Riva tak - vågar man??

Nu baserar jag detta bara på empiriska fakta, men jag har fått intrycket att äldre trähus är ofta byggda mera ordentligt än senare hus. Med rejält trä som är populärt idag, kanske det uppfattades mera som ett verktyg för att bygga ett hus helt enkelt. Men det kan ju vara täckt av tidningar eller andra material för att försöka få det isolerat på vintern, så det kan ju krävas lite grävning innan man kommer till träet.
Det hade bara varit trevligt om jag hade fått "gräva" lite. Alla extra centimeter på höjden är bra, vi har nämligen bara ungefär 2 meter i takhöjd.... ;) Ovanför detta tak är en liten oinredd vind som vi har planer på att isolera i sommar.
 
Det hade bara varit trevligt om jag hade fått "gräva" lite. Alla extra centimeter på höjden är bra, vi har nämligen bara ungefär 2 meter i takhöjd.... ;) Ovanför detta tak är en liten oinredd vind som vi har planer på att isolera i sommar.
Har du så öppet att du kan gräva i bjälklaget uppifrån och se vilken typ av brädor som ligger där?
 
Typ tretex?
Då kanske det inte är ett spännt papptak, utan "tapetserat" om man satt upp skvior i relativt sen tid? (det ser inte riktigt ut som det är spikat och lagt remsor i skarvarna som när man spänner papp?)
Kanske går att klistra upp den lösa fliken med tapetklister i så fall?
Skulle nog kunna vara tretex, ja. Låter som ett fruktansvärt dammig material att riva - säger googling...
 
Har du så öppet att du kan gräva i bjälklaget uppifrån och se vilken typ av brädor som ligger där?
Kanske. Jag har inte varit uppe på vinden på ett tag, så jag minns ärligt talat inte riktigt hur det ser ut där uppe. Förutom att det står en urgammal kista där som inte går att få ner pga att hålet upp till vinden är för litet. Och, ja, det finns ett par fönster på kortändarna men de är för små för att få ut något igenom.....
 
Typ tretex?
Då kanske det inte är ett spännt papptak, utan "tapetserat" om man satt upp skvior i relativt sen tid? (det ser inte riktigt ut som det är spikat och lagt remsor i skarvarna som när man spänner papp?)
Kanske går att klistra upp den lösa fliken med tapetklister i så fall?
Mitt papptak började bågna mot slutet @bettysmatte så när man rörde det så kunde man putta det uppåt. Dvs det var lite slappt.
 
Mitt papptak började bågna mot slutet @bettysmatte så när man rörde det så kunde man putta det uppåt. Dvs det var lite slappt.
Något som bågnar eller är slappt finns inte i taket, förutom på de småområden där det yttersta skiktet har lossnat. Så det är nog inte samma typ av tak. Efter googling tror jag på tretex, som ju har både för- och nackdelar tydligen. Isolerar bra, men är brandfarligt. Så om vi ändå ska isolera på vinden i stället finns det ju ingen anledning att ha kvar tretex-plattorna, utan då är det ju bättre att plocka ner dessa. Men det får bli lite längre fram när man kan ha alla fönster öppna på vid gavel......
 
Det hade bara varit trevligt om jag hade fått "gräva" lite. Alla extra centimeter på höjden är bra, vi har nämligen bara ungefär 2 meter i takhöjd.... ;) Ovanför detta tak är en liten oinredd vind som vi har planer på att isolera i sommar.
Tak pappspände man. Det var så man gjorde helt enkelt.

Inte sällan är det rätt gott om sågspån som ramlat ner mellan tak och papp. Sågspån var det man isolerade med och var det springor i taket så ramlade spånet ner.
På gården var det sannolikt återanvända golvplankor i taket. Inte spontade, så sågspånet flödade när vi tog ner pappen. Jag nåtade taket med silikon. Inte så byggnadsantikvariskt korrekt men funktionellt. (jag skulle ändå sälja)
 
Något som bågnar eller är slappt finns inte i taket, förutom på de småområden där det yttersta skiktet har lossnat. Så det är nog inte samma typ av tak. Efter googling tror jag på tretex, som ju har både för- och nackdelar tydligen. Isolerar bra, men är brandfarligt. Så om vi ändå ska isolera på vinden i stället finns det ju ingen anledning att ha kvar tretex-plattorna, utan då är det ju bättre att plocka ner dessa. Men det får bli lite längre fram när man kan ha alla fönster öppna på vid gavel......
Ska ni isolera vinden, ta bort allt innertak och låt det vara öppet upp till nocken så får ni högre takhöjd och dessutom ned kistan också. Två flugor i en smäll! :angel: :D
 
Tak pappspände man. Det var så man gjorde helt enkelt.
Hur menar du? Det har väl aldrig varit någon allenarådande metod.
Det har väl alltid funnits som ett vanligt brukat alternativ att ha synligt trä i innertaket? Först överlappande brädor och sedan spontade varianter.
Tendens åt att ha mer pappspänt i finrum och mer trä i kök skulle jag säga.
 
Hur menar du? Det har väl aldrig varit någon allenarådande metod.
Det har väl alltid funnits som ett vanligt brukat alternativ att ha synligt trä i innertaket? Först överlappande brädor och sedan spontade varianter.
Tendens åt att ha mer pappspänt i finrum och mer trä i kök skulle jag säga.
Kanske olika i olika landsändar?

I mina omgivningar har nog även de mindre husen haft pappspänt i "salen". Kanske som en vilja att få det "finare"?
 
Om det är en fyrkant ovanför kaminen kan det vara brandsäkert material just där. Så är det hos mig, och så har det blivit tunn spricka kring på grund av att materialen hanterar värmen olika.
 
Om det är en fyrkant ovanför kaminen kan det vara brandsäkert material just där. Så är det hos mig, och så har det blivit tunn spricka kring på grund av att materialen hanterar värmen olika.
Mja. Kaminen är till höger om fyrkanten som jag ser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp