Rö-stånga röss-tånga röst-ånga??

När vi ändå är i de trakterna... Hofterup.

Uttalas definitivt ej som det stavas... :)
Haha, jo, det gör det :D Eller möjligen Håfterup. Har aldrig hört Håfftorp innan :p
Men nä! :D
Jag har hört Hofterup ganska mycket de senaste månaderna, visserligen oftast av en norrman, men när vi andra har sagt det har vi sagt Håffterop/Håffterup. Jag kan inte erinra mig om att ha hört något annat än det liksom. Men visst, jag har i och för sig inte träffat någon riktigt urgammal skåning som sagt det inför mig ännu dock. :D

Röstånga uttalas för övrigt Röss-tånga. Stehag uttalas som Stehag och inte som Steeehag som några envisas med. Hörby är Hörrby och inte Höööörby.:D
Jag håller inte alls med dig angående Rö-stånga och Hööörby :angel: :D

Ramlösa är annars en sådan ort som folk inte vet hur det uttalas. Utanför Skåne verkar det heta Ram-lösa, medan i Skåne uttalas det på samma sätt som drickan med samma namn.
 
Haha, jo, det gör det :D Eller möjligen Håfterup. Har aldrig hört Håfftorp innan :p

Jag håller inte alls med dig angående Rö-stånga och Hööörby :angel: :D

Ramlösa är annars en sådan ort som folk inte vet hur det uttalas. Utanför Skåne verkar det heta Ram-lösa, medan i Skåne uttalas det på samma sätt som drickan med samma namn.
Jag säger Raaamlösa både om drickan och om orten men hör andra säga Rammlösa. Men det är ju bara ett M så det kan ju inte bli RaMMlösa, bara Raaamlösa. Hur säger du? :D
 
Jag säger Raaamlösa både om drickan och om orten men hör andra säga Rammlösa. Men det är ju bara ett M så det kan ju inte bli RaMMlösa, bara Raaamlösa. Hur säger du? :D

I svenska språket finns ju faktiskt undantag... :)

Rapsolja, uttalar du det rap-solja?

Ramslök, uttalar du det Ram-slök?

Men , när det gäller ramlösa, håller jag med dig. Det heter Ram-lösa :D
 
I svenska språket finns ju faktiskt undantag... :)

Rapsolja, uttalar du det rap-solja?

Ramslök, uttalar du det Ram-slök?

Men , när det gäller ramlösa, håller jag med dig. Det heter Ram-lösa :D
Hm, du har rätt, jag säger rapsolja och ramslök!
Men Raaamlösa! Märkligt!
 
Jag säger Raaamlösa både om drickan och om orten men hör andra säga Rammlösa. Men det är ju bara ett M så det kan ju inte bli RaMMlösa, bara Raaamlösa. Hur säger du? :D
Jag uttalar på samma sätt som drickan, dvs med två M :p

Förresten, det är ju bara ett S i Röstånga, så hur kan det bli Röss-tånga med din teori här ovan? 😉
 
Senast ändrad:
Som norrlänning är ju inte skånska en specialitet men Håfftorp (med ett grötigt skånskt r) var väl det jag hörde.

Haha! Är norrlänning och sambo med en person från Hofterup. 😁 Definitivt aldrig hört det så som du skriver utan uttalas just Håfterupp men såklart med mjukt/skånskt r av skåningarna.

Edit: och ser att det är många fler än mig som skrivit samma sak 😄
 
Men nä! :D
Jag har hört Hofterup ganska mycket de senaste månaderna, visserligen oftast av en norrman, men när vi andra har sagt det har vi sagt Håffterop/Håffterup. Jag kan inte erinra mig om att ha hört något annat än det liksom. Men visst, jag har i och för sig inte träffat någon riktigt urgammal skåning som sagt det inför mig ännu dock. :D

Röstånga uttalas för övrigt Röss-tånga. Stehag uttalas som Stehag och inte som Steeehag som några envisas med. Hörby är Hörrby och inte Höööörby.:D

Rösstånga
Hoffterup
Hööörby

Tomelilla säger jag nog fel. De som bor där säger som det stavas. Jag säger Tommelilla (pratar ganska bred lundadialekt, ungefär som Måns Zelmerlöw)
 
Torsö.
Är mycket ont om svenskar som får denna ö rätt uttalad.

Även om man karvar bort skaraborgskan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 108
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp