Rinnande ögon.

H

Honungsblomma

Min häst har rinnande ögon och har haft det under en längre tid. Det syns inget annat, inte röda slämmhinnor och det verkar inte besvära henne. Vad kan det bero på? Och vad kan jag göra? :confused:

/Honungsblomma
 
Hästen har nog en lätt ögoninflammation?
Om det som rinner inte är tjockt och varigt, för då är det en REJÄL ögoninflammation.

De kan få det av att stå i drag, eller av att insekterna är i deras ögon sommartid.
Alternativt att de fått in ngt i ögat.

När mina hästar får lite rinniga ögon, blandar jag ngn matsked salt i en halvliter vatten, blandar det ordentligt, och torkar ur ögonen med vattnet med en bomullstuss varje dag, tills det slutar rinna.
Men blir det rejält varigt, så skulle jag tillkalla veterinär.
 
Jag tycker inte att det verkar varigt. Mer som man själv kan ha på morgonen när man vakna, (vi brukar kalla det "ögon-snor".) Och det är i båda ögonen, varje dag.

/honungsblomma :bump:
 
Det kan vara stopp i tårkanalerna eller lite igentäppt. Min häst är likadan! Jag spolade ur tårkanalerna mha vet och sedan rann de inte lika mycket men det kommer fortfarande lite. Vet sa att gick det inte bort med detta så får man leva med det. Är det inte jättemycket så är det ingen fara.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga...
Svar
9
· Visningar
658
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
714
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: jemeni
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp