Robusta lädergrimmor?

western_wannabe

Trådstartare
Någon som har något bra tips på lite rejälare hållbara lädergrimmor? Fick en ny Jacsongrimma och en relativt ny Globusgrimma sönderslitna idag, de var av lite nättare modell och i mina ögon lite väl klena och borde stått emot lite mer än ett enkelt ryck... Kruxet är att den måste finnas i stl. Cob, och de flesta lite rejälare grimmor jag sett är typ ardennergrimmor... Men det måste väl finnas?

Sv: Robusta lädergrimmor?

Fast de ardennergrimmor jag haft har passat på cob-hästar (jag har använt dem på just småhuvade kusar).

Oslagbart hållbart.

inte för det hör hit men vad tränade ni på för att slita sönder två grimmor? *nyfiken bara*

Finn-Tack har riktigt bra lädergrimmor som är "ardennergrimma-kopipor" typ, fast i alla storlekar och olika bruna nyanser... Jag har en sådan, jättefin!

Walsh har grimmor i riktigt bra kvalité, de finns också i lite olika modeller om man vill ha dem grova. Men även de "nättare" har väldigt bra hållbarhet och dessutom himla snygga.

Vi kör med Dyon och Welsh lädergrimmor, grymt bra och hållbara!

Har bytt ut alla grimmor mot Stübbens lädergrimmor.

Vad vi tränade på? Vi åkte transport:angel: Unghäst som bara åkt en gång tidigare i sitt liv för ca 1,5 år sedan. Han ryckte till när vi åkte iväg, och vi hittade honom bakofram när vi kom fram... På tillbakavägen gjorde han exakt samma grej med den andra grimman, stannade efter 100 meter och då stod han och tuggade på den så lugnt. Sedan hade jag bara repgrimman kvar som var hel, och den åkte han så fint i... Antagligen beror det ju bara på orutin att åka, han är i övrigt lättlastad och van att stå uppbunden. Han vet att det räcker med ett ryck - så får han stå lös = mycket roligare/lättare. Jag vill därför ha en grimma som håller för det där första rycket - men som fortfarande går sönder om något händer eller hästen får panik... Därav en mer robust lädergrimma...

Knapplån...

Är det någon som provat Börjes ardennergrimma i naturläder? Är den gigantisk eller kan den passa en normal Full-häst?

Jag har en sedan tidigare av samma modell, men den kan jag inte tänka mig passar en Ardenner, det måste vara en "vanlig" Full. (Köpt begagnad.)

Jacsongrimman gick sönder på två ställen, dels gick nackremmen rätt av där den fäster i spännet som reglerar storleken, dels gick en söm upp i remmen som fäster delen under huvudet i nosdelen (ni förstår precis va;))

På Globusgrimman gick knäppet sönder...

Walshgrimmorna verkar vara värda en kik då många här rekomenderat dem... Lägger hellere pengarna på EN bra och dyr grimma än flera halvbra...

Men fler tips mottages gärna:laugh:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 297
Senast: Raderad medlem 147980
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 453
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 391
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 125
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka