Ringorm, när vänder det egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Har aldrig varit drabbad förr så noll erfarenhet. Men nya fröken kom med en hårlös fläck som de inte ens brydde sig om på vetbes. Den fick dock sen snabbt sällskap av fler. Misstänkt likt ringorm.

Jag sanerade alla grejer plus boxen samt behandlade henne med Virkon S. Utan nämnvärt resultat, i samma takt en ring läkte kom två nya. Vet kom ut och konstaterade att det såg verkligen ut som ringorm. Tog prov och skickade, samt satte in Imaverol.

Första delsvaret efter direktmikroskopin var negativt men som vet sa "jag har kraftig misstanke om ringorm, kör på med imaverolen". Provet är inte färdigodlat så inget slutsvar. Dock utesluter inte ens neg provsvar ringorm.

Hursom så jag har behandlat med Imaverol. Då det fanns fläckar även på kroppen rek vet att hela hästen behandlades alla gånger och inte bara den första.

Hon har fått två behandlingar och får den tredje idag. Men än så det sprider sig fortfarande som en löpeld. Jag hittar nya utslag var och varannan dag.

Så, när vänder det eg/bör det vända? Hur har det varit för er andra drabbade?
 
För många år sedan i ett stall där jag hade hästarna fick vi ett angrepp av ringorm som det tog flera månader, nästan ett halvår att få bukt med. Då var det ett angrepp som spred sig till människor och andra djur som katter och hundar i stallet.
I mer modern tid har jag haft ett angrepp på en häst som varit utlånad. Den hästen fick bara två utslag (eller vad man ska kalla det) och behandlades på fläckarna tre eller fyra gånger. Kommer dock inte ihåg vad den behandlades med, bara att det luktade fruktansvärt illa.
 
När min fick ringorm tog det väldig lång tid att bli av med skiten. Det hann sprida sig ordentligt innan veterinären fick svar på vad det var och satte in imaverolen.
Men med imaverolen så vände det, även om det tog lång tid innan han var helt bra. Minns inte exakt hur lång tid dock, men några veckor var det :crazy: 4-5 veckor kanske?
 
När min fick ringorm tog det väldig lång tid att bli av med skiten. Det hann sprida sig ordentligt innan veterinären fick svar på vad det var och satte in imaverolen.
Men med imaverolen så vände det, även om det tog lång tid innan han var helt bra. Minns inte exakt hur lång tid dock, men några veckor var det :crazy: 4-5 veckor kanske?

Minns du hur fort det vände med Imaverol?
 
Inte riktigt hur fort, men det slutade komma nytt ganska snabbt. Minns lättnaden när det vände och hjälpte, hade fått någon annan tvål innan av veterinären som inte fattade vad det var och provade även med virkon men inget hjälpte ett dugg. Men det det märktes fort med imaverol att det var rätt medicin.

På honom exploderade det verkligen, blev mer o mer innan behandling och han var riktigt påverkad. Det gjorde ont och kliade om vart annat.
Hur länge har du tvättat med imaverolen?
 
Såg nu att du tvättat 3 gånger, det borde vända när som helst

Hoppas det. Kämpade ju mer virkonet i nästan tre veckor utan minsta resultat. Och hade förhoppning om att se en avstanning ganska direkt av imaverolen, särskilt som jag när jag googlade på flera ställen sett folk skriva att vet sagt att hästen var smittfri efter två behandlingar. De är ju knappast smittfria om de får nya liksom. Så började noja att inte imaverolen heller skulle hjälpa.

Men då håller vi tummarna det vänder snart. Att det tar tid innan det är utläkt är jag beredd på, men vore fint om det kunde sluta komma nya. Samt att då om det "borde" hjälpt men inte gör det kan man ju fundera på om det finns två problem eller beror på ett annat problem. Även om det ser ut som klassisk ringorm.
 
Hoppas det. Kämpade ju mer virkonet i nästan tre veckor utan minsta resultat. Och hade förhoppning om att se en avstanning ganska direkt av imaverolen, särskilt som jag när jag googlade på flera ställen sett folk skriva att vet sagt att hästen var smittfri efter två behandlingar. De är ju knappast smittfria om de får nya liksom. Så började noja att inte imaverolen heller skulle hjälpa.

Men då håller vi tummarna det vänder snart. Att det tar tid innan det är utläkt är jag beredd på, men vore fint om det kunde sluta komma nya. Samt att då om det "borde" hjälpt men inte gör det kan man ju fundera på om det finns två problem eller beror på ett annat problem. Även om det ser ut som klassisk ringorm.

Vet inte om det beror på hur mycket det har spridit sig innan man sätter in imaverolen, en annan häst fick några utslag men då var ägaren på direkt med imaverolen eftersom min häst hade det, och det hann aldrig blomma ut så mycket så det gick över väldigt snabbt. Typ några dagar bara.
Skulle inte förvåna mig om du märker skillnad imorgon.
Jag höll oxå på med virkon, det hjälpte ingenting alls.
 
@Lindsen känns ju rimligt det är svårare om det fått fäste än om man går på direkt. Än visar ponnyn inga symptom. Han fick dock en omgång på huvud och bog med Imaverol idag för säkerhets skull. Han hade lite "skrufs". Det brukar han få den här årstiden, gissar värme-/fukteksem. Men det skadar ju inte med Imaverol och vill inte han ska dra igång med. Så bettet safe than sorry..
 
Hoppar in här... Har en åring som jag misstänker har antingen ringorm eller lus (veterinärens gissning när jag förklarade hur det såg ut). Jag tog bilder igår och ska visa. Han har som pälslösa partier på insidan av bakbenen främst men jag tycker det har blivit mer. Tanken slog mig i måndags när jag satt i bilen att han såg tufsig ut i pälsen... Han har troligtvis dragit på sig det på en lösdrift som jag hämtade honom från för några veckor sedan lite akut.

När han var hemma gick han med en annan häst, som inte uppvisar några symptom alls. Inte heller i nuvarande flocken kan jag se att nån har samma fläckar, bara min.. Har inte direkt sett att han kliat sig heller. Om det är ringorm så har jag inte märkt nåt på varken mig eller hunden heller...

Hur gör ni med sällskap osv, får de gå med andra hästar, isoleras dem? Förstår att det beror på vad det är, men tänker mer allmänt... Hur noga sköter ni hygienen? Jag började med ombyte i bilen igår, tvättar o spritar händerna, men behöver jag ha handskar osv?
 
Hoppar in här... Har en åring som jag misstänker har antingen ringorm eller lus (veterinärens gissning när jag förklarade hur det såg ut). Jag tog bilder igår och ska visa. Han har som pälslösa partier på insidan av bakbenen främst men jag tycker det har blivit mer. Tanken slog mig i måndags när jag satt i bilen att han såg tufsig ut i pälsen... Han har troligtvis dragit på sig det på en lösdrift som jag hämtade honom från för några veckor sedan lite akut.

När han var hemma gick han med en annan häst, som inte uppvisar några symptom alls. Inte heller i nuvarande flocken kan jag se att nån har samma fläckar, bara min.. Har inte direkt sett att han kliat sig heller. Om det är ringorm så har jag inte märkt nåt på varken mig eller hunden heller...

Hur gör ni med sällskap osv, får de gå med andra hästar, isoleras dem? Förstår att det beror på vad det är, men tänker mer allmänt... Hur noga sköter ni hygienen? Jag började med ombyte i bilen igår, tvättar o spritar händerna, men behöver jag ha handskar osv?

Jag har eget stall och bara två. Och ponnyn hade gått själv ett tag efter att ha förlorat sin förra kompis. Han har inget emot att gå själv men blev såklart superglad åt sin nya kompis. Och stoet (med ringorm) kom från storflock och hade även bytt hem flera ggr på kort tid Så jag ansåg det vara inhumant att separera dem. Annars hade jag, om jag haft fler hästar, tveklöst isolerat stoet med tanke på all kvarka.

Men nu har de fått gå tillsammans precis som vanligt. Får han ringorm så får han, det är inget han dör eller mår dåligt av.

Jag försöker tänka på att inte ta i först den ena och sen den andra men felar ganska ofta. Men de går ihop så... ;)

Försökt inte ta i mig själv heller innan handtvätt men dessvärre kliat mig i ögonen osv utan att tänka mig för (ingen ringorm).

Håller isär saker som varit nära henne med rena saker. Byter till rent efter varje Imaverolbehandling. Tvättar i 60 grader det som går. Sprayar hjälm etc med virkon. Gör rent träns mm med virkon.

Har inte handskar. Ska jag få ringorm har jag redan fått det. Och hon rids ju etc.

Men det bäst är ju hantera ringormshästen separat, sist på dagen, ha handskar och använda virkon S på alla saker och kläder som du haft vid ringormshästen, samt tvätta i 60 grader.

Jag har isolerat oss, och besöker inte andra stall och tar inte emot besök om inte folk är medvetna om och beredda vilken sanering de måste göra. Tänker inte vara den som spred en enda spor utanför gården.

Jag skiljer rent så här "hemmavid mellan mina hästar" på om det är något som ringorm som är drygt men behandlingsbart och som hästen inte mår dåligt av - eller om det är något hästen mår dåligt av, man inte kan behandla och som är farligt. Typ kvarka. Skulle vara betydligt mer rabiat med kvarka.

Sen har jag fördelen att jag bara har två, det blir självbegränsande. Så i stort stall skulle jag föredra att en misstänkt ringorms- eller lushäst gick själv eller med en kompis. För att begränsa.
 
Sen så ska alla hästar badas i imaverolen om man ska bli av med det fort. Inte bara den sjuke..Annars riskerar du att bli isolerad i över ett halvår. Det tar aslång tid att bli av med.
 
Fy fan...Känner att jag har lätt panik här i väntan på svar... Isolerade honom när jag tog hem men pälsätare var inte precis det första jag tänkte på. Självklart hade jag inte satt in honom i ny flock om jag haft minsta misstanke om detta utan de här fläckarna har kommit nu. När jag googlar tycker jag att det ser mer ut som löss. Illa nog, förvisso. Tack för era svar.
 
Sen så ska alla hästar badas i imaverolen om man ska bli av med det fort. Inte bara den sjuke..Annars riskerar du att bli isolerad i över ett halvår. Det tar aslång tid att bli av med.

Vet anser inte den symptomfria ska behandlas, om jag inte vill tävla. (Han får tävla så länge han är symptomfri och 1 - 7 dagar innan behandlats med Imaverol). Vid första symptom ska han däremot behandlas direkt och jag har Imaverol så det räcker och blir över.

Vet inte varför jag (iom att jag bara har två) skulle bli isolerad i ett halvår? Isoleringen är 20 dygn från första behandlingsdagen, såvida ingen akutisering inträffat och behandlingen varit verkan. Ringorm självläker oftast på 8-12 v.

Så isolerad i ett halvår - då ska det bog vara någon muterad form av ringorm som drabbar båda en i taget med maximala inkubationstiden (för den kan vara lång).

Sen har jag ändå ingen lust bara vänta ut det, det är ganska tråkigt hasa runt här nu när våren kommer. Men jag är inte särskilt orolig att vi ska hasa runt här om ett halvår med, eller ens till midsommar.
 
En bild btw, vet var lite fascinerad då det "inte är ofta man verkligen ser de runda utslagen"

Det här är innan det spårade ur alldeles och hon blev kal i halva ansiktet och det kom på halsen, bogen och kroppen med, och under virkonbehandlingen (och som synes då i samma takt som en läkte kom två nya)

12805710_943140095781964_7091689058615389823_n.jpg
 
finfina ringar. Min blev väldigt öm i huden när de var nya och när dom började läka kliade det. Är det samma på din?
 

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 287
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Försöker leta efter trådar med ringorm men lyckas inte riktigt hitta här på sidan. :o Har haft veterinär ute för analystagning av...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Masel
·
Hästvård Har fått Imaverol utskrivet av vet pga trolig ringorm, har ej fått provsvaren än. Hästen med utslag (bara en i ett stall med nio) ska...
Svar
0
· Visningar
1 054
Senast: Svamlan
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 217
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp