10-15000:- men jag skulle lätt betala det dubbla om det var min drömhäst för så blödig är jag för speciella hästar. Jag tror inte livvärdet är 95’. Det är väldigt få ridskolor som har råd att betala de försäkringspremierna skulle jag tro. Du kan inte ha missförstått? Hästen är ju inte värd 95’ i dagsläget bara för de köpte den för 95’ för 4 år sedan. Men är det 95 de vill ha så blir det nog svårt att förhandla ner priset och jag tror ju inte de vill skicka med hennes utrustning. Har de bett dig att lägga bud?
Låter osannolikt att en ridskola har en häst livförsäkrad för 95 000 kr.
Det är faktiskt inte alls osannolikt. Ridskolorna får betala multum för sina ponnyer. Och tyvärr är det inte alltid importerna är vad som utlovas.
2024 köpte jag en ponny, irländsk import, irish cob utan stam, från en ridskola. Den varar A1 livförsäkrad för 85 000 kr. Den såldes pga ett hälsoskäl som den hade reservation i försäkringen för. Ridskolan blev lurade när de köpte. Jag köpte den för 30 000 kr, på den chansning. En fantastisk ponny på alla vis och som aldrig sålts om hon inte haft sina problem med benen. Tyvärr fick jag ta bort henne efter 8 månader.
I samma veva sålde ridskolan här en ponny som inte fungerade i verksamheten och med vissa hälsoproblem (tex eksem). Den var inköpt för 95 000 kr och A1 livförsäkrad för det av ridskolan. Den var annonserad för 90.
Och i våras köpte jag en annan ridskoleponny, av litauisk kallblodstyp. Den fungerade inte i verksamheten och var även otroligt sur i boxen. Den var A2försäkrad (dvs enbart katastrof typ) för 60 000 kr och den såldes för 55 000 kr
Så, ridskolor kan absolut både ha betalat (särskilt under covid) runt 100 k för en importponny som sen visade sig ha fel och krämpor och ha de livförsäkrade för det. Och en häst eller ponny som fungerar i verksamheten är sannolikt för ridskolan värd sina hundra tusen.
En häst eller ponny som itne fungerar i verksamheten är såklart värd mindre men ridskolan vill ju sannolikt få tillbaka en del av kostnaden.
Så, om hästen idag fungerar i verksamheten och är ohalt men ridskolan funderar på att sälja så tror jag det är naivt att tro de ska skänka bort den eller släppa den för 15 000 kr. Tyvärr.
Vad hästen är värd på öppna marknaden och vad ridskolan förväntar sig är nog ganska långt från varandra. Så det avgörande blir ju vad den är värd för TS?
Det rimliga rådet från en utomstående är ju att INTE köpa. Men jag har handlat med hjärtat mot bättre vetande själv och vet hur det är