Rockad 406

pastejja

Trådstartare
När jag söker info på nätet hittar jag att Rockad 406 verkar ha haft en del tävlande avkommor i svår klass, men jag hittar inte namn på många av dem, är det någon som har information tillgänglig?
/U
 
Sv: Rockad 406

tack, vart hittar man sådant? Hur hittar jag ett namn om jag har ett registreringsnummer, om inte namnet finns på Blup.se?
/U
 
Sv: Rockad 406

Rockie svår klass hoppning.
Rockita, Rousseau och Anisette svår klass dressyr.

Nej det är inte korrekt.
Jag har uppgifter från SRCs tävlings kalendrar (inte alltid korrekta de heller men finns inget bättre.) Här kommer en lista på hästar som tävlade mellan 1971-1981. Dock inte komplett eftersom jag inte har alla årgångarna.
Hoppning:
Rockita f.70 ue. Dorn SA Jana Wannius, Dennis Johansson
Rousseau f.72 ue. Herzog SA Lennart Lindelöw, Åke Hultberg
Rockie f.64 ue.Alcasar SB Rolf Gustavsson

Anisette f.68 ue. Juan MA Peter Eriksson
Bellamie f.70 ue. Meteor xx MA John Berglund
Golden Rocky (Rocki) f.68 ue.Corso MA
Rute (Aragorn) f.73 ue. Lansiär MA

Rockefeller f.65 ue. Hurricane xx MB
Tom Sawyer f.65 ue.Ullman MB
Comfort f.65 ue. Daladier xx MB
Fakir f.70 ue. Ravello MB
Remi f. 66 ue. Polarstern MB
Roquefort I f.71 ue Drabant MB
Goldwater f.69 ue. Nimrod MB
Goodwin f.71 ue. Lansiär MB
Graip f.73 ue Drabant MB
Hamlet (Rockwind) f.71 ue Drabant MB
Jack Pot f.73 ue. Jovial MB
Mr Kelada f.75 ue.Dragos MB
Barock f.70 ue. Barbarossa MB
Ritzana f.71 ue. Drabant MB

Dressyr
Estrad f.68 ue. Gaspari SA Ann Behrenfors

Julikus f.69 ue. Afghan MB
Virus f.69 ue. Polarstern MB
Rimfaxe f.73 ue. Barbarossa MB
 
Sv: Rockad 406

tack, vart hittar man sådant? Hur hittar jag ett namn om jag har ett registreringsnummer, om inte namnet finns på Blup.se?
/U

Registreringsnummer kom ju först för hästar födda 1980 och framåt. Rockad har endast en handfull avkommor födda så sent. Han tillbringade ju sina sista år i Norrland som inte direkt var en hot spot för halvblodsavel på den tiden, även ifall det fanns några ston runt Umeå, eftersom K4 var förlagt där.

Av äldre hästar finns ju nästan enbart stambokförda ston namngivna på BLUP sidan, det hjälper inte om det så gäller en av SWBs största kändisar genom tiderna, som Ajax e. Jovial - Novarro, han finns inte med.

Du kan titta hos Ridsportförbundet, en del äldre hästar finns där även ifall resultat bara finns inlagda fr.o m. 2003. Då kan du få ett licensnummer, kanske namn på mor och eller morfar, ev. uppfödare.

Har någon kommit på ett vettigt sätt att söka i den databasen?

Man kan sedan gå tillbaka till Riksstamboken och leta vidare. Att lägga in alla gamla uppgifter på BLUP sidan vore ju en dröm, men samtidigt är det ett omfattande jobb. SRCs uppgifter är långt ifrån korrekta, utan det krävs mycket korsreferenser för att det skall bli hyfsat korrekt. SRCs årskalendrar är bra att leta i, kunde förr hittas i Referensavdelningen på större bibliotek.

Tyvärr har det varit vad jag förstår väldigt svårt (omöjligt) för ASVH att få sporten att inse värdet av att ha gemensamma nummer för att kunna förenkla datautbyte, och få fram en tillförlitligare tävlingsstatistik, vilket ju skulle hjälpa aveln, som i sin tur skulle bli positivt för sporten. Man kan ju jämföra med Trav och Galopp och deras överlägsna statistik, det finns bara ett identitetsnummer som gäller. Du kan inte tävla med djur som har ofullständiga uppgifter vad det gäller härstamning mm.

Alltid undrat när ridsporten skall börja kräva detsamma?
 
Sv: Rockad 406

Oj, tack för all info. Jag får inte till det med sökningen, jag blev lite extra intresserad av en avkomma som ska vara placerad i svår hoppning, född 1982 ue.Utrillo, ska ha fått 10-10 i hoppning och har ett reg.nr som heter 04822486. Hur bär man sig åt för att hitta denna, eller andra som är lika besvärliga?
/U
 
Sv: Rockad 406

Man slår på registreringsnumret helt enkelt!:)
http://www.blup.se/sv-SE/horses/65395-namn-okant

Rockad var e Tokajer som bl a lämnade Illuster, OS-guld i fälttävlan 1956. Hans mamma Rustina II lämnade med Idealist Wukari som var exporterad till Schweiz och deltog i OS i fälttävlan. Kommer inte ihåg vilken placering han fick.
 
Sv: Rockad 406

jo men registreringsmumret hittade jag på blup, men inget namn, det är namnet jag är ute efter.
Och jag tackar för mer spännande info :)
/U
 
Sv: Rockad 406

Var det den Thomas Norberg i Umeå tävlade?
Eller är jag alldeles ute och cyklar nu?
 
Sv: Rockad 406

Ska se om jag hittar något i gamla tidningsurklipp.

Det fanns två halvbröder (tror jag) som hette Normal och Nomad. Någon tävlades en hel del i norra Norrland av denna Thomas.
 
Sv: Rockad 406

Äh, jag hade tråkigt och satt och bläddrade i en gammal tävlingskalender när jag kom ihåg din undran;)

Tyvärr minns jag inte vem som red honom, har inte kalendern här.
 
Sv: Rockad 406

Jajamen, Normal tävlades i hoppning av T.N. och Nomad ägdes av en man i Kalix och tävlades i dressyr av M.E.

/Keb
 
Sv: Rockad 406

Oj, tack för all info. Jag får inte till det med sökningen, jag blev lite extra intresserad av en avkomma som ska vara placerad i svår hoppning, född 1982 ue.Utrillo, ska ha fått 10-10 i hoppning och har ett reg.nr som heter 04822486. Hur bär man sig åt för att hitta denna, eller andra som är lika besvärliga?
/U
Hej! Det är Normal du letar efter. Född 1982 efter Rockad-Utrillo. Min mamma ägde honom som unghäst, han såldes sedan till Thomas Nordberg i Umeå som tävlade honom tom svår hoppning med placeringar. Fantastisk häst!
 

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
Svar
19
· Visningar
3 796
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 242
Senast: grodan21
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 549
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp