Rimligt bud?

Bukefalos 30 år!

Anon123

Trådstartare
Hej, jag skulle behöva lite feedback på när det gäller att lägga ett bud för en häst.
Det är så att jag tog mig ann ett deprimerat och misstolkat 10 årigt kallblods sto sommaren 2024. Hon står på en ridskola, där hela min familj ridit i många år. Hon har tuppspatt i bakbenen, var halt i ett framben troligen pga hältan bak (hon har en väldigt lång historik) och lite alla möjliga åkommor. (Hon har en väldigt speciell kroppsform med korta framben och är inåt tåad).
Väldigt svår hanterad i boxen.
Efter träning och kärlek varje dag i över ett års tid nu är hon ren, och går lektioner med kunniga ryttare.
Nu är det så att ridskolan har pratat med mig om att köpa henne. Eftersom hon inte riktigt passar som lektions häst med många olika människor. Och hon kanske inte heller håller.

De har sagt att hennes försäkringspris ligger på 95000. Vilket jag tycker är för dyrt, även om jag älskar hästen.

Med hennes historik vad tycker ni är ett rimligt bud utan att verka som ett skambud?
Snälla hjälp

Hej, jag skulle behöva lite feedback på när det gäller att lägga ett bud för en häst.
Det är så att jag tog mig ann ett deprimerat och misstolkat 10 årigt kallblods sto sommaren 2024. Hon står på en ridskola, där hela min familj ridit i många år. Hon har tuppspatt i bakbenen, var halt i ett framben troligen pga hältan bak (hon har en väldigt lång historik) och lite alla möjliga åkommor. (Hon har en väldigt speciell kroppsform med korta framben och är inåt tåad).
Efter träning och kärlek varje dag i över ett års tid nu är hon ren, och går lektioner med kunniga ryttare.
Nu är det så att ridskolan har pratat med mig om att köpa henne. Eftersom hon inte riktigt passar som lektions häst med många olika människor. Och hon kanske inte heller håller.

De har sagt att hennes försäkringspris ligger på 95000. Vilket jag tycker är för dyrt, även om jag älskar hästen.

Med hennes historik vad tycker ni är ett rimligt bud utan att verka som ett skambud?
Snälla hjälp
Det låter inte rimligt alls. Livvärdet låter inte realistiskt. Vill du ta hand om hästen trots hennes problem och svårigheter är det enda rimliga att du tar över hästen från ridskolan utan att betala något alls. Jag skulle kunna tänka mig en symbolisk summa på max en tusenlapp. Ridskolan tjänar ju på att slippa utgifterna för hästen och kan istället lägga de pengarna på en häst som kan dra in pengar till verksamheten.

Tack för snabba svar, jag har också tyckt det varit konstigt med det priset. Jag vet dock att de köpte henne för 95000:- 2021. Under hösten 2024 fram till våren 2025 var jag med henne hos veterinären flera gånger och jag kämpade alltid för att hon skulle bli frisk. Så troligen därför hon aldrig blev utdömd? Så bör ju inte känna mig dum då för ett lågt bud då..
Vill helst få med hennes utrustning också, då de är jag som skött om de det senaste året.

10-15000:- men jag skulle lätt betala det dubbla om det var min drömhäst för så blödig är jag för speciella hästar. Jag tror inte livvärdet är 95’. Det är väldigt få ridskolor som har råd att betala de försäkringspremierna skulle jag tro. Du kan inte ha missförstått? Hästen är ju inte värd 95’ i dagsläget bara för de köpte den för 95’ för 4 år sedan. Men är det 95 de vill ha så blir det nog svårt att förhandla ner priset och jag tror ju inte de vill skicka med hennes utrustning. Har de bett dig att lägga bud?

Jag hade erbjudit mig att ta över hästen och betala för utrustningen. Hittills har den bara varit en stor förlustaffär för klubben så det blir billigare för dem att överlåta den på dig än att stå och fortsätta betala varje månad. De kommer aldrig kunna sälja den med den historikten och problematiken både med det exteriöra men även hanteringsmässigt.

Nu är detta några år sedan, men jag skulle köpa en likande häst. Nu var priset en bråkdel av det du pratar om, detta var innan corona. När hösten inte gick igenom besiktningen fick jag köpa hästen för 5 tkr. Jag tänker att i ditt fall är också en symbolisk summa rimlig. En häst som inte kan prestera i verksamheten kostar bara pengar.

Kallblod som kallblodstravare eller som ex nordsvensk eller ardenner?

Gör rätt stor skillnad på prisbilden. Nordsvenska brukshästar ligger rätt högt i pris, särskilt om de är ridna/körda/har avelsvärde.

Snälla hjälp

Gör rätt stor skillnad på prisbilden. Nordsvenska brukshästar ligger rätt högt i pris, särskilt om de är ridna/körda/har avelsvärde.

Ridskola och kallblod gör att jag direkt tänker irländare av cobtyp. En liten häst med fluffiga ben, Tinkermodell, väldigt populär bland ridskolor.
Runt corona koastade de 80 - 100 k, så priset var inte orimligt med tanke på hur marknaden såg ut.

Med historien låter det inte som något att avla på.

Tack för snabba svar, jag har också tyckt det varit konstigt med det priset. Jag vet dock att de köpte henne för 95000:- 2021. Under hösten 2024 fram till våren 2025 var jag med henne hos veterinären flera gånger och jag kämpade alltid för att hon skulle bli frisk. Så troligen därför hon aldrig blev utdömd? Så bör ju inte känna mig dum då för ett lågt bud då..
Vill helst få med hennes utrustning också, då de är jag som skött om de det senaste året.
Under 2020 och 2021 var väl priserna relativt höga, och man fick sålt hästarna väldigt snabbt, pga hög efterfrågan? Det var i alla fall min erfarenhet av att ha sålt och köpt häst under de åren. Dvs även om hästen hade kostat 95 000 kr år 2021, och inte haft problem efter det, hade priset ändå kunnat sänkas efter det i och med att efterfrågan nu väl är lägre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka