Riskokare - en bra sådan?!

Bukefalos 30 år!

Otherside

Trådstartare
Jag älskar min riskokare (delvis...); jag har ett litet smalt kök med minimalt utrymme. Spisen sitter i ett hörn (!) så det är ett elände att få plats med kastruller med handtag som alla måste peka åt samma håll. Att koka riset på golvet är helt underbart praktiskt.

Så - riskokaren kom som en gåva från ovan. MEN - det är en riskokare från Biltema. Och riset kokar fint, men riset blir till en brunaktig kaka på botten. Oavsett hur mycket vatten jag använder. Samma sak alltid. Det blir liksom en hård kaka i botten. Man ska ju kunna ha riset på "varmt" en tid sedan det kokat klart, men det gör bara saken värre. Även om jag tar upp riset direkt det kokat färdigt, har det den där brunaktiga kakan i botten.

Använder ni riskokare, och isåfall vilken?? Som enbart kokar riset men inte ger den där bruna kakan i botten...?

Jag hade riskokare tills jag kom på hur enkelt det var att koka basmatiris i en massa vatten i en kastrull.
Jo, jag med, men som jag skrev så är mitt kök galet opraktiskt och en kastrull tar upp massor av utrymme på min lilla spis. Den är liten, står i ett hörn, så alla handtag måste peka åt vänster. Och blir kokheta. Att kunna koka riset separat (när jag t.ex. gör flera olika curryrätter) är en välsignad uppfinning!

Jag använder tupperwares riskokare som man kör i micron. Hivar in den och gör något annat medan riset sköter sig självt utan att riskera bränna fast.
Den är perfekt!

Nu har ju tupperware konkursat men den går att få tag på både ny och begagnad på begagnatsidor.

Jag har en riskokare från ett märke som heter Onyx. Är sjukt nöjd med den, tokigt enkel att använda, den kokar olika typer av ris väldigt bra och inget har än så länge bränts i botten och behållaren du kokar risen i kan gå i diskmaskinen. Det finns en speciell funktion på vissa riskokare att det ska bli bränd botten men skulle inte tro att den du har har en sån funktion, men tänkte värt att nämna iaf ☺️

Jag använder tupperwares riskokare som man kör i micron. Hivar in den och gör något annat medan riset sköter sig självt utan att riskera bränna fast.
Den är perfekt!

Nu har ju tupperware konkursat men den går att få tag på både ny och begagnad på begagnatsidor.

Tänkte rekommendera precis den. Älskar den! In med den i micron, gå upp och duscha, färdigt att äta när jag har duschat klart.

Jag har en Yum Asia Panda Mini som jag älskar. Den tar lite plats, är gullig och riset blir perfekt varje gång. Älskar varmhållningsfunktionen. Jag kan sätta på riset när jag kommer hem och sedan antingen göra middag direkt eller en timme senare, oavsett när så har jag perfekt ris när jag vill. Den varmhåller på riktigt utan att tillaga det "mer".

Zojirushi är annars ett riktigt bra märke och man går inte fel med någon av deras modeller.

Jag har en Yum Asia Panda Mini som jag älskar. Den tar lite plats, är gullig och riset blir perfekt varje gång. Älskar varmhållningsfunktionen. Jag kan sätta på riset när jag kommer hem och sedan antingen göra middag direkt eller en timme senare, oavsett när så har jag perfekt ris när jag vill. Den varmhåller på riktigt utan att tillaga det "mer".

Zojirushi är annars ett riktigt bra märke och man går inte fel med någon av deras modeller.
Yum Asia är ett bra märke, vad jag märkt. Min särbo har en stor, osäker på modell, och kom bara på "asia", så skippade ta upp i mitt inlägg

Jag har en liten från Xiaomi. Dock måste man använda en app för att det ska fungera. Men jag älskar den. Ångar mycket grönsaker med den och kokar oftast grötris

Yum Asia är ett bra märke, vad jag märkt. Min särbo har en stor, osäker på modell, och kom bara på "asia", så skippade ta upp i mitt inlägg
Ja jag har haft min i närmare 10 än 5 år nu och den ser inte ens sliten ut.

Panda mini är kanske i minsta laget om man är en stor familj. Kör man den full så är det 5-6 vuxenportioner ungefär men den är ju liten och kompakt så verkligen perfekt om man har dåligt med plats.

Jag har också en Yum Asia Panda Mini och jag håller med, älskar den! Tidigare har jag tänkt att det är ju enkelt att koka ris på spisen, så inte behöver jag en riskokare.. Men med facit i handen så underlättar den matlagningen (och med det livet) rejält och att riset dessutom blir perfekt gör ju inte saken sämre. Ett plus också att den är lättdiskad :up:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka