Rivstarka utetäcken

Wembley

Trådstartare
Jag har stora problem med att den häst som min häst går i hagen tillsammans med är fullständigt hopplös på att dra i grimmor och täcken. Det är nu det andra täcket på några månader som har gått sönder REJÄLT :( när de busar. Dessutom har även en grimma gått i bitar. Grimman är ju inte så stor kostnad, men täckena är ju betydligt värre. Jag har provat att kleta in täckena med No bite, men det hjälper inte det heller. Är det fler än jag som har problem med det här? Har någon något bra tips? Hästen är en fullblodskorsning och behöver sitt utetäcke under regniga och kalla dagar. Jag vill helst att de skall kunna fortsätta att gå ihop. Är det någon som har tips på riktigt rivstarka utetäcken som andas och har bogveck. Det skall inte vara flisfodrat och inte alltför tjockt. Bra om det inte kostar över 1000:-. Men det är helt klart bättre att betala 1500:- för ett riktigt rivstark täcke än 800:- för ett som slits i stycken på ett par dagar. Tips på länkar mottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Ingen som har något tips? Något man kan blanda ihop efter eget recept och spraya täckena med? Rivstarka täcken som håller för TUFFA tag? Det här måste vara ett problem för fler.
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Hade och har samma problem. Förut stod det en häst i vårt stall som bet sönder varenda täcke, och en gång hade Marabou (min häst) fått ett nytt och fint och väldigt dyrt täcke, hur kul tror ni det var att se det söndertrasat efter 5 dagar? :cry: 1500 åt skogen...

Funderade ärligt talat på att be den där dumma hästens ägare att köpa ett nytt täcke åt Marabou då hennes häst bara biter sönder allas. Kan tillägga att den hästen gick omkring med fina orörda täcken för 2000 kr minst, för det var ju ingen häst som fick komma i närheten av den :angel:

Nu står den hästen förvisso inte kvar längre, och problemet är inte liksa stort längre. Dock är Marabou väldigt lekfull av sig (lekledaren i flocken :D) så det blir inga dyra täcken numera. Köpte ett från Hööks för 800 spänn, ett rött (finns i orange också tror jag) tjockt vintertäcke, det har hållt jättebra! Vissa av Shires ska också hålla bra, men vissa har han lyckats dra av sig i hagen :crazy:
 
Sv: Rivstarka utetäcken

jag fick tipset att man skulle ha tabasco på täckena. min hästs bästa kompis är en liten vildeo och har sönder apollos täcken stup i ett. jag har inte testat tabascon än men kan tänka mig att det funkar ypperligt.. :idea:
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Gjorde en häxblandning med tabasco och chili mm, starkt som vi sprayade på när vi hade problem. Funkade en stund i alla fall, eftersom smaken avtar efter ett tag.

Billiga och dessutom prisvärda täcken finns på Bole.
Men om hållfastheten är så mycket bättre än på andra täcken är svårt att svara på.
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Hade och har samma problem. Förut stod det en häst i vårt stall som bet sönder varenda täcke, och en gång hade Marabou (min häst) fått ett nytt och fint och väldigt dyrt täcke, hur kul tror ni det var att se det söndertrasat efter 5 dagar? :cry: 1500 åt skogen...

Funderade ärligt talat på att be den där dumma hästens ägare att köpa ett nytt täcke åt Marabou då hennes häst bara biter sönder allas. Kan tillägga att den hästen gick omkring med fina orörda täcken för 2000 kr minst, för det var ju ingen häst som fick komma i närheten av den :angel:

Nu står den hästen förvisso inte kvar längre, och problemet är inte liksa stort längre. Dock är Marabou väldigt lekfull av sig (lekledaren i flocken :D) så det blir inga dyra täcken numera. Köpte ett från Hööks för 800 spänn, ett rött (finns i orange också tror jag) tjockt vintertäcke, det har hållt jättebra! Vissa av Shires ska också hålla bra, men vissa har han lyckats dra av sig i hagen :crazy:

Jag känner igen mig... Häromdagen köpte jag ett utetäcke på Hööks som passade hästen jättebra och var prisvärt också. Men, så kommer jag till stallet dagen efter och det är redan trasigt. Obs! Täcket var inkletat med No Bite. Det enda som hållt i väven hittills är ett gammalt Bucastäcke, men det sitter inte så bra på honom (bogskav o s v). Det är också bara en tidsfråga innan Bucastäcket är i strimlor :devil:

Jag har aldrig varit med en liknande häst till att förstöra täcken. :confused:
Hans täcke är naturligtvis helt och har varit så hela hösten. Det känns tråkigt att behöva lägga så mycket pengar på täcken faktiskt.
Om jag bara visste att ett täcke verkligen håller i väven skulle det inte vara några problem att investera i det. Men att lägga en massa pengar på något som håller i en vecka är ju inte kul. :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Rivstarka utetäcken

Gjorde en häxblandning med tabasco och chili mm, starkt som vi sprayade på när vi hade problem. Funkade en stund i alla fall, eftersom smaken avtar efter ett tag.

Billiga och dessutom prisvärda täcken finns på Bole.
Men om hållfastheten är så mycket bättre än på andra täcken är svårt att svara på.

:bow: jag skall testa din häxbryggd!
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Men kan inte den här bitande hästen gå själv i hagen?? Eller vad säger ägaren? Det skulle ju inte kännas så kul om ens häst bet sönder alla andras täcken!

De mest slitstarka täcken jag har haft är Rambo från Horseware. Ett sånt regntäcke kostar kanske runt 2000 (beroende på modell), men frågan är HUR slitstarkt det måste va för att hästen ska låta bli dem? Jag antar att hästen inte ger sig förrän täcket är sönder :confused:

Nä jag tycker du ska ta tag i saken på allvar, förklara för hästägaren att du inte tycker det är så kul när hästen tar sönder alla dina täcken! Det får väl människan fatta?!?!
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Jag sitter på andra sidan av problemet, min häst klär av och drar i den andra hästens "kläder". Det må kosta men hellre det än att göra som den andra hästen gör och äter på min häst, han läker men det är för jävla fult.
Själv ska jag försöka smeta på tabasco/wasabi-blandning nu på hagkompisen för igår rök nya grimman :p
Min häst kan iaf inte tugga sönder HW Rambo utetäcken, inte ens sina egna så det är väl det bästa. Dock ryker kompisens höökstäcken på löpande band :p
 
Senast ändrad:
Sv: Rivstarka utetäcken

Bucastäcken är väldigt hållbara i själva tyget. Min halvblodsunghäst slet nästan omkull sin kompis när han drog i täcket, och det höll.
Däremot så har jag haft stora problem med att gjordarna lossnar. Har haft minst tio täcken med dessa problem så det borde ju inte röra sig om måndagsexemplar...
 
Sv: Rivstarka utetäcken

menar du att gjordarna går av på mitten, eller att det är spännena som lätt går upp? I så fall kan du prova att sätta på såna gummiringar på spännena, finns på bl a börjes o hööks. funkar tycker jag!
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Det där har jag faktiskt också hört talas om, att gjordarna inte sitter på plats. Slitstarka ska de vara också, men vågar man ta risken och prova? :crazy:
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Köp täcken som det är bra passform på och som verkligen sitter som 'ett smäck' på din häst. Har du problem med att gjordarna lostnar så köp så kallade T-lock fastners från Hööks, Börjes eller liknande. Det är små gummiringar som man sätter fast vid gjordarna på täckena och minskar risken för att gjordarna ska gå upp. Dock är det ju ett större bekymmer om gjordarna lostnar helt.


Vet inte ritkigt vad man kan hitta på men vi hade sällan bekymmer med illasittande täcken när min häst gick en stor flock med 6 till 8 hästar. Då hade de en storbal med hösilage i hagen, hagen var kuperad och med omväxlande terräng så där gällde det att ha bra täcken som var välsittande med bra passform, men det var sällan någon bet eller slet av en annan häst täcket.


Så jag undrar hur era hästar har med sysselsättning i hagen?
Har de tillräckligt att göra utöver att terrorisera varandras täcken? :D




Jag har i princip hittills varit nöjd med passform på alla mina utetäcken från Shires, Bucas, billiga från Gekås, Börjes Himalya. Kvalitén har varit bäst på de två förstnämda och även de billigare från Gekås. Börjes Himalya har ändå varit prisvärt men inte fullt så bra som de andra.
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Jag köpte ett Shires (tror modellen heter Stormcheeta) nu i höst. Det är starkt - hela 2000D - och kostade bara runt 700 kr. Det är metallicfärgat (finns i isblått och guld). Jag är väldigt nöjd med både funktion och passform!
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Detär just det som är problemet med vissa hästar i vårt stall, speciellt den som hela tiden bet sönde ralas täcken. De rids knappt och är kraftigt understimulerade, vilekt leder till att de går runt och biter på andra hästars täcken. De hästar som rids står däremot och äter, vilar, busar lite med varandra etc. Blir så irriterad på de människor som inte gör något med sina hästar, förstår de inte att hästarna kräver motion och "hjärngymnastik" för att mår bra? :mad:
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Köp täcken som det är bra passform på och som verkligen sitter som 'ett smäck' på din häst. Har du problem med att gjordarna lostnar så köp så kallade T-lock fastners från Hööks, Börjes eller liknande. Det är små gummiringar som man sätter fast vid gjordarna på täckena och minskar risken för att gjordarna ska gå upp. Dock är det ju ett större bekymmer om gjordarna lostnar helt.


Vet inte ritkigt vad man kan hitta på men vi hade sällan bekymmer med illasittande täcken när min häst gick en stor flock med 6 till 8 hästar. Då hade de en storbal med hösilage i hagen, hagen var kuperad och med omväxlande terräng så där gällde det att ha bra täcken som var välsittande med bra passform, men det var sällan någon bet eller slet av en annan häst täcket.


Så jag undrar hur era hästar har med sysselsättning i hagen?
Har de tillräckligt att göra utöver att terrorisera varandras täcken? :D




Jag har i princip hittills varit nöjd med passform på alla mina utetäcken från Shires, Bucas, billiga från Gekås, Börjes Himalya. Kvalitén har varit bäst på de två förstnämda och även de billigare från Gekås. Börjes Himalya har ändå varit prisvärt men inte fullt så bra som de andra.

Ja, du har helt rätt, det är för lite att göra i hagen. De går i en grushage för att markerna är så blöta att hästarna förstör dem (det är beteshagar). Hagen är en stor paddock så tyvärr får vi inte fodra dem i den och det är ju naturligtvis ett bekymmer för de måste tas in för att få lunchhö. Så visst är det uttråkning som gör att täckena slits sönder.
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Jag sitter på andra sidan av problemet, min häst klär av och drar i den andra hästens "kläder". Det må kosta men hellre det än att göra som den andra hästen gör och äter på min häst, han läker men det är för jävla fult.
Själv ska jag försöka smeta på tabasco/wasabi-blandning nu på hagkompisen för igår rök nya grimman :p
Min häst kan iaf inte tugga sönder HW Rambo utetäcken, inte ens sina egna så det är väl det bästa. Dock ryker kompisens höökstäcken på löpande band :p

Tråkigt att du får mycket sår på din häst. Det problemet har inte uppstått så mycket hos våra som tur är. Naturligtvis får de sår emellanåt när de busar men inget allvarligare än ytliga skrapsår och lite småtrampskador.

Ett problem som oroar mig lite med allt ryck i "kläderna" är ju också att de fastnar i ögon eller liknande, vilket hände en unghäst som jag ägde för flera år sedan.
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Men kan inte den här bitande hästen gå själv i hagen?? Eller vad säger ägaren? Det skulle ju inte kännas så kul om ens häst bet sönder alla andras täcken!

De mest slitstarka täcken jag har haft är Rambo från Horseware. Ett sånt regntäcke kostar kanske runt 2000 (beroende på modell), men frågan är HUR slitstarkt det måste va för att hästen ska låta bli dem? Jag antar att hästen inte ger sig förrän täcket är sönder :confused:

Nä jag tycker du ska ta tag i saken på allvar, förklara för hästägaren att du inte tycker det är så kul när hästen tar sönder alla dina täcken! Det får väl människan fatta?!?!

:) Ägaren förstår detta naturligtvis och har t o m förvarnat om det. Så det är inte hennes fel. Vi har inte så gott om rasthagar att det är lätt att separera dem om man inte vill ha dem i smårutor och det gör ju inga hästar lyckliga. Jag är av uppfattningen att de som flockdjur skall gå ihop så vad jag efterlyser är tips på slitstarka tyger och även hemmagjorda recept på medel som smakar illa :bow:
 
Sv: Rivstarka utetäcken

jag har haft samma problem, har fått två täcken totalt söndertuggade :( nu använder jag ngn antibit spray på täckena, det smakar verkligen blärk :crazy: sen har jag ett shires typhoon 1200 denier ripstop, dubbelt så starkt som de andra o de håller super, ta i trä :angel:
 
Sv: Rivstarka utetäcken

Tack för tipset! :bow: Vad är priset på ett sådant täcke? Var har du köpt sprejen, pris?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 030
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: super
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 300
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp