"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Nej det är knappast extremt få. I min tonår var det extremt få som inte hade haft penetrerat sex innan 15.
Det måste vara helt olika beroende på ort och grupp? Såvitt jag har koll (dålig koll dock) hade folk knappt ens pojkvän innan de var 15. Det var nog två par i klassen och de hånglade men ingen sa ngt om huruvida de hade haft sex eller ej iofs.

Men jag säger som @Nahar jag kanske hade näsan begravd i en bok och inte öppnade öron och ögon nog.

(däremot trodde man såklart att alla hade haft det, men eftersom jag inte minns speciellt många klasskamrater med pojkvän/flickvän mellan 10 (då folk lekte par med skickade lappar) och 15 så verkar det milt osannolikt.)
 
Men om det är så att en hel del av de graviditeterna orsakas av vuxnas övergrepp på dessa barn - vad är så annorlunda mellan Ohio och Sverige att det orsakar en sådan stor skillnad? 🤯

Jag vill inte påstå att Sverige är felfritt, bara för att man inte hittar statistiken betyder inte att det inte finns såna fall. Men bristen på statistik får mig att tro att det handlar om enstaka fall (hoppas jag), vilket är ändå en rätt stor skillnad från 50 st - som man bara vet om dessutom.
Om ett land är mer liberalt och avslappnat kanske man kan ta hem sin pojk/flickvän och hångla lite på rummet efter läxorna, klänga på varandra i korridorerna i skolan eller totalhångla på skoldiskot istället för att vara tvungen att ha panik i ett buskage och gå hela vägen osv. Tror jag läst ngt om att liberalt leder till mer öppet hångel och sådana utlopp. Sedan leder väl det också till att föräldrarna vet att någon har en partner och kan förse med preventivmedel eller prata om dem och känslor och vad som känns bra och vad som känns dåligt och att det är ok att säga nej.

Vi har ju proppat av filmer till skolan om hur man säger nej, hur man säger ja, känslor och KK, relationer med fler än två och självklart att sex med vem man vill men inte med någon man inte vill.

Så en pressad kultur gör ju att man får smyga, kan utpressas, inte vet att man kan säga nej, säger ja för att man "måste" inte för att det känns bra osv.
 
Absolut, hundra procent 👏
Jag funderade över lösningen. Förutom att dessa barn får rätt till att få göra abort etc, för att ta ett steg längre så funderade jag på vad mer man skulle kunna göra för att hejda att dessa barn ens har sex eller blir våldtagna. Då beror det ju på vad som är orsaken till problemet.

Ja alltså sexualundervisning är ju antagligen den enklaste och första lösningen, en där det ingår att det är ok att säga ja när det känns bra, och ännu mer ok att säga nej när det inte känns bra...
 
Om ett land är mer liberalt och avslappnat kanske man kan ta hem sin pojk/flickvän och hångla lite på rummet efter läxorna, klänga på varandra i korridorerna i skolan eller totalhångla på skoldiskot istället för att vara tvungen att ha panik i ett buskage och gå hela vägen osv. Tror jag läst ngt om att liberalt leder till mer öppet hångel och sådana utlopp. Sedan leder väl det också till att föräldrarna vet att någon har en partner och kan förse med preventivmedel eller prata om dem och känslor och vad som känns bra och vad som känns dåligt och att det är ok att säga nej.

Vi har ju proppat av filmer till skolan om hur man säger nej, hur man säger ja, känslor och KK, relationer med fler än två och självklart att sex med vem man vill men inte med någon man inte vill.

Så en pressad kultur gör ju att man får smyga, kan utpressas, inte vet att man kan säga nej, säger ja för att man "måste" inte för att det känns bra osv.
Finns förresten filmer som "porrskadat" för skolan också, så de tar också upp skillnaden mellan vad visas i porr och att saker där kan vara mer avancerat än vad man behöver göra om man inte vill.
 
Om ett land är mer liberalt och avslappnat kanske man kan ta hem sin pojk/flickvän och hångla lite på rummet efter läxorna, klänga på varandra i korridorerna i skolan eller totalhångla på skoldiskot istället för att vara tvungen att ha panik i ett buskage och gå hela vägen osv. Tror jag läst ngt om att liberalt leder till mer öppet hångel och sådana utlopp. Sedan leder väl det också till att föräldrarna vet att någon har en partner och kan förse med preventivmedel eller prata om dem och känslor och vad som känns bra och vad som känns dåligt och att det är ok att säga nej.

Vi har ju proppat av filmer till skolan om hur man säger nej, hur man säger ja, känslor och KK, relationer med fler än två och självklart att sex med vem man vill men inte med någon man inte vill.

Så en pressad kultur gör ju att man får smyga, kan utpressas, inte vet att man kan säga nej, säger ja för att man "måste" inte för att det känns bra osv.
Intressant, tänkte inte på det där med att få lite utlopp för sina känslor :up:
 
Det måste vara helt olika beroende på ort och grupp?
Det är ortsberoende, men det är främst klassberoende. Flickor som är uppväxta i "arbetarklass" debuterar tidigare än de som är uppvuxna i en "rikare" miljö. Och det följer med dem hela livet. Ju lägre utbildning en (etnisk svensk) flicka har ju fler sexuella partners har hon över en livstid. Och ju tidigare de börjar ju fler partners har de innan de fyller 20 år.

Förr menade man på att de som började tidigt hade sex vid kanske 13 års ålder, och sen hade de ett gap på flera år innan de hade sex igen, men den statistiken är borta nu. Nu vet vi att ju tidigare de börjar ju fler sexualpartners har de.

Tyvärr hör det också ihop med tonårsgraviditeter.
 
Jag var 7 på väg till 8 år -99. Inte så stor klyfta mellan oss. Men jag bodde i Stockholm med en klass från över hela länet.

Fyra av de tolv tjejerna i min klass var muslimer, det kanske gjorde att det kändes mera okej för mig att inte ha sex 🤔 det var inget som pratades öppet om bland dem dock så jag kan ju ha missuppfattat något, men det kändes ändå annorlunda bland dem än de andra i klassen som kanske pratade om pojkvänner etc.
Men å andra sidan så var min klass lite speciell, ingen av oss var i förhållande med någon annan ur klassen. Så det blev inte så mycket PDA i vardagen.

Ursäkta för OT 😅
Även till @Ainon

Jag var 16 år 1999 och som jag minns det var snittåldern 17,5 när jag var tonåring, så det verkar inte ha förändrats särskilt mycket över tid?

Mvh,
Lady_S
 
Det är ortsberoende, men det är främst klassberoende. Flickor som är uppväxta i "arbetarklass" debuterar tidigare än de som är uppvuxna i en "rikare" miljö. Och det följer med dem hela livet. Ju lägre utbildning en (etnisk svensk) flicka har ju fler sexuella partners har hon över en livstid. Och ju tidigare de börjar ju fler partners har de innan de fyller 20 år.

Förr menade man på att de som började tidigt hade sex vid kanske 13 års ålder, och sen hade de ett gap på flera år innan de hade sex igen, men den statistiken är borta nu. Nu vet vi att ju tidigare de börjar ju fler sexualpartners har de.

Tyvärr hör det också ihop med tonårsgraviditeter.
Ah, akademikerområde.
 
Första valet om aborträttigheter i en amerikansk delstat efter HD-domen avgjordes inatt.

Det var republikanska Kansas som röstade, och med mycket högre valdeltagande än väntat blev utfallet…


…behåll aborträtten.
Vilket betyder att inga andra delstater, styrda av republikaner, kommer att tillåta folkomröstningar, utan de kommer ta besluten utan sådana risker.
 
Miljömässigt går det att diskutera. Det släpps det ut hormoner med avföringen i avloppet ut till naturen. Det finns väl undersökningar som visar på hormonella förändringar av fiskar? Helt bra är inte hormon p-pillren. Kanske inte ens för de som använder dem. Bäst är väl kondom och fler äldre karlar kunde väl skära av sädesledaren frivilligt? Det har väl ingen betydelse hormonellt för mannen?

Näe större ansvar borde delas mellan de båda könen vid en gemensam aktivitet.
Saken är dock att alla som använder p-piller gör det inte endast som preventivmedel. Jag skulle må så fruktansvärt dåligt utan mina, att jag inte blir gravid är bara en bonus och inte orsaken. Många behöver även sina p-piller/mini-piller för att överleva psykiskt och få mindre PMS/liknande besvär.
 
1660119839672.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 361
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp