Rimligt pris för medryttare

cactuspower

Trådstartare
Vad skulle ni tycka vara okej att betala för att få vara medryttare på en stor häst utb. LA dressyr LC hopp, som är snäll, trafiksäker etc. Om man får tillgång till ridhus,
paddockar, rida i skogen etc.?

Låt oss säga att man ska mocka och sköta hästen tre dagar i veckan, varav två av dessa får man rida. Samt att man även ska hjälpa till med ett stalltjänstpass (fodring el. in/utsläpp) i veckan, någon av de dagarna då man ändå är där?

Att man får rida hästen i ridhus/på banan en utav dagarna,
den andra dagen så Ska man rida i skogen och tredje dagen så ska hästen vila men man åker ändå till stallet för att mocka och pyssla om den? Ev. att man även får möjlighet att
träna för instruktör någon gång emellanåt och kanske t.o.m
ställa upp på någon tävling (men ordna med transport etc. dit själv) i hopp el. dressyr ibland?


Om vi säger att stallet skulle vara beläget ca 1,3 mil från
en storstad? I mellansverige?

Vad skulle ni tycka vara rimligt? Vad skulle ni kunna vara redo att betala?
 
Jag betalade 500 för ungefär samma saker men jag behövde inte ta stalltjänst och jag fick bestämma själv vad jag ville göra. Och alla tre dagarna kunde jag rida, så det var ingen bestämd vilodag. Saker som stalltjänst och bestämda ridturer gör ju att priset går ner lite..
 
Ta stall hyran och dela den på 30 (eller så många dagar det är i månaden) gångra sen den summan med hur många gånger medryttaren får RIDA hästen. Då får du fram en rättvis summa.
 
400 kr ungefär tycker jag är rimligt. Man måste ju räkna in jobbet man utför också och stalltjänst hör ju inte enbart till medryttarhästen. Beror ju på hur många hästar som står i stallet också. Men mest är det stallhyran som avgör. Enorm skillnad på ex 700 spänn och 3000 tex. Eftersom det var fråga om att åka ut enkom för att mocka och sköta hästen en dag så tycker jag inte att man ska betala för den dagen. Utbytet man har som just medryttare är ju ridningen. Ordnar man däremot med fodervärdsavtal dessa tre dagar i veckan så är det en annan sak anser jag.

Om man har chans att träna för tränare kanske det är smartare i den situationen att ta den kostnaden separat om det ändå inte är speciellt regelbundet, samma med tävlingsbiten.
 
Betala? :confused:
Ska man behöva betala för att avlasta hästägaren?
Det blir ju som att dagisfröknarna måste betala för att få ta hand om folks ungar. :eek:

Jag hade nog kunnat tänka mig att betala instruktörskostnaden när det skulle tränas för en sådan (plus ev transport av hästen då) men hitills så har jag inte betalat en spänn (förutom min egen transportkostnad till och från stallet) för att folk vill ha hjälp att motionera hästen samt skotta boxen och allt sånt.
(Och ja, jag har faktiskt varit medryttare jag med. :D)


//MDusty
 
Håller med dig till 100%!
Det är ju helt jävla sjukt att hästägaren tar betalt av medryttaren när det egentligen borde vara TVÄRT OM!
T.ex. när man har skötare till sin hund!
Då får ju personen vara ute med hunden, mata den, sköta om den och vad fan den nu gör o.s.v.
Inte fan har jag sett att någon hundägare tagit betalt utan tvärt om.
Det är ju tame fan sjukt...
Ursäkta mina svordomar men man är ju blivande amerikan *ha ha*
 
Jag förstår ju hur du tänker men jag måste ju påpeka att anledningen till att jag skaffar häst är för att kunna träna och tävla och utvecklas. Samtidigt så kommer jag börja på kvinnersta skolan och på helgerna vill jag ändå ha möjlighet att åka hem emellanåt.

Därför kom jag och tänka på och skaffa medryttare och ha typ en månads uppsägningstid om det skulle "köra ihop sig"
för båda parterna.

Eftersom att jag själv ska stå och betala stallplats, hovslagare, utrustning, försäkring, vet. kostnader etc..
så tycker inte jag att det är mer än rätt att medryttaren får betala en summa för de går h*n får rida min häst.

Dessutom kommer jag ju låta personen ifråga få träna för instruktör och tävla om intresse finns, mot att denne då ordnar skjuts till tävlingen. Kommer däremot själv kunna hjälpa till vid tävlingsplatsen och hjälpa till och peppa.


Hade jag haft ett eget stall där boxhyran varit gratis och haft flera egna hästar, så hade jag därimot kunnat låtit folk rida gratis, men själv har jag inte den möjligheten.


Visserligen hjälper de ju mig med och sköta hästen (mocka och ta någon fodring emellenanåt) men jag tycker ändå inte det är mycket begerät om personen får rida, träna och tävla för instruktör.

Vad ska man annars göra när man inte har bättre förhållanden mellan skolan - hemmet - stallet? Kommer ju som sagt bo på skolan, men vill ha möjlighet att åka hem på helgerna.
 
Jag håller totalt med. Man kvittar ju arbetet mot ridningen och dessutom kostar det ju att ta sig till/från stallet. Och somsagt för hundrade gången, många hästjobb som man får LÖN för innebär ju precis samma sak, mocka och rida.
Men jag har mer eller mindre gett upp i den här debatten. Fast jag kan ju trösta mig med att min nuvarande medryttarhäst är gratis.

Men jag tycker att medryttaren själv kan stå för träningar och tävlingskostnader, det är ju utöver.
 
OJOJ såna här trådar har funnits massor.
Enligt mig ska du självklart ta betalt.
Det finns väl ingen som åtar sig uppgiften
om de inte själva tycker det är kul.
Varför ska folk rida gratis så fort det handlar om
privathästar?
Vi hästägare har inte häst för att låta andra rida gratis.
Jag har förut haft gratis medryttare till mina hästar,
som enbart behövt rida,
som inte dyker upp om det regnar mm.
Nä tar man betalt tror jag oftast att man får seriösare ryttare.(självklart inte alltid)
 
Om du skulle ha en person som hästskötare åt, låt säga, dina 5 hästar, som skulle utföra samma saker som en medryttare normalt gör (mocka, rykta, smörja, motionera hästen mm), skulle du då föredra att denne skulle betala DIG för att jobba än att denne fick betalt???? Hästskötaren tycker förmodligen att den har ett kul jobb eftersom hästar är dennes intresse, men det är väl klart att den ska ha betalt iaf!!!

Bara jämför, eftersom det är EXAKT samma sysslor som utförs!!
 
det kan diskuteras om det är rätt att ta betalt eller inte. jag tycker man kan det! och det finns ju uppenbarligen folk som är beredda att betala också. så varför inte ?

Då jag hade medryttare red hon 2 ggr/vecka och betalade 500:- jag delade ungefärliga kostnader på 30 och fick fram ungefär... detta stall låg då otroligt centralt, 5min m cykel så var du inne vid krämaren.. men en 400:- tycker jag minst att du kan ta.
 
Oj, diskussioner om huruvida man ska ta betalt eller ej återkommer hela tiden!

Vad gäller betalning eller ej beror det helt hästägarens intressen och efterfrågan. Hästägarens intressen avgör på så sätt att en betalande medryttare borde ha rätt att ställa vissa krav. T.ex om hästen blir sjuk kan nog inte ägaren 100 % räkna med att medryttaren ska åka och borsta och mocka till hästen (man har ju betalt för att få rida). Så DEN saken är absolut en sak att fundera över. När hästägaren väl bestämt sig för om h*n vill ha betalt så påverkas summan av efterfrågan. Finns det en massa hästar och få medryttare så kan det kanske t.o.m vara omöjligt att ta betalt (oavsett vad medryttaren får göra). Är det däremot tvärtom så kan en rejäl slant tas ut.

Ok, du ville ju inte diskutera OM man ska betalt eller ej, utan du ville ju veta vad som skulle kunna vara en rimlig summa. Så här resonerar jag: din häst ska ha en vilodag då medryttaren har ansvar. Det är knappast en fördel och det ingår även stalltjänst i någon av de tre dagarna vilket få tycker är en fördel (även om många säkert accepterar det). Å andra sidan ska din medryttare få träna och tävla = tilltalar många med lite ambitioner. Du bor i en mellanstor stad i mellansverige. Tja, jag vet bara ungefär vad som gäller i Stockholm och vore det ridning ca 2 dagar i veckan med chans till tävling tror jag det skulle hamna på 600-1000 kr i månaden. Men pga att medryttaren ska åka en dag till och även ha stalltjänst så borde priset dras ner (jag skulle nästan kvitta skötsel-dagen mot uterittdagen och således låta medryttaren betala för dressyrdagen vilket i Stockholm blir ca 500 kr/månaden). Bor du i en mindre stad kan det hända att efterfrågan är mindre så då går priset ner ytterligare lite.

Lycka till!
 
Har inte koll på hur priserna ligger i övriga landet, men här i Stockholm brukar de ligga på 400:-/månad för en dag i veckan, 800:- för två etc.

Kan tillägga att jag själv inte tar betalt av mina medryttare.
 
Du vill att någon ska ta stalltjänst + att arbeta 1 dag förutom riddagarna och stallet ligger ocentralt (om nu inte råkar vara utanför Stockholm). Förutom detta så är du beroende av medryttaren (bor på annan ort) och kunna lämna över ett stort ansvar på medryttaren och ändå styra över vad som ska göras.

Ärligt talat så tror jag att du får svårt att få tag i någon duktig som är villig att betala med de här vilkoren om du inte har extrem tur. I princip tycker jag att det är okej att ta betalt, men här är det inte en renodlad medryttare du söker utan det har mycket inslag av hästskötare och medför ett stort ansvar.

I prisnivån så kan det möjligen vara rimligt att del stallhyran+ hovslagare och dela månadskostnade i 30 och ta betalt för 4-5 dagar per månad, den andra riddagen kvittas lämplighen mot den rena hästskötseldagen.
 
Hej "hästmyran"jag tolkade det som vi diskuterade medryttare,skulle man däremot anställa en hästskötare är det givetvis den som skall ha betalt.Jag tycker man tar betalt när någon rider ens häst,men den dag medryttaren inte får rida utan bara ska ut och ha stalltjänst skall medryttaren ha betalt.Så i detta fall kan man ju diskutera betalningens vara el icke vara tycker jag,
i och med att det krävs så mycket i gengäld.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 470
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 701
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 985
Senast: Sorgsen
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 075
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp