Rimligt antal starter

Det har du absolut en poäng med! Men på den nivån borde man ha sådan uppbackning av sin tränare i satsningen, att denne kan dra i nödbromsen om det skulle vara så. Sen anser jag som sagt att det absolut inte är bra, men mindre illa om en häst går många LB än många MsvB t.ex.
Säg att man t.ex. har en begränsning på 4 starter/4 v period. På Msv-nivå, som ändå kräver mer av hästarna, tycker jag ändå att det är relativt rimligt (jag hade väl satt typ 6 st, men jaja, det är smaksak). På L-klassnivå tycker jag dock att det blir konstigt, främst pga. att L-klass inte kräver lika mycket av hästarna. Samt att, om jag lite egoistiskt sett får tänka utifrån min kontext, att tävlingssässongen för typ LB härikring till 90% är koncentrerad till typ 6 veckor på våren och 8 veckor på sensommar/höst. De som tävlar på Msv har ju oftast (på ett sätt) mycket större utbud, i.o.m. att de är villiga att åka längre oftast, än de som tävlar lokal LB. Nu säger jag absolut inte att man ska göra 4 starter/helg 6 resp. 8 veckor i rad, det är totalt vansinne, men det jag menar är att det kan bli lite mer "koncentrerat" under några veckor där, för att sedan knappt vara någonting alls/bara ytterst enstaka under årets resterande 38 veckor. Att då göra säg kanske 6-8 starter under en lite intensivare 8 veckors period, för att sedan inte tävla alls på kanske minst 8-12 veckor, ser jag faktiskt inget problem med. Särskilt inte på L-klass nivå som inte är så ansträngande för hästarna.

Borde ha ja, men faktum är ju att så inte är fallet. Jag tänker att lätt klass är krävande på ett annat sätt för hästarna eftersom vi som rider där inte är lika skickliga som de som rider högre klasser. Dessutom tävlar man väl på en nivå som motsvarar det man tränar för tänker jag. Jag red i lätta klasser eftersom det var där vi hörde hemma, jag red ju liksom inte galoppslutor på hemmaplan :p

Av nyfikenhet kikade jag på vårens tävlingstermin. Mitt distrikt hade nu under våren (januari-juni) femton tävlingar som erbjöd LB:1, de låg under vecka 13-24. Stockholms distrikt hade tjugo tävlingar under vecka 11-24. Skånes distrikt 37 tävlingar vecka 5-26. Norrbottens distrikt sex tävlingar vecka 7-26. Så rent krasst borde man inte behöva knö in starterna på kort tid eftersom tävlingarna ändå är spridda på fler veckor.
 
Det är ju varannanhelg, för mig är det mkt .. Fast jag har alltid tävlat alldeles för lite om det nu finns något sådant 😁

Jag har funderat på det där med varannan helg, har själv startat så ska sägas. I mitt distrikt ligger allsvenskorna utplacerade så, under hösten t.ex. ligger Div III (LC:1+LB:1) vecka 39, 41 och 43.
 
Jag har funderat på det där med varannan helg, har själv startat så ska sägas. I mitt distrikt ligger allsvenskorna utplacerade så, under hösten t.ex. ligger Div III (LC:1+LB:1) vecka 39, 41 och 43.

Ja men är man med där får man ju rida där men man kan ju då tänka på vad man gör före och efter sas.

Vi har ju oxå en knäpp tävlingssäsong i fälttävlan där alla tävlingar ligger typ varje helg på våren för att sedan vara lite lugnare under sommaren och sen lite mer intensivt till hösten. Sen är vår säsong kort oxå april -sept kanske någon tävling tidigt i oktober
 
Borde ha ja, men faktum är ju att så inte är fallet. Jag tänker att lätt klass är krävande på ett annat sätt för hästarna eftersom vi som rider där inte är lika skickliga som de som rider högre klasser. Dessutom tävlar man väl på en nivå som motsvarar det man tränar för tänker jag. Jag red i lätta klasser eftersom det var där vi hörde hemma, jag red ju liksom inte galoppslutor på hemmaplan :p

Av nyfikenhet kikade jag på vårens tävlingstermin. Mitt distrikt hade nu under våren (januari-juni) femton tävlingar som erbjöd LB:1, de låg under vecka 13-24. Stockholms distrikt hade tjugo tävlingar under vecka 11-24. Skånes distrikt 37 tävlingar vecka 5-26. Norrbottens distrikt sex tävlingar vecka 7-26. Så rent krasst borde man inte behöva knö in starterna på kort tid eftersom tävlingarna ändå är spridda på fler veckor.

Nej, det har du alldeles rätt i! :)

Angående starter så visst, Stockholm har mycket om man ser det rent objektivt så, och med utgångspunkt att man har möjlighet att åka över hela länet. Så ser verkligheten inte riktigt ut, tyvärr. Kan bara ta mig som ett exempel. Nu står jag ändå väldigt "centralt" i de södra delarna. (Följande alltså med utgång i verkligheten, inte G-Maps glädjeberäkningar, särskilt i en kontext av att jag är nattuggla och föredrar att starta mitt på dagen/em). Det tar lika lång tid att åka till Hufvudsta/Solna som till Gnesta. Det tar lika lång tid till Upplands Väsby/Rotebro/etc. som till Eskilstuna och det tar lika lång tid till Norrtälje som till Nyköping. Då står vi som sagt ändå ytterst centralt i de södra delarna numera. De flesta tävlingarna ligger kring Upplands Väsby/Rotebro/Vallentuna/Norrtälje. Nu åker jag ju uppenbarligen till de norra delarna av stan också, men i ett drömscenario hade jag helst bara tävlat i södra Stockholm och i Södermanland inom ramen för typ Flen-Etuna-Gnesta-Nyköping. Problemet är väl att utbudet inom dessa ramar kanske inte är så enormt precis. Därför blir det mer komprimerat, än om man realistiskt sett hade haft hela Stockholms län som "spelplan" :)
 
Jisses vad många starter vissa hästar får göra! Men tror mer på att arrangörerna ska begränsar antal kval än att förbundet gör det. Vissa hästar/ekipage behöver tävla mer än andra, eller kanske tävla flera veckor på rad för att sedan vila - svårt att få en vettig regel då alla funkar olika.
Det är väl Amatörtouren, Breeders och ponny-SM som folk kan tävla som galningar för att kvala till, vore enklare att begränsa antal kval till dom tycker jag.
 
Går inte kvalet till amatörtouren i hoppning till på samma sätt?
Blir det lika många starter där eller sköter sig hoppryttarna bättre?
 
Går inte kvalet till amatörtouren i hoppning till på samma sätt?
Blir det lika många starter där eller sköter sig hoppryttarna bättre?

Ja det går till på samma sätt, nä tror inte alls hoppryttarna på den nivån sköter sig ett dugg bättre. Dock finns det direktkval i speciella klasser.
 
Ja det går till på samma sätt, nä tror inte alls hoppryttarna på den nivån sköter sig ett dugg bättre. Dock finns det direktkval i speciella klasser.
Det gör de inte, sköter sig alltså. Finns folk i närheten av mig som åker låååångt för att kvala på lättare tävlingsplatser och tävlar minst två klasser om helgen här hemma.

Grenledarnas cup är bättre i så fall, med några kvalade per distrikt och tre resultat som man ”tävlar med”..
 
Jisses vad många starter vissa hästar får göra! Men tror mer på att arrangörerna ska begränsar antal kval än att förbundet gör det. Vissa hästar/ekipage behöver tävla mer än andra, eller kanske tävla flera veckor på rad för att sedan vila - svårt att få en vettig regel då alla funkar olika.
Det är väl Amatörtouren, Breeders och ponny-SM som folk kan tävla som galningar för att kvala till, vore enklare att begränsa antal kval till dom tycker jag.
Tycker du har en poäng. Ser sällan sådana som tävlar "för mycket" om det inte är så att de håller på att kvala till något. Bättre att arrangörerna ser till att ha vettiga kvalregler!
 
Tycker du har en poäng. Ser sällan sådana som tävlar "för mycket" om det inte är så att de håller på att kvala till något. Bättre att arrangörerna ser till att ha vettiga kvalregler!

Instämmer. FHS amatörtourer verkar ju vara urspårade soppor för sig, men annars tycker jag att fenomenet känns väldigt främmande. Åtminstone om vi pratar i en kontext av folk som långvarigt tävlar ofta, och inte t.ex. en kortare period på 1-2 månader.
 
Fast efter att ha sökt lite i TDB måste jag säga att ponnyryttarna nog startar mer än ridhästryttarna och att våra elitryttare i hoppning nog startar mest om man ska generalisera?
De har ju dessutom långa utomlandsresor för att göra sina starter... kanske är vi fåniga som vill begränsa hobbyryttarens 10-mils resor och starter i lätt klass med tanke på vad dessa hästar får göra?
Jag startar ju inte mycket alls 😅 men det har ju med att göra att jag är bekväm, gillar att träna och tycker det är rätt dyrt att tävla ;) de som gillar det kanske kan få hålla på? Eller blir det skadligt för hästarna?
Unghästarna tycker jag är en annan sak, där är Breeders ett himla elände... det är amatörernas möjlighet att få rida med proffsen, och en del kan bara inte hejda sig verkar det som 🙈
 
Fast breeders och Falsterbo för unghästarna har ändå fördelen med att antalet kval du får rida är begränsat. Har du inte kvalat på dina 6 försök har du inget i breeders/Falsterbo att göra.

Då är ponny-SM eller amatörtouren värre där du kan (eller måste) rida hur många kval som helst
 
Fast breeders och Falsterbo för unghästarna har ändå fördelen med att antalet kval du får rida är begränsat. Har du inte kvalat på dina 6 försök har du inget i breeders/Falsterbo att göra.

Då är ponny-SM eller amatörtouren värre där du kan (eller måste) rida hur många kval som helst

Är det fortfarande så?
Jag hade fått för mig att man kunde kvala i vanliga klasser numera, typ LA, och att man inte behövde lämna in kvalpapper så hade fattat det som att begränsningen på antal försök var borta?
Annars är ju det jättebra som skydd för hästarna! Är det lika i hoppning? Kvalpapper med x antal möjliga försök?
 
Är det fortfarande så?
Jag hade fått för mig att man kunde kvala i vanliga klasser numera, typ LA, och att man inte behövde lämna in kvalpapper så hade fattat det som att begränsningen på antal försök var borta?
Annars är ju det jättebra som skydd för hästarna! Är det lika i hoppning? Kvalpapper med x antal möjliga försök?

I breeders hoppning får du lämna in pappren efteråt . I Falsterbo får du det inte. Där har du 6 försök varav 3 måste vara felfria.
 
Fast breeders och Falsterbo för unghästarna har ändå fördelen med att antalet kval du får rida är begränsat. Har du inte kvalat på dina 6 försök har du inget i breeders/Falsterbo att göra.

Då är ponny-SM eller amatörtouren värre där du kan (eller måste) rida hur många kval som helst

Ja precis .. amatörtouren är ju utformad så att du måste typ tävla ihjäl dig för att komma med, det är ju det som är så galet!
 
Jag har som mest tävlat varannan helg (fyra starter på en månad fördelat på två klasser/tävlingstillfälle), men då har det varit ett större hopp innan och ett stort hopp efter. Jag tävlar inte vintertid (november-februari) för att pappa vill inte köra (långt) med transporten ifall det blir snö, och jag är inte tillräckligt tuff för att göra det själv än. Det är sällan tävlingar på min nivå här under sommaren heller, så vi tävlar lite mer intensivt vår och höst.
 
Är det fortfarande så?
Jag hade fått för mig att man kunde kvala i vanliga klasser numera, typ LA, och att man inte behövde lämna in kvalpapper så hade fattat det som att begränsningen på antal försök var borta?
Annars är ju det jättebra som skydd för hästarna! Är det lika i hoppning? Kvalpapper med x antal möjliga försök?

Till Falsterbo står det att deltagarbeviset ska lämnas in innan start. Det är 6 kval för femåringar och 5 kval för sexåringar.

Till breeders står inget, så möjligt att antalet kval är obegränsade numera? Däremot kan 5- och 6-åringarna bara kvala via unghästprogrammen.
 
Till Falsterbo står det att deltagarbeviset ska lämnas in innan start. Det är 6 kval för femåringar och 5 kval för sexåringar.

Till breeders står inget, så möjligt att antalet kval är obegränsade numera? Däremot kan 5- och 6-åringarna bara kvala via unghästprogrammen.

Jag förstår ju att ni har rätt men jag kan inte hitta att det i dressyr är begränsat med kvaltillfällen? I hoppning står det ”För att kvalificera sig till semifinalen i Falsterbo krävs 3 felfria rundor i lägst 120 hoppning på 6 försök” men för dressyren kan jag inte se det?
3FC0E4D9-139E-4B98-B19A-896EF9538268.png
 
Det är ju varannanhelg, för mig är det mkt .. Fast jag har alltid tävlat alldeles för lite om det nu finns något sådant 😁

I maj tävlade jag faktiskt 3 helger på samma häst , jag var typ helt slut efter den månaden.
5 maj en hopptävling 2 klasser
12 en fälttävlan
27 maj en fälttävlan
Allt på lägsta nivån. Hästen har gått betydligt högre tidigare men inte så jättemkt tränad på ett par år. Nu ska den inte tävla förrän 7 juli men om man inte tänker sig för så hade det lätt gått att köra på i juni med ett par tävlingar till och skulle man då kolla över en sexveckorsperiod skulle man bli mörkrädd eftersom de flesta planerar framåt hela tiden och inte i perioder.
Jag gör max 15 starter på ett år... I lätta klasser. Varannan helg året om/stor del av året håller jag med om är mycket. 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sjukskriven och jobbar just nu några %. Jag hör rätt ofta av mig till VC, dels för att förnya läkarintyg, dels för att läkaren...
Svar
7
· Visningar
1 635
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 158
Senast: nullo-modo
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 228
Senast: Korven
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 188
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp