"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Jag säger som @Nahar , det handlar inte om att vara puckade, det handlar om en extremt medveten tankesmedja kring att förtrycka kvinnor.

Så jag väljer att gråta, när mer eller mindre ren och skär ondska tar sig dessa uttryck.

Ja, det är fruktansvärt.

Sedan är det ju även en massiv tankevurpa också om någon (på riktigt) tycker att det där är ett bra förslag för att minska aborter, för jag kan nästan slå vad om att framtidsutsikten att ensam behöva försörja ett barn man inte har råd med orsakar fler aborter, än det att en pappa eventuellt försöker övertala till en abort.
 
Herregud. Politikerna (inte alla) i USA är ju knäppa. Nån delstat (Texas?) har infört/ska införa en belöning på 10 000 $ till den som anger nån som gjort abort och de sa på Rapport att fler delstater väntas göra detsamma.
:rage:
 
Sedan är det ju även en massiv tankevurpa också om någon (på riktigt) tycker att det där är ett bra förslag för att minska aborter, för jag kan nästan slå vad om att framtidsutsikten att ensam behöva försörja ett barn man inte har råd med orsakar fler aborter, än det att en pappa eventuellt försöker övertala till en abort.
Om man inte (på riktigt) har uppfattningen att det är män som driver det mesta som sker av beslutsfattande och agerande. Då blir det faktiskt logiskt.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Herregud. Politikerna (inte alla) i USA är ju knäppa. Nån delstat (Texas?) har infört/ska införa en belöning på 10 000 $ till den som anger nån som gjort abort och de sa på Rapport att fler delstater väntas göra detsamma.
:rage:
Är det inte det som ledde till hela den här kraschen hos högsta domstolen? 🤔 Eller det var ju iallafall belöningen till den som angav folk som hjälpt kvinnor med abort, har de lagt till kvinnan nu också?
 
Är det inte det som ledde till hela den här kraschen hos högsta domstolen? 🤔 Eller det var ju iallafall belöningen till den som angav folk som hjälpt kvinnor med abort, har de lagt till kvinnan nu också?
Hur menar du? Högsta domstolen handlar väl snarare om att man tillsatt tillräckligt många konservativa domare för att kunna ändra?
 
Hur menar du? Högsta domstolen handlar väl snarare om att man tillsatt tillräckligt många konservativa domare för att kunna ändra?
Jag menar att det var en lag (då Roe fortfarande fanns) som Texas(?) hade gjort där de försökte slå mot abort genom ett kryphål där man lät privatpersoner stämma folk som hade hjälpt kvinnor med abort. Dessa privatpersoner fick belöning i den storleksklassen har jag för mig.
Detta gjorde att det gick vidare till den högsta domstolen som då tog bort roe vs wade.
Tyckte att det lät väldigt bekant så jag undrade om det var en ny nyhet och vad som var skillnaden isåfall.
 
Jag menar att det var en lag (då Roe fortfarande fanns) som Texas(?) hade gjort där de försökte slå mot abort genom ett kryphål där man lät privatpersoner stämma folk som hade hjälpt kvinnor med abort. Dessa privatpersoner fick belöning i den storleksklassen har jag för mig.
Detta gjorde att det gick vidare till den högsta domstolen som då tog bort roe vs wade.
Tyckte att det lät väldigt bekant så jag undrade om det var en ny nyhet och vad som var skillnaden isåfall.
Texas hade sedan 2021 sin jäkla "heartbeat act" som bannade de flesta aborter, men efter roe. vs. wave så är det i stort sett alla som bannas (om det inte är väldigt nära att riskera att kvinnan död) pga. deras trigger-lag. Så jag vet inte om det var något kryphål i lagen från 2021 direkt, då den var väldigt snäv redan då. Utöver det du skriver om att man kan stämma någon som hjälpt en kvinna med en abort. Jag tror att det fanns/och finns lite liknande lagar i andra superkonservativa stater :(

Lägger till att jag tror det är Mississippis lag som HD prövade.
 
Har egentligen inte med trådrubriken att göra,
men innehållet passar ändå lite grann.

Snubblade över denna lilla observation på Twitter;

The cat who was completely obsessed with my bump when I was pregnant is quite uninterested in the baby now that she's out. It's a weird way to find out that my cat is a Republican.
 
IMG_0005.jpg


Av Ursula K. Le Guin. Ville dela den eftersom den tog upp ett nytt perspektiv som jag inte riktigt tänkt på innan; att det inte bara handlar om kvinnans rätt till sin egen kropp, utan också kvinnans rätt till sina egna barn. Att barn födda mot kvinnans vilja inte blir hennes, utan deras som tvingat henne att bära barnet. För det går rakt in i vad vi vet om dessa mäns tankar; barnen är deras, inte kvinnans, eftersom kvinnan är deras. Kvinnan är inte den individuella mannens, utan alla mäns. Barnen är nationens barn - men endast männens, för det är endast de som är nationen. Inte för att de bryr sig - barnen blir ändå kvinnornas ansvar. Men ett barn kan ta ifrån en kvinna hennes liv. Hennes framtida barn. Hennes egna barn, som inte är nationens.

Ja, Le Guin säger det såklart bättre än jag. Hon har ju levt det, levt något jag aldrig kommer uppleva. Och jag hoppas att ingen kvinna i Sverige någonsin ska behöva uppleva det. (Ingen kvinna någonstans, men ja, med tanke på utvecklingen i Sverige så.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 358
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp