"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Tänker inte bara på aborträtten, utan också på alla som får utomkvedshavandeskap, de som vill genomföra IVF och de som vill använda sig av preventivmedel för att undvika en graviditet. Detta är onekligen en mörk tid för amerikaner och jag hoppas att de här vågorna över Atlanten inte når hela vägen fram till Europa.
De är redan här sedan länge, kolla på exempelvis Polen.
 
Jag skulle vilja att man ganska tydligt frågar ut vad de svenska partier som har mest tendenser för abortmotstånd inom partiet (typ KD och SD) tycker om det här, helt enkelt om vi behöver vara oroliga för att gränser succesivt kommer flyttas här också vid ett maktbyte.
Givetvis svarar de inte ärligt på det. De som har röstat fram detta har innan hävdat att aborträtten är viktig.

Jag tror absolut att det finns en risk att de tallar på aborträtten om det blir regeringsskifte.
 
Jag hoppas att medier i Sverige verkligen tar upp och granskar var olika partier står i abortfrågan. Men det är nog att hoppas på något som inte kommer ske.
Det är väl kanske det jag menade snarare än att fråga partierna. Har för mig att jag läste något om KD för ett tag sedan faktiskt, minns inte exakt var dock.
 
Jag blir så sjukt provoceras över hur de kan kalla sig "the land of the free" och samtidigt kränka hälften av deras invånares mänskliga rättigheter.

Att hur de kan förfasas över muslimer och islamister, när deras eget land styrs efter samma principer (religion).

Ibland tycker tänker jag att så splittrat som USA är hade det inte varit fel att dela landet i två delar. Då kan de ultrakonservativa få leka bäst de vill i en egen sandlåda där de inte kan förstöra för någon annan. :rage: :rage: :rage:

Blir också sjukt provocerad av alla de som påstått att en anledning att man inte kan förändra vapenlagar är för att det är ett "second amendment" och en konstitutionell rätt som inte går att ändra på bara sådär.
Men nu helt plötsligt. :rage::rage::rage:
(Inte helt samma sak, I know, men principen är där.)
 
Jag blir så sjukt provoceras över hur de kan kalla sig "the land of the free" och samtidigt kränka hälften av deras invånares mänskliga rättigheter.

Att hur de kan förfasas över muslimer och islamister, när deras eget land styrs efter samma principer (religion).

Ibland tycker tänker jag att så splittrat som USA är hade det inte varit fel att dela landet i två delar. Då kan de ultrakonservativa få leka bäst de vill i en egen sandlåda där de inte kan förstöra för någon annan. :rage: :rage: :rage:

Blir också sjukt provocerad av alla de som påstått att en anledning att man inte kan förändra vapenlagar är för att det är ett "second amendment" och en konstitutionell rätt som inte går att ändra på bara sådär.
Men nu helt plötsligt. :rage::rage::rage:
(Inte helt samma sak, I know, men principen är där.)
Vad som också känns fel, är att under förhören som rör 6 januari, så har vad som framkommit hittills lett till att många trots allt hyllat Mike Pence för att han stod emot påtryckningar och lät demokratin ha sin gång. Har såklart varit medveten om hans väldigt kristna och konservativa värderingar så länge jag haft koll på hans existens, men det äcklar mig när han uttalar sig om att man inte borde nöja sig där, utan banna aborter över hela nationen istället för att det ska vara upp till delstater.

Och den här jäkla Thomas, fy fan. Jag nämnde ju de tre fallen som han önskar att man ska omvärdera, det är väl en direkt inbjudan för Texas att återinföra sin sodomilag, som sedan lär prövas av HD...
 
Här är citat tagna från utfrågningarna innan dessa domarna tillsattes, de flesta trodde väl inte på dem genuint. Men tja.
FWB3H3DVsAEFmvk.jpg
 
Det som är så jävla nedslående är att det är en så överhängande majoritet kvinnor som reagerar med avsky på sociala medier. Männen som reagerar (och kommenterar) på samma sätt är förvånansvärt få i jämförelse.

Om det däremot läggs upp artiklar om att Sverige till exempel borde legalisera prostitution, ja, då är plötsligt männen i kommentarsfälten där och tar ordentlig ton i positiv anda.
 
USA är i mina ögon ett u land, ett rikt u-land men ändå ett u-land i mina ögon. Detta förstärker bara min syn på USA som ett u-land.
U-länder brukar vara på väg åt rätt håll. USA verkar inte vara på väg åt rätt håll.

I den här takten kan USA snart börja tävla med andra länder som förvägrar sina medborgare grundläggande rättigheter.

Trots att de pratat om att det här var på väg, så tänkte jag att faran just nu var över med en demokrat i Vita Huset. Men så är det när man har lagstiftande system som går i reggaetakt med ett ultrakonservativt dominerat HD och en kongress med för tight underlag. Om jag förstått systemet rätt.

Det är hårresande. 2022.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1O2VbG/busch-kd-foreslar-abortkontrakt

Det här är helt absurt. Är det något annat parti (möjligtvis SD som ville sänka gränsen för abort till 12 veckor) som ens förordar inskränkning av aborträtt i Sverige? I KD vet vi att det finns en hel del abortmotståndare även om de officiellt tagit bort det ur partiprogrammet. Bl.a röstade Adaktusson mot rätt till abort i EU parlamentet. Fortfarande driver KD att sjukvårdspersonal ska ha rätt att arbetsvägra (abort) om det strider mot deras tro eller övertygelse.

Om det är några som jag ser som ett hot mot aborträtt är det KD, särskilt om de ingår i en Alliansregering - även om jag tror Kristersson inser att det vore politiskt självmord att stifta lagar som inskränker fria aborter. Så än så länge är det en icke-fråga i Sverige. Men vem trodde att Roe v Wade skulle rivas upp för tio år sedan i USA?
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1O2VbG/busch-kd-foreslar-abortkontrakt

Det här är helt absurt. Är det något annat parti (möjligtvis SD som ville sänka gränsen för abort till 12 veckor) som ens förordar inskränkning av aborträtt i Sverige? I KD vet vi att det finns en hel del abortmotståndare även om de officiellt tagit bort det ur partiprogrammet. Bl.a röstade Adaktusson mot rätt till abort i EU parlamentet. Fortfarande driver KD att sjukvårdspersonal ska ha rätt att arbetsvägra (abort) om det strider mot deras tro eller övertygelse.

Om det är några som jag ser som ett hot mot aborträtt är det KD, särskilt om de ingår i en Alliansregering - även om jag tror Kristersson inser att det vore politiskt självmord att stifta lagar som inskränker fria aborter. Så än så länge är det en icke-fråga i Sverige. Men vem trodde att Roe v Wade skulle rivas upp för tio år sedan i USA?
SD är definitivt mot abort. Som många saker är det inte tydligt uttalat från deras sida, men väl förankrat i deras ideologi. "Oönskade" ska steriliseras, "vita rasen" ska föröka sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 361
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp