"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Nej det är knappast extremt få. I min tonår var det extremt få som inte hade haft penetrerat sex innan 15.
Oj, men det kanske har förändrats med tiden. Jag har svårt att minnas den exakta gränsen men när jag slutade grundskolan (2008, ca 16 år) så tror jag inte att majoriteten hade haft penetrerat sex än i min klass (bestående av 2 killar och 12 tjejer).
Vad jag minns och visste iallafall, jag kan ha varit helt utanför de samtalsämnena :D
 
Vi snackar ju barn under 14 som blir gravida, det är väl ändå mest övergrepp som är fallen måste jag tro? I min värld är det extremt få som ens har vaginalt sex innan typ 15-17?

Typ 1/5 under 15 och 1/2 under 17 har haft samlag
Fanns rätt många på skolan kommer jag ihåg från när jag var ung som hade sex från åk 6 och under högstadiet, några fick t.o.m. barn 😬 (och i de fallen vet jag att det inte var övergrepp utan bara slarviga okunniga barn/ungdomar) så tänker att det borde vara betydligt fler som blivit gravida och gjort abort
 
Avsaknad av sexualkunskap i skolan bla. För om man inte berättar för barn/tonåringar om sex så kommer de ju inte komma på att det finns och därför inte ha sex.

Det är olagligt i vissa stater att ens nämna contraceptives i skolan och du kan som lärare bli både avskedad och stämd om du gör det. Du får heller inte köpa kondomer om du är under 18...

Har en amerikans kompis uppväxt i södra USA, hans kompisar använde bla omslagspappret på typ snickers som kondomer...
Jag tänker att risken är större att de experimenterar och gör något som slutar illa när de inte vet vad som är sex och vad leder till graviditeter...

Lite "lustigt" att ett ganska sexliberalt land leder till högre åldrar i sexdebuter och mindre aborter/oönskade graviditeter etc medan det blir tvärtom med motsatsen.
Det visar ju åtminstone att förbud inte hjälper när det gäller tonåringar 😅
 
Typ 1/5 under 15 och 1/2 under 17 har haft samlag
Fanns rätt många på skolan kommer jag ihåg från när jag var ung som hade sex från åk 6 och under högstadiet, några fick t.o.m. barn 😬 (och i de fallen vet jag att det inte var övergrepp utan bara slarviga okunniga barn/ungdomar) så tänker att det borde vara betydligt fler som blivit gravida och gjort abort
Kanske oförskämd fråga 😅 men jag tänker om det beror på att tiderna har förändrats, vet dock inte din ålder.
 
Jag har tänkt en del på alla barn som blir moderslösa när deras mammor förvägras abort tex vid ett utomkvedshavandeskap och löper en mycket stor risk att dö. Det finns väl även många andra komplikationer vid graviditet som riskerar mammans liv. Tills nu i modern tid har graviditet och förlossning varit i särklass den största orsaken till kvinnors död. Förlossningsdöd har bokstavligt ändrat världshistorien.

Elizabeth av York dog i barnsäng när hon födde en son som också dog. Henry VII gifte aldrig om sig. Hade sonen levt hade vi inte haft någon Elizabeth I, ingen sammanslagning mellan England och Skottland, inga Stuarts, ingen Glorious Revolution. Fjärilens vingar kan fladdra riktigt långt.
 
Jag har tänkt en del på alla barn som blir moderslösa när deras mammor förvägras abort tex vid ett utomkvedshavandeskap och löper en mycket stor risk att dö. Det finns väl även många andra komplikationer vid graviditet som riskerar mammans liv. Tills nu i modern tid har graviditet och förlossning varit i särklass den största orsaken till kvinnors död. Förlossningsdöd har bokstavligt ändrat världshistorien.

Elizabeth av York dog i barnsäng när hon födde en son som också dog. Henry VII gifte aldrig om sig. Hade sonen levt hade vi inte haft någon Elizabeth I, ingen sammanslagning mellan England och Skottland, inga Stuarts, ingen Glorious Revolution. Fjärilens vingar kan fladdra riktigt långt.
Även innan roe vs wade togs bort så tror jag att det var fortfarande den största orsaken till kvinnors död i USA?
 
Typ 1/5 under 15 och 1/2 under 17 har haft samlag
Fanns rätt många på skolan kommer jag ihåg från när jag var ung som hade sex från åk 6 och under högstadiet, några fick t.o.m. barn 😬 (och i de fallen vet jag att det inte var övergrepp utan bara slarviga okunniga barn/ungdomar) så tänker att det borde vara betydligt fler som blivit gravida och gjort abort
Jo men nu pratar vi 13 och under. Ganska stor skillnad på 14 och 12, 11, 10.

Alltså. Jag säger inte att barn under 14 aldrig har sex. Klart de har. Men att en majoritet av barn under 14 som blir gravida blir det av frivilligt sex med jämnåriga känns orimligt. Men kanske är det så i länder med så extremt bristande sexualkunskap.
 
Jo men nu pratar vi 13 och under. Ganska stor skillnad på 14 och 12, 11, 10.

Alltså. Jag säger inte att barn under 14 aldrig har sex. Klart de har. Men att en majoritet av barn under 14 som blir gravida blir det av frivilligt sex med jämnåriga känns orimligt. Men kanske är det så i länder med så extremt bristande sexualkunskap.
De har kanske tillgång till TV och sånt som ändå i förbifarten nämner sex som något man gör, men samtidigt får de ingen utbildning om vad det är och vad det innebär. Och en del kanske inte vågar fråga sina föräldrar, eller föräldrarna vill inte berätta. Vilket leder till nyfikna barn?
 
Jag var 12år -99 🙈
Och bodde i Norrbotten 🙈
Jag var 7 på väg till 8 år -99. Inte så stor klyfta mellan oss. Men jag bodde i Stockholm med en klass från över hela länet.

Fyra av de tolv tjejerna i min klass var muslimer, det kanske gjorde att det kändes mera okej för mig att inte ha sex 🤔 det var inget som pratades öppet om bland dem dock så jag kan ju ha missuppfattat något, men det kändes ändå annorlunda bland dem än de andra i klassen som kanske pratade om pojkvänner etc.
Men å andra sidan så var min klass lite speciell, ingen av oss var i förhållande med någon annan ur klassen. Så det blev inte så mycket PDA i vardagen.

Ursäkta för OT 😅
 
Jag blev lite intresserad av hur den svenska statistiken ser ut och började googla. Jag är bra på att googla, men hittar inte mycket statistik alls på aborter på flickor under 15 år. Det finns ett rättsfall om en 11-årig flicka som var gravid och där sjukvårdspersonal godtog att flickan ville göra abort utan att anmäla detta till sociala myndigheter då hon var väldigt ung, men jag hittar ingen statistik kring hur många flickor under 15 år i Sverige som faktiskt föder barn och hur många aborter som utförs i åldersgruppen under 15 år.
Jag har inte kollat efter svensk statistik så det vet jag inget om, men apropå Sverige och USA så för att sätta siffran "över 50" i ett sammanhang kan jag också nämna att även om jag skrev "bara Ohio" för att poängtera att det förstås finns fler delstater i USA där det här är ett problem, så är väl Ohios befolkning lite, men inte jättemycket, större än Sveriges.
 
Alltså vad fan??? Varför så många aborter på barn?? (Inte för att jag är emot aborter, mera att de ens behövs som ni säkert förstår.)
🤯
Vad är det med detta??? Är det okunskap bland barn som gör att de har sex utan att veta vad som skapar barn? Eller ännu värre ... är det vidriga vuxna som gör dessa barn gravida?
Jag typ hoppas på det första, för det skulle åtminstone kunna lösas med sexualutbildning i skolan (bortsett från hur svårt det skulle vara att genomföra i vissa stater..). För det andra är bara alltför vidrigt att tänka på???
Det vet jag inte om det går att hitta information om. I den diskussion (med amerikaner) där de här siffrorna kom på tal så trodde de att det till stor del rörde sig om övergrepp, men det gicks egentligen inte närmare in på. Säkert är ju åtminstone en del av dem övergrepp, precis som det var i fallet med 10-åringen. Det är knappast unikt. Men det kan också ha varit så att samtalet kring statistiken kom in på det just pga kontroverserna kring hela det här fallet, med diverse "pro life" anhängare som uttalat misstro och kommit med alla möjliga anklagelser. Då blir det kanske ett naturligt fokus på liknande situationer där vuxna våldtagit barn, och runt frågorna som uppstår om varför vissa människor inte vill inse att det här faktiskt sker. Att vuxna utnyttjar barn, att barnet sedan kan bli gravid och att den lag man är en supporter av gör att barnet tvingas resa bort till en plats där den lagen inte finns för att inte utsättas för ytterligare övergrepp av samhället.
 
Det vet jag inte om det går att hitta information om. I den diskussion (med amerikaner) där de här siffrorna kom på tal så trodde de att det till stor del rörde sig om övergrepp, men det gicks egentligen inte närmare in på. Säkert är ju åtminstone en del av dem övergrepp, precis som det var i fallet med 10-åringen. Det är knappast unikt. Men det kan också ha varit så att samtalet kring statistiken kom in på det just pga kontroverserna kring hela det här fallet, med diverse "pro life" anhängare som uttalat misstro och kommit med alla möjliga anklagelser. Då blir det kanske ett naturligt fokus på liknande situationer där vuxna våldtagit barn, och runt frågorna som uppstår om varför vissa människor inte vill inse att det här faktiskt sker. Att vuxna utnyttjar barn, att barnet sedan kan bli gravid och att den lag man är en supporter av gör att barnet tvingas resa bort till en plats där den lagen inte finns för att inte utsättas för ytterligare övergrepp av samhället.
Men jag kan tillägga att i frågan om flickors rätt till abort så är inte kärnfrågan enligt mig huruvida de blivit utnyttjade av vuxna, av andra barn, eller om det beror på bristande sexualundervisning eller annat. Ett barn ska absolut inte under några omständigheter tvingas föda barn. Visst är det hemskt om ett barn tvingas föda sin våldtäktsmans barn, på liknande sätt som det är hemskt att tvinga ett vuxet våldtäktsoffer att göra detsamma, men riskerna när ett barn måste fullfölja graviditet är stora och konsekvenserna allvarliga oavsett vad som ledde fram till graviditeten.
 
Jag har inte kollat efter svensk statistik så det vet jag inget om, men apropå Sverige och USA så för att sätta siffran "över 50" i ett sammanhang kan jag också nämna att även om jag skrev "bara Ohio" för att poängtera att det förstås finns fler delstater i USA där det här är ett problem, så är väl Ohios befolkning lite, men inte jättemycket, större än Sveriges.
Vilket kan vara statistiskt intressant om man vill jämföra. USA är ju även annorlunda i att staterna bestämmer en del själva, då kanske det t.o.m är mera rimligt att jämföra en stat och ett land än att jämföra USA och Sverige rakt av.
 
Det vet jag inte om det går att hitta information om. I den diskussion (med amerikaner) där de här siffrorna kom på tal så trodde de att det till stor del rörde sig om övergrepp, men det gicks egentligen inte närmare in på. Säkert är ju åtminstone en del av dem övergrepp, precis som det var i fallet med 10-åringen. Det är knappast unikt. Men det kan också ha varit så att samtalet kring statistiken kom in på det just pga kontroverserna kring hela det här fallet, med diverse "pro life" anhängare som uttalat misstro och kommit med alla möjliga anklagelser. Då blir det kanske ett naturligt fokus på liknande situationer där vuxna våldtagit barn, och runt frågorna som uppstår om varför vissa människor inte vill inse att det här faktiskt sker. Att vuxna utnyttjar barn, att barnet sedan kan bli gravid och att den lag man är en supporter av gör att barnet tvingas resa bort till en plats där den lagen inte finns för att inte utsättas för ytterligare övergrepp av samhället.
Men om det är så att en hel del av de graviditeterna orsakas av vuxnas övergrepp på dessa barn - vad är så annorlunda mellan Ohio och Sverige att det orsakar en sådan stor skillnad? 🤯

Jag vill inte påstå att Sverige är felfritt, bara för att man inte hittar statistiken betyder inte att det inte finns såna fall. Men bristen på statistik får mig att tro att det handlar om enstaka fall (hoppas jag), vilket är ändå en rätt stor skillnad från 50 st - som man bara vet om dessutom.
 
Men jag kan tillägga att i frågan om flickors rätt till abort så är inte kärnfrågan enligt mig huruvida de blivit utnyttjade av vuxna, av andra barn, eller om det beror på bristande sexualundervisning eller annat. Ett barn ska absolut inte under några omständigheter tvingas föda barn. Visst är det hemskt om ett barn tvingas föda sin våldtäktsmans barn, på liknande sätt som det är hemskt att tvinga ett vuxet våldtäktsoffer att göra detsamma, men riskerna när ett barn måste fullfölja graviditet är stora och konsekvenserna allvarliga oavsett vad som ledde fram till graviditeten.
Absolut, hundra procent 👏
Jag funderade över lösningen. Förutom att dessa barn får rätt till att få göra abort etc, för att ta ett steg längre så funderade jag på vad mer man skulle kunna göra för att hejda att dessa barn ens har sex eller blir våldtagna. Då beror det ju på vad som är orsaken till problemet.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Jag har tänkt en del på alla barn som blir moderslösa när deras mammor förvägras abort tex vid ett utomkvedshavandeskap och löper en mycket stor risk att dö. Det finns väl även många andra komplikationer vid graviditet som riskerar mammans liv. Tills nu i modern tid har graviditet och förlossning varit i särklass den största orsaken till kvinnors död. Förlossningsdöd har bokstavligt ändrat världshistorien.

Elizabeth av York dog i barnsäng när hon födde en son som också dog. Henry VII gifte aldrig om sig. Hade sonen levt hade vi inte haft någon Elizabeth I, ingen sammanslagning mellan England och Skottland, inga Stuarts, ingen Glorious Revolution. Fjärilens vingar kan fladdra riktigt långt.
Tillägg: Och betänk hur många mammor som är ensamstående där pappan inte är inblandad alls. Dessa barn riskerar att förlora inte "bara" sin mamma, utan sitt allt :cry:
 
Some national antiabortion groups — such as the Thomas More Society — and GOP state lawmakers are seeking to advance proposals allowing private citizens to sue people who help or provide a resident of a state that has banned abortion terminate a pregnancy in another state
Washington Post

Jag undrar vad som isåfall gäller om dessa personer som hjälper kvinnorna kommer från dessa andra stater? Typ någon som kör över gränsen, hämtar kvinnor och sedan till någon läkare i en stat där man får göra abort, sen tillbaka hem igen.
Det är väl isåfall ett "brott" som begås över statliga linjer och då är det väl helt andra lagar som gäller? 🤔
Känns som att jag missat något annars borde det redan finnas typ milslånga köer av folk som ställer upp och gör detta?
 
Intressant twittertråd om juryer(rätt ord?) och deras möjliga effekt på framtida rättegångar där man försöker döma tex läkare eller kvinnor:
"Jury nullification is a powerful weapon against prosecutors who go after women seeking abortions and anyone who tries to help them, as well as parents seeking gender affirming care for their children. Jurors have the right to say "No, not in our name," and nullify.
Too many jurors think they are in the box for one purpose: to convict. Especially if the facts match up with a law, however horrible the law is or how unfairly it is applied. But that's not true. Jurors have all the power. They just need to exercise it by saying no.

Jury nullification has a rich and noble history. It has been used to acquit people charged with seditious libel for speaking out against the government and to acquit people who defied the Fugitive Slave Act. And--my favorite--wouldn't convict drinkers under Prohibition."

Det kanske finns hopp kvar ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 376
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp