Rimligt antal starter

Nej, det har du alldeles rätt i! :)

Angående starter så visst, Stockholm har mycket om man ser det rent objektivt så, och med utgångspunkt att man har möjlighet att åka över hela länet. Så ser verkligheten inte riktigt ut, tyvärr. Kan bara ta mig som ett exempel. Nu står jag ändå väldigt "centralt" i de södra delarna. (Följande alltså med utgång i verkligheten, inte G-Maps glädjeberäkningar, särskilt i en kontext av att jag är nattuggla och föredrar att starta mitt på dagen/em). Det tar lika lång tid att åka till Hufvudsta/Solna som till Gnesta. Det tar lika lång tid till Upplands Väsby/Rotebro/etc. som till Eskilstuna och det tar lika lång tid till Norrtälje som till Nyköping. Då står vi som sagt ändå ytterst centralt i de södra delarna numera. De flesta tävlingarna ligger kring Upplands Väsby/Rotebro/Vallentuna/Norrtälje. Nu åker jag ju uppenbarligen till de norra delarna av stan också, men i ett drömscenario hade jag helst bara tävlat i södra Stockholm och i Södermanland inom ramen för typ Flen-Etuna-Gnesta-Nyköping. Problemet är väl att utbudet inom dessa ramar kanske inte är så enormt precis. Därför blir det mer komprimerat, än om man realistiskt sett hade haft hela Stockholms län som "spelplan" :)

Du inser att det inte säger mig någonting va? :p

Häromkring åker man upp till två timmar för att starta lokalt eller regionalt.
 
Jo, absolut, men jag menar att det i någon mån ändå inte är lika "illa" om en häst tävlas många gånger i t.ex. LB än MsvB, för att LB är en mycket enklare och mindre ansträngande klass. Sen är givetvis ingetdera bra.
Därtill borde ryttare som är på den lägre nivån ha sådant tränarstöd i sina satsningar att denne kan säga stopp också. (Tänker mig att de som rider t.ex. Msv, särskilt på lite yngre hästar, själva är tränare/etc.)

Fast nivå på klasserna har inte jättestor betydelse i sammanhanget, tycker jag. Det är mest själva åkandet och de ständiga miljöombytena jag tänker på i första hand. Att gå ett program i sig är inte det som sliter i sammanhanget - det är inte jobbigare än ett normalt pass hemma. Det är allt runt omkring själva tävlingsmomentet.
 
Vi har ju varit inne på ämnet i lite olika trådar, men tänkte att det skulle få en egen så det onekligen ligger i tiden. Vad tycker ni är ett rimligt antal starter att göra i dressyr per år/månad. Hade ni velat se en reglering i det i TR?

Eftersom det varit en del diskussioner om den tävlingshets som nya amatörturen i Falsterbo bidrar till roade jag mig med att räkna på hur många starter de anmälda ryttarna gjort. Räknade från mars till nu. Den som startat i särklass minst red 10 starter, dock samtliga under samma månad, 16 starter gjorde nästa som startat lite och då utspritt på samtliga månader. Den som startat i särklass mest landar på 33 starter under tre månader. Tre ryttare har gjort 24-27 starter därefter. Samtliga nu anmälda 15 ryttare har i snitt ridit nästan 18 starter var under 3,5 månad för att kvala.

Jag hade nog allt velat se någon form av reglering och jag tycker att Falsterbos ledning som bestämt dessa kvalregler ska skämmas för vad de bidrar till!

Jag tycker att det där är en jättesvår fråga, eftersom det beror så mycket på omständigheterna.

Vissa hästar blir inte särskilt påverkade av att åka på tävling, andra blir mer mentalt uttröttade.
Beroende på långt eller kort åkavstånd så är det skillnad.

Jag har någon häst som är så pass mental obrydd att den skulle kunna åka iväg till tävlingsplats varje dag utan att bli speciellt berörd; någon tycker att transport är jättejobbigt.

Så det är svårt att se att man skulle sätta bestämda riktlinjer/regler.
 
Så svårt att säga ett exakt antal som är ok. I 5års tråden har nog min häst startat mest, dock hoppning. 9 starter på drygt 2 månader.
3 kom under tors-sön på ett meeting. 1 gång har han gått 2 klasser samma dag, 1 gång med bara en vecka emellan annars alltid 2 v emellan.

Vi känner fortfarande efter vad som är optimal uppladdning och planering flr honom. Att åka regelbundet har helt klart varit bra för honom ur miljöträningssynpunkt.

Så, helt klart är Fbokvalen galet som uppmanar till flest starter och där borde förbundet kliva in.
 
Supersvårt att hitta en rimlig nivå att begränsa till som gynnar alla hästar då de är så olika. Vissa mår bäst av enstaka utspridda starter, andra behöver miljöträningen av att starta flera starter/dag under en kortare intensiv period för att landa, avdramatisera och riktigt trivas med tävlingsmomentet. Sen att det blir hysteri med mängder av starter pga att kvala och inte för hästens välfärd blir väldigt fel!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sjukskriven och jobbar just nu några %. Jag hör rätt ofta av mig till VC, dels för att förnya läkarintyg, dels för att läkaren...
Svar
7
· Visningar
1 633
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: nullo-modo
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 192
Senast: Korven
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 182
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp