Rinniga ögon

literealistisk

Trådstartare
Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga ögon, speciellt det ena. Hur orolig ska man vara över rinniga ögon egentligen?
 
Mina får också rinniga ögon utan huva pga insekterna. Har Rambo med båge till båda för att undvika skav mot ögonen och båda gillar de huvorna. Innan gnuggade de av sig dem titt som tätt men nu sitter de på tills jag tar av dem 😊👍🏻
 
Köp en annan modell, eller flugpannband, rinnig ögon brukar kunna bli värre och värre om man inte stoppar upp i tid.

Det blir betydligt billigare att lägga några hundra på en annan flughuva än ett veterinärbesök :)
 
Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga ögon, speciellt det ena. Hur orolig ska man vara över rinniga ögon egentligen?
Rinniga ögon kan lätt utvecklas till ögoninflammation. Jag hade köpt en annan modell som inte skaver.
 
Jag växlar mellan flugpannband och flughuva när luggen inte räcker till. Rinniga ögon ska de inte gå runt med.
 
Jag har ett flugpannband på henne just nu, men ögonen är ändå lite rinniga. Har köpt en annan modell på flugluva. Men just nu har hon fortfarande sådana ordentliga skav att hon inte kan ha någon luva på sig alls, tror det tar 3-4 dagar till innan jag vågar sätta på henne en. Frågan är om jag ändå ska låta henne vara ute de dagarna och ha lite rinniga ögon, eller om jag ska stänga in henne i box längre perioder de dagarna (de har dock vindskydd i hagen). Jag vill helst inte stänga in henne, så det jag funderar på är hur farligt rinniga ögon en kort period är
 
Jag har ett flugpannband på henne just nu, men ögonen är ändå lite rinniga. Har köpt en annan modell på flugluva. Men just nu har hon fortfarande sådana ordentliga skav att hon inte kan ha någon luva på sig alls, tror det tar 3-4 dagar till innan jag vågar sätta på henne en. Frågan är om jag ändå ska låta henne vara ute de dagarna och ha lite rinniga ögon, eller om jag ska stänga in henne i box längre perioder de dagarna (de har dock vindskydd i hagen). Jag vill helst inte stänga in henne, så det jag funderar på är hur farligt rinniga ögon en kort period är
Jag hade absolut inte ställt på box p g a rinniga ögon. Se till att tvätta ögonen ordentligt bara.
 
Jag har ett flugpannband på henne just nu, men ögonen är ändå lite rinniga. Har köpt en annan modell på flugluva. Men just nu har hon fortfarande sådana ordentliga skav att hon inte kan ha någon luva på sig alls, tror det tar 3-4 dagar till innan jag vågar sätta på henne en. Frågan är om jag ändå ska låta henne vara ute de dagarna och ha lite rinniga ögon, eller om jag ska stänga in henne i box längre perioder de dagarna (de har dock vindskydd i hagen). Jag vill helst inte stänga in henne, så det jag funderar på är hur farligt rinniga ögon en kort period är
Jag skulle inte stänga in på box, men hålla koll och tvätta ögonen ofta.

Kan du vaddera ett flugskydd med fluff för att skona skaven eller är skaven såriga?
 
Det beror ju på hur och var som rinner. Min har nästan alltid rinnig ögon sedan massor av år tillbaka. Både blåst och insekter stör dem. Men så länge det inte är något klet (är det aldrig) eller ögonen är irriterade (har det heller aldrig varit) så oroar jag mig inte och petar inte i dem. Har inte haft bra erfarenhet av att få tårkanalerna spolade på annan häst så jag vill inte "ingripa" så länge det såhär lite och konstant utan andra problem.

Hade alltså inte ställt på box men varit noga med att ha två passande modeller att byta mellan hela tiden och möjlighet att tvätta dem ofta. 4 luvor har min häst för enkelhetens skull och de var jättesvårt att hitta rätt eftersom han inte kan ha modeller som har en kant över tänderna vilket typ alla har 😅 Sår hade oroat mig mer så de hade jag prioriterat att läcka ut om ögonen inte blir värre.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
716
Senast: Elo
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
17 18 19
Svar
379
· Visningar
23 602
Senast: sthu
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp