både buss direkt till jobbet härifrån plus att jag kan åka moped/bil eller cykla om jag vore hurtig.
Har bott i stan hela mitt liv innan och suttit och åkt varje dag till stallet, nu blir det bara åka till jobbet, vilket har minskat ner mitt åkande en hel del. Jobbet är ju max 5-6 dagar i veckan, ibland 3. Stallet är alltid 7, plus att man ibland åkte två gånger vid behov. Jag bor alltså på gården där stallet är, för att förklara lite :p

Det hade lika gärna kunnat vara jag som startade denna tråden eftersom vi går i samma tankar.

Jag kan inte tänka mig en villa i ett villaområde i förort, ska jag flytta så ska jag ha egen mark och kunna ha både hästar och eventuellt andra djur ifall jag vill, så det räcker inte med 2 ha eller liknande utan jag ska ha minst 10 ha.

Det är ju det där med att ha gård, då kommer en massa jobb med den på fritiden också - men det kanske känns mer meningsfullt?

Jag kan tänka mig en villa om den ligger nära en tågstation och om det tar mig fem minuter med bil till stallet.

Alternativt ha egen gård då, men då kommer det ställas höga krav på att barnen skjutsas runt. Det är praktiskt när de har kompisar och aktiviteter i närheten.

Vad är meningen med livet? Vad får kosta? Vad vill man ha ut av livet?
Jag trivs bra i stan och alla dess bekvämligheter, men det är klart att jag saknar egen mark, en egen altan, lugn och ro, att kunna odla tomater och grönsaker hemma.

Med min fd bodde vi på egen gård och jag trivdes jättebra med det. Men nu är det ju helt andra förutsättningar och nu har jag ju dessutom helt andra mål. Så jag vet inte. Vad är viktigast för mig i mitt liv??

Det är ju det där med vad man vill... :crazy::confused: Jag tycker att jag borde veta det, och jag har bott på superliten gård och haft mina två hästar hemma. Det var en tid i livet som jag trivdes väldigt bra, och det var innan jag bildade familj. Nu är ju livet och förutsättningarna annorlunda.

Ett alternativ, men som kanske inte går ihop ekonomiskt - vore att skaffa sig ett fritidshus att bo i när man har lust (och på helgerna), och behålla bostadsrätten. Men då kan man inte ta hand om hästen varje dag och det vill jag ju... Så, egentligen är det nog inget att tänka på.

Och sedan, handen på hjärtat - orkar jag åka till stallet efter läxläsningen och sedan jobba ett par timmar innan jag somnar? (som du gör @ztsu )

Jag har gjort tvärtom, flyttat från landet där jag också jobbar och flyttat in till stan och måste nu pendla. MEN, jag har flyttat från u-land vad gäller kollektivtrafik, sånt har jag nämligen inte kunnat använda på 19 år. Och det är så sköööööönt att ha spårvagnen ett kvarter från ytterdörren, jag går från den ca 200 meter till busshållplatsen och sen har jag en resa på en halvtimme till jobbet, bussen stannar i princip utanför jobbet. Jag är KÄR i kollektivtrafiken! Förvisso får jag på helgerna vänta till 09 innan bussen kommer när jag slutar 07 men tja...man kan inte få allt här i världen, jag jobbar inte alla helger heller. Men vilken skatteåterbäring kollektivtrafiken är! :love: ALDRIG mer att jag sätter mig på landet och gör mig beroende av bil. Den sålde jag förresten, och köpte busskort istället. Sätt dig inte på landet där du inte har gångavstånd till kollektivtrafiken!
Näver, näver att jag flyttar ut till landet igen, speciellt inte i min ålder.

Jag har gångavstånd ut till bussen.
Men har redan jobbat ett par timmar när de börjar gå, slöfockarna :p

Hur långt pendlar ni? Vilken tid är rimlig att lägga på pendlandet? Hur är det att bo på landet och jobba i staden?

Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter då livet i stan just nu känns ganska tomt. Jag saknar att ha häst och natur i närheten, samtidigt som jag inser att livet kunde lika gärna vara åt andra hållet - att man pendlade till stallet och påfyllning på det viset.

Idag har jag en halvtimme till jobbet om jag åker kollektivt. Mellan 7 min och 40 min i bil beroende på tidpunkt och trafik. Det går att cykla dessutom.

Utifrån trådens utveckling gör jag antagandet att "staden" är Stockholm?

Annars kan man ju bo som oss; på landet utanför en mindre stad. Vi har ca 12 min bilresa till skola/förskola och ytterligare 7 min efter lämningen av barn till vårt jobb (allt inne i stan). Köer finns inte (med Stockholmsmått mätt). Behöver vi något på helgen är inte affären längre bort än ca 12 min med bil (öppen 8-20 alla dagar).

Häst skulle jag kunna inkvartera någonstans här i byn om jag ville (men har ingen häst numera).

I den lilla staden finns skolgång från förskola till gymnasium, skoaffär, ett antal mataffärer, någon sportaffär, några klädaffärer, hälsokost, djuraffär, banker, systembolag, mängder med pizzerior, 3 hyfsade krogar att äta annat (och ta en öl om man vill) mm.

Västerås ligger ca 6 mil bort från oss om vi vill ha ännu större utbud.

30 minuter oavsett om jag tar tåg eller bil. Får dock vänta ibland på pendeln men det är ju gratis så det kan det vara värt.

Det är ju det där med att ha gård, då kommer en massa jobb med den på fritiden också - men det kanske känns mer meningsfullt?

Jag kan tänka mig en villa om den ligger nära en tågstation och om det tar mig fem minuter med bil till stallet.

Alternativt ha egen gård då, men då kommer det ställas höga krav på att barnen skjutsas runt. Det är praktiskt när de har kompisar och aktiviteter i närheten.

@prinsessfeminist Eget hus/gård blir lite vad man gör det till. Saker går ju att ordna så att man inte behöver lägga så mycket tid och energi på dem. Vårt hus har till exempel ingen gräsmatta att tala om eftersom ingen av oss är intresserad av gräsmatta, skulle jag få bestämma så skulle jag grusa upp den lilla gräsmatta som finns. Snöplogningen går att leja bort på vintern samt det mesta andra man kan behöva få gjort alternativt så bor man inte så flashigt (vi har ingen hög standard inne i huset men det behövs inte eftersom vi mest använder huset till att sova och laga mat i). Jag eldar med el när sambon är på jobbvecka eftersom jag vägrar ha bråttom hem för att elda. Städningen kommer man ju dock inte ifrån.

Skjutsning hade inte heller gått att komma ifrån om vi hade barn. Men så set det ut för de flesta häromkring och så har jag själv vuxit upp. Men jag antar att det helt klart är enklare om barnen tar sig runt själva.

Villa i bostadsområde skulle jag inte kunna bo i, eget hus på landet eller lägenhet är alternativen för mig. Villa blir liksom nackdelarna från både det egna huset på landet och lägenheten i stan.

Det är bara det att det fortfarande är relativt dyrt att bo 40 min från stan och sedan tillkommer ju bil- och bensinkostnader.

Men var bor du någonstans? Jag flyttade nyss "ut på landet", 29 minuter med bil tog det i morse att åka in till jobbet, men jag kan inte med bästa vilja säga att det var dyrt att köpa hus en halvtimme från Stockholm. Våra grundlevnadskostnader kommer att gå ner, det blir alltså billigare här än i lägenhet. Sedan kommer vi säkert lyxa till det med en shysst trädgård mm, men det MÅSTE man ju inte ha,)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 135
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 641
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb... 2
Svar
24
· Visningar
2 954
Senast: moster
·
Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka