"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Jag tror att man räknar med att ungefär hälften av delstaterna kommer förbjuda abort. Det är svårt att ta in. Och häromdagen så fattade den vidriga högsta domstolen ett beslut som utökar folks rätt till att bära vapen. Såhär mycket skada har Trump gjort, eftersom han lyckades få några extremkonservativa domare invalda. :cry:
 
Och några av de få som var emot beslutet varnar för framtiden...

"
"No one should be confident that this majority is done with its work," they wrote. "The right Roe and Casey recognized does not stand alone."

They continued: "To the contrary, the Court has linked it for decades to other settled freedoms involving bodily integrity, familial relationships, and procreation. Most obviously, the right to terminate a pregnancy arose straight out of the right to purchase and use contraception."

"In turn, those rights led, more recently, to rights of same-sex intimacy and marriage," they continued, referring to rulings overturning state bans of sodomy in the 2003 Lawrence v. Texas case and the 2015 Obergefell v. Hodges case."

https://www.businessinsider.com/lib...sent-roe-v-wade-dobbs-rights-2022-6?r=US&IR=T
 
Fortsätter min rant, men noterar att många råder kvinnor i USA att sluta använda appar som har koll på menscykeln omgående. Vissa företag verkar faktiskt ha sålt sin data redan tidigare, men andra hävdar att de förberett för om lagen skulle rivas upp. https://www.wired.com/story/fertility-data-weaponized/

För det är ju inte bara så att det kommer råda förbud på vissa ställen, vissa vill gå och går redan längre för att kriminalisera aborter både för kvinnor, de som utför aborter och de som ens ger någon skjuts till en annan delstat för abort...

Och så finns det dårar som Ted Cruz som vill undersöka DNA på aborterade foster... https://www.catholicnewsagency.com/...babies-private-autopsy-ted-cruz-how-they-died
 
Fy vilken dålig start på dagen, att läsa att Politico kommit över ett utkast till ett yttrande, där det framgår att en större del av HD vill omkullkasta den viktiga domen... vilken dystopi vi lever i.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrlgR0/uppgifter-usa-s-abortratt-kan-havas
Jag är upprörd. Jag är medveten om polen inte mkt är hurra för heller. Men alltså?!!!? Jag ser hellre en kvinna gör ”aborter som preventivmedel” än någon som föder barn på barn som inte kan tas om hand. Abort om något i dessa sammanhang är enligt mig ta ansvar!!!

Jag har gjort två aborter. En tidig och en sen. Var någon av det kul? Nej.. men jag hade inte varit där jag är idag om jag behållt. Och mina barn hade säkerligen mått dåligt

Växer fosterhem på träd? Nä inte direkt i Sverige.

Nä usch vad hemskt senaste beslutet är.
 
Då vill jag ha ett kännbart straff för de män som är pappor till dessa aborterade. Om det nu ska vara straffbart för kvinnan är det väl mer straffbart för snubben 😎
Exakt! Jag utgår ifrån att män från och med nu kommer bli straffade om de avlar ett barn utan att ha papper på att barnet är välkommet. För inte kan vi ha det så att män springer omkring och slänger spermier omkring sig hur som helst! Nej nu får det bli stopp på sådana dumheter! Spöstraff kanske kan återupptas? Stupstock kanske eller något annat medeltida straff eftersom hela världen verkar vara påväg mot medeltiden med rekordfart känns ju dåtida straff som något som, så att säga, ligger i tiden.

Jag hoppas verkligen att det här eländet vänder fort. Att dessa personer som anser att de har rätt att bestämma över (andra i vissa fall) livmoderbärare bara ramlar ihop och dör alternativt ramlar ihop och vaknar upp med ett redigt sinne så att detta vansinne snart bara är en avlägsen mardröm. Kommer kvinnor överhuvudtaget ha några rättigheter om tio år annars? Jag blir spyfärdig!
 
Då vill jag ha ett kännbart straff för de män som är pappor till dessa aborterade. Om det nu ska vara straffbart för kvinnan är det väl mer straffbart för snubben 😎
Det är så vidrigt att man säger att delstater ska kunna bestämma huruvida man tillåter aborter eller inte, men rätten att bära vapen - den rätten ska minsann INTE vara upp till delstater.
 
Jag är helt uppgiven, jävla skitgubbar rent utsagt!

Om det är förbjudet i delstaten man bor i, får man då ta sig till en tillåtande delstat för att göra abort?
 
Jag är helt uppgiven, jävla skitgubbar rent utsagt!

Om det är förbjudet i delstaten man bor i, får man då ta sig till en tillåtande delstat för att göra abort?
Om du har råd och möjlighet. Men flera delstater har lagar som gör att de kan döma folk sommhjälpt någon att göra abort i en annan delstat, och du kan dömas om det kommer runt att det var för att göra abort du åkte.
 
Tänker inte bara på aborträtten, utan också på alla som får utomkvedshavandeskap, de som vill genomföra IVF och de som vill använda sig av preventivmedel för att undvika en graviditet. Detta är onekligen en mörk tid för amerikaner och jag hoppas att de här vågorna över Atlanten inte når hela vägen fram till Europa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 361
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp