Bukefalos 28 år!

Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Sparrisen123

Trådstartare
"Hej, jag heter Sparrisen, jag tänkte fråga om ni möjligen söker personal nu?"
Eller vad säger man för att låta seriös och bra?

Och samma sak, om det är ett ställe man besöker, vad säger man då? Vad ska man ha med?
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Det låter väl bra, ungefär så jag brukar säga också :)

Besöker man en arbetsgivare så ta med cv, personligt brev med foto så de kommer ihåg att du var där och lämnade det personligen. Sedan kan du väl säga i stort sett samma sak där, jag brukar fråga om de är intresserade av att ta emot mitt cv och om de är i behov av folk.
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Är foto nödvändigt vid besök?
Det känns väl egentligen vettigast, men jag blir så ful på kort :o

Är det bäst att "bara" lämna in personligt brev + cv som det är, i ett kuvert, eller i en plastficka (och isåfall - färgglad eller neutral)?
Mest "jag" känns en sån där vanlig färgglad plastficka, med pappren i och löst foto fastsatt med ett gem, men då kanske det verkar som att jag försöker för mycket, fast jag ju inte gör det utan det är bara det som känns mest naturligt för mig...
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Japp, stor fördel med foto tycker jag. Arbetat i butik där vi fick in flera CV:n i veckan, om någon gjorde ett särskilt intryck så var det bilden som gjorde att man kom ihåg vem det var, inte namnet. :)

Jag tycker det känns mer seriöst och genomtänkt ut med plastficka alternativt kuvert, ja. Inte bara ett sladdrigt papper man lämnar in... Typ av plastficka o.s.v. tycker jag inte spelar så stor roll, men det beror ju på vad du söker för slags jobb?
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Då får jag kanske bita ihop och försöka se glad och trevlig ut på något kort iallafall :angel:

Låter bra att du tycker plastficka låter bäst! Då kör jag på det. Just den här gången tänkte jag söka lite butiks- och hotelljobb, men det varierar egentligen.
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Om det är servicejobb tycker jag definitivt du ska ha med en bild!

Jag var inne på ett företag i trakten och försökte få lite extrajobb. Jag knallade dit, presenterade mig och upplyste vänligt men bestämt herrarna på kontoret om att de behövde få ner medelåldern lite, dessutom verkade de inte ha jobbat så hårt med könskvoteringen. Och någon måste ju hålla ordning på alla gubbar som dräller ute på lagret!
Kanske inte det bästa sättet, men nog gjorde jag intryck alltid :D
De ringde efter några veckor och frågade om jag fortfarande var intresserad, men då hade jag fått annat jobb..
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Ja, gör det. Stor fördel med det där fotot alltså ;)

Fördelen med plastficka är att man ser igenom den och snabbt kan ögna igenom CV:t t.ex.. Ett kuvert måste man öppna, lätt hänt att det aldrig sker (för att det inte finns tid t.ex.) och sedan är det lättare att förlägga kuvertet alternativt slänga det av misstag.
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

:D
Lite som hon tjejen i filmen "Vingar av glas" som berättar för gubben på körskolan att han behöver anställa henne. Kaxig och säkert lyckad metod, men jag tror inte jag vågar :o
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Det har du rätt i, plastficka är bäst alltså!

En sista fråga på temat: Ska CV:t vara proffsigt eller mer personligt utformat? Självklart blir det seriöst i vilket fall som helst, men är det en fördel att t.ex. ha rubriker i annan färg och välja något lite mer ovanligt (men tydligt) teckensnitt och "pimpa" lite på det sättet eller ska det vara Times storlek 12, allt i svart?
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Om det är servicejobb tycker jag definitivt du ska ha med en bild!

Jag var inne på ett företag i trakten och försökte få lite extrajobb. Jag knallade dit, presenterade mig och upplyste vänligt men bestämt herrarna på kontoret om att de behövde få ner medelåldern lite, dessutom verkade de inte ha jobbat så hårt med könskvoteringen. Och någon måste ju hålla ordning på alla gubbar som dräller ute på lagret!
Kanske inte det bästa sättet, men nog gjorde jag intryck alltid :D
De ringde efter några veckor och frågade om jag fortfarande var intresserad, men då hade jag fått annat jobb..

Ja, det handlar mycket om att göra ett intryck! Jag blev också uppringd av två olika butiker som jag var inne på i vintras/våras och lämnade CV - det ena några veckor efter, det andra igår faktiskt (ett halvår senare liksom, jag har dock också redan jobb) så gör man ett bra intryck så sparas CV:t på många platser för att tas fram senare när det blir en ledig plats :)
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Nu blir jag mer nervös :o
Hur gör man ett bra intryck, för att vara seriös och vettig men ändå sticka ut ur mängden?
Jag misstänker att 99,9% av alla som kommer in gör det med ett leende på läpparna och "lagom seriöst" klädda, käckt frågar efter personalansvarig och sedan överlämnar cv:et med replik liknande den jag skrev i ursprungsinlägget?
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Det har du rätt i, plastficka är bäst alltså!

En sista fråga på temat: Ska CV:t vara proffsigt eller mer personligt utformat? Självklart blir det seriöst i vilket fall som helst, men är det en fördel att t.ex. ha rubriker i annan färg och välja något lite mer ovanligt (men tydligt) teckensnitt och "pimpa" lite på det sättet eller ska det vara Times storlek 12, allt i svart?


Stick gärna ut, men gör det med stil! Inget plottrigt eller så. Jag brukar ha ett annat typsnitt än times (men fortfarande serif och kanske inte alltför olikt times ändå ;)) och göra min bild oval istället för fyrkantig :)
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Nu blir jag mer nervös :o
Hur gör man ett bra intryck, för att vara seriös och vettig men ändå sticka ut ur mängden?
Jag misstänker att 99,9% av alla som kommer in gör det med ett leende på läpparna och "lagom seriöst" klädda, käckt frågar efter personalansvarig och sedan överlämnar cv:et med replik liknande den jag skrev i ursprungsinlägget?

Inte min mening ;) Nu beter jag mig som någon slags söka-jobb-guru (vilket jag verkligen inte är :p) men jag var i samma sits som dig i våras och har även befunnits mig på andra sidan - så visst har jag en uppfattning om ämnet även om den säkert kan skilja sig från andras uppfattningar.

För mig handlar ett bra intryck om att vara avslappnad, trevlig och öppen. Att kunna småprata, verka engagerad och intresserad av just det arbetet (inte konstlat, utan det ska kännas/vara genuint). Du söker ju jobb inom service, så chefen tycker förmodligen att det är en fördel om du har lätt för att prata och ta folk. Ta i hand, se i ögonen, le! Var inte blyg utan försök vara så öppen som möjligt. Om det finns tid och är läge så berätta kanske varför du sökt dig just till deras butik/hotell, vem du är eller vad du gör o.s.v. Ja det är ju svårt att veta innan exakt vad som passar in att prata om ;)

Ett tips är att söka jobb på de platser du MINST hoppas på först. Detta mest för att tygla nervositeten, som jag tycker försvinner efter att man varit på ett par ställen. Då har du bättre möjlighet att vara avslappnad och öppen när du kommer till platserna där du verkligen vill ha jobb :)

Lycka till!
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Kan lägga till att jag istället för att fråga om de söker personal nu (som de enkelt helt sonika kan svara nej på, och så var det inget mer med det - och så nästa dag säger någon upp sig och då har du ju inte lämnat något CV...) så skulle jag öppna upp och istället säga något i stil med "Ja, jag tänkte fråga om det går att lämna ett CV för eventuellt jobb? Jag förstår att det kanske inte finns någon lucka just nu, men du får jättegärna spara mitt CV och höra av dig när det dyker upp något!" På de arbetsplatser jag väldigt gärna velat arbeta brukar jag lägga till att jag inte har några problem med att det dröjer då jag är väldigt intresserad av att jobba i deras butik eftersom de t.ex. "säljer något jag tycker mkt om och fokuserar på kvalitén på kundkontakten snarare än kvantiteten vilket jag tycker är bra" jada jada jada.... Sånt får man försöka uttrycka utan att det låter överdrivet och konstlat, därför använder jag det bara på platser där jag faktiskt menar det för då tror jag det lyser igenom att jag talar sanning :)
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Det har du rätt i, plastficka är bäst alltså!

En sista fråga på temat: Ska CV:t vara proffsigt eller mer personligt utformat? Självklart blir det seriöst i vilket fall som helst, men är det en fördel att t.ex. ha rubriker i annan färg och välja något lite mer ovanligt (men tydligt) teckensnitt och "pimpa" lite på det sättet eller ska det vara Times storlek 12, allt i svart?

För en som suttit och gått igenom ett antal CV'en det senaste året så kan jag bara säga som så: att läsa CVen är oftast förbenat tråkigt. Får man ovanpå det ett CV som är konstigt strukturerat, jobbigt att läsa eller saknar viktig information för tjänsten så kollras det bort ganska fort. Så, så till vida du inte är väldigt säker på vad du gör så är mitt tips att hålla CVet så rent och to-the-point som bara möjligt. Följ standardmallarna.

Det personliga brevet är i sådana fall enklare att sätta en personlig touch på. Men fortfarande - läsbarhet, läsbarhet, läsbarhet.
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Det har du rätt i, plastficka är bäst alltså!

En sista fråga på temat: Ska CV:t vara proffsigt eller mer personligt utformat? Självklart blir det seriöst i vilket fall som helst, men är det en fördel att t.ex. ha rubriker i annan färg och välja något lite mer ovanligt (men tydligt) teckensnitt och "pimpa" lite på det sättet eller ska det vara Times storlek 12, allt i svart?


Min förra chef berättade om en ansökningsprocess på en fabrik. De fick in ca 200 ansökningar på mail, en på grönt papper via post. Han med grönt papper fick jobbet.
Det gäller att sticka ut, men ändå hålla det snyggt enligt mig.

Nu hade jag aldrig skickat in ett grönt papper, men det finns andra metoder för att ens CV ska bli mer uppmärksammat :)
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Där har du helt rätt! Jag har aldrig stått på andra sidan, så att säga, men jag kan tänka mig att pb är bra mycket viktigare än cv. Ja, självklart ska man ha rätt meriter men ni förstår vad jag menar (?)

Jag tror det är bra att vara sig själv i så stor utsträckning som möjligt. Jag tror dessutom man har flera "sig själv" inom sig, att plocka fram när det behövs.
Jag är i vanliga fall blyg (eller snarare osocial och ganska ointresserad av människor) men jag kan samtidigt vara väldigt framåt och kaxig, om det behövs. Men oj vad jag fått träna! Jag tränar dagligen på att interagera med människor, och nu när min sista dag på sommarjobbet närmar sig med stormsteg börjar jag tycka det är skoj. Jag till och med kan stanna och småprata med folk jag inte känner, bara för de verkar intressanta!
Det lär gå över rätt fort när jag är tillbaka i fabriken, men just nu känner jag så. Just nu är det den jag är.
 
Sv: Ringa och fråga om ett företag söker jobb, vad säger man?

Har också läst många CV. Har man en hög framför sig så kan det vara en fördel med svagt färgat papper (t ex beige, ljusgul, grå - inte rosa) för att det är lättare att hitta i högen om man minns att den som skrivit på det papperet var intressant. Men har du CV:et i en färgad mapp går ju det lika bra. Tycker också att det är bättre än kuvert. (I o f brukar jag gruppera CV:n i olika grupper i mappar av olika färg när det är många ansökningar, men är det inte en utlyst tjänst så behöver du inte tänka på det)

En smal rand eller liknande kan också "sticka ut", men har inte fördelen av att synas femton papper ner i en hög på 50.

Som har skrivits ovan, håll det kort, inga långa romaner. Ta bara med sådant som är relevant för jobbet som du söker, men se till så att det inte är några oförklarliga luckor i din anställnings-/studiehistorik. Har du liftat runt jordklotet eller elitsatsat ett halvår så är det en förklaring till luckor (men normalt ingen merit) som ska vara med. Om det går - håll CV:t på en sida, annars se till att få med det viktigaste på första sidan och ha personligt brev på baksidan (har du lång meritförsteckning går det förstås åt fler sidor, ta i så fal med det viktigaste på första sidan och bifoga en lägre meritlista separat).

Häfta fast fotot eller lägg in det i CV:et. Med gem lossnar det lätt. Var inte orolig för hur du ser ut, bara man ser att det är du, (du anar inte hur bilderna i många konsulters CV:n ser ut...).

Använd inte för många olika eller "snirkliga" typsnitt. Det ser mest omoget ut. Välj ett eller två som är tydliga, lättlästa och ser prydliga ut.

Ser att det blev mycket inte...
Viktiga Ska vara med: Namn, ålder, kontaktuppgifter, utbildning, ev tidigare arbets-/praktikerfarenhet, vad du kan tillföra på den här arbetsplatsen, varför du söker just det här jobbet och om du vill ha heltid eller kanske bara helgjobb. Om du saknar tidigare erfareneht så kanske det finns någon detalj som gör dig lämpad för just det här jobbet? T ex söker du restaurantjobb kan det vara bra att nämnda att du hjälpt till att servera på bröllop eller liknande. Försök att hitta meriter som du har.

Om du planerar att besöka företag personligen (bra) så tänk på att komma tider när det inte är så hektiskt, t ex på förmiddagen om det är i en butik. Ibland kan det vara bra att ringa och boka tid, speciellt om du vet att företaget kan vara i behov av personal. Förösk att få träffa någon ansvarig, om ingen är där fråga när det kan passa att komma tillbaka.

Var dig själv, "hel och ren" och allmänt trevlig så kommer det nog gå bra. Lycka till!
 

Liknande trådar

Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
810
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 021
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp