Bukefalos 28 år!

rinnande ögon

J

-jossan-

En av mina hästars ögon rinner hela tiden, det verkar inte vara infekterat eller så, men dom rinner precis hela tiden.
Veterinären var här och vacinerade hästarna för nån vecka sen, och hon tyckte inte att det såg "farligt" ut.

Nån som har haft liknande problem?

(hon är 5 1/2 månad)
 
Sv: rinnande ögon

Hästar har precis som vi en kanal från undre ögonlocken som mynnar ut i näsan. Titta riktigt nära i spegeln så ser du hålet nästan inne i ögonvrån
Är den igensatt rinner tårvätskan över.

Vad det beror på just i ditt fall kan bara en vet bedömma. Men på en så ung häst tycker jag inte man ska strunta i det. Det kan vara en infektion på gång.(är h*n nyligen avvand?)Be vet droppa ett färgämne i ögat och om det inte kommer ner i näsborrarna är det ju dags för behandling
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rinnande ögon

min är lika dan de rinner konstant..men ingen irritation i övrigt..men i mitt fall antar ja det grunna rsig på nyss bytt stall med mycke mer flugor...torv..mm.
 
Sv: rinnande ögon

Min hingst har sitt vänstar öga väldigt rött och rinnande, men det är inte svullet eller infekterat. Jag ringde Vet imorse och hon sa att hästar brukar få det vid den här årstiden. Jag har köpt en ögonsalvva som hon rekomenderade så for vi s eom dte blir bättre.
 
Sv: rinnande ögon

Min hingst har sitt vänstar öga väldigt rött och rinnande, men det är inte svullet eller infekterat. Jag ringde Vet imorse och hon sa att hästar brukar få det vid den här årstiden. Jag har köpt en ögonsalvva som hon rekomenderade så for vi s eom dte blir bättre.

okej, vad hette den salvan då?

Hennes ögon är inte röda men...
 
Sv: rinnande ögon

En av mina hästars ögon rinner hela tiden, det verkar inte vara infekterat eller så, men dom rinner precis hela tiden.
Veterinären var här och vacinerade hästarna för nån vecka sen, och hon tyckte inte att det såg "farligt" ut.

Nån som har haft liknande problem?

(hon är 5 1/2 månad)

Med största sannolikhet har din häst fått en ögoniflammation.
Det är jäätttevanligt så här efter sommaren med alla kryp, och många hästar får rinniga ögon.
Det går lätt att behandla med antibiotika, och det får du av din vetrinär. Jag har precis behandlat klart en av mina med gott resultat.
Det är bra om man har flyghuva på hästar som har känsliga ögon. Även under behandlingen.
 
Sv: rinnande ögon

Att ögat är rött är ett tydligt tecken på att det är irriterat. När det dessutom bara är ena ögat finns det alltid risk för att det har kommit in något skräp som fastnat under ögonlocken och ligger och skaver mot hornhinnan. Risken för hornhinnesår är uppenbar.

Det behöver inte alls vara svullet för att vara infekterat.

Noviform är en ögonsalva med mild antibakteriell verkan (även milt inflammationsdämpande). Det är alltså inte en antibiotikasalva. Man kan prova att spola ur ett irriterat öga med stora mängder fysiologisk koksaltlösning (NaCl) och lägga i en sträng av Noviform under någon till några dagar. Om det inte hjälper så ska en veterinär undersöka ögat och sätta in en "riktig" behandling.

Till TS; sannolikt är den lilla hästen irriterad av flugor. Det är ovanligt med stopp i tårkanalerna hos så unga djur, men det kan förekomma. Kolla om det rinner i näsan också. Stoppet sitter fö sällan i själva utförsgången i näsborren utan någonstans i den långa kanalen mellan nos och öga. Om du kan prova med flugskydd så gör det. Spola ur ögonen med NaCl morgon och kväll för att hjälpa till att rensa bort ev bakterier. Om det ej blir bättre så bör du ringa veterinären igen, det kan behövas en kur av något slag och ögon är inte att leka med.
 
Sv: rinnande ögon

Ja ringde Vet imorse och det är vanligt att hästarna får rinnande ögon så här års. Hon sa till mig att jag skulle använda Noviform och se om det vart bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 635
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 671
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp